سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض گزارشگران بدون مرز به شرايط زندان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی

گزارشگران بدون مرز شرايط دشوار زندان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را محکوم می‌کند، و با يادآوری بازداشت خودسرانه اين روزنامه‌نگاران خواهان آزادی فوری آنان است.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " ملاقات رکسانا صابری با پدر و مادرش خبری خوشحال کننده است. با اين حال نبايد فراموش کرد که ٩ روزنامه نگار ديگر در ايران زندانی و در شرايط دشواری بسر می‌برند. برخی از آنها از حق دسترسی به دارو و درمان محروم شده‌اند. مرگ اميدرضا ميرصيافی در زندان اوين دليلی جدی برای نگرانی فزاينده ما از وضعيت بازداشت روزنامه نگاران زندانی است ."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر و مادر رکسانا صابری يک روز پس از ورود خود به ايران در تاريخ ١٧ فروردين موفق شدند در زندان اوين با دختر خود که از اواسط بهمن ماه در بازداشت بسر می برد ملاقات کنند. در روز ورود خانواده رکسانا به ايران وکيل وی آقای عبدالصمد خرمشاهی اعلام کرده بود که ژرونده موکلش به دادگاه انقلاب ارسال شده است. خبرگزاری فرانس پرس از قول رضا صابری اعلام کرد که حال عمومی دخترش " خوب " است و " بنا بر شنيده‌هايش ممکن است به‌زودی آزاد شود." ١٠ اسفند ماه بازداشت خبرنگار امريکايی ايرانی تبار از سوی شبکه راديويی ان پی آر به نقل از رضا صابری پدر اين روزنامه‌نگار اعلام شد. وی در پی مکالمه کوتاهی در تاريخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را اعلام کرده بود. مقامات رسمی ايران در فردای انتشار خبر از سوی رسانه‌ها، زندانی شدن روزنامه نگار را در زندان اوين و بدون توضيح در باره "اتهامات" وی تائيد کردند.
گزارشگران بدون مرز يادآور می‌شود که ايران با هفت روزنامه نگار و دو وب‌نگار زندانی، همچنان بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.
محمد صديق کبودوند در تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوين نگاهداری شد و از سوی مقامات امنيتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هايی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت. در تاريخ ٢ آبان ماه ١٣٨٧ دادگاه تجديد نظر استان تهران حکم يازده سال زندان محمد صديق کبودوند را تاييد کرد. اين حکم در دوم تير ماه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تشکيل "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و " تبليغ عليه نظام" صادر شده بود. محمدصديق کبودوند بيمار و از نارسايی قلبی رنج می برد و بارها در زندان دچار حمله و به درمانگاه زندان انتقال داده شده است. مقامات قضايی – امنيتی به بهانه مختلف با مرخصی اين روزنامه نگار عليرغم وضعيت جسمی‌اش مخالفت می‌کنند. فروردين سال جاری British Press Awards جايزه روزنامه‌نگار بين‌المللی سال ٢٠٠٩ خود را با ارج گذاری به فعاليت های حقوق بشری و مطبوعاتی محمد صديق کبودوند، به وی اهدا کرد.
محمدحسن فلاحيه‌زاده خبرنگار تلويزيون العالم، شبکه عرب زبان راديو تلويزيون دولتی ايران، و همکار بسياری از رسانه‌های عرب از جمله روزنامه المستقبل، راديو دوبی، و تلويزيون ابوظبی، از آذرماه ١٣٨٥ در زندان بسر می‌برد. در تاريخ ۹ ارديبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسی" محاکمه و به سه سال زندان و پرداخت جريمه سنگين مالی به مقدار دو برابر دستمزدش دريافتی از رسانه‌ها محکوم شد. اين روزنامه‌نگار از تاريخ ١٠ اسفند ماه سال گذشته به بند ٢٠٩ زندان اوين منتقل شده است. قديمی ترين روزنامه‌نگار زندانی در ايران به بيماری تالاسمی مبتلا است و شرايط نامناسب بازداشت به شکل جدی سلامت او را تهديد می‌کند.
مسعود کردپور در تاريخ ٢٤ مهرماه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب مهاباد به يک سال زندان محکوم شد. اين روزنامه نگار در تاريخ ١٧ مرداد ماه در شهر بوکان از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بعد از ٢١ روز بازداشت و سلول انفرادی در زندان های اطلاعات و مرکزی بوکان به زندان مهاباد انتقال يافت. در تاريخ ٣١ شهريور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به "تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه و گفتگو با رسانه های بيگانه " محاکمه و به يک‌سال زندان محکوم و اين حکم نيز در پشت درهای بسته از سوی دادگاه تجديد نظر تاييد شد. مسعود کردپور از تاريخ ٥ اسفند ماه برای بار دوم به زندان ديگری در اورميه تبعيد شده است.
مجتبی لطفی در تاريخ ١٧ مهر ماه توسط ماموران امنيتی با حکم دادگاه ويژه روحانيت بازداشت شد. برخی از اتهامات اين وب‌نگار " چاپ تکثير انتشار و ارسال جزوات و شبنامه های دارای موارد توهين و افترا تحت عنوان افشاگری و همکاری با شبکه های ماهواره ای خارجی و ضدانقلاب" و "نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی" اعلام شده بود. منظور از اين اتهامات انتشار نظرات آيت‌اله منتظری يکی از روحانيون برجسته ايران و از مخالفان آيت‌اله خامنه‌ای است. ٩ آذر ماه ١٣٨٧اعلام شد دادگاه ويژه روحانيت در پشت درهای بسته اين وب‌نگار را به اتهام " نشر افکار آيت الله منتظری و فعاليت تبليغی عليه نظام و نشر اخبار " به چهار سال زندان و پنج سال تبعيد از شهر قم محکوم کرده است اين روحانی جوان که از جانبازان شيمايی جبهه‌های جنگ ايران و عراق است، از بيمارهای پوستی و ريوی حادی در رنج است.
کاوه جوانمرد همکار نشريه توقيف شده کرفتو و ديگر نشريات محلی کردستان در تاريخ ٢٦ آذر ماه ١٣٨٦ در سنندج دستگير و در تاريخ ٢٧ ارديبهشت ماه ١٣٨٧از سوی شعبه شش دادگاه سنندج و در پشت درهای بسته به دو سال زندان و سپری کردن مدت محکوميت خود در زندان مراغه محکوم شد. اين روزنامه نگار که از نارسايی و بيماری کبد رنج ميبرد، در اواخر اسفند ماه سال جاری مجددا به زندان سنندج بازگرداننده شد.
بهمن توتونچی همکار ديگری هفته‌نامه کرفتو در تاريخ ٢٨ آبان از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد. در طی سال گذشته اين روزنامه‌نگار از سوی مقامات قضايی – امنيتی بارها مورد تهديد قرار گرفته بود. تاکنون به شکل رسمی هيج اتهامی عليه وی اعلام نشده است.
عدنان حسن پور روزنامه نگار هفته نامه ئاسو در تاريخ ٥ بهمن ماه ١٣٨٥ دستگير و در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهی غير علنی به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی"، " جاسوسی" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شد. ديوان عالی کشور در تاريخ ٣٠ مهر ماه حکم اعدام عدنان حسن پور را تائيد کرد. که مجددا با درخواست اعاده دادرسی و تلاش بی‌وقفه وکليش محمد صالح نيکبخت در تاريخ ١٩ مرداد ماه ديوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد. وی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج زندانی است.
از تاريخ ١١ ابان ماه حسين درخشان وب‌نگار ايرانی به گفته خانواده اش همچنان در محل نامعلومی زندانی است. بازداشت وی نيز پس از انتشار خبر توسط رسانه‌ها از سوی سخنگوی دستگاه قضايی در تاريخ ١٠ دی ماه تائيد شد.
از سوی ديگر اسماعيل جعفری در تاريخ ٢٧ اسفند ماه با سپردن وثيقه‌ای سنگين از زندان آزاد شد. وب‌نگار وبلاگ راه مردم در تاريخ ٢٥ آذر ماه در يکی از خيابان های بوشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود. اين روزنامه‌نگار پيش از اين در روز ١٩ فروردين ١٣٨٧ به هنگام پوشش خبری تظاهرات ده ها کارگر اخراجی شرکت ايران صدرا در برابر استانداری بوشهر بازداشت و در ٥ ارديبهشت ماه پس از سه هفته بازداشت با سپردن وثيقه ٥٠ ميليون تومانی آزاد شده بود. دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر اين روزنامه نگار را برای " تبليغ عليه نظام و به نفع گروه ها و رسانه های خارجی" به پنج ماه زندان محکوم کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016