چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات ميرحسين موسوی در باره موارد اختلاف با نهضت آزادی و جبهه ملی، آزادی زنان و سخنان احمدی نژاد در سوئيس، آفتاب

* نبايد بگذاريم که مسائل سوئيس دوباره تکرار شود
* من مدافع ولايت فقيه در روزنامه جمهوری اسلامی بودم و آن‌ها برعکس اين مساله را می‌نوشتند. به دنبال انحلال مجلس خبرگان آن موقع بودند، با اين حال هيچ‌گاه نتوانستم آن‌ها را در چيزی که متهم نيستند متهم کنم. اگر اين بد است شما می‌توانيد من را محکوم کنيد ولی اگر خوب است بايد بگوييد اين درست است.


آفتاب: نخست‌وزير دوران دفاع مقدس اظهار کرد: «‌اگر برای نشريات استانی اهميتی در رشد کشور قائل باشيم بديهی است که دولت نمی‌تواند بگويد چه نوع مقاله‌ای بنويسند. به نفع دولت و نظام ماست که نشريات را در استان‌ها رشد بدهد».

فکر من و خاتمی در زمينه‌های زيادی به هم نزديک است
به گزارش آفتاب، مهندس ميرحسين موسوی، سه‌شنبه شب در نشست خبری با رسانه‌های سراسری و محلی در گرگان يکی از خبرنگاران درباره نزديکی فکری موسوی با سيدمحمد خاتمی و نيز نحوه استفاده از وی در دولت احتمالی خود پرسشی مطرح کرد که وی گفت: «فکر من و آقای خاتمی در زمينه‌های زيادی به هم نزديک است و مختصر تفاوت‌هايی هم با يکديگر داريم ولی در مورد مسائل اصلی عموما نزديکی فکری داريم. به طوری که خود ايشان زمانی گفتند که ما ۹۰ درصد نزديکی و ۱۰ درصد تفاوت در افکار داريم».

او تصريح کرد: «آقای خاتمی منادی ايجاد مدارا، تساهل و ايجاد فضای شاد و آزادی‌خواهی بودند و من هم به اين سياست ها معتقد هستم. به نظر من اگر اين شعارها بخواهد نهادينه شود بايد پشتوانه‌ مردم و دهک‌های پايين را پشت سر خود داشته باشد. من وزن عدالت را در شعارهای خود حتما در کنار آزادی قرار می‌دهم و معتقدم که آزادی از دل عدالت زاده می‌شود. البته واژه عدالت در اين سال‌ها آنقدر بد استفاده شد که گاهی رماننده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی افزود: «من اعتقاد به وزن توامان به جمهوريت و اسلاميت دارم، به انديشه‌های امام (ره) تکيه می‌کنم و معتقدم دائما اين انديشه‌ها بايد باز شوند. مثلاً اعتماد به جوانان جزو ويژگی‌های حضرت امام (ره) بود و من هم به اين‌ها تکيه می‌کنم».

هيچ دولتی بی‌نياز از کمک‌های خاتمی نيست
شان آقای خاتمی اجل از اين است که بخواهد به کابينه‌ من بيايد
نبايد بگذاريم که مسائل سوئيس دوباره تکرار شود

او درباره استفاده از سيدمحمد خاتمی در دولت احتمالی خود نيز متذکر شد: «آقای خاتمی از همان ابتدا قولی به من دادند که چه پيش و چه پس از انتخابات کمک کنند. شأن آقای خاتمی اجل از اين است که بخواهد به کابينه‌ من بيايد و البته اگر بيايد افتخار خواهم کرد. چه اشکالی دارد که از ظرفيت جهانی ايشان در زمينه‌ گشايش در مسائل خارجی استفاده و منجر شود که گفت‌وگويی را با تمام جهان باز کنيم تا مشکلاتی شبيه به آنچه در سوييس برای ما پيش آمد ديگر پيش نيايد. فکر نمی‌کنم هر دولت ديگری هم که روی کار بيايد بی‌نياز از کمک‌های ايشان باشد».

نخست وزير دوران دفاع مقدس درباره گروه‌های حامی سيدمحمدی خاتمی نيز تصريح کرد: «من در ابتدای ورود خود به طور مستقل بيانيه‌ای دادم و سعی کردم صريح باشد و بعد کم کم آن را بازتر کردم که در اين پروسه طبيعی است که نيروهای مختلفی به اين سمت حرکت می‌کنند و آغوش ما هم به روی همه باز است. در جناح ديگر و در بخشی از اصولگرايان کشور هم که با وضع فعلی مشکل پيدا کرده‌اند نيز چنين کششی وجود دارد».

می‌ترسم شکاف بين نيروها به شکاف بين ملت ما منجر شود
موسوی با بيان اين که اميدوارم نتيجه انتخابات هر چه می‌شود در نهايت به تقريب نيروها منجر شود، تصريح کرد: «من از اين می‌ترسم که شکاف بين نيروها به شکاف بين ملت ما منجر شود. من تلاش می‌کنم که از همه‌ نيروها استفاده کنم و اين يک ادعا نيست. چرا که در دوران دفاع مقدس هم همين طور عمل می‌کردم و ابايی از اين نداشتم که از افراد مخالف استفاده کنم و به رنگ حزبی آن‌ها کار نداشتم بلکه بر اساس شايستگی و توانايی با نيروها کار می‌کردم و الان هم هر کجا نيروی شايسته‌ای ببينيم استفاده خواهم کرد. يکی از انتقادهای من به دولت عدم رعايت اين مساله است و من می‌گويم که حتی در همين دولت هم اگر نيروهای خوب و پرتوانی باشند چرا استفاده نکنيم؟ اگر چنين کاری نکنيم در اين صورت شبيه وضعی به وجود می‌آيد که ما به آن انتقاد داريم».

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دخالت سياست در عرصه فرهنگ و ورزش اظهار کرد: «وقتی سياست‌ را بيش از اندازه در امور دخالت دهيم بايد شاهد نتايج خلافی باشيم. ورزش، هنر و عرصه‌های فرهنگی از جمله‌ اين عرصه‌ها هستند. من شعاری را در جمع اهالی فرهنگ و هنر مطرح کردم و آن شعار "دولت فرهنگی، فرهنگ غيردولتی" بود».

وی با بيان اين که وقتی دولت در مسير حرکت‌های آمرانه قرار بگيرد نتيجه‌ای جز تخريب در پی نخواهد داشت، افزود: «دولت بايد در ورزش بسترسازی کند و امکانات ورزش همگانی و ورزش قهرمانی را فراهم نمايد ولی اگر بخواهد از اين روزمره استفاده کند قطعا نمی‌توانيم ورزش سرافرازی داشته باشيم. دولت می‌تواند در زمينه ورزش و فرهنگ حمايت کند ولی نبايد در اين زمينه‌ها دخالت و يا برخورد عامرانه کند چرا که در اين صورت نتيجه‌ای مشابه نتايجی که در دو، سه مسابقه اخير در کشور ما به دست آمد، به دست خواهيم آورد».

حفظ حرمت جمهوری اسلامی يک اصل برای همه سياستمداران است
فيلم پخش شده از اهانت به رئيس‌جمهور موجب تحقير ملت ما است

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوالی درباره اجلاس ضد نژادپرستی در ژنو و توهين‌های صورت گرفته بر ضد رييس‌جمهوری کشورمان گفت: «هيچ کس در ميان ملت ما از اين که رييس‌جمهور ما مورد توهين قرار بگيرد راضی نخواهد بود. حفظ حرمت جمهوری اسلامی يک اصل است و همه سياستمداران ما بايد به اين مساله اهميت دهند. فيلم پخش شده در اينترنت در رابطه با اين اجلاس فيلم خوشنود کننده‌ای نيست و موجب تحقير ملت ماست و لطمه زننده است. سياست خارجی و ديپلماسی در بستری آرام امکان پيشروی پيدا می‌کند و اگر در يک صحنه‌ بين‌المللی حاضر شويم و جمع کثيری از سالن خارج شوند، اين به نفع ما نيست».

قوياً مدافع تک همسری هستم
موسوی در پاسخ به پرسشی درباره مسايل زنان با بيان اين که نبايد به سمت راه‌حل‌هايی برويم که عملا منجر به تبعيض و تضعيف بيشتر زنان باشد، تاکيد کرد: «قويا مدافع تک همسری هستم».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مربوط به زنان و بحث لايحه موسوم به خانواده گفت: «ما بايد به زن‌ها احترام بگذاريم و مشکلات زنان کشور خود را درک کنيم».

او افزود: «ما بايد زنی را در نظر بگيريم که رنج کشيده، کار کرده، در خانه فرسوده شده، بچه‌ها را بزرگ کرده و بعد سن و سالش بالا رفته و آن وقت شوهر او به سرش می‌زند که زن ديگری بگيرد. اين مساله نادرستی است که واقعا با احترامی که نسبت به زن قائليم و با عدلی که شناختيم سازگاری ندارد».

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: «دين ما حتی می‌گويد که زن برای کار عادی خانه می‌تواند اجرت طلب کند، اگر نمی‌توانيم آن کار را انجام دهيم لااقل بايد زمينه‌ای بسازيم که در حداقل‌ها دچار دغدغه و مشکل نشويم».

موسوی درباره ديدگاه خود نسبت به لايحه حمايت از خانواده و موضوع تعدد زوج‌ها اظهار کرد: «اين لايحه‌، لايحه درستی نيست و همان موقع هم من اظهارنظر مختصری در اين رابطه کردم. اين مساله در سطح جامعه هم آنچنان مخالفتی برانگيخت که در مجلس متوقف ماند اما گاهی می‌بينيم از طريق سريال‌ها و برنامه‌های تلويزيونی هنوز زمينه اين مساله از بين نرفته است و می‌خواهند آن را به صورت يک سنت حسنه و يک کار خوب در جامعه جا بيندازند. اين ظلم به زن‌های اجتماع است و نبايد اين کار صورت بگيرد».

وی با بيان اينکه تعدادی از مراجع ما هم نسبت به اين مساله اعتراض کردند و در لايحه‌ای که قوه قضاييه داده بود چنين بندی وجود نداشت افزود: «متاسفانه اين بند اضافه شد و مشکلاتی را ايجاد کرد و چه بسا آنچه الان متوقف شده است، در شرايط ديگری فعال شود».

تلاش خواهم کرد فضای بهتری برای آزادی زن‌ها فراهم شود
نخست وزير دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: «مساله زنان سطوح مختلفی دارد. بخشی از آن به نيروهای تحصيل کرده و جويای کار مربوط می‌شود که در اين راه با تبعيض‌هايی مواجه هستند. بخش قابل توجهی از خانم‌ها هم در خانه هستند که آن‌ها نيز مسايل و مشکلاتی دارند که گاهی مربوط به مشکلات حقوقی و امثالهم است و دادگاه‌های ما پر از اين نوع موارد است. در زمينه‌های حقوقی، اقتصادی و منزلت بخشی به زن‌ها کارهای زيادی بايد انجام دهيم و يک مقدار آن به کارگيری زن‌ها در پست‌های اجرايی و مديريتی برمی‌گردد و بايد اراده‌ای در اين رابطه به وجود بيايد».

ميرحسين موسوی با بيان اينکه اعتقاد دولت به اين مساله هم نقش مهمی ايفا می‌کند، افزود: «من تلاش خواهم کرد برای اينکه فضای بهتری برای آزادی زن‌ها، حل مشکلات حقوقی آن‌ها و شرکت آن‌ها در جامعه فراهم شود».

ميرحسين موسوی درباره تغيير برخی واژه‌ها و مفاهيم در کشور گفت: «بحث واژه‌ها و مفاهيم بسيار مهم است و يکی از مشکلات ما قلب شدن اين واژه‌هاست. مثلا مستضعفان؛ در اول انقلاب رهايی بخش بودند. نه اين که دولت بخواهد در ميان آنان چيزی توزيع کند و منت بر سر آنان بگذارد! حضرت امام (ره) زمانی بحث حزب مستضعفين جهانی را مطرح کردند ولی امروز اين مفاهيم تغيير کرده است».

در ادامه مصاحبه مطبوعاتی موسوی در گرگان، يکی از خبرنگاران اين پرسش را از وی مطرح کرد که "رويکرد نهضت آزادی نسبت به ولايت فقيه چگونه است و شما چه نظری داريد و اين که آيا اختلاف شما با نهضت آزادی اختلاف سليقه است يا اختلاف عقيده؟" که موسوی پاسخ داد: «در مورد نهضت آزادی نسبت به ولايت فقيه، خود آنان بايد بگويند که قبول دارند يا نه؛ ولی به هر حال اعتقادات آنان در اين رابطه با ما هم‌سو نيست. من می‌گويم اختلاف سليقه داريم، اگر اين واژه نرم است شما آن را کمی غليظ‌تر کنيد. از اول انقلاب راه من با نهضت آزادی جدا بوده است ولی با توجه به شناختی که از افراد نهضت‌آزادی، يعنی آن‌هايی که می‌شناختم نظير مرحوم مهندس بازرگان و ديگران و برخی از کادر فعلی دارم، هيچ‌گاه نمی‌توانم به خودم بباورانم که اين‌ها غير مومن و غيرمسلمان هستند، نماز نمی‌خوانند و خيرات و نيکی نمی‌کنند.

اگر بخواهم با جبهه ملی ملاقات کنم جلوی چشم مردم اين کار را می‌کنم
وی افزود: «بنده با اين‌ها (نهضت آزادی) از نظر سياسی مخالف بوده‌ام. پيش از انقلاب همه نيروها با هم کار می‌کردند ولی بعد از انقلاب صف‌ها جدا شد و يکی از مسايلی که اين صف‌ها را جدا کرد نوع برخورد با ولايت فقيه بود. من مدافع ولايت فقيه در روزنامه جمهوری اسلامی بودم و آن‌ها برعکس اين مساله را می‌نوشتند. به دنبال انحلال مجلس خبرگان آن موقع بودند، با اين حال هيچ‌گاه نتوانستم آن‌ها را در چيزی که متهم نيستند متهم کنم. اگر اين بد است شما می‌توانيد من را محکوم کنيد ولی اگر خوب است بايد بگوييد اين درست است. اختلافات سياسی را تا اندازه‌ای بسط ندهيم که افراد را در جامعه از همه چيز ساقط کنيم چرا که اين به نفع کشور نيست».

موسوی به برخی ادعاهای مطرح شده درباره ديدار وی با اعضای جبهه ملی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر می‌بينم ـ انگار که مساله خاصی باشد ـ می‌گويند فلانی با اين‌ها ملاقات کرده يا نکرده است. من اگر با کسی ملاقات کنم شجاعت اين را دارم که مساله را علنی کنم و به هيچ‌وجه محرمانه نمی‌گذارم و اين جزو خصلت‌های من است. کسانی که اين جوسازی را صورت می‌دهند فردا مطالب ديگری خواهند گفت. امروز از طريق يکی از سايت‌ها برای من SMS آمد مبنی بر اين که من با جبهه ملی ملاقات کرده‌ام؛ اين يک پروژه است. من نمی‌دانم که خود نهضت آزادی از اين مساله اطلاع دارد و من آن‌ها را متهم نمی‌کنم؛ ولی کسانی که اين حرف‌ها را می‌زنند به دنبال اجرای يک پروژه در کشور هستند و می‌خواهند با توجه به نظر امام (ره) درباره جبهه ملی يک شک و شبهه را در جامعه ايجاد کنند. اگر زمانی قرار باشد و بخواهم با جبهه ملی ملاقات کنم اين کار را در جلوی چشم مردم خواهم کرد و برايشان توضيح خواهم داد».

از يک جامعه‌ ارزشی به يک جامعه‌ سوداگر تغيير کرده‌ايم
می‌شود پنج ميليون تومان به مجلس برد، برای اين که رای مجلس خريده شود
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس، درباره نظر خود راجع به ليبراليسم نيز اظهار کرد: «من مخالف ليبراليسم بودم. به نظر من يکی از مشکلات اساسی و شايد اساسی‌ترين مشکلی که در جامعه می‌بينم اين است که از يک جامعه‌ ارزشی به يک جامعه‌ سوداگر تغيير کرده‌ايم که همه چيز در آن پولی و کالايی شده است. در چنين جامعه‌ای ارزش‌های فرهنگی به سمت ارزش‌های اقتصادی سرازير می‌شوند و در چنين شرايطی است که می‌شود پنج ميليون تومان به مجلس برد، برای اين که رای مجلس خريده شود. رفتن به سمت جامعه ارزشی به اين معنا نيست که از قواعد و اصول اقتصادی استفاده نکنيم ولی جامعه بر اساس ارزش‌ها اداره می‌شود».

او در ادامه درباره ديدگاه خود راجع به محدوده آزادی بيان، بر بازگشت به قانون تاکيد کرد و افزود: «چشم‌انداز، محدوده قانون است و قانون اصل مساله‌ای است که من مطرح کردم. هر نوع اصلاحی در کشور بايد از اجرای درست قانون شروع شود. قانون برای اين آزادی‌ها مجال و وسعتی در نظر گرفته و اگر هم محدود بود بايد از طريق قانونی آن را وسيع‌تر کنيم».

شاهد بی‌ثباتی سياست‌های اقتصادی و مشکلات بانکی هستيم
در ادامه اين نشست پرسشی درباره نحوه رفع مشکلات مناطق محروم مطرح شد و موسوی پاسخ داد: «در برنامه‌های اقتصادی خود ۵۱ گزاره را مطرح کردم که به صورت فشرده، خطوط و مشی اصلی من را در اين زمينه مشخص می‌کرد و در مقدمه آن هم گفتم "جنگ خاتمه پيدا کرده و اقتصاد جنگی هم خاتمه پيدا کرده است". يکی از راه‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی، فعال کردن بخش خصوصی است که احتياج به مديريت و سياست‌های پولی درست دارد».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پايان، گفت: «ما در کشور بی‌ثبات سياست‌های اقتصادی و مشکلات بانکی را شاهد هستيم که بايد با توجه به همه جوامع، به صورت منظومه‌ای وارد عرصه شويم تا بهبود در نظام اقتصادی را شاهد باشيم. توجه ويژه به مناطق محروم جزو برنامه‌های حتمی اين طرح خواهد بود چرا که در اين صورت نمی‌توانيم مشکلات اقتصادی کل جامعه را حل کنيم».





















Copyright: gooya.com 2016