سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: پس از تصويب قانون بودجه، بيانيه نياز نيست، قانون بايد اجرا شود، ايسنا

- مطابق آيين‌نامه جديد، دولت بايد ‌١٥ آذرماه لايحه بودجه سالانه را تقديم مجلس کند


لاريجانی گفت: از اين پس مطابق آيين‌نامه جديد ۱۵ آذرماه دولت مکلف است لايحه بودجه سالانه را تقديم مجلس کند بنابراين فرصت کافی برای رسيدگی به مشکلات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، امروز - سه‌شنبه - محمدی نماينده مردم مريوان در جلسه علنی مجلس نسبت به آنچه ضايع شدن حق نمايندگان در زمان رسيدگی به پيشنهادات بودجه‌ای می‌ناميد، انتقاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقبال محمدی با استناد به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی و مواد ۱۵۲، ۱۵۵ ، ۲۱۶، ۲۱۷ آيين نامه داخلی مجلس گفت: حق نمايندگان در طرح و بررسی پيشنهادات بودجه‌ای در مقطع رسيدگی مجلس به لايحه بودجه ۸۸ به دليل اصلاحيه‌های پس از عبور لايحه از کميسيون‌های تخصصی ضايع شد. حتی اغلب پيشنهادات نمايندگان در کميسيون‌های تخصصی نيز مورد بررسی قرار نگرفت.

نماينده مردم مريوان تاکيد کرد: تذکرات زيادی را به صورت کتبی ارايه کرديم. اگر لايحه بودجه ۸۸ در آذرماه تقديم مجلس می‌شد، حق نمايندگان در فرآيند بررسی لايحه ضايع نمی‌شد. متاسفانه در اصلاحيه لايحه بودجه ۸۸ در يکی از رديف‌ها، پروژه‌ای که تقريبا ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکی داشته در جاده مريوان – کامياران معبر جاوارود، اشتباها حذف شده است و متاسفانه کميسيون تلفيق، در روز بررسی اين رديف، رييس جلسه که باهنر بود، پيشنهادات بنده را ناديده گرفت و اين نشان از بی‌توجهی به اهميت موضوع و مصداق بی‌عدالتی است.

وی تشکيل کميته‌ای از سوی مجلس برای بررسی همزمان تنظيم لايحه بودجه سالانه در دولت قبل ارايه به مجلس را پيشنهاد داد.

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماينده مريوان دليل اين اتفاق را ارسال ديرهنگام لايحه بودجه به مجلس و از دست رفتن فرصت رسيدگی اعلام و تصريح کرد: از اين پس مطابق آيين‌نامه جديد ۱۵ آذرماه دولت مکلف است لايحه بودجه سالانه را تقديم مجلس کند بنابراين فرصت کافی برای رسيدگی به مشکلات اين چنينی وجود دارد و ان‌شاءالله در آينده چنين مشکلاتی به وجودنخواهد آمد.

هم‌چنين هادی قوامی نماينده مردم اسفراين در خانه ملت با استناد به ماده ۱۶۳ آيين‌نامه داخلی مجلس خطاب به لاريجانی متذکر شد: فوريت طرح يک فوريتی ساماندهی و تعيين تکليف معلمان حق‌التدريس در شهريور ۸۷ به تصويب رسيده است، و با وجودی که بيش از شش ماه از تصويب آن می‌گذرد ولی در برنامه‌های کميسيون آموزش و تحقيقات هيچ برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ايسنا، عضو هيات رييسه کميسيون برنامه و بودجه مجلس با ابراز تاسف از قرائت نشدن گزارش عملکرد اصل ۴۴ قانون اساسی در دی ماه سال قبل گفت: گزارش عملکرد اصل ۴۴ قانون اساسی بايد در دی ماه سال ۸۷ از سوی دولت ارايه می‌شد، ولی هنوز اين اتفاق نيفتاده و نمايندگان از کم و کيف اجرای اين اصل اطلاعی ندارند.

علی لاريجانی نيز با وارد دانستن تذکرات قوامی، وعده پيگيری تا اخذ گزارش اصل ۴۴ قانون اساسی را داد.

هم‌چنين در جلسه علنی امروز مجلس نماينده‌ مردم اردبيل، نير و نمين در تذکری با استناد به ماده ۱۹۲ آيين‌نامه داخلی مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: سوالات مختلف و متعددی از وزرای کشور، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش داشتم که متاسفانه به هيچ جا نرسيده است؛ چرا که وقتی استيضاح اين وزرا به جايی نرسيد، دست آنها به مجلس و نمايندگان دراز است و در پاسخ به اين سوالات کم‌لطفی کرده‌اند.

به گزارش ايسنا، سيدکاظم موسوی در ادامه از هيات رييسه و رييس مجلس خواست تا رسيدگی قانع‌کننده‌ای در اين مورد داشته باشند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به وضعيت کشاورزان و به‌ويژه کشاورزان سيب‌زمينی‌کار استان اردبيل نيز اشاره و اظهار کرد: به دولت پيشنهاد داديم تا حداقل ۱۰۰ تومان يارانه را برای آنها در نظر بگيرند تا کشاورزان سيب‌زمينی‌کار دچار مشکل نشوند، اما متاسفانه هيچ ثمری به دست نيامد.

موسوی از رييس مجلس خواست تا عنايت ويژه‌ای را در حق اين مظلومان داشته باشند.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی نيز در پاسخ خاطرنشان کرد: جا دارد وزير جهادکشاورزی به اين موضوع رسيدگی کند، در عين حال از کميسيون کشاورزی هم می‌خواهيم که موضوع را رسيدگی کنند.

هم‌چنين کواکبيان نماينده‌ی مردم سمنان در تذکری با استناد به مواد ۲۱۹، ۲۲۰ و ۲۲۱ آيين‌نامه داخلی مجلس در مورد استيضاح وزرا خاطرنشان کرد: پنج ماه ديگر از عمر اين دولت باقی مانده است و برخوردی که در قضيه وزير جهادکشاورزی پيش آمد، همه‌ ما را مايوس کرد که در اين مجلس بتوانيم بحث استيضاح وزرا را پی‌گيری کنيم.

به گزارش ايسنا، مصطفی کواکبيان ادامه داد: وزرا نيز با اين‌که متوجه هستند چنين اتفاقی نمی‌افتد، اصلا به تذکرات و نامه‌های نمايندگان توجه نمی‌کنند.

کواکبيان با بيان اين‌که وزارت جهادکشاورزی روز به روز بر واردات کالاهای کشاورزی در اين کشور می‌افزايد، اظهار کرد: مشکل ما با شخص نبود، بلکه با مشکلاتی که در اين قضيه وجود دارد بود. چه کسی بايد نظارت کند؟ اگر ما نقدها را دلسوزانه در مجلس نگوييم پس کجا بايد بگوييم.

وی خطاب به هيات رييسه مجلس تذکر کلی به وزرا را خواستار شد و گفت: ممکن است حس استيضاح مطرح شود که با اين کار تشفی خاطر ما را فراهم کنيد.

لاريجانی در پاسخ به تذکر کواکبيان با بيان اين‌که شما ابزار نظارتی داريد می‌توانيد سوال کنيد و در کميسيون‌ها بررسی می‌کنيم، خاطرنشان کرد: استيضاح نيز منعی ندارد، بستگی دارد به شرايطی که خودتان تصميم می‌گيريد.

خباز نماينده مردم کاشمر در خانه ملت در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آيين‌نامه داخلی مجلس گفت: همگی شاهد کار شبانه‌روزی مجلس در ايام بودجه بوديد و ديديد که نمايندگان در سه شيفت تمام تلاش خود را به کار بردند تا لايحه بودجه کم نقص و کم عيب تحويل دهند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، محمدرضا خباز در ادامه افزود: نمايندگان تلاش کردند تا ۳۹ رديفی را که دولت آورده بود، را به بيش از ۲۶۰ رديف تبديل کنند. هم چنين نمايندگان تلاش کردند تا ۱۲ بند بودجه را نيز به بيش از ۶۰ بند افزايش دهند تا بهتر بتوانند نظارت کنند.

به گفته نماينده مردم کاشمر درخانه ملت انصاف کار در اين بود که دولت از کار شبانه‌روزی مجلس سپاسگزاری می‌کرد، اما متاسفانه معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رياست جمهوری بيانيه‌ای داده و مجموعه زحمات نمايندگان را زير سوال برده است.

خباز از رييس مجلس و هيات رئيسه مجلس خواست تا در دفاع از حقوق نمايندگان برخيزند تا مردم بدانند که مجلس در کمترين زمان، قانونی تصويب کند که بتواند نظارت کند.

وی افزود: متاسفانه آقايان دوست دارند بودجه‌ای باشد که توسط سه يا چهار نفر توزيع شود و هيچ کس هم از آن سر در نياورد، اما مجلس خود را ناظر دانست و تمام تلاش خود را به کار برد، تا بودجه را برای نظارت دقيق‌تر، شفاف کند.

سخنگوی کميسيون اقتصادی مجلس در پايان از هيات رئيسه و رئيس مجلس خواست تا از بی‌مهری و کم‌لطفی صورت گرفته دفاع کنند.

به گزارش ايسنا، دکتر علی لاريجانی نيز ضمن تشکر از نمايندگان و کميسيون تلفيق گفت: از حوصله به کار رفته تشکر می‌کنم، چرا که نمايندگان و کميسيون تلفيق با حوصله مسايل را گوش دادند، بررسی و تصويب کردند تا قانون منقحی را ارايه کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اين‌که پس از تصويب قانون بودجه نيازی به ارايه بيانيه نمی‌باشد، بلکه احتياج به اجراست، تصريح کرد: الان انتظار می‌رود که دستگاه‌ها قانون بودجه را به درستی اجرا کنند.

لاريجانی در ادامه از عبداللهی رييس کميسيون برنامه و بودجه خواست تا در کميسيون برنامه و بودجه بررسی‌های لازم را داشته باشد تا اگر مطلبی برای پاسخ دادن وجود دارد پاسخ داده شود.





















Copyright: gooya.com 2016