سه شنبه 15 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کرباسچی: صددرصد به پيروزی کروبی اميدوارم، کروبی بحث تغيير را مطرح کرده است، ايسنا

*کروبی از چندصدايی استقبال می‌کند
*موسوی و کروبی ديدارهای منظم دارند
*بايد اميد به تغـیـیـر را در مردم ايجاد کرد

غلامحسين کرباسچی شهردار اسبق تهران و دبير کل حزب کارگزاران سازندگی در آستانه‌ی انتخابات رياست‌جمهوری با اعلام حمايت از کانديداتوری مهدی کروبی به عنوان مشاور انتخاباتی وی برگزيده شد.

کرباسچی در گفت‌وگويی تفصيلی با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به تحليل وضعيت اصلاح‌طلبان در عرصه‌ی انتخابات رياست جمهوری دهم و ارائه‌ی تحليل‌های خود درباره چرايی حمايت از مهدی کروبی پرداخت.

حضور دو نامزد اصلاح‌طلب برای رقيب خطرناک‌تر است

کرباسچی معتقد است حضور دو کانديدای اصلاح‌طلب در انتخابات پيش ‌رو برای اصلاح‌طلبان اطمينان‌بخش‌تر است چراکه حضور دو کانديدا برای جناح مقابل بسيار خطرناک‌تر است و چه بسا عدم حضور يک کانديدا طرفداران او را از شرکت در انتخابات منصرف کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيادی آرای خاموش برای جامعه آسيب‌پذير است

وی وجود ميزان قابل توجهی آرای خاموش را برای جامعه آسيب‌پذير توصيف کرد و ‌افزود: در انتخابات پيش ۱۸ ميليون آرای خاموش داشتيم. آنها عموما معترض هستند و يا کانديدای دلخواه خودشان را در مجموع کانديداها نمی‌بينند. تنوع کانديداها می‌تواند به هر حال بخشی از آرای خاموش را به صحنه بکشد.

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی ‌گفت: وظيفه ما نسبت به مردم اين است که بگوييم اگر مردم در انتخابات شرکت کنند تغيير اتفاق می‌افتد و ما بايد به باور مردم بياوريم که تغيير نياز به آرای آنها دارد.

غلامحسين کرباسچی اظهار کرد: اولين مساله اين است که تصميم بگيريم در انتخابات حضور داشته باشيم يا نه و اگر تصميم به حضور گرفتيم اين حضور چقدر بايد جدی باشد و پس از آن که تصميم گرفتيم در انتخابات جدی باشيم طبعا به دنبال گرفتن بخشی از آرای جامعه به عنوان منبع نفوذ در قدرت و حاکميت خواهيم رفت. آن وقت است که بايد فکر کنيم چطور بايد حرف بزنيم و چه بايد بگوييم و يا نياز جامعه چيست؟

وی افزود: بخشی از بحث‌ها همين است که در هر حال يک حکمرانی خوب در دنيای امروز عمل کردن مطابق خواست‌های جامعه است که احيانا ممکن است منطبق با نيازها باشد يا گاهی ممکن است با نيازهای جامعه فاصله داشته باشد اما در دموکراسی اين فرصت به مردم داده می‌شود که مسوولان را مطابق آنچه می‌خواهند انتخاب کنند. کسانی که می‌خواهند انتخاب شوند هم بايد به اين مطالبات توجه کنند. امروز هم در دنيا هر جامعه‌ای در مرحله‌ی اول امنيت، بهداشت، سلامت، آسايش و رفاه را مطالبه می‌کند.

کروبی بحث تغيير را مطرح کرده است

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی در مورد گفتمان اصلی اين کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری دهم، يادآور شد: چيزی که از سوی آقای کروبی مطرح شده بحث تغيير آن هم تغيير در وضعيت موجود است. متاسفانه ما در اين چهار سال از کار حساب شده و کارشناسی شده در کشور و کلا از برنامه انحراف پيدا کرديم؛ لذا اولين بيانيه‌ی آقای کروبی بازگشت به برنامه و استفاده از نظرات کارشناسی در اداره‌ی امور است.

کرباسچی ادامه داد: روشن است که در اکثر موارد ما از برنامه و سند چشم‌انداز که مورد توافق همه‌ی لايه‌های حکومت بوده فاصله گرفته‌ايم؛ لذا اولين خواسته بازگشت به نظام برنامه‌ريزی به کشور است. اين مسئله‌ی مهم و تعيين‌کننده‌ای است؛ چرا که بسياری از مشکلات از همين مسئله ناشی می‌شود و ما در بخش‌های زيادی تحت تاثير انحراف از برنامه‌ها قرار گرفته‌ايم.

وی اظهار عقيده کرد: کشور ما در ۲۶ سال گذشته روال مشخصی را طی کرده بود که يکباره در اين چهار سال از بسياری از آن اصول فاصله گرفته و ما در مسائلی از جمله سياست خارجی به افراط دچار شده‌ايم. بسياری از گرفتارهای ما هم ناشی از خروج روال برنامه‌ها و حرکت در جهت افراط و تفريط بوده است.

مروری بر سابقه نقدی‌کردن يارانه‌ها

دبير کل حزب کارگزاران، با اشاره به موضوع نقدی کردن يارانه‌ها نيز خاطرنشان کرد: بحث يارانه‌ها که عمدتا مربوط به يارانه‌ی انرژی است به دوره‌ی آقای هاشمی بازمی‌گردد. آن زمان بحث واقعی کردن قيمت‌ها آغاز شد و همان موقع پيشنهاد نقدی کردن يارانه‌ها در سازمان برنامه مطرح و کار کارشناسی روی آن صورت گرفت؛ اما به دليل مسائل سياسی و اقتصادی ما موفق به اجرای آن نشديم. در دوره‌ی آقای خاتمی هم صحبت‌های زيادی در اين باره شد و اين بحث تا مرز مجلس هم پيش رفت.

کرباسچی گفت: پس از آن جمعی کارشناسانی که با آقای کروبی کار می‌کردند موضوع ۵۰ هزار تومان را از محل نقدی کردن يارانه‌ها مطرح کردند که برخورد سطحی با آن صورت گرفت؛ در حالی که اين بحث مبتنی بر نظرات کارشناسی بود. آنچه ما در دولت نهم می‌بينيم و به نظر می‌رسد انگيزه سياسی و انتخاباتی هم دارد، اين است که اگر فکر کنيم مصرف سوخت در داخل کشور غير از گاز چيزی حدود يک ميليارد بشکه است تفاوت قيمت حدود ۳۰ ميليارد دلار خواهد شد. زيرا ما حدود ۱۰ دلار برای هر شبکه در نظر می‌گيريم، در حالی که قيمت واقعی آن ۴۰ دلار است.

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، يادآور شد: اين ۳۰ ميليارد دلار در سال اگر به جمعيت بالای ۱۸ سال تقسيم شود هر فرد حدودا به ۵۰۰ هزار تومان در سال دسترسی پيدا می‌کند. اکنون اين کار مطالعه شده‌تر و نظام‌مندتر در ستاد آقای کروبی مطرح شده و جمعی از استادان دانشگاه‌ها به خصوص با نظريه‌پردازی دکتر نيلی اين پيشنهاد را که در قالب سهام شرکت توليد و پخش فرآورده‌های نفتی است، مطرح کرده‌اند که شايد اين سهام ابتدا سودده نباشد، اما اگر مابه‌التفاوت آن وارد شود می‌تواند رقم موثری باشد و در جهت استفاده شخص يا سرمايه‌گذاری جمعی در کارهای توليدی استفاده شود.

سرتيم تهيه برنامه اقتصادی کروبی؛ نجفی و سياست خارجی؛ عادلی

وی هم‌چنين با اشاره به بيانيه‌ی منتشره از سوی مهدی کروبی در رابطه با حقوق شهروندی گفت: آزادی‌های اجتماعی، حقوق سياسی، اقليت‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان، جوانان و دانشجويان در اين بيانيه مطرح شده و در کنار اين بيانيه‌ها هم بحث‌های ديگری مطرح است که به تدريج اعلام می‌شود؛ مثلا دکتر نجفی برنامه‌ی اقتصادی مدون و چارچوب‌داری را با توجه به تجربيات گذشته و با استفاده از جمعی کارشناسان اقتصادی تهيه کرده‌اند که اصول آن تا آخر هفته اعلام خواهد شد. در رابطه با سياست خارجی و ارتقاء وضعيت ايران در منطقه هم برنامه‌ای توسط دکتر عادلی و دوستان‌شان مطرح شده که آن هم آماده است و به زودی اعلام خواهد شد.

رسانه ملی کم‌تحرک است

کرباسچی در بخش ديگر سخنانش درباره‌ی عملکرد رسانه‌ی ملی در فضای انتخاباتی کشور نيز تصريح کرد: رسانه‌ی ملی به هر حال همواره مورد انتقاد گروه‌های سياسی هست و اين طبيعی است که ما از بيرون رسانه از آن انتقاد کنيم، اما مهمترين مساله‌ی رسانه‌ی ملی در انتخابات وجود فضای بی‌تحرکی در آن است. شايد در انتخابات‌های گذشته چنين چيزی کمتر اتفاق افتاده که يک ماه مانده به انتخابات فضا اين‌قدر سرد و بی‌تحرک باشد.

احتمال جدی تغيير رييس‌جمهور در صورت مشارکت بالای ۶۰ درصد

دبير کل حزب کارگزاران، يادآور شد: نگاه بدبينانه‌ای به ما می‌گويد شايد کسانی تمايل ندارند فضای انتخاباتی آن‌قدر داغ شود که با حضور درصد بالايی از رای‌دهنده‌ها تغيير و تحولی در نتيجه‌ی انتخابات اتفاق بيفتد. يک برآورد رياضی به ما می‌گويد اگر بيش از ۶۵ درصد مردم رای‌دهنده در انتخابات شرکت کنند فقط ۳۵ درصد احتمال دارد وضع موجود تداوم پيدا کند. به بيان ديگر احتمال جدی تغيير رييس‌جمهور در صورت شرکت ۶۵ درصد واجدان شرايط وجود دارد.

وی ادامه داد: با اين تفسير می‌توان در تحليل‌ها بی‌تحرکی و احيانا کم‌تحرکی رسانه‌ی ملی در انتخابات را با نگاهی بدبينانه توجيه کرد. من هر چه فکر کردم دليل ديگری نيافتم که چرا بايد در انتخاباتی سراسری و با اين درجه از اهميت اين‌قدر کم‌کاری تبليغاتی برای جو انتخابات کشور صورت گيرد. در کشورهايی که دموکراسی تعيين‌کننده‌ی واقعی سرنوشت جامعه است گاهی از دو سال قبل برنامه‌های کانديداها، کمپين‌ها و دسته‌بندی‌ها شروع می‌شود و به طور مداوم فضای انتخاباتی در جامعه وجود دارد. تا آنجا که يکسال مانده به انتخابات هم همه چيز تحت تاثير اين فضا قرار دارد.

ميل به تغيير زياد است

غلامحسين کرباسچی ابراز عقيده کرد: البته اين انتخابات يک ويژگی دارد و آن اين است که دولتی اکنون بر سر کار است و علی‌الاصول گفته می‌شود رييس‌جمهور بايد دو دوره بر اين مسند باشد، اما به دليل عملکرد دولت نهم برخلاف دولت‌های قبل ميل به تغيير در سطح جامعه چنان قوی است که احتمال تغيير دولت را حتی برای طرفداران بسيار جدی کرده، شايد صدا و سيما به دليل اين‌که فکر می‌کرده انتخابات ميان‌دوره‌ای است و نمی‌تواند جدی تلقی شود چنين تمهيداتی نداشته، اما واقعيت جامعه اين است که به‌قدری عملکرد دولت مورد چالش و نقادی بوده و هست که حتی طرفداران سفت و سخت دولت هم احتمال تغيير را با چنين شرايطی جدی می‌بينند. به هر حال ما اميدواريم رسانه‌ی ملی هم به زودی اين مساله را درک کند.

اختلافی بين ستادهای اصلاح‌طلبان نيست

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با ايسنا، اظهار کرد: به هر حال علاوه بر اين‌که ما فکر می‌کنيم بايد زمينه‌ی بيشتر حضور مردم در انتخابات را فراهم کنيم و بخشی از اين آرا را ستاد آقای کروبی و بخشی را ستاد آقای موسوی بايد فعال کند، هر کسی در هر مجموعه‌ای که هست دوست دارد کانديدای آن مجموعه رای بياورد و تحليل همه هم به همين شکل است؛ اما اختلافی بين ستادهای انتخاباتی و کانديداهای اصلاح‌طلب وجود ندارد.

کرباسچی گفت: ما با ستاد مهندس موسوی تقريبا بهترين ارتباطی را که ممکن بود دو ستاد انتخاباتی رقيب داشته باشند داريم. ما با دوستان تبادل‌ نظرهايی داشته‌ايم و در حال حاضر بين دکتر عليرضا بهشتی و دکتر تقی کروبی جلسات مشترک هماهنگی وجود دارد. کميته‌ی مشترکی هم بين دو کانديدای اصلاح‌طلب تشکيل شده که آقای محتشمی‌پور از ستاد آقای موسوی و آقای الويری از ستاد آقای کروبی معرفی شده‌اند. وظيفه‌ی اين کميته سامان دادن بحث صيانت از آرا يا نظارت مشترک کانديداها در مراحل مختلف انتخابات است. علاوه بر اين اين کميته بررسی نظرسنجی‌ها، وضعيت آراء و تبليغات مشترک برای تغيير وضع موجود را دنبال می‌کند.

ديدارهای منظم کروبی و موسوی

وی با اشاره به جلسه‌ی اول کميته‌ی مشترک ستاد انتخاباتی موسوی و کروبی، اظهار کرد: آقايان موسوی و کروبی قرار ملاقات‌های منظمی را تنظيم کرده‌اند که اين ملاقات‌ها در طول اين مدت تا انتخابات تکرار می‌شود. در اين ديدارها بنای هر دو طرف بر اين است که در جهت تغيير وضع فعلی کشور منهای ديدگاه خاصی که برای پيشبرد انتخابات دارند، تلاش کنند.

نظرسنجی‌ها در ايران صددرصد قابل اتکا نيست

دبير کل حزب کارگزاران، در پاسخ به پرسشی درباره اين‌که آيا ستادهای انتخاباتی دو کانديدای اصلاح‌طلب اقدام به انجام نظرسنجی کرده‌اند يا نه؟ گفت: تا جايی که من می‌دانم هيچ‌کدام از ستادها نظرسنجی جامعی انجام نداده‌اند و بنای آن را هم ندارند، به هر حال نظرسنجی‌ها در ايران ۱۰۰ درصد قابل اتکاء نيست؛ گر چه تخمينی را به دست می‌دهد.

کرباسچی تاکيد کرد: در انتخابات گذشته که جناح چپ با حضور دکتر معين برای آقای کروبی کار نمی‌کرد و جناح معتدل به دنبال هاشمی رفسنجانی بود و سه کانديداها هم از طيف‌های جناح راست حضور داشتند، به گزارش وزارت کشور آقای کروبی نفر سوم و با ديدگاه نقادانه خودشان دوم يا اول بودند. ايشان در ۱۱ استان رای اول، در چند استان رای دوم و البته در برخی استان‌ها هم رای پايينی داشتند.

تغيير به نفع اصلاح‌طلبان در صورت مديريت درست آرای کروبی و موسوی

وی افزود: اکنون هم دليلی نداريم که نشان دهد اين آراء به ويژه با فعاليت مداوم سياسی چهار ساله‌ی آقای کروبی تقليل پيدا کرده باشد، اما بايد صبر کرد و ديد نتيجه‌ی عينی آرا در انتخابات به چه شکل خواهد شد. به هر حال آقای کروبی ظرفيتی از آرای کشور را دارند که اگر به درستی مديريت شوند در کنار آرای آقای موسوی می‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان تغيير دهد و وضع کشور را از شرايط فعلی به شرايط بهتری برساند.

وی اضافه کرد: در حقيقت ستاد آقای کروبی نظرسنجی نداشته اما کار مشترکی که بين ستادهای آقای کروبی و آقای موسوی انجام می‌شود در يکی از موارد بررسی و تحليل نظرسنجی‌های جاری است که توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود.

کرباسچی در پاسخ به سوال ديگری درباره اين‌که آيا در صورت پيروزی يک کانديدای اصلاح‌طلب در مرحله‌ی اول حاميان ديگر کانديدای اصلاح‌طلب از وی حمايت خواهند کرد، گفت: همه‌ی تلاش ما اين است که اين‌طور شود. اميدواريم همه به اين نتيجه برسند که هدف اول اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان تغيير وضع موجود و هدف دوم برنده شدن کانديدای مورد نظر است. از جانب ما حتما همين اتفاق خواهد افتاد و چنين روحيه‌ای در مجموعه حاکم است. طبق رويکردی هم که در ستاد آقای موسوی وجود دارد به نظر می‌رسد همين‌طور خواهد بود.

حضور رضايی برای جلب آرای جمعی از اصول‌گرايان

رييس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، درباره‌ی ورود محسن رضايی به عرصه‌ی انتخابات رياست‌جمهوری نيز، تصريح کرد: آقای رضايی جزء اصولگرايانی است که منتقد وضع موجود است. من اطلاع دقيقی از اينکه واقعيت دليل شرکت ايشان در انتخابات در چه جهتی است، ندارم؛ اما تحليل‌هايی در اين باره شنيده‌ام و مهمترين اين است که جناح اصولگرا با اطلاع از احتمال کاهش آرای احمدی‌نژاد حتی در جبهه‌ی اصولگرايان به دنبال اين هستند که اين آراء يکپارچه در سبد اصلاح‌طلبان ريخته نشود و بايد جايی برای سرريز آرا پيش‌بينی کرد. حالا اين‌که آيا اين آرا چقدر قابل توجه خواهد بود به موضع‌گيری‌ها و برنامه‌های آقای رضايی بستگی دارد.

کروبی را گزينه مطلوب‌تر می‌دانستم

دبير کل حزب کارگزاران، در ادامه درباره‌ی وضعيت حزب کارگزاران در انتخابات رياست جمهوری دهم، خاطر نشان کرد: من در گذشته هم به دوستان گفته بودم در رابطه با انتخابات گزينه‌ی قابل قبول و مطلوب‌تر آقای کروبی است. اين مربوط به پيش از حضور آقای موسوی و حتی اعلام کانديداتوری آقای خاتمی بود. به هر حال آقايان سليقه‌ی ديگری داشتند و در مجموع بحث‌هايی که شد به اين نتيجه رسيديم که اکثريت در حزب با تحليل‌های گوناگون موافق من نبودند. من هم با مجموع آنچه در ذهنم بود نمی‌توانستم آن ديدگاه را قبول کنم.

وی افزود: راهش اين بود که اگر کار ما يک کار جمعی است و وقتی من به عنوان دبير کل نتوانم هم‌رای دوستان باشم و نتوانم مجری اهداف آنها قرار بگيرم لذا اعلام کردم می‌توانم به عنوان عضو اين مجموعه باشم و به نظر شخصی خود عمل کنم و حزب هم فرد ديگری را انتخاب کند که بتواند اهداف اکثريت آقايان را پيش ببرد. متاسفانه يا خوشبختانه اين مورد قبول واقع نشد و دوستان گفتند در اين صورت حزب کارگزاران از موضع‌گيری در انتخابات منصرف خواهد شد. من هم اين را به صلاح نمی‌دانستم و معتقد بودم همه بايد در انتخابات فعال باشيم تا ضربه‌ای به آرای اصلاح‌طلبان وارد نشود.

کرباسچی ادامه داد: لذا در آخرين جلسه‌ای که دوستان تصميم گرفتند از آقای موسوی اعلام حمايت کنند مصوبه‌ی حزب اين بود که دبير کل از آقای کروبی حمايت کند و بقيه‌ی ارکان حزب و مجموعه‌ی تشکيلات از آقای موسوی حمايت کنند. البته اين نکته هم مورد توجه قرار گرفته که اگر کسانی از حزب به طور شخصی خواستند همراه آقای کروبی باشند می‌توانند با دبير کل همراهی کنند.

وی با بيان اينکه قطعا اگر اعضای کارگزاران به طور يکپارچه از يک کانديدا حمايت می‌کردند اين برای تشکيلات بهتر بود، گفت: اما با مصوبه‌ای که به تصويب رسيد مجموع دوستان هم اين نتيجه را پذيرفتند. به هر حال ممکن است تشکيلات سياسی تصميمات استثنايی را هم داشته باشد و به دليل شرايط ويژه تصميم بگيرد؛ چرا که نه احزاب در کشور ما به آن شکل سازماندهی مستحکمی دارند و نه شرايط چندان قابل پيش‌بينی است.

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، خاطرنشان کرد: ما جبهه‌ی فراگير اصلاح‌طلبی هستيم و دو کانديدا در اين جبهه با اهداف تقريبا مشترک وجود دارند. ممکن است اين مسئله خللی در وحدت مجموعه ايجاد کند اما گاهی شرايط خاصی هم در کشور به وجود می‌آيد. در کنار اينکه يک کانديدا می‌تواند بروز جدی در عرصه‌ی انتخابات داشته باشد. به هر حال حضور دو کانديدا در اين زمينه اطمينان‌بخش‌تر است. گر چه در اين باره اختلاف‌نظری در تحليل‌ها وجود دارد.

کرباسچی تاکيد کرد: من شخصا معتقدم حضور دو کانديدا برای جناح مقابل بسيار خطرناک‌تر است و از مجموع آرای اين دو کانديدا بيشتر آقايان احساس خطر می‌کند. بخشی از آراء حتما در سبد آقای کروبی و بخشی حتما در سبد آقای موسوی خواهد ريخت. ممکن است بخشی از اين آراء هم مشترک باشد اما ما در انتخابات سال ۸۴ ديديم که پس از اينکه انتخابات به مرحله‌ی دوم رفت بخش قابل توجهی از آرای آقای معين و کروبی به سمتی که مورد نظر بود، نرفت.

تاثير شخصيت‌ها و ستادها بيش از احزاب

وی افزود: به هر حال در کشور ما آن‌قدر که فکر می‌کنيم احزاب توان سازماندهی آرا را ندارند و شخصيت‌ها، ستادها و مبارزه‌ی انتخاباتی می‌توانند در تقويت انتخابات و بالا بردن آرای مجموعه‌ی اصلاح‌طلبان بسيار موثر باشند.

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، در ادامه گفت: بسياری تحليل‌ها می‌گويد که اگر در انتخابات سال ۸۴ رقيبی مثل آقای معين برای آقای کروبی نبود شايد ايشان آن‌قدر جدی وارد کمپين نمی‌شد که ۵/۵ ميليون رای به خود اختصاص دهد و يا اگر رقيبی مثل آقای کروبی برای آقای معين نبود ايشان چهار ميليون رای به خود اختصاص نمی‌داد.

کرباسچی افزود: انتخابات آن‌طور که ما فکر می‌کنيم چارچوب‌دار و بخشنامه‌ای نيست که همه به يک کانديدا رای دهند؛ چه بسا عدم حضور يک کانديدا طرفداران او را از شرکت در انتخابات منصرف کند يا ممکن است با تحليلی حتی آن‌ها به رقيب آن کانديدا رای دهند. گاهی اوقات يک فرد آن‌قدر برای يک مجموعه مهم است که اگر احساس کنند آن فرد ديگر نيست حتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

وضعيت ما شايد از جهتی مطلوب هم باشد

دبير کل حزب کارگزاران، يادآور شد: وضعيتی که ما داريم چندان غيراميدوارکننده نيست. اگر بخواهيم جوری طراحی کنيم که با توجه به مجموع پراکندگی‌های سياسی و قومی در کشور انتخابات را به شکلی جدی سازماندهی کنيم شايد اين وضعيت حتی وضعيت مطلوبی هم باشد.

وی در ادامه با بيان اينکه کروبی از چند صدايی در انتخابات استقبال می‌کند، گفت: ما در انتخابات پيش ۱۸ ميليون آرای خاموش داشتيم و اين بسيار برای کشور آسيب‌زننده است؛ زيرا اين آرای خاموش معنای آرای خاموش در کشورهای ديگر را ندارد. در ايران عموما کسانی در انتخابات شرکت نمی‌کنند که دليلش همراه بودن و هم‌رای بودن با شرکت‌کنندگان نيست. آنها عموما معترض هستند و کانديدای دلخواه خودشان را در مجموع کانديداها نمی‌بينند.

کروبی از چندصدايی استقبال می‌کند

کرباسچی تاکيد کرد: تنوع کانديداها می‌تواند به هر حال بخشی از آرای خاموش را به صحنه بکشد و اين هم به نفع نظام و هم به نفع مردم است. چندصدايی به هيچ‌وجه برای کسی مضر نيست؛ گرچه شايد برای يک کانديدا چندان خوشايند نباشد اما آقای کروبی سعی می‌کنند حضور صداهای مختلف در انتخابات را تشويق کنند.

آرای خاموش و بستگی آن به من و شما و همه مردم

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، در پاسخ به اين‌که آيا در اين انتخابات آرای خاموش به صحنه خواهند آمد، اظهار کرد: اين بستگی به شما، ما و همه‌ی مردم دارد. شرايط بايد برای مردم روشن شود. بخشی از دوستان دست‌اندرکار فعلی می‌خواهند به مردم القاء کنند که نتيجه‌ی انتخابات از قبل تعيين شده است. برخی در حالی که خودشان در انتخابات گذشته می‌گفتند يک مسوول نبايد آنقدر سفر برود اما امروز رکورد سفرهای داخلی و خارجی را شکسته اند!

برخی می‌خواهند اميد تغيير را در مردم از بين ببرند

وی اضافه کرد: ارائه‌ی روحيه‌ی تسلط و بی‌خيالی به مردم می‌خواهد بگويد که آنقدرها هم شلوغ نکنيد. در بخشی از نظرسنجی‌ها که ديديم و يکی از رسانه‌های جناح راست به آن اشاره کرده بود حتی کسانی که طرفدار اصلاح‌طلبان هستند به خاطر روحيه‌ای که وجود دارد وقتی از آنها سوال می‌شود رييس‌جمهور آينده کيست می‌گويند اين وضعيت ادامه دارد. اين فضا به نوعی می‌خواهد اميد تغيير را در مردم از بين ببرد.

کرباسچی ابراز عقيده کرد: در اين راستا از انواع ابزار هم استفاده می‌شود که صدا و سيما، رسانه‌ها، سايت‌های طرفدار يک نامزد و اظهارات برخی شخصيت‌های سياسی و روحانی در تمجيد از وضعيت موجود در اين رابطه قابل توجه است. شايد ما از لحاظ بحران‌ها هيچ‌وقت سابقه‌ی اين‌چنينی نداشته‌ايم. هيچوقت ۳۰۰ ميليارد دلار درآمدمان را به يکباره در چهار سال اين‌گونه هزينه نمی‌کرديم. هيچ‌وقت از خودکفايی گندم به پنج ميليون واردات نمی‌رسيديم، هيچوقت از تورم ۱۲ درصد به تورم ۲۷ درصد در چهار سال نمی‌رسيديم، هيچ‌گاه سطح بيکاری در چهار سال اين‌طور افزايش پيدا نمی‌کرد و هيچوقت در سياست خارجی چهار، پنج قطعنامه عليه کشورمان در چهار سال صادر نمی‌شد تا موقعيت‌مان در دنيا طوری شود که چند کشور عربی کوچک به ما بگويند برای بازی کشورهای اسلامی بايد اسم خليج فارس را عوض کنيد.

اگر مردم در انتخابات شرکت کنند تغيير اتفاق می‌افتد

وی اين وضعيت را ناشی از آن‌چه اقدامات حساب‌نشده در سياست خارجی خواند دانست و در بيان اعتقادش افزود: ما حتی در زمان جنگ در اين ۲۶ سال چنين اجماعی عليه کشورمان در منطقه و دنيا نداشته‌ايم. برخی رسانه‌ها و عملکردها می‌خواهد مردم را از تحقق تغيير نااميد کند و اين باعث می‌شود که خيلی‌ها در انتخابات شرکت نکنند. وظيفه‌ی ما در اين ميان اميد دادن به مردم است و اين‌که بگوييم اگر مردم در انتخابات شرکت کنند تغيير اتفاق می‌افتد.

کرباسچی اظهار کرد: اگر ميليون‌ها آرای خاموش را به عرصه‌ی انتخابات بياوريم، جريان آرای خاموش که انتخابات سال ۸۴ را رقم زد و اين تحليل را دارد که اينها همه مثل هم‌اند، از بين می‌رود. اين حرف‌هايی است که زير پوست جامعه زمزمه می‌شود و برای نظام خطرناک است. ما بايد به باور مردم بياوريم که تغيير نياز به آرای آنها دارد. اين باورپذيری می‌تواند توسط رسانه‌ها و گروه‌های سياسی سازمان داده شود.

افخمی، دری و علی معلم فيلم کروبی را می‌سازند

مشاور انتخاباتی مهدی کروبی، همچنين از ساخت فيلم تبليغاتی مهدی کروبی از سوی بهروز افخمی، سيد ضياءالدين دری و علی معلم خبر داد.

وی همچنين در پاسخ به اينکه آيا امکان دارد فرد ديگری در روند انتخابات رياست‌جمهوری دهم کانديدا شود؟ گفت: کسی تا حالا اعلام کانديداتوری نکرده است.

صددرصد به پيروزی کروبی اميدوارم

رييس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، در پاسخ به اين‌که چقدر به پيروزی آقای کروبی اميد داريد نيز گفت: ۱۰۰ درصد به اين مساله اميدوارم.


گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: الهه حميدی‌کيا





















Copyright: gooya.com 2016