جمعه 4 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: نظارت استصوابی ميانه‌ای با مردم سالاری‌ ندارد، ايلنا

- کسی که اعتقاد به اجرای قانون اساسی ندارد، صلاحيت اجرای قانون اساسی را نيز ندارد
- با تريبون‌های محدودی هم که داريم، برخورد می‌شود
- بعضی‌ها نياز به ستاد ندارند؛ چرا که همه امکانات کشور در اختيار آنها است.


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه رئيس‌جمهور مجری قانون اساسی است تاکيد کرد:کسی که اعتقاد و بنا به اجرای قانون اساسی را ندارد صلاحيت اجرای قانون اساسی را نيز ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد محمد خاتمی که در نشست مجمع نمايندگان ادوار مجلس سخن می‌گفت با اشاره به حضور نمانيدگان ادوار مختلف مجلس در اين جلسه اظهار داشت: اين جمع، مجموعه‌ای از سرمايه‌های عظيمی است که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد. افرادی که حداقل يک و يا چند دوره نمايندگی مردم را در مجلس بر عهده داشتند و همواره در همه عرصه‌ها به دفاع از انقلاب و نظام پرداخته‌اند.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به ردصلاحيت برخی از کانديداهای اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های مختلف گفت: بعضی از عزيزانی که در اين جمعع حضور دارند سيلی تلخ ردصلاحيت را تحمل کرده‌اند که باعث تاسف و تاثرما است آن‌ها افراد خوش سابقه و مورد اعتماد مردم بوده و هستند که به سادگی از حضور در عرصه انتخابات و به دست آوردن اعتماد مجدد مردم محروم می‌شوند.
وی ادامه داد: دراين‌جا صحبت از نظارت استصوابی و استطلاعی نيست بلکه اين روند روند مطلوبی نبوده و اين شيوه و روش هيچ ميانه‌ای با مردم‌سالاری ندارد.
خاتمی با بيان اينکه جمع حاضر تداعی‌کننده بحث انتخابات است اظهار کرد: انتخابات هم مظهر دمکراسی و هم روش مدرن تحقق دمکراسی در جامعه است و ما مفتخريم که انقلاب ما متکی به اسلام، مردم‌سالاری را پذيرفته است.
خاتمی گفت: اين انتخابات آزادتر و بی‌قيد و مانع‌تر باشد ما به تحقق مردم‌سالاری و دمکراسی نزديک می‌شويم. هويت جمعيت نمايندگان ادوار در اين است که در انتخابات شرکت کرده و نماينده شده‌ايد.
وی با بيان اينکه همه انتخابات از شوراها گرفته تا انتخابات نهادهای ديگر مهم است افزود: مهمترين انتخابات، انتخابات مجلس شورای اسلامی است چرا که چون اين انتخابات از پايه‌های مردم‌سالاری و تحقق دمکراسی بوده است.
رئيس جمهور سابق کشور مان تصريح کرد: در ميان انتخابات‌ها، به يک مبنا انتخابات رياست‌جمهوری از همه انتخابات ديگر مهم‌تر است چرا که تنها فردی است که با قاطبه رای مردم بر سر کار می‌آيد. رئيس‌جمهور تنها کسی است که با رای قاطبه مردم همه مناطق، اقوام و گرايش‌ها روی کار آمده و به همين دليل رئيس‌جمهور مظهر اراده ملی است.
خاتمی مهمترين رسالت رئيس‌جمهور را دفاع از منافع ملی عنوان کرد و گفت: رئيس‌جمهور به دليل اينکه رسالت دفاع از منافع ملی را بر عهده دارد قانون‌گذار او را مجری قانون اساسی که يک ميثاق ملی است معرفی کرده است. به صراحت قانون اساسی، رئيس‌جمهور مجری قانون اساسی بوده و قانون اساسی چارچوب نظم و سازوکاری است که جامعه بايد در آن حضور و نقش خود را ايفا کند.
وی با اشاره به مسووليت‌های مهم رئيس‌جمهور که در قانون اساسی آمده است گفت: اگر در کشور ما مبنای کار قانون اساسی باشد و در هر جايی که انحراف صورت پذيرفت سازوکاری برای آن وجود داشته باشد آن‌گاه می‌توان ادعا کرد که دستاورد نظام جمهوری اسلامی حفظ و تقويت شده و در غير اين صورت يعنی زمانی که اين دستاورد و اجرای قانون اساسی در جامعه تحقق پيدا نکرد بايد به سرنوشت آن نگران باشيم.
وی ادامه داد: زمانی‌که شخصی به عنوان رئيس‌جمهور به عنوان مجری ويژه قانون اساسی مطرح می‌شود منظور اين است که يک دست توانا برای جلوگيری از انحراف قانون اساسی وجود دارد اما شرط مهم قضيه اين است که مجری قانون بايد معتقد و پايبند به قانون اساسی باشد.
خاتمی تصريح کرد: در ماه‌های اخير بايد به مکاتبات مکرر رئيس قوه مجربه و رئيس قوه مقننه توجه کرد که ببينيم مجريان قانون اساسی به چه ميزان پايبند به اين قانون اساسی هستند.
وی با اشاره به گزارش ديوان محاسبات اداری در مورد تخلفات دولت گفت: کسی که اعتقاد و بنا به اجرای قانون اساسی را ندارد صلاحيت اجرای قانون اساسی را نيز ندارد.
خاتمی در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: از طرف ملت رئيس‌جمهور اختياراتی دارد و مهمترين رسالت خود حفظ منافع ملی است به همين دليل بايد بتواند با شناسايی امکانات معنوی و مادی، امکانات موجود را در اختيار اعتلای کشور و پيشبرد اهداف آن استفاده کند.
وی با بيان اينکه فرصت‌ها در عرصه سياست گاه پيش می آيد و زود از دست می‌رود. درعرصه سياست فرصت‌ها از بين نمی‌رود بلکه به تهديد تبديل می‌شود.
رئيس‌جمهور سابق کشور گفت: بايد اين پرسش را مطرح کرد که با توجه به وضعيت بين‌المللی و بحران غرب که دولت‌های بزرگ را دچار ضعف کرده و برای ما امکاناتی را به وجود آورده قوه مجريه آيا توانسته به نمايندگی از ملت سهم خود را در مديريت جهان و منطقه را بالا ببرد، آيا تاثيرگذاری بيشتری توانسته برای خود ايجاد کند. اين موقعيت از ذهن خواهد رفت و غرب مشکلات خود را حل خواهد کرد. در اين موقعيت است که بايست می‌توانستيم ازمنافع ملی سهم خود در عرصه بين‌المللی بهتر استفاده کنيم نه اينکه هر روز منزوی‌تر شده و حتی جايگاه قبلی خود را نيز از دست بدهيم.
وی گفت: بهره‌گيری از امکانات در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای وظايفی است که بيش از همه قوه مجريه می‌تواند در آن نقش داشته باشد.
وی با بيان اينکه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوری دهم قرار داريم و بارها بنده و آقای کروبی بر تغيير تاکيد کرده‌ايم افزود: اين تغيير در جهت منافع، اصول و ارزش‌هاست چرا که معتقديم وضعيت حال حاضر متناسب با انتظارات امام راحل، انقلاب نيست. تغيير بازگشت به اصول، ارزش‌ها و مسيری است که می‌تواند منافع ملی را تامين کند.
خاتمی اظهار کرد: در بعضی از سخنان گفته‌ام که اگر دولت فعلی نيز بخواهد در دوره بعدی نيز بر سر کار باشد منصفانه اين است که بيايد و بگويد تاکنون راه درستی نرفته‌ايم و از اين به بعد می‌خواهيم راه درست را ادامه دهيم.
وی به نابرابری‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: امکانات به صورت عادلانه و منصفانه تقسيم نشده و رقابت، رقابت برابری نيست از يک سو از امکانات فراملی استفاده می‌شود اما ا زسوی ديگر از حداقل امکانات برای کانديداها دريغ می‌شود. با تريبون‌های محدودی هم که وجود دارد برخورد می‌شود. بعضی‌ها نياز به ستاد ندارند چرا که همه امکانات کشور در اختيار آن‌هاست.
خاتمی با بيان اينکه تنها حضور گسترده مردم می‌تواند معادلات را بر هم بريزد گفت: فکر می‌کنم خيلی‌ها معتقدند که بايد انتخابات بی‌شوری برگزار شود تا با حضور عده‌ای کم يک گروه در همان اول انتخاب شوند اگر حضور ما پرشور باشد شک نکنيد نتيجه انتخابات به نفع کشور خواهد بود.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان خطاب به اعضای مجمع نمايندگان ادوار گفت: معتقدم شما عزيزان که مورد احترام بخش‌های مختلف جامعه هستيد می‌توانيد به مردم آگاهی داده و آن‌ها را برای حضور گسترده در انتخابات تشويق کنيد با برگزاری انتخابات پرشور ترفندها و نابرابری‌ها نمی‌تواند اثر داشته باشد و کسانی که نمی‌خواهند تغييری برای منافع ملت رخ دهد از کار خود مايوس می‌شوند.
خاتمی تصريح کرد: معتقدم که در نهايت نبايد کاری صورت گيرد که آرای بالای اين طرف به آن طرف برود و همه ما موظفيم که در عرصه حضورو با تشويق مردم و دعوت از آنان برای رای دادن وضعيت کشور را به نحو مطلوب تغيير دهيم.





















Copyright: gooya.com 2016