جمعه 11 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: بزرگ‌ترين شعار دولت بايد حل مشکل بيکاری و تورم باشد، ايسنا

ميرحسين موسوی با بيان اينکه «بزرگ‌ترين شعار دولت بايد حل مشکل بيکاری و تورم باشد.» گفت:«هيچ دولتی نمی‌تواند از اين مسوولات شانه خالی کند و اگر اولويت‌های خود را به درستی تشخيص ندهد همه‌ ابعاد ملت به خطر می‌افتد.»

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، موسوی صبح روز جمعه در ديدار با «جمعی از اعضای ائتلاف مردمی حاميان ميرحسين موسوی» همچنين بر لزوم بکارگيری امکانات کشور درخدمت برنامه‌های درازمدت تاکيد و اظهارکرد:« دولت بايد کاری انجام دهد که شايد زمانی به ثمر برسد که حتی آن دولت ممکن است روی کار نباشد.بايد به سمتی برويم که دولت‌ها به طور درازمدت برنامه‌ريزی کنند و اين برنامه‌ها جايگزين برخی برنامه‌های روزمره شوند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با بيان اينکه «نرخ تورم بالاست و بودجه‌ کشور بسيار نامتوازن است» به آنچه آن را آسيب ديدن نهادهای تصميم‌گيری در کشور می‌خواند اشاره کرد و گفت:« با جلب اعتماد مردم امکان جبران و حل اين مشکلات و تغيير روند‌ها وجود دارد. متاسفانه جزو چند کشوری هستيم که بالاترين نرخ تورم را دارد و در کنار آن وضعيت بيکاری نيز تاسف‌بار است. اينکه گفته می‌شود چرا جوان ما به اعتياد روی می‌آورد؛طبيعی است وقتی دورنمای درستی برای آينده نباشد و وضع تورم و بيکاری به اين شکل باشد،چنين مشکلاتی به وجود بيايد.»

موسوی در ادامه با انتقاد از روند فعلی برنامه‌ريزی در کشوربر اهميت روزافزون توجه به برنامه‌های علمی و اصولی و با نگاه بلندمدت در سياستگذاری‌ها تاکيد کرد.

وی گفت:« در روزهای باقی مانده تا انتخابات ضمن ادامه انتقاد از وضع موجود،بايد به مردم آگاهی بدهيم که اصلاح رويه‌ها تنها با کمک متقابل دولت و مردم امکان‌پذير است.بايد در مردم ايجاد اميد کرد تا فضايی به وجود بيايد که عده‌ای که از همه چيز مايوس هستند به صحنه بيايند.»

وی اضافه کرد:« متاسفانه رسانه ملی دراين جهت حرکت نمی‌کند. رسانه ملی بايد مردم را متوجه اين مساله کند که شرکت گسترده آن‌ها درانتخابات درحل مشکلات موثر است، ولی چنين کاری نمی‌کند و در چنين شرايطی تشکل‌های مردمی اهميت بيشتری پيدا می‌کنند.»

ميرحسين موسوی با اشاره به اهميت ائتلاف‌های مردمی در فضای نبود رسانه‌، گفت:« درجامعه‌ دينی و اسلامی زندگی می‌کنيم و بايد توجه کنيم که مشکلات فعلی رابطی به اعتقادات دينی ندارد، چراکه دين ما هيچگاه نگفته عقلانی فکر نکنيم و يا با مسائل مدرن روبرو نشويم و به پيشرفت توجه نکنيم. اگر اين مشکلات را به نام دين و اسلام تمام کنند يک آسيب و خطر بسيار جدی خواهد بود.»

موسوی با اشاره به شعار «هر شهروند يک ستاد» گفت:«من از اين شعار استفاده می‌کنم و می‌گويم که هر کس بايد يک رسانه باشد.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در بخش ديگری از سخنانش با تاکيد بر اينکه «بايد به سمت جامعه‌ای برويم که در آن همه قانون را رعايت کنند و رعايت‌کنندگان قانون هم،‌ترسی نداشته باشد» افزود:«يک شهروند بايد احساس کند وقتی قانون را رعايت می‌کند، نبايد ديگر ترسی داشته باشد.»

موسوی قانون‌گريزی و برهم زدن جريان تصميم‌گيری در کشور را از جمله مشکلات فعلی کشور دانست و گفت:«اگر به قانون برنگرديم در آينده مشکلات اساسی برای کشور به وجود خواهد آمد. زمانی برای گرفتن ۵۰۰ ميليون دلار جهت تامين برخی کالاهای اساسی آن هم با حکم حضرت امام (ره)، از طرف مجلس فشار زيادی آمد طوری که مجبور شدم مجددا از امام(ره) حکم بگيرم. البته مجلس حق داشت در اين مساله حساس باشد، ولی متاسفانه امروز بحث بر سر روشن نبودن تکليف چند ميليارد دلار است.اگر اين روند قانون‌گريزی ادامه يابد چند سال ديگر‌ قانون بی‌ارزش خواهد شد.»

وی با بيان اينکه در صورتی که رای بياورد يکی از اولين‌ کارهايش تجديد نظر در بودجه سال ۸۸ خواهد بود، اظهارداشت:« متاسفانه نوعی ياس بر فضای کسب و کار و سرمايه‌گذاری حاکم است که برای تغيير اين شرايط، بايد فضای کسب و کار بهبود يابد و جلوی واردات بی‌رويه گرفته و بودجه‌ها متعادل‌تر شود.»

موسوی در ادامه سخنانش با بيان اين عقيده که «شاخص‌ها در کشور به شکلی نيست که منظر روشنی را ترسيم کند.»، آنچه آن را «کوچک کردن» مردم می‌ناميد را از ديگر مشکلات نگران کننده کشور دانست.

ميرحسين موسوی ادامه داد:«يا همين دولت بايد طرز تفکر خود بايد را عوض کند و يا تغييری صورت بگيرد. مهم‌ترين مساله اين است که بدانيم با توجه به امکانات عظيم کشور که مهم‌ترين آن آحاد ملت هستند، می‌توان وضع را بهتر و روند‌ها را عوض کرد.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنانش اظهارداشت:«مساله‌ امروز ما اين شده که نظام‌های جهانی درحال فروپاشی است و ما برای مديريت جهان برنامه ويژه‌ای داريم، اين حرف‌ها درحالی مطرح می‌شود که بعضا از حل مشکلات يک استان نيز عاجزيم.اگر می‌خواهيم درجهان بطور مطلوب اثر بگذاريم، راهش حل مشکلات داخلی کشور است که اگر چنين نباشد به سمت برخی افراط و تفريط‌ها پيش می‌رويم.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سياست خارجی را تعامل مناسب با جهان و ابزاری برای توسعه ملی دانست و درعين‌حال گفت:«البته اين بدان معنا نيست که اصول را رعايت نکنيم چرا که همه کشورها اصولی دارند و بر روی آن می‌ايستند، اما در دنيا مساله هزينه و فايده نيز مطرح است.»

نخست وزير دوران دفاع مقدس همچنين با يادآوری اينکه پيش از انقلاب نوعی سرافکندگی در ملت وجود داشت که انقلاب اسلامی اين سرافکندگی را رفع کرد، پيشرفت درصنايع موشکی و هسته‌يی را ازجمله نمونه‌هايی برشمرد که نشان می‌دهد هر جا ايستاده‌ايم، پيشرفت کرده‌ايم.

موسوی گفت:«در منطقه رقيب‌های بزرگی داريم که در مسابقه جهانی با ما شرکت دارند.انتظار داريم هر دولتی با نگاهی نو به اين مسائل توجه و از سرمايه‌های عظيم اجتماعی استفاده کند.

ميرحسين موسوی همچنين در اين جلسه ضمن گراميداشت روز پرستار، روز کارگر و روز معلم به وجود تشکل‌های صنفی مربوط به اين اقشار اشاره کرد و گفت:« بايد دولت را به سمتی ببريم که از تشکل‌های مردمی، گروه‌ها و احزاب نترسد. بخشی از مشکلات موجود در کشور ناشی از ترس دولت از تشکل‌های مردمی است، اما اين‌ها فرصت هستند و می‌توان با کمک آن‌ها بار دولت را سبک‌تر‌ کرد.»

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، پيش از سخنان مهندس ميرحسين موسوی، مصطفی کواکبيان با ارائه گزارشی از برنامه‌های ائتلاف مردمی حاميان ميرحسين موسوی گفت که تاکنون ۴۸ حزب به صورت رسمی عضو اين ائتلاف شده‌اند و۲۲ کميته در ذيل اين ائتلاف تشکيل شده است.

کواکبيان از ديدار اين ائتلاف با هاشمی رفسنجانی و خاتمی طی روزهای شنبه و يکشنبه خبر داد و گفت که اين ائتلاف از اين هفته بصورت جدی برنامه‌هايش را در کل کشور آغاز خواهد کرد.

وی روز هيجدهم خرداد را روزی خواند که برنامه‌های ويژه‌ای در آن روز از سوی اين ائتلاف به طور همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

سهيلا جلودارزاده، سخنگوی ائتلاف مردمی حاميان ميرحسين موسوی، حجت‌الاسلام والمسلمين اشرفی اصفهانی، مسئول ائتلاف مردمی حاميان موسوی دراستان تهران، موسوی عضو هيات رييسه ائتلاف مردمی حاميان ميرحسين موسوی و نماينده مردم خدابنده در مجلس و آرش حبيبی دبير ائتلاف درچهارمحال و بختياری از جمله ديگر سخنرانان اين نشست بودند.





















Copyright: gooya.com 2016