چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران: دستگيری هفت نفر به اتهام تلاش برای برنامه ريزی انفجار در تهران، راديو فردا

يک مقام قضايی جمهوری اسلامی ايران می گويد هفت نفری که به اتهام برنامه ريزی برای انفجارهای شديد در تهران دستگير شده اند با انجمن پادشاهی مستقر در آمريکا ارتباط دارند.

حسن حداد، معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفت که اتهام افراد بازداشت شده «همکاری با گروه های تروريستی، اقدام عليه امنيت و محاربه» است و «اين افراد با انجمن پادشاهی که انفجار شيراز نيز توسط همين جريان انجام شده بود ارتباط داشتند.»

روز يکشنبه، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران اعلام کرد: يک تيم تروريستی دستگير شده اند که قصد داشتند چندين انفجار متوالی به ويژه در آستانه برگزاری انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در سطح شهر تهران انجام دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی توضيح بيشتری در اين زمينه نداد ولی آقای حداد با بيان اينکه افراد دستگير شده با «سرويس های اطلاعاتی موساد و آمريکا» ارتباط داشته اند گفت: «فردی که اين جريان را هدايت می‌ کند در آمريکا به سر می ‌برد و آمريکايی ‌ها نيز از وی حمايت کرده و از نظر مادی وی را پشتيبانی می ‌کنند.»

اين نخستين بار نيست که مقام های جمهوری اسلامی، افراد بازداشت شده را به ارتباط با کشورهای خارجی متهم می کنند. ايران بارها در انفجارهای مختلف پای آمريکا، اسرائيل و بريتانيا را به ميان کشيده و سازمان های اطلاعاتی آنها را متهم کرده است که در نا آرامی های داخلی ايران دست دارند.

اين در حالی است که دادگاه افراد متهم شده پشت درهای بسته برگزار می شود و هيچ اطلاعاتی از نحوه محاکمه، دسترسی متهمان به وکيل و روند دادرسی پرونده ها منتشر نمی شود.

نام انجمن موسوم به انجمن پادشاهی ايران که از سوی آقای حداد به برنامه ريزی برای انجام انفجارهای شديد در تهران متهم شده است در سال گذشته نيز به عنوان متهم اصلی در انفجار حسينيه سيدالشهدای شيراز به ميان آمد.

در اين انفجار که روز ۲۴ فروردين سال ۱۳۸۷ و در جريان برگزاری يک مراسم عزاداری رخ داد ۱۴ نفر کشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران در ابتدا علت اين حادثه را « انفجار غير عمد مهمات انبار شده در محل» اعلام کرده بودند اما پس از چندی در ارديبهشت ماه سال گذشته، مصطفی پور محمدی، وزير کشور وقت ايران، علت حادثه را بمبگذاری خواند و گفت: عاملان اين انفجار کسانی هستند که «به اسم سلطنت طلبی» به حمايت از «کشورهايی که داعيه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروريسم را دارند» دست به اين اقدام زده ‌اند.

دستگاه های امنيتی ايران اعلام کردند که هفت نفر را به اتهام دست داشتن در اين حادثه بازداشت کرده اند.

دادگاه سه نفر از اين متهمان در آذرماه برگزار و برای آنها حکم اعدام صادر شد که اين احکام روز بيست و يکم فروردين ماه سال جاری و در سالگرد انفجار شيراز اجرا شد.

عبدالفتاح سلطانی، وکيل خانواده يکی از اعدام شدگان گفته بود که دادگاه تجديد نظر استان تهران بدون دادن اجازه ملاقات او با موکلش حکم اعدام او را تأييد کرد. همچنين به گفته خانواده سه متهم، دادگاه بدوی به متهمان اجازه انتخاب وکيل نداده و برای آنان وکيل تسخيری تعيين کرده است .

به گفته معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، « پرونده چهار متهم ديگر نيز در شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب در حال رسيدگی است و در آينده نزديک دادگاه آنها برگزار خواهد شد.»

در صورتی که اتهام افراد تازه بازداشت شده از دستگاه قضايی ثبات شود احتمالا آنها به اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت ملی به اعدام محکوم خواهند شد.

آقای حداد دربخش ديگری از گفت و گوی خود که با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، انجام داده است می گويد: «بيش از ۱۰۰ کيلو مواد منفجره» از افراد بازداشت شده برای انفجارهای احتمالی تهران به دست آمده و «اين مواد آماده انفجار بود.»

به گفته او، «سه نفر از اين افراد، متهمان اصلی و چهار نفر ديگر در ارتباط با اين مسئله بودند که قصد داشتند در مکان‌های شلوغ اين مواد را منفجر کنند که بخش اصلی کار آنها در مراسم بزرگداشت رحلت حضرت امام بود.»





















Copyright: gooya.com 2016