دوشنبه 14 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: به سمت تشکيل پارلمان معلمان پيش خواهيم رفت، ايلنا

هيچ دولتی در نظام جمهوری اسلامی ايران نبايد مردم را نامحرم بداند. ما انقلاب کرديم که فاصله دولت و ملت را از بين ببريم. هر کاری که دولت می‌کند بايد در برابر چشمان مردم باشد.


ميرحسين موسوی درباره‌ تشکيل نظام معلمان که از سوی برخی از تشکل‌های معلمان مطرح شد، آن را برای معلمان مهم دانست و گفت: با تشکيل نظام معلمان آنها می‌توانند نقش بزرگی در حل مشکلات خودشان داشته باشند و اين موضوعی است که فوری مِی‌توان به آن پرداخت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، ميرحسين موسوی در همايش تجليل از مقام شامخ معلم با بيان اينکه در مقابل موج عظيم انقلاب اسلامی فردی هستم متعلق به نسل اول انقلاب و شايد بتوانم فضای آن زمان را به نسل معاصر منتقل کنم، اظهار داشت: آن‌چه که در کشور معجزه می‌کند زنده شدن ارزش‌های ابتدای پيروزی انقلاب است و انشاء‌الله همه ما در خدمت اين ارزش‌ها باشيم.
وی با بيان اينکه افرادی که در انقلاب اسلامی تحول‌آفرين بودند اکثرا از قشر معلم بودند، تصريح کرد: شهيدان رجايی، بهشتی، شريعتی، مطهری و بسياری از کسان ديگر که در انقلاب نقش‌آفرينی کردند، معلم بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخست‌وزير دوران دفاع‌مقدس با اشاره به بيان امام(ره) در مورد مقام معلم که فرمودند معلمی شغل انبياست، خاطرنشان کرد: اين جمله گفته ظريفی دارد و آن اشاره به منزلت معلم است، اگر منزلت معلم احيا شود بقيه مسائل به دنبال آن احيا می‌شود.
ميرحسين موسوی در ادامه با اشاره به آماری از شرايط موجود کشور گفت: براساس اين آمار ۵۶ درصد مردم معتقدند که زندگی نسل‌های آتی در ايران بهتر نمی‌شود، ۶۰ درصد اميدی به پيشرفت ايران و تبديل شدن به کشور اول خاورميانه ندارند، ۶۵ درصد مردم معتقدند وضعيت به گونه‌ای است که اغلب اوقات نمی‌توان از زندگی لذت برد و ۶۵ درصد نيز احساس خستگی می‌کنند و معتقدم نيرويی که می‌تواند در اين ارتباط تعيين‌کننده باشد معلمان هستند.
وی با تاکيد بر اينکه سرمايه‌گذاری بر روی قشر معلم با اميد به تحول بايد انجام شود، گفت: هر چه بخواهيد برای کشور انجام دهيد از طريق معلمان و آموزش‌وپرورش است.
وی با بيان اينکه حضور معلمان در پيشبرد انقلاب اسلامی اتفاقی نبوده است، گفت: معلمان با حضور خود هم در پيروزی انقلاب اسلامی و هم در پيشبرد آن در قامت مديران موفق کشور حضور داشتند و با اطمينانی که انقلاب به آن‌ها داشت، توانستند در خدمت انقلاب باشند.
نخست‌وزير دوران دفاع‌مقدس با تاکيد بر اينکه براساس تحقيقات اخير بالاترين گروه مرجع در افکار عمومی معلمان هستند، تصريح کرد: اين مساله سرمايه عظيمی برای معلمان است در عين حال هشداری برای دولت است که متوجه باشند که چه رفتاری با اين قشر دارند آيا در جهت بالا بردن منزلت آن‌هاست؟ و آيا در جهت حل مشکلات اين قشر حرکت می‌کنند يا در جهت ترساندن آن‌ها؟ در جهت عزت آن‌ها حرکت می‌کنند يا در جهت تحقير آن‌ها؟ آيا معلمی که تحقير می‌شود می‌تواند نسلی شجاع و پيشتاز را برای جامعه تربيت کند.
وی با بيان اينکه آيا احيای منزلت بازنشستگان خواستی بزرگ است، گفت: معلمی که سال‌ها زندگی خود را برای تربيت جوانان فدا کرده آيا اين خواسته‌ی زيادی برای اوست؟ مطالبه‌ی دوم آنها حقوق بالای خط فقر است، اين هم مطالبه‌ی به‌جايی است. سوم حق مسکن مناسب است. مسکن و سرپناه طبيعی‌ترين حق و خواست افراد است و مطالبه‌ی چهارم آنان بهداشت و بيمه درمانی مانند وزارتخانه‌های ديگر است و اين اشاره دارد به تبعيض. سال‌های اول انقلاب، معلمان وقتی می‌ديدند همه مشکل دارند در کنار سايرين می‌ايستادند، اما امروز اين‌چنين نيست. ديگر مطالبه‌ آنها پاداش برای اعياد است که هيچ‌يک از اينها غيرمنطقی نيست بلکه نشان‌دهنده‌ی محروميتی ناشی از کم ديدن شأن و منزلت معلمان است.
وی افزود: امروز بحث فقدان ۲۷۰ ميليارد دلار مطرح است و ملت ما به عنوان يک حق بايد بدانند که اين پول کجا رفته و کجا هزينه شده است؟ آيا اين هزينه‌ها نمی‌توانست حقوق حقه‌ معلمان را تامين کند؟ هيچ دولتی در نظام جمهوری اسلامی ايران نبايد مردم را نامحرم بداند. ما انقلاب کرديم که فاصله دولت و ملت را از بين ببريم. هر کاری که دولت می‌کند بايد در برابر چشمان مردم باشد.
موسوی خطاب به دولت گفت: شما می‌گوييد کارهای خوبی انجام داده‌ايد، اگر اين است بگوييد کار خوب شما چيست؟ چه اولويت‌هايی داريد؟ آيا اولويت شما پخش کردن پول در شب انتخابات است؟ يا بايد حل مشکل بيکاری و تورم باشد؟ مطمئنم که اگر مردم ببينند اين کارها واقعا در جهت توسعه و آينده‌سازی برای فرزندان آنان انجام شده از شما تقدير می‌کنند،اما در واقع چنين نيست.
نخست وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: بارها اقتصاددانان تذکر داده‌اند که اين همه تزريق نقدينگی در جامعه کار به جايی نمی‌برد. کشاورزی، صنعت و توليد ما هيچ‌يک شرايط مطلوبی ندارند، در حالی که اميد با توليد ايجاد می‌شود و اين احساس است که موجب می‌شود مردم سختی‌ها را تحمل کنند به اين اميد که مثلا پنج سال بعد اوضاع آنان خوب خواهد شد. من با تمام وجود اين موضوع را تجربه کرده‌ام که اگر مردم دورنما را باز ببينند حاضر به همه نوع فداکاری و همکاری هستند و اين خواسته دور از دسترسی نيست.
وی اظهار داشت: ما از اول با اين سرمايه وارد ميدان شديم و اگر آن را نداشتيم مگر می‌توانستيم زمان جنگ ايستادگی کنيم؟ در حالی که وام‌های کلانی به صدام داده می‌شد و ما هيچ وامی دريافت نکرديم.
موسوی در ادامه با ذکر خاطره‌ای، افزود: در سال‌های اوليه انقلاب که ما تازه کار را شروع کرده بوديم چند ماه صادرات نفت به ۲۰۰ هزار بشکه رسيد، در حالی که زمان شاه ما ۶ ميليون بشکه صادرات نفت داشتيم. با اين وضع پيشنهاد شد وام يا کمک بلاعوضی از ساير کشورهای دوست و همسايه دريافت کنيم و مرحوم نوربخش را به چند کشور فرستاديم اما ايشان دست خالی برگشتند و ما فهميديم که به هيچ‌کس نمی‌توان اميد بست. در آن زمان شرايط بسيار بی‌رحمانه بود، اما خوشبينی، گذشت، صبر و اعتماد مردم جايگزين آن شد.
نخست وزير سال‌های دفاع مقدس ادامه داد: به ياد دارم که در آن زمان حقوق وزرا ۷ هزار تومان بود که بعدها به ۱۰ هزار تومان هم رسيد، اما عده‌ای از وزرا ۳ هزار تومان اضافه را پس دادند و گفتند ما اين ۳ هزار تومان را لازم نداريم و با ۷ هزار تومان می‌توانيم زندگی کنيم. اينها فرزندان همين مردمی هستند که در جای جای کشور ما زندگی می‌کنند. يا در زمانی که در روزنامه‌ جمهوری اسلامی بوديم اين روزنامه به عده‌ای از کارکنان خود زمين داد اما برخی زمين‌هايشان را پس آوردند و گفتند که بقيه محتاج‌ترند.
ميرحسين موسوی با انتقاد از افزايش ثروت‌های بادآورده در جامعه‌ امروز، گفت: معلمان با توليد ثروت مخالف نيستند اما امروز در جامعه به گونه‌ای شده که عده‌ای با ثروت‌های بادآورده کاخ‌هايی می‌سازند با ستون‌های بلند و سفره‌هايی می‌اندازند که می‌تواند بسياری از افراد محروم اين جامعه را سير کند. اينها عقده و شک ايجاد می‌کند که آيا انقلاب اسلامی از اهداف خود دور شده يا نزديک؟ آيا راه در اين است که برخورد بنيادی کنيم و طرح‌هايی برای برون‌رفت از آن ارايه دهيم يا به مردم صدقه بدهيم و عزت آنان را زير سوال ببريم.
وی ادامه داد: ما امروز ۳ ميليون دانشجو در کشور داريم و در کادرهای حکومتی، دولتی و اداری هم با جمع کثيری از تحصيل‌کردگان روبه‌رو هستيم. اينها سرمايه‌های بزرگی است که خداوند بخشيده اما چگونه از آن استفاده شده است؟
نخست وزير سال‌های دفاع مقدس در ادامه سخنان خود به مشکلات پيمانکاران نيز اشاره کرد و گفت: پيمانکاران اقشار مرفهی محسوب می‌شوند که از اوايل انقلاب شکل گرفته‌اند و پيش رفته‌اند، اما امروز ببينيد که چقدر پيمانکاری‌ها حقوق معوقه دارند و در معرض ورشکستگی هستند. اين پول‌ها در جای ديگری خرج می‌شود.
موسوی اضافه کرد: معلمان همچين مشکلاتی دارند. البته می‌دانم که معلمان ما حساب مشکلاتشان را از آموزش جدا می‌کنند. اين قشر دلسوزترين به نسل جوان ما هستند. کشور ما امکانات وسيعی دارد که يکی از بزرگ‌ترين آنها، استقلال ماست. ما ملتی سرافراز هستيم و با اين‌که اخيرا تحقير شديم اما در ملت ما خوف مرده و جای خود را به شجاعت داده است.
کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم ادامه داد: موقعيت جغرافيايی کشور ما نيز بی‌نظير است که هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهديد. اگر به عنوان فرصت نگاه شود می‌توانيم مشکلاتمان را حل کنيم و اين نکته‌ای است که در نوع شرکت در انتخابات بايد مورد توجه قرار دهيم. معلم بايد نقش واقعی خود را پيدا کند.از نظر بودجه‌ای بايد شرايطش تغيير کند. امروز بودجه‌ای که برای معلمان اختصاص داده شده در قياس با کشورهای در حال توسعه بسيار پايين است. اين نگاه بايد عوض شود و اين امر در اولويت قرار گيرد. در شرايط حاکميت نگاه ملی می‌توانيم اميدوار باشيم که وقتی درخواست‌های صنفی آموزش و پرورش مطرح می‌شود با آنان برخوردی صورت نگيرد.
وی هم‌چنين درباره‌ تشکيل نظام معلمان که از سوی برخی از تشکل‌های معلمان مطرح شد، آن را برای معلمان مهم دانست و گفت: با تشکيل نظام معلمان آنها می‌توانند نقش بزرگی در حل مشکلات خودشان داشته باشند و اين موضوعی است که فوری مِی‌توان به آن پرداخت.
ميرحسين موسوی هم‌چنين بر ايجاد ارتباط نزديک بين آموزش و پرورش و تشکل‌ها تاکيد کرد و گفت: بايد راه حل‌هايی برای افزايش نقش آموزش و پرورش در مديريت مدارس پيش‌بينی شود. هم‌چنين معوقه‌های معلمان بايد از راه قانونی حل شود.
نخست وزير سال‌های دفاع مقدس در ادامه در پاسخ به ساير پيشنهادات طرح شده در جلسه گفت: معتقدم اگر نگاه به آموزش و پرورش تغيير کند همه‌ی مشکلات حل خواهد شد. البته اين تنها به جامعه‌ی آموزش و پرورش برنمی‌گردد بلکه در سطح کل جامعه می‌تواند موثر باشد. افتخار شهيد رجايی، شهيد باهنر و شهيد بهشتی به معلمی بود. معلمان سرمايه‌هايی هستند که دولت بايد از آنها استفاده کند.
وی درباره‌ تشکيل پارلمان معلمان گفت: انشاءالله دسته‌جمعی به سمت تشکيل اين پارلمان پيش خواهيم رفت.





















Copyright: gooya.com 2016