دوشنبه 14 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: حرکت سال‌های اخير در مسير انقلاب و خواست مردم نبود، ايلنا

احساس می‌کنيم در سال‌های اخير حرکتی بوده که در مسيرهايی که انقلاب و ملت می‌خواستند و منافع مردم در آن است، نبوده و دلمان می‌خواهد در آن مسير حرکت کنيم و قبل از توجه به شخص به اين معيارها و ‌اصول توجه داريم.


ايلنا: رييس جمهور سابق کشورمان گفت: من بارها عرض کرده‌ام، اگر سياست‌های اصل ۴۴ و اين در‌آمدهای نفتی در زمان ما بود، يقيناً می‌شد فرصت ۲۰ ساله برای رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز را ۱۰ ساله طی کرد ولی امروز نمی‌دانم چند سال لازم است تا به آن اهداف رسيد.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومی دفتر سيد محمد خاتمی، وی در ديدار با اعضای ائتلاف مردمی حاميان ميرحسين موسوی، گفت:‌ اينکه اينجا دور هم جمع شده‌ايم، به خاطردغدغه‌های مشترک ماست که احساس می‌کنيم اين دغدغه در بخش‌های مهمی از جامعه ما هم وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: معتقدم بايد تلاش کنيم حرکت و تلاش برای رفع اين دغدغه‌ها به‌صورت موج در بيايد، اگرچه توجه افراد به اين سمت می‌رود که در اين انتخابات چه کسی برنده شود، اما موضوع عميق‌تر ‌از ‌اينهاست.
رئيس بنياد باران تصريح کرد: قبل از اينکه مساله فرد مطرح باشد يک سلسله اصول و معيارهايی مطرح است که دغدغه خاطر ما به خاطر آنهاست.
وی ادامه داد:همه ما به اين اعتقاد داريم که انقلاب ما انقلاب بزرگی بود، دستاورد عظيمی داشت، خون‌های فراوانی برای آن داده شد، ايثارگری‌های در راه آن شد و هزينه‌های مادی و معنوی فراوانی برای آن پرداخته شد.
خاتمی با بيان اينکه‌ «اين انقلاب بر شانه مردم و با رهبری حضرت امام اوج گرفت و پيروز شد»، اظهار داشت: حاصل کار اين انقلاب، نظام جمهوری اسلامی بود که در آن مردم احساس هويت و شخصيت کردند، احساس کردند می‌توانند بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، می‌توانند منافع خود را تعريف کنند و از ‌آن دفاع کنند. می‌توانند بعد از قرن‌ها تحقير، سرکوب و‌عقب‌ماندگی لذت و طعم حکومتی که از خود آنها بر‌آمده و در‌خدمت آنهاست، در کام جانشان احساس کنند.
وی يادآور ‌شد: ما چه قبل و چه بعد از انقلاب در کنار مردم بوده‌ايم و طبعاً دلبستگی‌هايی داريم که بر اساس منافع شخصی و فردی نيست.
رئيس دولت اصلاحات با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوری، از انتخابات به عنوان راهکار مناسب پذيرفته شده‌ای در دنيا برای انتخاب مسئولان کشور ياد کرد که جمهوری اسلامی هم آنرا قبول کرده است.
وی تاکيد کرد: افتخار ما اين است که انقلاب ما راه اعمال خواسته‌های ملت و آرمان‌های انقلاب را انتخاب و حضور مردم دانسته است.
خاتمی با بيان اينکه «انتخابات بستر بروز رای مردم است»، گفت: آيا ما با انتخابمان به آن آرمان‌ها نزديک‌تر می‌شويم؟ آيا می‌توانيم منافع بيشتری را برای کشور و ملت جذب کنيم؟ آيا می‌توانيم جلوی هدر رفتن امکانات را بگيريم؟ آيا اگر امور غيرقانونی يا شبه قانونی که با روح قانون مخالف است و در کشور وجود دارد، می‌توانيم آن را تبديل به حرکت در چارچوب قانون و مصالح ملت بکنيم؟ آيا اينکه از ارزش‌ها و اصول درست استفاده می‌شود يا استفاده بد می‌شود يا ارزش‌ها مصرف خواست‌های شخصی و منافع باندی، گروهی و سليقه‌ای می‌شود قابل تغيير است؟ اگر اين طور ‌هست چگونه می‌شود تغيير داد که ارزش‌ها در مسير خود باشد.
رئيس جمهور ‌سابق کشورمان تصريح کرد: بد دفاع کردن از ارزش‌ها بزرگترين لطمه زدن به ارزش‌هاست و بخصوص اگر ارزش‌ها تحريف شود. به نام عدالت بی‌عدالتی شود، به نام اخلاق بد‌اخلاقی شود، به نام انقلاب اموری انجام شود که اصلاً سازگاری با آرمان‌های انقلاب ندارد، اينها غلط است.
وی ادامه داد: نمی‌خواهم انگيزه‌خوانی کنم، ولی کار غلط ولو با انگيزه خوب هم باشد نتيجه بسيار بدی دارد.
خاتمی با طرح اين سئوال که‌«آيا از فرصت‌هايی که در کشور بوده درست استفاده شده؟»، گفت: اصلاً کار حکومت ايجاد فرصت است و بهره‌گيری از فرصت‌های موجود و فرصت سوزی فاجعه است.
وی افزود: به کاربردن غلط امکانات و از بين بردن آن به جای آنکه امکانات در مسير خواست‌ها و منافع ملی و آرمان‌هايی که کشور وملت و انقلاب خواسته به کار گرفته شود هم آثار بسيار بدی دارد.
رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: حالا که انتخابات پيش روی ماست، بايد تلاش‌مان بر رفع اين مشکلات و بهبود امور باشد، البته منظورمان اين نيست که يک حکومت می‌تواند همه مشکلات را حل کند.
رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنين گفت: ما احساس می‌کنيم در سال‌های اخير حرکتی بوده که در مسيرهايی که انقلاب و ملت می‌خواستند و منافع مردم در آن است، نبوده ودلمان می‌خواهد در آن مسير حرکت کنيم وقبل از توجه به شخص به اين معيارها و‌اصول توجه داريم.
وی در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت: انتخاباتی مهم را در پيش داريم که با احترامی که به همه بزرگانی که در عرصه هستند می‌گذاريم معتقديم الان موقعيتی است که ملت ايران بايد تصميم بگيرد.
خاتمی سپس در مورد مهندس ميرحسين موسوی گفت: همه ما دلمان می‌خواسته ايشان به عرصه بيايد. ايشان با آن زهد، گذشت و نجابتی که داشتند احساس می‌کردند ديگران هستند و نمی‌خواستند به عرصه بيايند، ولی حالا به درستی احساس کرده‌اند که وظيفه دارند به عرصه بيايند. ما هم اين را مبارک می‌دانيم و گرامی می‌داريم.
وی يادآور شد: يکی از کسانی که هميشه پيشتاز اين بوده‌ که مهندس موسوی به عرصه بيايد برادر عزيز، بزرگوار و شايسته‌مان جناب کروبی بوده. بعد از دوران جناب هاشمی ذهن همه ما به عنوان سرمايه نهفته‌ای که بايد از آن استفاده شود، به طرف مهندس موسوی رفت ولی ايشان قبول نکرد. در سال ۸۴ هم اول همه توجهاتمان به طرف مهندس موسوی رفت.
رئيس جمهور سابق کشورمان سپس اين سئوال را مطرح کرد که حالا بايد ديد چه اتفاقی رخ داده است که مهندس موسوی بيست سال بعد از اينکه احساس دغدغه نمی‌کرد که انقلاب و کشور در معرض خطر است، علی‌رغم آنکه ممکن بود اختلاف‌نظرهايی هم با کسانی که مسئول بودند داشته باشند امروز احساس خطر کردند و به ميدان آمدند؟
رئيس بنياد باران گفت: آيا همين دغدغه خاطر در اکثريت ملت ما نيست، که آن راهی طی اين سال‌ها انتخاب شده است، درست نيست و بايد در مسير منافع مردم و آرمان‌ها انقلاب اصلاح شود و تغيير پيدا کند؟
خاتمی تصريح کرد: به هر حال جناب آقای مهندس موسوی امروز به صحنه آمده و بايد تلاش کرد در اين عرصه موفق شويم.
وی سپس با اشاره به جمع حاضر گفت: از شما تشکر می‌کنم که خودجوش و داوطلبانه بدون هيچ چشم‌داشتی دور‌هم جمع شده‌ايد و تلاش می‌کنيد در اين مسير موفق باشيم و اميدوارم نتيجه انتخابات به گونه‌ای باشد که گل لبخند را بر لبان همه دلسوزان انقلاب و کشور و ملت بنشاند.
رئيس جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر‌اهميت انتخابات، اظهار داشت: اگر از امر انتخابات ابراز نگرانی می‌شود، نمی‌خواهيم افراد يا دست اندرکاران را متهم کنيم، ولی صحبت سر‌اين است که آيا سازوکارهايی که هست صحيح است و با روح مردم‌سالاری و روح قانون اساسی سازگار است و اين ساز و کارها و روش‌ها با با فلسفه‌‌ای که انتخابات دارد همخوانی دارد؟
خاتمی سپس گفت: کسانی دم از صيانت آرا می‌زنند، قبل از اينکه خدای نکرده بخواهند کسانی را‌متهم کنند که سوءاستفاده می‌کنند، توجهشان به ساز‌و‌کارها و رفتارهايی باشد که وجود دارد و ‌می‌تواند تبديل به رويه‌ای خطرناک شود.
وی تاکيد کرد: ما معتقديم روح قانون اساسی و آنچه مردم ما می‌خواستند خيلی با اين روش‌ها سازگار نيست.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان افزود: اصلاً چرا نظارت بر انتخابات می‌گذارند، برای اينکه کسانی‌که امکانات بيشتری دارند، انتخابات را به نفع خودشان مصادره نکنند، نظارت برای اين است. حالا اگر کسانی‌که نظارت می‌کنند حتی نسبت به کسانی‌که در اجرا هستند سليقه‌های خاص و تعصبات بيشتری داشته باشند و بعد نظارت و اجرا يکسان باشند اين روش، روش مطمئنی نيست. ما چه کار کنيم که اين اطمينان حاصل شود.
رئيس بنياد باران يادآور شد: روال و رويه‌ای که در نظام جمهوری اسلامی برای به حداقل رساندن اين دغدغه‌ها در نظر گرفته شده است اين است که محور کار را معتمدان مردم قرار دادند؛ يعنی فرمانداری و وزارت کشور از ‌هر استان و شهرستان افراد معتمد مردم را که هم متدينند، هم محترمند، هم دغدغه‌هايی دارند و دلشان می‌خواهد اصل مصلحت کشور تامين شود، جمع می‌شوند و هيات اجرايی از درون اين‌ها در‌می‌آيد، اينها هستند که در واقع صلاحيت‌ها را تشخيص می‌دهند و انتخابات را اجرا می‌کنند.
خاتمی با اشاره به آزادی فعاليت تشکل‌ها واحزاب در کشور گفت: هر‌چند اين آزادی در قانون اساسی ما آمده است، اما به خاطر اعمال سليقه‌ها، بسياری از افراد صالح نمی‌توانند تشکل يا حزب تشکيل بدهند، با اين حال آيا بهتر نيست بگوييم از همه احزاب قانونی کشور افرادی به عنوان معتمدان معرفی شوند و اينها کار را انجام دهند؟
وی معتقد است با اجرای اين ساز‌و‌کار، انتخابات مردمی‌تر وبرآمده از انتظارات مردم خواهد بود و اطمينان خاطری از اينکه در انتخابات دخالت و تصرفی نمی‌شود به وجود خواهد آمد.
رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: همه بايد تلاش کنيم حق قانونی کانديداها اعمال شود، با فشار اين حق را بخواهيم و نگذاريم محدوديت ايجاد شود.
خاتمی تصريح کرد: ما معتقديم بسياری از نيروهای لايق و شايسته ما از ترس اينکه ردصلاحيت شوند به عرصه نيامدند، چون نمی‌دانيم ملاک رجل سياسی سابقه‌دار چيست؟ می‌بينيم بعضی افراد با سابقه درازمدت رد می‌شوند، و‌لی افراد نورسيده‌ای ‌که مديريت‌های بسيار کوچکی داشته‌اند وموفق هم نبود‌ه‌اند تاييد می‌شوند!
وی ادامه داد: افرادی که الان در‌صحنه هستند از سرمايه‌های انقلابند، ولی افراد زيادی داريم که صلاحيت و شايستگی دارند و‌حتی ممکن است جوان‌تر و کارساز‌تر هم باشند، اما اطمينان نداريم که آنها را به عرصه بياوريم و از فيلترهای کدر موجود عبور کنند.
خاتمی افزود: دليل آن هم مشخص است. يکی آنکه فضا طوری بوده که نتوانستيم آنها را به جامعه بشناسانيم و دوم آنکه گردنه ردصلاحيت‌هاست که امروز به سادگی افراد را ردصلاحيت می‌کنند.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: بنا به اين دلايل ما مجبوريم، سراغ افراد محدودی برويم که هم شناخت مردم را داشته باشند و هم به سادگی نتوان آنها را از حضور در عرصه منع کرد، و‌الا بنده و آقايان موسوی و کروبی ترجيحمان اين بود که نيروهای جوان‌تر‌ و شايسته‌ای که وجود دارند به صحنه بيايند.
خاتمی افزود: به خدا قسم دل ما برای اسلام، انقلاب و سرنوشت کشور می‌سوزد. خدای نکرده نمی‌خواهيم اهانتی به ديگران بکنيم، ولی ما معتقديم اين روش‌ها و رويه‌ها به نفع کشور نيست و‌می‌توان با رويه و‌روش بهتری منافع کشور‌ را تامين کرد.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان سپس به موقعيت‌های پيش‌امده برای کشور در سه سال و نيم گذشته اشاره کرد و گفت: در سال اخير با بحران اقتصادی در دنيا موقعيتی برای ايران پيش آمد که ديگر در طول تاريخ به اين سادگی پيش نمی‌آيد، وقتی اين بحران ايجاد شد و سقوط قيمت در دنيا آغاز شد اگر ما ذخاير ارزی داشتيم، بهترين موقعيت برای تقويت بنيه‌های علمی، اقتصادی و تکنولوژی کشور بود. با درآمدهای هنگفت نفتی سال‌های گذشته می‌شد ۱۰ عسلويه با قيمت ارزان‌تر و امکانات علمی بيشتر در اين مملکت پيدا شود.
خاتمی ادامه داد: من بارها عرض کرده‌ام اگر سياست‌های اصل ۴۴ و اين در‌آمدهای نفتی در زمان ما بود يقيناً می‌شد فرصت ۲۰ ساله برای رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز را ۱۰ ساله کرد، ولی امروز نمی‌دانم چند سال لازم است تا به آن اهداف رسيد.
وی تصريح کرد: برای همه عزيزانی که در عرصه هستند احترام قائل هستم، بنده هم قولی به مردم دادم و به قول خود متعهدم و اين به معنا نيست بزرگوارانی که غير از مهندس موسوی هستند شايستگی ندارند. بنده اين تشخيص را دادم که به اين‌صورت باشد و معتقدم وجود مهندس موسوی مغتنم است.
خاتمی خاطرنشان کرد: در صورت حضور گسترده مردم پای صندوق رای ولو با تعدد کانديداها هم باشد ترديد ندارم، نتيجه‌ای خواهد شد که اکثريت جامعه ما را خشنود خواهد کرد و انشالله خداوند هم از ملت و آينده کشور خشنود خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016