جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمی به ديدار کروبی رفت، کروبی: با تلاش و انسجام به احتمال زياد جريان اصلاحات پيروز خواهد شد، ايسنا

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمی رييس شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز روز پنجشنبه به مناسبت آغاز سال جديد با حجت‌الاسلام و المسلمين مهدی کروبی دبيرکل حزب اعتماد ملی ديدار کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) در اين ديدار دو طرف درباره مباحث سياسی به ويژه موضوع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری نيز با يکديگر بحث و تبادل نظر کردند.

هم‌چنين اعضای شورای سياستگذاری ستاد جوانان حامی خاتمی نيز روز پنجشنبه به ديدار مهدی کروبی رفتند و در اين ديدار به ارائه نظرات و ديدگاه‌های خود پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب اعتماد ملی نيز پس از شنيدن نظرات ميهمانانش در حالی که نقطه نظرات آن‌ها را ارزشمند و مبتنی بر واقعيت دانست و با توجه به مباحثی که در اين ديدار از سوی جوانان مطرح شد به نکاتی اشاره و خاطرنشان کرد که شرح مفصلی را پس از برگزاری انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری به آن‌ها خواهد داد .

وی در پاسخ به پرسش‌های طرح شده دی اين ديدار گفت: من در پاسخ به پرسش‌های شما تنها به اين نکته اشاره می‌کنم که اختلافات ميان اصلاح‌طلبان به دليل عدم رعايت ملاحظاتی از سوی برخی از دوستان اصلاح‌طلب بود. من بارها به دوستان می‌گفتم که مراقب باشيد حرف‌هايی نزنيد که به براندازی متهم شويد ولی دوستان توجهی به اين موضوع نمی‌کردند. من در زمانی که در مجلس ششم بودم تمام تلاشم بر اين بود که اين اختلافات را به عنوان يک اختلافات خانوادگی حل و فصل کنم.

وی با بيان اين‌که " جريان اصلاحات دو مقطع زمانی را پشت سر گذاشت" گفت: قبل از خرداد ۷۶ يک مقطع زمانی بود که اصلاح‌طلبان در آن حضور داشتند و در آن زمان نارضايتی عمومی و سرخوردگی‌هايی که در ميان مردم به وجود آمده بود موجب آن شد که آقای خاتمی به عنوان کانديدای جريان اصلاحات با رای بالايی پيروز شود؛ بنابراين نه ما و نه خاتمی معجزه نکرديم، بلکه شرايط باعث شد که چنان جريانی شکل گيرد، کما اين‌که اکنون نيز دوباره چنان شرايطی به وجود آمده و نارضايتی عمومی به حدی است که زمينه مناسبی برای حضور گسترده مردم در انتخابات وجود دارد.

کروبی افزود: ديگر مقطع زمانی برای جريان اصلاحات بعد از انتخابات سال ۸۰ بود که ما بعد از پيروزی در چهار انتخابات اولين شکست را در انتخابات شورای های دوم تجربه کرديم. اصلاح‌طلبان در انتخابات شکست خوردند که نظارت بر عهده ما بود که در مجلس بوديم و اجرا نيز در اختيار رياست جمهوری که طيف خودمان بودند و بنابراين شورای نگهبانی هم حضور نداشت که بخواهيم از آن گلايه کنيم. من در همان زمان به دوستان گفتم که بياييد کنار يکديگر بنشينيم و به آسيب‌شناسی بپردازيم ولی متاسفانه دوستان تمايلی برای آسيب‌شناسی نداشتند. اين اتفاق در زمان انتخابات مجلس هفتم نيز تکرار شد؛ پس از شکست در آن انتخابات نيز من ۷ ماه در دفتر می‌نشستم و جلسات مختلفی برگزار شد ولی هيچ‌گاه به نتيجه نرسيد.

وی با تاکيد بر اين‌که " بايد همه اصلاح‌طلبان از فرصت به وجود آمده برای حضوری موفق در انتخابات استفاده کنند" ابراز عقيده کرد: با توجه به سرخوردگی و نارضايتی عمومی که در مردم به وجود آمده به طوری که قشرهای مختلفی از اقتصادانان، انديشمندان، فرهنگيان و ورزشی‌ها از وضعيت فعلی رنجيده خاطر هستند بايد مردم را به حضور در انتخابات تشويق کنند تا وضع تغيير کند.

وی تصريح کرد: کسانی که زمانی انتخابات را تحريم می‌کردند اکنون به اين نتيجه رسيده‌اند که عدم شرکت در انتخابات نتيجه‌ای ندارد و اکنون همان افراد مردم را به شرکت در انتخابات تشويق می‌کنند. شما نيز بايد جوانان را توجيه کنيد که به هيچ وجه دچار سرخوردگی نشوند و کنار نروند و برای تغيير وضع موجود در عرصه حضور داشته باشند و در انتخابات شرکت کنند. به اعتقاد بنده با توجه به اين‌که اکنون زمينه حضور مردم در انتخابات فراهم است، شما بايد تلاش کنيد تا انگيزه حضوری منسجم و قوی برای شرکت در انتخابات را در مردم ايجاد کنيد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود: من در عرصه اين انتخابات با جديت و شدت کار می‌کنم و آقای موسوی نيز فرد شريفی است و در عرصه حضور دارد؛ بنابراين شما حتما در انتخابات شرکت کنيد و از هر کدام از کانديداها که خواستيد حمايت کنيد ولی فضا را خوب نگه داريد و از تخريب بپرهيزيد. اگر تلاش کنيم و منسجم و جدی فعاليت کنيم به احتمال زياد جريان اصلاحات پيروز خواهد شد و اين می‌تواند آغاز فصل ديگری برای فعاليت اين جريان باشد. البته اگر هم ما پيروز نشديم نبايد دچار سرخوردگی شويم، بلکه می‌توانيم با ترميم جريان اصلاحات گام‌هايی را برای حرکت‌های بعدی برداريم.

به مناسبت سال جديد هم‌چنين جمعی از دانش‌آموختگاه شبه قاره هند با مهدی کروبی ديدار و گفت‌وگو کردند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در اين ديدار عيدانه با تبريک سال نو و با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوری سال جاری اظهار کرد: من ديگر نمی‌خواهم درباره گذشته و اتفاقاتی که روی داده و موجب شده تا وضعيت اين‌گونه شود صحبت کنم. ولی در شرايط فعلی حوادث ديگری روی داده که بنده و مير حسين موسوی احساس وظيفه کرديم که وارد عرصه انتخابات شويم.

وی با توضيحی اجمالی از انتخابات گذشته افزود: در انتخابات رياست جمهوری دوره‌های گذشته هرچه از آقای موسوی درخواست کرديم که وارد عرصه انتخابات شوند، ايشان قبول نمی‌کردند و حتی هنگامی که با پافشاری دوستان پذيرفت که وارد عرصه انتخابات شود، هنگامی که متوجه می‌شد که ممکن است فردی از طيف خودمان کانديدای انتخابات شود، می‌گفت که من نمی‌آيم. ولی امروز شرايط به گونه‌ای شده که هر کدام از ما بر اساس ديدگاهش برای حضور در عرصه انتخابات احساس وظيفه می‌کند.

وی در پايان از تمامی اصلاح‌طلبان درخواست کرد تلاش کنند تا مردم را نسبت به حضور در عرصه انتخابات ترغيب کنند و گفت: با حفظ رفاقت و دوستی بدون بداخلاقی سياسی و بی‌حرمتی در انتخابت رياست جمهوری شرکت می‌کنيم. ما بايد تمام نيروهای خود را بر روی اين متمرکز کنيم که مردم را به حضور در انتخابات تشويق کنيم. البته اکنون زمينه مناسبی برای ترغيب حضور مردم در عرصه انتخابات ايجاد شده است.

وی گفت : ما برای پيروزی به صحنه انتخابات آمده‌ايم.

در ابتدی اين ديدار تنی چنداز اعضاء با اشاره به فرصت باقی مانده به انتخابات رياست جمهوری دهم به بيان نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود پيرامون انتخابات پرداختند.

به گزارش ايسنا به نقل از سحام نيوز مهدی کروبی در ادامه‌ سلسله سفرها به استان‌های مختلف کشوربه همراه غلامحسين کرباسچی و هياتی همراه، از روز شنبه در سفری ۴ روزه به زنجان وقزوين می‌رود.





















Copyright: gooya.com 2016