چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: بکوشيم تا جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشانيم، ايلنا

- تحريف آرمان‌ها و معيارها يک عمل غير انقلابی است
- اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، تعدد کانديداها را مضر نمی‌دانم
- فقط و فقط به اين بيانديشيم که انتخاباتی پرشور داشته باشيم


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: ايده‌آل طرف مقابل اين است که شرکت کننده در انتخابات کم باشد، چون همه آنها می دانند رای آنها سقف دارد و بالاتر نمی‌رود.
به گزارش ايلنا سيدمحمد خاتمی در ديدار با انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و‌علوم پزشکی تهران گفت: از‌مهمترين اصول انقلاب که بايد به آن پايبند باشيم و برای آن تلاش کنيم، تبديل شدن جمهوری اسلامی ‌به ‌يک الگو ‌در ‌اخلاق، ادب، وضعيت اجتماعی، برخورداری‌معقول جامعه، پيشرفت همه جانبه و عدالت و نيز تامين حرمتی که هر انسانی بايد در متن اين نظام داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: انقلاب حکم می‌کند که ما در پی بهره‌گيری از فرصت‌ها و امکاناتی باشيم که در دنيا وجود دارد تا الگو را مستقرکنيم که اين وظيفه و نفش برعهده همه ما است.
رئيس بنياد باران با اشاره به مباحثی که در مورد انقلابی بودن يا نبودن جامعه می‌شود، اظهار داشت: بله به يک معنا جامعه انقلابی داريم، ولی بايد انقلاب را معنا بکنيم.
به گزارش روابط عمومی دفتر سيد محمد خاتمی، رئيس دولت اصلاحات ادامه داد: انقلاب در وجه اولش يعنی براندازی وحرکت تند برای تغيير دفعی و ناگهانی يک نظام يا سيستم، که اگر به اين معنا باشد انقلاب با گام اولش تمام شده است و متاسفانه بعضی‌ها انقلاب را همين طور معنا می‌کنند؛ يعنی می‌گويند جامعه همچنان در حال براندازی باشد.
خاتمی تصريح کرد: البته نه براندازی نظامی که روی کار آمده، بلکه می‌گويند کسانی که می‌خواهند اين نظام را براندازند بايد برانداخت، بنابراين دشمن خلق می‌شود يا دشمنی که هست بزرگتر نشان داده می‌شود و در حال تهاجم به او همواره بر حالت سلبی انقلاب تاکيد می‌شود، در حالی‌که انقلاب بعد از براندازی نظام پيشين بايد به تاسيس نظام و تقويت آن بپردازد و جامعه انقلابی در اين مرحله آن است که برای ساختن و تقويت نظام بر اساس معيارهايی که انقلاب داشته است حرکت کند. اگر آرمان‌ها و معيارها تحريف شود، خودش يک عمل غير‌انقلابی يا ضد انقلابی است و نظام مورد نظر ما جمهوری اسلامی است که جامعه ای عادلانه، برخوردار، آزاد و مردمی دارای حق و حرمت داشته باشيم.
رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: جامعه انقلابی بايد بداند بعد از برافتادن يک رژيم و يک نظام، نظام بعدی بايد اين ظرفيت را داشته باشد و بداند که فقط و فقط با کسانی که سرباز او هستند حرکت نمی‌کند بلکه با مجموعه‌ای حرکت می‌کند که حتی ممکن است مخالف با او باشند.
خاتمی بر تدبير برخورد با مخالفان تاکيد کرد و گفت: البته اگر مخالف واقعا به مرحله براندازی برسد بايد او برخورد شود و نه اينکه ما از ابتدا فرض را بر براندازی بگذاريم و بر اساس آن سيستم امنيتی و نظامی را شکل بدهيم. اين همان ديدگاه غلطی است که می‌گويد انقلاب همواره در حال براندازی خواهد بود.
رئيس دولت اصلاحات همچنين با بيان اينکه ‌«براندازی يک بار صورت می‌گيرد و بعد نظم جانشين مهم است، يادآور شد: انقلابی يعنی همواره وفادار به آرمان‌هايی که انقلاب داشته و در مرحله ايجابی هم به دنبال پياده شدن آن آرمان‌هاست.
وی در مورد تبيين مقوله اصلاحات نيز گفت: همواره تلاش کرده‌ام به صورت پراکنده به تبيين آن بپردازم و اخيرا نيز به صورت منسجم‌تر اين تبيين ارائه شد.
خاتمی تصريح کرد: اصلاحات يک حرکت جديد نيست، بلکه تداوم يک حرکت است. انقلاب ما اوج اصلاحات است و مبدا هويت ما انقلاب اسلامی است و چارچوب وجود اجتماعی ما جمهوری اسلامی است.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: اگر مسائل جامعه حتی بعضی ارکان و ارگان‌هايی که در جامعه هستند را نقد می‌کنيم، نقد ما از اين جهت است که معتقديم اين روش‌ها و رويه‌ها به آن مايه هويت که اصل انقلاب اسلامی است و به چارچوب هويت که جمهوری اسلامی است دارد لطمه می‌زند و بايد اصلاح شود.
وی با بيان اينکه «همه مساله ما انتخابات نيست»، اظهار داشت: البته انتخابات مهم است ولی می‌گذرد، اما ما هستيم، اينکه در شرايط پيش از انتخابات ما وظايفی داريم و بعد از انتخابات هم وظايفی و بايد فکر کنيم که چگونه اين راه و حرکت را تداوم بخشيم که اين خود مسئله مهمی است که نياز به پيگيری دارد.
خاتمی در مورد تعدد کانديداها تاکيد کرد: معتقدم نبايد تنش‌ها و تقابل‌ها ايجاد شود و حتی الامکان اين موارد کمتر شود و دوستان کارشان را انجام دهند، ولی بايد ديد چه کار کنيم که موفق شويم.
وی يادآور شد: ايده‌آل طرف مقابل اين است که شرکت کننده در انتخابات کم باشد، چون همه آنها می‌دانند رای آنها سقف دارد و بالاتر نمی‌رود.
رئيس جمهور سابق کشورمان با تاکيد مجدد بر اينکه اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، تعدد کانديداها را مضر نمی‌داند، گفت: الان فقط و فقط بايد بکوشيم تا جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشانيم و عمده کار افزايش مشارکت مردم و جلب آنان توسط کانديداهای محترم است اما ما هم هر کاری از دستمان بر بيايد انجام خواهيم داد.
وی در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص ميرحسين موسوی نيز گفت: ا‌لقائاتی راجع به ديدگاه‌های مهندس موسوی کرده و می‌کنند که خوشبختانه ايشان با مواضعی که گرفته‌اند به آنها پاسخ دادند اما بدتر از همه القائی است که درباره رفتن من و آمدن ايشان می‌شود، در حالی که دلايل مهندس ميرحسين موسوی برای کانديداتوری برايم کاملا قابل قبول است.
خاتمی با بيان اينکه بايد مشکلات و ذهنيت‌های غلط را از بين برد، اظهار داشت: از سوی ديگر برای بالا بردن حس مسئوليت در جامعه هر چه از دستمان بر‌می‌آيد بايد انجام دهيم و فقط و فقط به اين بيانديشيم که انتخاباتی پرشور داشته باشيم و نتيجه آن نيز پيروزی کسانی باشد که خواستار تحول مثبت در جامعه و حرکت آن به نفع مردم به سوی اهداف والاست.
وی تصريح کرد: پوپوليسم پديده دنيای مدرن است و اينکه چرا بوجود می‌آيد مساله مهمی است و يک جنبه مثبت و نيز جنبه منفی دارد. در گذشته کسی که روی کار می‌آمد می‌گفت من زور دارم و بايد از من اطاعت کنيد و مردم و افکار عمومی معنا نداشت.
خاتمی ادامه داد: جنبه مثبت پديده پوپوليسم اين است که يک تحول در جامعه بشری به وجود آمده که مردم و حقوق آنها برای حاکمان مهم است و جنبه منفی پوپوليسم هم اين است که مردم وسيله‌ای برای اعمال نظرياتی می‌شوند که هيچگونه سازگاری با مصالح آنها ندارد.
خاتمی خاطر نشان کرد: اصلاحات اين است که اولا قبول دارد مردم مهم هستند و ثانيا به دنبال سازو کارهايی است که خواست‌های خردمندانه و معقول مردم بتواند در جامعه حاکم باشد و نهادهايی در جامعه مستقر شود که مانع از سوء استفاده افراد و قدرت متمرکز از مردم شود.





















Copyright: gooya.com 2016