سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در قزاقستان: در ايران، آزادی در درجه بسيار بالايی حاکم است، تهران از تغييرات در سياست‌های آمريکا استقبال می‌کند، ايسنا

- نظام سرمايه داری به بن بست رسيده است

رئيس جمهور در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی با بيان اينکه امروز واژه بحران برای همه مردم دنيا آشناست، اظهار داشت: اين بحران به سبب به بن بست رسيدن انديشه سرمايه داری و اومانيسم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد دوشنبه شب در هتل ريکسوس شهر آستانه و در آخرين برنامه نخستين روز سفر خود به جمهوری قزاقستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف اين کشور با تشريح بحران اقتصادی جهانی گفت: انديشه سرمايه داری انسان را محصور و محدود به شرايط مادی می کند و نقطه کمال معنوی و رشد انسان کامل را در نظر ندارد و به همين دليل امروز به بن بست رسيده است.

رييس جمهور انديشه سرمايه داری را ريشه همه مشکلات امروز جهانی توصيف و تصريح کرد: اين انديشه ريشه همه جنگ ها و تبعيض ها و ناامنی ها بوده و هست.

دکتر احمدی نژاد با بيان اينکه نظام سرمايه داری به پايان راه خود رسيده است گفت: بحران کنونی به ظاهر بحران اقتصادی است ولی در واقع اين بحران انديشه، معنويت و اخلاق است و راه حل هايی که برای آن در نظر می گيرند نتيجه ای نخواهد داشت زيرا ريشه مسئله چيز ديگری است.

دکتر احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه بايد انديشه ای ساخت که انسان امروز را به بالاترين نقطه کمال برساند گفت: اين انديشه بايد روابط اجتماعی انسانها را بر پايه برادری، عدالت و برابری تنظيم کند و از خودخواهی ها و زورگويی ها دوری گزيند.

رئيس جمهور افزود: اين مسئوليت همگانی ما است که بايد چنين انديشه ای را در جهان برپا کنيم و همه انسان ها را در مسير دوستی، برادری و برابری و عدالت حرکت دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران از تغييرات در سياست های آمريکا استقبال می کند

رئيس جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اين که تهران از ايجاد تغييرات اساسی و واقعی در سياست های آمريکا استقبال می کند، گفت:امروز روشن است که انديشه، نگاه و سياست های جورج بوش به بن بست رسيده و شکست خورده است و آمريکا نيازمند تغييرات بنيادی و اساسی در سياستهای خود است.ما منتظر اين تغييرات هستيم. مطالبه اين تغييرات مطالبه ای جهانی است و همه دنيا می خواهند که سياست کشورهای حاکم تغيير کند و روابط عوض شود

وی با بيان اينکه بايد ساختارهای اداری جهان و ادبيات گفت و گو با ملت ها نيز تغيير کند، گفت: ما فکر می کنيم خيلی از چيزها بايد عوض شود.ما منتظريم و البته تحولات جهانی منتظر نخواهند بود و لذا تغيير در سياست ها بايد به سرعت انجام شود.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به اين سوال که «آيا شما رئيس جمهوری جديد آمريکا را مانند گذشته شيطان می دانيد؟» اظهار داشت: ما هيچ فردی را شيطان لقب نداده ايم و با آدم ها کاری نداريم بلکه با اعمال شيطانی و رفتار ضد انسانی و نيز جنگ و اشغال و کشتار انسان‌ها مخالفيم و اين گونه اعمال را شيطانی می دانيم.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: احترام به ملت ها و حقوق آنان، خودداری از تجاوز طلبی در برابر ملت ها و پايبندی به عدالت، مطالباتی است که امروز مردم جهان از دولت آمريکا دارند و اميدواريم آقای اوباما مصمم به تغييرات اساسی باشد و بتواند تغييراتی را ايجاد کند و دولت آمريکا را به محدوده جغرافيايی خود برگرداند و در حالت برابر با ساير ملت ها، روابط دوستانه برقرار کند.

روابط بين ملت ها بايد بر اساس احترام، عدالت و دوستی باشد

دکتر احمدی نژاد تأکيد کرد: روابط بين ملت ها بايد بر اساس احترام ،عدالت و دوستی باشد.لازم است يادآوری کنم که دولت ايالات متحده آمريکا ۲۸ سال قبل به طور يکجانبه رابطه خود را با ايران قطع کرد و در طول جنگ تحميلی عراق عليه ايران نيز در کنار دشمنان ما قرار گرفته بود.پس از آن نيز همواره عليه ملت ما عمل کرده است.ملت ما نيز در مقابل اين گونه اعمال مقاومت کرد و امروز ياد گرفته ايم که چگونه تحت فشار زندگی کرده و پيشرفت کنيم.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: معتقديم ملت ها بايد مکمل هم باشند و نبايد نسبت به يکديگر دشمنی کنند.در چنين صورتی قطعا بشريت زندگی بهتری را تجربه خواهد کرد.

امروز نيازمند نظام اقتصادی جديد، بر پايه عدالت هستيم

رييس جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد سرمايه داری، اقتصادی قلابی است و دارايی های کاغذی بر دارايی های واقعی غلبه دارد. البته عده قليلی از چنين شرايطی سود می برند ولی بقيه ملت ها متضرر هستند.

دکتراحمدی نژاد با بيان اينکه امروز اقتصاد بادکنکی غرب سوراخ شده است گفت:همگان به دروغ و ظالمانه بودن اين نوع اقتصاد پی برده اند. البته آنها مجددا می خواهند با روش های قبلی آن را ترميم کنند و پر واضح است روشهايی که باعث به وجود آمدن اين مشکلات شده از قبل شکست خورده هستند.امروز نيازمند نظام اقتصادی جديد بر پايه عدالت هستيم.

رييس جمهورخاطرنشان کرد:البته مانند گذشته دولت آمريکا و برخی دولت های سرمايه داری علاقمند هستند بحران را به ساير کشورها منتقل کنند.از اين رو دائما مطرح می کنند که بحران جهانی است و همه جهان بايد در آن مشارکت کنند.در حاليکه بحران موجود، بحران چند کشور بزرگ سرمايه داری است و اين از رفتارهايی است که حتما بايد تغيير کند.

بحران جهانی، تأثير چندانی روی اقتصاد ايران نداشته است

رييس جمهور در پاسخ به اينکه بحران اقتصادی چه تغييری در جامعه ايران داشته است تصريح کرد: بحران جهانی تأثير چندانی روی اقتصاد ايران نداشته است. البته به طور طبيعی برخی تغيير قيمت ها به ايران هم منتقل می شود اما اقتصاد ايران از آنجا که اقتصادی درون زا و خودکفاست تأثيری پذيری آن از تحولات اخير جهانی بسيار کم است و با توجه به تجربيات ملت ايران چنين بحرانی بيشتر يک فرصت بوده است تا تهديد.

آمادگی داريم با کشورهای منطقه، پول واحدی را ايجاد کنيم

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره جايگزينی پول منطقه ای به جای دلار در مبادلات نفتی اظهار داشت: چنين پيشنهادی را به کشورهای منطقه داده ايم که بر اساس آن مبادلات بين کشورها با پولهای رايج خودشان انجام شود و آمادگی داريم با کشورهای منطقه پول واحدی را ايجاد کنيم البته ايران مدتهاست که ذخاير ارزی خود را از دلار تغيير داده و با ساير ارزها معامله می کند.

وی درپاسخ به سوالی درباره ارزيابی پيشنهاد همتای قزاقی خود درباره ايجاد پول واحد بين المللی خاطرنشان کرد: اين پيشنهاد درست و مناسبی است جهان بايد با پول واحدی اداره شود که اين پول هم واقعی و هم يکسان باشد. تهران از پيشنهاد پول منطقه‌يی به عنوان مقدمه پول واحد جهانی استقبال می کند و در نشست اکو در تهران نيز آنرا به تصويب رسانديم .

رييس جمهور با بيان اينکه رسيدن به پول واحد جهانی نيازمند فراهم کردن زيرساخت ها و مقدمات فراوانی است ، اظهار داشت: قبل از پول واحد جهانی بايد نظام عادلانه اقتصاد بين المللی تعريف و مبانی اقتصادی جديدی تدوين شود که پول واحد بتواند در آن نظام عادلانه ارائه گردد.

دکتر احمدی نژاد افزود: دلار بعنوان پول واحد به کشورها تحميل شد و سرمايه داران و مديران اقتصادی آمريکا حداکثر استفاده را از اين موضوع بردند.

دريای خزر بايد دريای صلح، دوستی و برادری باشد

رييس جمهور به سوالی درباره تدوين رژيم حقوقی دريای خزر گفت: دريای خزر بايد دريای صلح ، دوستی و برادری و دريايی برای همکاری و مشارکت جمعی باشد.جمهوری اسلامی ايران دنبال چنين شرايطی است و خوشبختانه امروز کشورهای حاشيه دريای خزر نيز به چنين نتيجه‌ای رسيده اند و همگرايی در اين زمينه با شتاب بالا در حال پيشرفت است.

وی افزود:ملت ايران همواره خواهان صلح و امنيت برای همه ملت ها بوده است و در طول تاريخ نيز در مسير توسعه فرهنگ و صلح و برادری قرار داشته است. امروز نيز ملت ما خواهان صلاح و امنيت در منطقه خاورميانه ،خليج فارس و دريای خزر است و کشورهای بزرگی مانند ايران و قزاقستان بايد نقش بالايی را در مسائل جهان و منطقه ايفا کنند.

هيچ محدوديتی برای توسعه روابط با قزاقستان نداريم

رييس جمهور درپاسخ به سوالی درباره روابط دوجانبه ايران و قزاقستان اظهار داشت: روابط ما با قزاقستان دوستانه و رو به گسترش است و هيچ محدوديتی برای توسعه روابط نداريم.

تهران از حضور قزاقستان در سازمان اوپک حمايت می کند

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره عضويت قزاقستان در سازمان اوپک اظهار داشت: تهران از حضور قزاقستان در همه مجامع جهانی به خصوص اوپک حمايت ميکند.

تأسيس بانک سوخت هسته‌يی در قزاقستان، پيشنهاد خوبی است

وی در پاسخ به پيشنهاد تأسيس بانک سوخت هسته‌يی در قزاقستان خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق قزاقستان چنين پيشنهادی بسيار خوب است. هر کشوری که معادن اورانيوم و توانايی توليد سوخت داشته باشد می تواند به محل بانک سوخت تبديل شود.

با خلع سلاح قدرتهای هسته‌يی، نگرانی جامعه بشری برطرف می‌شود

رييس جمهور در پاسخ سوالی درباره موضوع هسته ای کشورمان گفت:در موضوع هسته ای بايد دو اقدام صورت گيرد. اقدام اول اينکه تعريف انرژی هسته‌يی از معادل بودن آن با بمب اتم تغيير کند زيرا از زمانی که انرژی هسته ای معادل بمب معرفی شد،اين انرژی نيز انحصاری گرديد. در حالی که انرژی هسته ای بسيار مفيد است و همه بشريت بايد از آن استفاده کنند.

به گزارش سايت اطلاع رسانی رياست جمهوری، دکتر احمدی نژاد اقدام دوم در خصوص موضوع هسته ای را خلع سلاح قدرت های اتمی دانست و گفت: با خلع سلاح قدرتهای هسته ای ، نگرانی خودشان و جامعه بشری برطرف می شود و اين مسئله به طور ريشه ای حل خواهد شد.

در ايران، آزادی در درجه بسيار بالايی حاکم است

وی در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات رياست جمهوری در ايران گفت: در ايران آزادی در درجه بسيار بالايی حاکم است و احزاب گوناگون با گرايشات و سلايق مختلف می توانند نامزد انتخابات شوند. مردم نيز آزادانه انتخاب می کنند و حقيقتا رأی مردم تعيين کننده می‌باشد.

زن، زيباترين هديه خدا به بشريت است

رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نقش زن در جامعه ايران اظهار داشت:زنان در ايران از جايگاه بسيار برجسته و محترمی برخوردار هستند و در فعاليت های گوناگون اجتماعی و علمی حضور بسيار گسترده ای دارند. معتقدم زن زيباترين هديه خدا به بشريت است و زن کانون محبت و عشق می باشد و اگر چنين کانونی وجود نداشته باشد زندگی بی معنا خواهد بود. در ايران نقش زنان در انتخابات هم بسيار تعيين کننده است.





















Copyright: gooya.com 2016