سه شنبه 25 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محاکمه رکسانا صابری آغاز شده است، بی بی سی

سخنگوی قوه قضائيه از آغاز محاکمه رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی - آمريکايی در تهران خبر داده است.

روز سه شنبه، ۱۴ آوريل (۲۵ فروردين)، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه، در يک نشست خبری در مورد وضعيت رکسانا صابری گفت که "اتهام وی جاسوسی به نفع اجانب بوده که کيفرخواست صادر و در دادگاه مطرح شده است" و تصريح کرد که منظور از کشور خارجی، ايالات متحده آمريکاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - آقای جمشيدی گفت که روز گذشته اولين جلسه محاکمه خانم صابری برگزار شد و افزود "ظاهرا آخرين دفاع نيز از وی اخذ شده" و وعده داد که بعدا جزئيات بيشتری در اين زمينه اعلام کند.

سخنگوی قوه قضائيه افزود "با توجه به اينکه آخرين دفاع نيز از رکسانا صابری اخذ شده، بنابراين به زودی و در نهايت طی دو هفته آينده حکم دادگاه صادر خواهد شد."

آقای جمشيدی اظهار داشت که از آنجا که اين پرونده مربوط به جرايم امنيتی است، بنابراين علنی يا غيرعلنی بودن جلسات دادگاه به نظر قاضی بستگی دارد.

وی در پاسخ به اظهارات مقامات آمريکايی در اين مورد که اتهام های وارد شده به رکسانا صابری بی اساس است گفت که دولت آمريکا بدون مشاهده پرونده در اين مورد اظهار نظر کرده و اين اقدام را خلاف موازين بين المللی توصيف کرد.

سخنگوی قوه قضائيه در پاسخ به اين سئوال که آيا خبرنگاران می توانند اسناد و مدارک اتهامات عليه خانم صابری را مشاهده کنند گفت که اين اسناد در پرونده موجود است و اصحاب دعوا می توانند مستندات پرونده را مشاهده و بر اساس آن دفاعيه خود را تنظيم کنند اما هيچ قانونی در مورد دسترسی خبرنگاران به محتوای پرونده های قضايی وجود ندارد.

رکسانا صابری، سی و يک ساله، که از پدر ايران و مادر ژاپنی در آمريکا متولد شده، حدود شش سال پيش به ايران رفت و با اخذ مجوز از دولت، به فعاليت خبری برای چند رسانه خارجی پرداخت.

در ماه ژانويه (بهمن ماه) سال گذشته، خانم صابری بازداشت و بعدا به زندان اوين منتقل شد.

مدتی پس از بازداشت رکسانا صابری، مقامات قضايی اعلام کردند که مجوز وی از يک سال قبل از بازداشت تمديد نشده بود و خانم صابری بدون مجوز و به شکلی غيرقانونی به فعاليت خبری خود ادامه می داد.

اتهام جاسوسی بعدا عليه رکسانا صابری مطرح و پرونده وی به يکی از شعب دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

بازداشت و ايراد اتهام جاسوسی عليه خانم صابری انتقاداتی را در خارج از ايران در پی داشته و از جمله وزير امور خارجه آمريکا خواستار آزاد وی شد.

آقای جمشيدی در نشست روز سه شنبه همچنين به صدور حکم سه سال زندان برای سيلوا هاروتونبان، ايرانی ارمنی تبار، اشاره کرد و گفت که اين حکم توسط دادگاه تجديد نظر تاييد شده است.





















Copyright: gooya.com 2016