شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکسانا صابری به ۸ سال زندان محکوم شد، دويچه وله

رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی ـ آمريکايی که به اتهام جاسوسی تحت محاکمه بود، به ۸ زندان محکوم شده است. مقام‌های قضايی ايران ادعا کرده‌اند رکسانا صابری برای آمريکا جاسوسی می‌کرده است. آمريکا اين اتهام را بی‌اساس خوانده است.

محکوميت رکسانا صابری به ۸ سال زندان را خبرگزاری آلمان ظهر روز شنبه ۱۸ آوريل (۲۹ فروردين) به نقل از وکيل وی، عبدالصمد خرمشاهی گزارش کرده است. خبرگزاری فرانسه نيز همين خبر را به نقل از يکی از اعاضای خانواده‌ی خانم صابری منتشر کرده است.

دادگاه رکسانا صابری، روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۴ فروردين / ۱۳ آوريل) پشت درهای بسته آغاز شد. يک سخنگوی دادگستری جمهوری اسلامی گفت، رکسانا صابری در نخستين روز محاکمه فرصت يافته از خود دفاع کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رکسانا صابری ۳۱ سال دارد و از شش سال پيش در ايران زندگی می‌کرد. اين خبرنگارآزاد که از جمله با "بی‌بی‌سی" و راديو "ان‌پی‌آر" همکاری داشت، روز ۲۲ بهمن سال ۸۷ دستگير شد. مقامات ايران نخست وی را به فعاليت بدون کارت معتبر روزنامه‌نگاری و خريد مشروبات الکلی متهم کرده بودند، اما قاضی حداد، معاون امنيت دادسرای تهران روز ۸ آوريل (۱۹ فروردين) اتهام اين خبرنگار را "جاسوسی" اعلام کرد. قاضی حداد به رسانه‌های ايران گفت، رکسانا صابری «بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعاليت‌های جاسوسی انجام می‌داده است.»

اتهام جاسوسی به رکسانا صابری دو روز پس از اولين ملاقات او با پدر و مادرش اعلام شد. خانواده‌ی صابری برای پيگيری وضعيت دخترشان و ديدار با وی به تهران رفته‌اند. رضا صابری پدر رکسانا، پيش از اين در نامه‌ای به آقای خامنه‌ای، آزادی فرزندش را درخواست کرده بود. آن‌ها اميدوار بودند که دخترشان طی اين سفر آزاد شود.

آمريکا: اتهام جاسوسی بی‌اساس است

دولت آمريکا اتهام جاسوسی به خبرنگار آمريکايی ايرانی‌تبار را "بی‌اساس" می‌داند. رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا يک روز پس از اظهارات قاضی حداد، ضمن رد اتهام جاسوسی، اعلام کرد، آمريکا از طريق سفارت سوئيس در تهران به تلاش خود برای آزادی خانم صابری ادامه خواهد داد. سفارت سوئيس در تهران حافظ منافع ايالات متحده‌ی آمريکا است.

پيشتر در جريان کنفرانس افغانستان که روز ۳۱ مارس در لاهه برگزار شد، نامه‌ای از سوی وزارت خارجه‌ی آمريکا به هیأت ايرانی داده شد که در آن آزادی سه شهروند آمريکايی، از جمله رکسانا صابری درخواست شده بود.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه‌ی آمريکا نيز از اتهامات وارده به صابری ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شده است.

يک ماه پيش از متهم شدن خبرنگار آمريکايی به جاسوسی، قاضی حداد اعلام کرده بود، تحقيقات درباره‌ی پرونده‌ی رکسانا صابری به پايان رسيده و او طی روزهای آينده آزاد می‌شود. تغيير ناگهانی اتهام اين خبرنگار پرسش‌برانگير بود.

برخی از ناظران تغيير ناگهانی اتهام رکسانا صابری به جاسوسی را با ادامه‌ی بازداشت تعدادی از ايرانی‌ها در شهر اربيل عراق مرتبط می‌دانند. ۵ تن از وابستگان به حکومت ايران در سال ۲۰۰۵ در پی يورش نيروهای آمريکايی به ساختمانی در اربيل عراق، بازداشت شدند. ايران می‌گويد اين ساختمان کنسولگری ايران بوده و افراد بازداشت شده نيز ديپلمات بوده‌اند، اما ارتش آمريکا می‌گويد ساختمان کنسونگری نبوده و بازداشت‌شدگان نيز از نفرات نيروی قدس سپاه پاسداران بوده‌اند.

بازداشت‌شدگان عليرغم درخواست مکرر ايران، هنوز آزاد نشده‌اند. برخی اين احتمال را بعيد نمی‌دانند که رکسانا صابری به نوعی گروگانی است که ايران در ازای آزادی آن خواهان آزادی افراد بازداشت‌شده‌ی خود در اربيل عراق است.





















Copyright: gooya.com 2016