جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ شورای نگهبان به منتقدين آيت الله جنتی، فارس

خبرگزاری فارس: شورای نگهبان با صدور اطلاعيه‌ای ضمن پاسخ به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره انتخابات تاکيد کرد: با توجه به نزديک شدن انتخابات رياست‌جمهوری، از همه نامزدهای انتخاباتی و احزاب، گروه‌ها و رسانه‌های هوادار آنان انتظار می‌رود مراقب گفتار و نوشتار خود باشند تا موضع‌گيری آنان موجب سوء استفاده دشمنان قرار نگيرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، در پی برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای پيرامون انتخابات، اداره‌کل روابط‌ عمومی شورای نگهبان اطلاعيه‌ای منتشر کرد.

متن کامل اين اطلاعيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با توجه به نزديک شدن به ايام انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، برخی از گروه‌های سياسی، رسانه‌ها، کانديداهای احتمالی و هواداران آنها از روی ناآگاهی و يا با هدف تلاش برای جلب توجه افکار عمومی، مواضعی را له يا عليه برخی نهادها و ارکان نظام اتخاذ می‌کنند که نتيجه‌ای جز به طمع انداختن دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم را به دنبال نخواهد داشت.
متاسفانه در روزهای اخير به بهانه سخنان اخير آيت‌ا... جنتی دبير محترم شورای نگهبان در جمع مردم در حوزه علميه بوشهر، مجددا مطالبی پيرامون انتخابات از سوی برخی افراد مطرح شده است که ذکر توضيحات زير ضروری به‌نظر می‌رسد:
الف) با توجه به نزديک شدن به ايام انتخابات، سخن گفتن با هدف تلاش برای جلب توجه افکار عمومی نبايد موجبات تخريب برخی نهادها و ارکان نظام را فراهم کند و دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم مسلمان کشورمان را به طمع وادارد.
ب) همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خويش در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) فرمودند، حمايت از خدمتگذاران در کشور وظيفه‌ای همگانی بوده و مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نيست.
ايشان می‌فرمايند: «من می‌گويم بايد منصف باشيم. رفتارها را نگاه کنيم؛ اين ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‏انصافی است. حمايت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظيفه‏ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ اين مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نيست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پيشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دلجوئی‏ای از محرومين، از هر ايستادگی‏ای در مقابل ظلم و استکبار استقبال می‌کنم و از آن کسی که اين کار را کرده است، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.»
ج) با رجوع به متن سخنان آيت‌ا... جنتی دبير محترم شورای نگهبان -که متاسفانه از سوی برخی نشريات به صورت ناقص مورد استفاده قرارگرفته- بيان خدمات دولت‌های پس از انقلاب که همه در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش نموده‌اند را نمی‌توان به منزله جانبداری از «فرد خاص» يا «نامزدی خاص» تلقی نمود.
ايشان بيان داشته است: « ... دو سه سال اخير يک وضع جديدی پيش آمد که سابقه نداشت و آن، رسيدگی فوق‌العاده و بيش از پيش به مردم؛ سرزدن به شهرستان‌ها و احترام قائل شدن برای مردم محروم و قشر مستضعف؛ و همان‌هائی که انقلاب را آنها با رهبری امام(ره) به وجود آوردند و حمايت کردند و دفاع کردند؛ همان قشر فراموش شده تاريخ، و همان‌هائی که امام بزرگوار می فرمودند؛ اين انقلاب مال مستضعفين است. انقلاب پابرهنه‌هاست. در اين دو سه سال اخير به اين‌ها بهای بيشتری داده شد و اين‌ها فهميدند که مورد عنايت مسئولين نظام هستند و نظام برای اينها ارزش قائل است و به مشکلات اين‌ها می‌پردازد و تا جائی که می تواند مشکلاتشان را حل می‌کند. و يک دولت پرکار و پرتلاشی که ما سابقه اين‌جوری نداشته‌ايم به وجود آمد که زبانزد خاص و عام شد. تلاش و کوشش در حد اعلا...، مبارزه با فساد در حد توان و در حد قدرت. مساله اجرای عدالت، هم در شعار و هم در عمل، تحقق پيدا کرد در حد امکانات و اجمالا يک وضع جديدی به وجود آمده. اين حالت اگر تداوم پيدا بکند می‌تواند واقعاً نظام را به آن هدف اصلی خودش نزديک بکند.»
د) آيت‌الله جنتی بلافاصله پس از اين جملات تصريح کرده‌اند که «در اين سی سال» دولتها زحمت زيادی کشيده اند و بايد در آينده بيش از گذشته تلاش شود: «در عين اين که در اين سی سال، کار خيلی شده و اجر همه با خدا، و بايد واقعا ما تقدير کنيم از همه کسانی که در اين راه زحمت کشيده‌اند و کار کرده‌اند ولی تا مقصد نهائی، فاصله بسيار زيادی هست. خب اين فاصله بايد کم شود، به تدريج کم بشود...»
ه) دبير محترم شورای نگهبان همانند گذشته در اين سخنرانی هم تاکيد کردند که بر اساس وظيفه‌ای که قانون اساسی بر عهده‌ شورای نگهبان نهاده است، اين شورا تمام تلاش خود را برای تضمين سلامت انتخابات به کار خواهد بست و به مردم کشورمان اطمينان می‌دهد از تک تک آرای آنان صيانت خواهد کرد.
ايشان در اين باره می‌گويد: «...ما تاکيد می‌کنيم که ناظرين ما بايد واقعا پايبند به مسائل دينی شان باشند، تعهد جدی داشته باشند، وجاهت مردمی داشته باشند. همين قدر که مردم بدانند اينها نظارتی‌اند خيالشان راحت باشد. ديگر وسوسه‌های شياطين در مردم اثر نکند. همين شياطينی که دارند مرتب از مدتها شروع کردند به انتقاد کردن. مقام معظم رهبری هم در سخنرانی مشهدشان اشاره کردند که چون تا حدود زيادی می‌دانند که آن خواسته‌های آنها عملی نمی‌شود، مردم آنها را قبول ندارند و خودبخود جريان آنها به طرف ديگر می رود، وسوسه می‌کنند در سلامت انتخابات، مناقشه. جلوجلو از مدتها قبل، از شايد بيش از شش ماه قبل، اين کار شروع شده و آن هم از زبان بعضی کسانی که ازشان انتظار نيست. قبلا هم اين حرفها بوده ولی الان يک مقداری بيشتر شده. بايد شورای نگهبان کاری بکند و تا حالا هم بحمدالله اين موفقيت را داشته، که مردم اعتمادشان به شورای نگهبان باشد.»
و) بديهی است که همه افراد نسبت به مسائل سياسی و نامزدهای انتخاباتی نظری خاص دارند، اما چنانکه حضرت آيت‌الله جنتی در اين سخنرانی هم تاکيد کرده‌اند، مسئولان برگزاری انتخابات و ناظران نبايد نظر خود را در روند اجرا و نظارت، دخالت دهند.
دبير شورای نگهبان در اين خصوص يادآور می‌شود: « امکان ندارد کسی نظری نداشته باشد... ولی نبايد نظر خودش را در اجرا اعمال نکند....بی طرف به معنی اينکه در انجام وظيفه خودش طرفداری از کسی نکند.»
ز) آيت‌الله جنتی بر خلاف برداشت نادرست برخی از افراد، تصريح می‌کند که ناظران بايد با دقت برای حفظ آرای مردم تلاش کنند و از آنجائی که مجری انتخابات، بخشی از دولت است بايد ناظران اهتمام جدی برای انجام وظيفه قانونی خود داشته باشند.
ايشان تصريح می‌کند: «مجری انتخابات، دولت است و وزارت کشور است. ولی اين ناظر است که بايد بر کار وزارت کشور هم نظارت کند. هم بر کار رأی‌دهندگان سر صندوق نظارت بکند و هم بر کار وزارت کشور نظارت بکند. اصلا هنری که قانون اساسی کرد همين بود که در عين اينکه اجرای انتخابات را به عهده وزارت کشور گذاشت ولی چون وزارت کشور يک عضوی از دولت است، اگر بنا باشد تمام اين اختيارات دست وزارت کشور باشد، ممکن است دولت به وسيله وزارت کشور، آراء را به نفع خودش تمام کند و آنها دخالت بکنند در آراء . قانون اساسی، شورای‌نگهبان را گذاشته تا وابستگی به هيچ رکنی از ارکان جمهوری اسلامی نداشته باشد و تحت نفوذ جايی نباشد.... اين استقلالی که شورای‌نگهبان دارد، اين برای همين است که هيچ کسی درش نفوذ نکند که آراء را اين جوری بکن يا آون‌جوری بکن، اين‌جا را باطل بکن، آنجا را تائيد بکن.»
ح) متاسفانه موضع‌گيری اين افراد بر مبنای برداشتی ناقص از سخنان دبير محترم شورای نگهبان اتخاذ شده و دشمنان انقلاب اسلامی و مردم کشورمان را به تلاش برای تضعيف اين نهاد مقدس تشويق کرده است. در حالی که اين موضع‌گيری‌ برخلاف نص صريح بيانات راهبردی رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال است که فرمودند:
«مبادا نامزدها در اثنای فعاليت‌های انتخاباتی خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بيندازند. رقابت‌ها را منصفانه کنند، حرف‌ها را منصفانه کنند، از جاده انصاف خارج نشوند ... انتخابات به فضل الهی و به حول و قوه الهی انتخابات سالمی است. من می‏بينم بعضی‏ها در انتخاباتی که دو سه ماه ديگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‏اند به خدشه کردن. اين چه منطقی است؟ اين چه فکری است؟ اين چه انصافی است؟»
ط) يکی از اهداف دشمنان انقلاب تخريب شخصيت‌های خدوم نظام اسلامی است که همواره مورد تاييد حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند. با توجه به نزديک شدن انتخابات رياست‌جمهوری و گرم شدن بازار تبليغاتی کانديداهای احتمالی انتخاباتی، از همه فعالان سياسی، نامزدهای انتخاباتی و احزاب، گروه‌ها و رسانه‌های هوادار آنان انتظار می‌رود مراقب گفتار و نوشتار خود باشند تا خدای ناکرده موضع‌گيری آنان موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب درجهت تخريب نهادمقدس شورای نگهبان و شخصيت‌های انقلابی قرار نگيرد.
از خداوند متعال برای همه آحاد جامعه اسلامی، توفيق روزافزون در انجام وظايف قانونی مسالت داريم.

والسلام عليکم و رحمه‌ا...





















Copyright: gooya.com 2016