چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خواندنی از داوطلبان جديد: ۲۰۰ هزارتومان بودجه برای رئيس جمهور شدن! يک دلار را يک تومان می کنم، مهر


گرچه در ميان داوطلبان رياست جمهوری دهم که روز چهارشنبه در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرده اند، چند نفر از نمايندگان ادوار گذشته مجلس ديده می شوند ، اما سخنان جذاب برخی ثبت نام کنندگان انتخابات رياست جمهوری در جمع خبرنگاران شنيدنی تر است.
به گزارش خبرنگار مهر مستقر در ستاد انتخابات کشور، دومين روز از ثبت نام کانديداهای انتخاباتی رياست جمهوری در حالی در حال برگزاری است که نسبت به روز گذشته از ازدحام داوطلبان کاسته شده و تاکنون تعداد داوطلبان رياست جمهوری به ۱۰۰ نفر نرسيده است .

بنا بر اين گزارش هنوز هيچ چهره سياسی شاخص در ميان داوطلبان ديده نشده است، با اين حال دغدغه های تعدادی از آنان جذابيت تصويری و خبری زيادی برای نمايندگان رسانه های خبری داخلی و خارجی داشته است .

اولين داوطلبی که در ساعتهای اول صبح برای ثبت نام اقدام کرد ساعت سازی با مدرک ديپلم رياضی بود که در پاسخ به سئوال خبرنگارن که از اولويت های کاری و اهداف وی پرسيدند که پاسخ داد: در کل مصلحت مملکت را در نظر دارم.

اين شهروند ۴۲ ساله در پاسخ به خبرنگاران که از برنامه های کاريش برای رياست جمهوری جويا شدند گفت: درباره اين موضوع فکر نکرده ام. وی تاکيد کرد: تازه شروع کار است و چون اسم و شهرتی ندارم رقيبی هم ندارم. وی هزينه تبليغات خود را نيز ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين ساعت ساز، تاکيد کرد: فکر نمی کنم تاييد صلاحيت شوم اما تلاشم را می کنم.

از او پرسيدند به چه کسی رای می دهی؟ گفت: به خاتمی رای می دهم. خبرنگاران گفتند داوطلب نيست که مجددا فکر کرد و گفت به موسوی رای می دهم و حاضر نيستم به نفع احمدی نژاد کنار بروم.

خبرنگاران در مورد رابطه با آمريکا از او پرسيدند وپاسخ داد : فکر می کنم در نهايت می شود با آمريکا رابطه برقرار کرد البته فکر می کنم.

اين داوطلب رياست جمهوری که در حلقه خبرنگاران و تصوير برداران محصور شده بود و از صدای شاتر دوربين های عکاسی کمی هم ترسيده بود خيلی مودبانه گفت اگر امری نيست بروم که باز با سئوالات خبرنگاران گرفتار شد.

از او پرسيدند آيا به نفع موسوی کنار می روی؟ که پاسخ داد: بله کنار می روم.

در مورد شناختش از رقبا نيز گفت: موسوی و کروبی را مقداری می شناسم، محسن رضايی را هم به خاطر اينکه در زمان فرماندهی سپاه سربازش بودم تا حدودی می شناسم.

دومين نفری که صبح چهارشنبه برای ثبت نام به وزارت کشور آمد ، حاج عبدالعلی سپيد کاسه از تربت حيدريه با ۷۵ سال سن بود که سابقه ثبت نام در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴ را نيز در پرونده داشت .

او می گويد هر کس با من مخالفت کند از کابينه ام اخراجش می کنم. اولين اولويتش ارزان کردن اجناس است و راه تبليغاتش را تلويزيون و چاپ عکس از روزنامه ها می داند. شب گذشته به تهران رسيده و در خيابان خوابيده. قرار است به خودش رای دهد و از برنامه هايش ايجاد ۴ هتل رايگان در هر شهر است. می گويد رياست جمهوری برای او همچون کليد بهشت است و اين جمله را با هيجانی وصف نشدنی بيان می کند . می گويد ۲ پسر دارد يکی مهندس و ديگری مکانيک. همسرش مريض است و از خودش کسی را بالاتر نمی بيند و در ضمن به نفع هيچ کس هم کنار نمی رود.

اين داوطلب در جمع خبرنگاران گفت : من اصلاح طلب هستم و خاتمی و مير حسين به اندازه من رای ندارند.

او کشاورز و دامدار است و ۵۰ ميش دارد و خوشحال از اين است که ۳ ساعت آب از رودخانه سهم اوست.

داوطلب ۵۰ ساله با مدرک ليسانس علوم اجتماعی داوطلب ديگری است که معتقد است روابط با ديگر کشورها بايد همراه با منافع ملی باشد او می گويد شعار فريبکارانه ندارم زيرا در زمان حاضر ۹۹ درصد شعارها عملی نمی شود.

از وی در مورد اهدافش پرسيدند گفت: من واقعيت گرا هستم و بيشتر منافع ملی را در نظر می گيريم و با توجه به شرايط کشور اصلاحات را درست می دانم.

در مورد گشت ارشاد از او سئوال کردند که گفت: به شکل کنونی صحيح نيست. بايد به گونه ای باشد که باعث از بين رفتن شخصيت انسانها نشود.

شناخت او از کروبی وموسوی در حد شنيده هاست و نمی داند که در آينده و در سمت رياست جمهوری چه خواهد کرد. معتقد است در حال حاضر گروهها و جناح ها به شکل ناصحيح کشور را برای خود تقسيم بندی کرده اند در حاليکه بايد بدانند کشور مختص آنها نيست. او معتقد است مردم آگاهی درستی از کانديداها و شرايط کشور ندارند و اين تبليغات است که تحريک کننده است و در نظر مردم تاثير می گذارد.

فردی که از اروميه آمده بود و خود را دارای مدرک دکترای دندانپزشکی از دانشگاه وسترن کانادا و در عين حال دارو ساز و کشاورز معرفی می کرد يکی ديگراز افرادی بود که در روز دوم ثبت نام از کانديداهای انتخابات رياست جمهوری به وزارت کشور آمد و برای حضور در اين عرصه ثبت نام کرد.

وی به زبان انگليسی دلايل کانديداتوری اش را در انتخابات رياست جمهوری بيان کرد مدعی شد : چون من می گويم يک تومان بايد يک دلار باشد صلاحيت من را تاييد نمی کنند.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره برقراری رابطه با آمريکا گفت که رابطه با آمريکا بايد با احترام متقابل باشد. بنده يک ايرانيم و بر اساس وظيفه ام صلاح دانسته ام که در انتخابات رياست جمهوری دهم ثبت نام کنم البته اين پنجمين بار است که من در انتخابات کانديدا می شوم اما هيچ گاه صلاحيتم تاييد نشده است.

او گفت که مهمترين رقبای خود را در انتخابات رياست جمهوری نمی شناسد و فقط می داند که احمدی نژاد وکروبی هستند و چند نفر ديگری هم به آنها اضافه خواهند شد.

وی با بيان اينکه برای انتخابات يک ريال هم هزينه نمی کند گفت : من يک وطن پرست واقعی هستم و اگر دولت مرا دوست داشته باشد بايد هزينه های تبيلغاتم را بدهد.

قاسم شعله سعدی وکيل و استاد دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران و عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس نيز يکی ديگر از کانديداهای رياست جمهوری بود که امروز به وزارت کشور آمد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به تجربيات سياسی که در عرصه داخلی و بين الملل دارم قطعا يکی از کسانی هستم که حائز همه شرايط رجل سياسی ام.

وی در پاسخ به اين سئوال که برنامه شما برای رياست جمهوری چيست، تاکيد کرد که برنامه هايش را بعد از تاييد صلاحيت ارائه می دهد.

اين داوطلب گفت : برنامه هايم مفصل است به طور مستقل آمده ام و هيچ کدام از کانديداهای موجود توان رقابت را با من ندارند.

وی در مورد انرژی هسته ای نيز نظرش اين بود که حق قانونی و بين المللی و مسلم ما اين است که به انرژی هسته ای دسترسی کامل داشته باشيم ، البته همراه با اعتمادسازی .

شعله سعدی درخصوص هولوکاست نيز گفت: اين يک واقعيت تاريخی است و کسی نمی تواند آن را منکر شود.

او معتقد است بيشترين مشکلات اقتصادی ايران ريشه سياسی دارد و تاکيد دارد مير حسين موسوی با توجه به شرايط فعلی کشور کانديدای مناسبی برای رياست جمهوری نيست.

وی در خصوص دولت اصلاحات نيز گفت: همانطور که می دانيد من بيشترين انتقادات را به آقای خاتمی داشته ام، دولت اصلاحات دغدغه آزادی را داشت هر چند نتوانست آن را به طور کامل پياده کند.

به گزارش مهر حسن مختاری نماينده دوره سوم و چهارم مجلس نيز با حضور در جمع خبرنگاران به آنان توصيه کرد فقط به دنبال انعکاس تصاوير و اخبار افراد خاص که در شان رياست جمهوری نيستند، نباشند.

وی گفت : خبرنگاران زبان گويای مردم هستند اما همه ساله در دوره انتخابات با انعکاس تصاوير افراد خاص، حضور افراد صاحب منصب را هم زير سئوال می برند . با توجه به ثبت نام من در دوره های گذشته، اين اولين بار است که با من مصاحبه می شود.

وی در انتقاد از ثبت نام از همه افراد بدون توجه به سابقه سياسی و مدرک تحصيلی آنان گفت: می گويند هر کس احساس مسئوليت می کند ثبت نام کند اين حرف درستی است اما ممکن است همه برای ثبت نام حضور يابند تنها يکی از بندهای قانونی افراد را از هم تميز می دهد و آن رجل سياسی است. بهتر است اين بند در ثبت نام نيز رعايت شود. به همه افراد نبايد اجازه داده شود برای ثبت نام حضور يابند بايد مدرکی مستند از سابقه سياسی خود ارائه دهند.

مختاری خطاب به خبرنگاران گفت: شما نيز نبايد حضور اين افراد را انعکاس دهيد زيرا در دنيا بازتاب خوبی ندارد.

در ادامه ثبت نام های روز دوم انتخابات رياست جمهوری دهم، حسن الله وردی نژاد دبير کل حزب رفاه اسلامی ايران پس از انجام ثبت نام، عدالت و برابری و جامعه مدنی را به عنوان شعار اصلی خود در انتخابات آتی خواند و افزود: بنده مدافع احمدی نژاد نيستم ولی متاسفانه در حال حاضر رئيس جمهور فعلی کشورمان مظلوم واقع شده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسيد که مهمترين نقطه قوت دولت نهم را چه می دانيد، گفت: دولت نهم نقاط قوت هم دارد بحث توازن استانها با انجام سفرهای استانی يکی از مهمترين اقدامات دولت نهم است که در عملکرد ۱۶ ساله دولتهای قبل از احمدی نژاد شاهد چنين موضوعی نبوديم. البته احتمال دارد بنده هم ظرف ۱۰ روز آينده با تصميم اعضای شورای مرکزی به نفع احمدی نژاد از صحنه انتخابات کناره گيری کنم.

الله وردی نژاد در پاسخ به سئوال سئوال خبرنگاری در مورد موضوعات اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه خصوصی سازی در کشور تاکنون ناکارآمد بوده است بنده کانديدا شده ام تا در خصوص مسائل اقتصادی از نهايت توانمندی مديران بهره گيرم.

در ادامه يکی ديگر از داوطلبان حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم ضمن حضور در جمع خبرنگاران خود را دانشجوی سال آخر مهندسی الکترونيک از دانشگاه علم وصنعت ايران معرفی کرد و گفت: بنده ۵۶ سال دارم و اولين کسی بوده ام که به ديگران گفته ام که بگو مرگ برشاه .

وی هدف خود را حل تمامی مشکلات کشور از طريق جايگزين کردن پول خصوصی يا کارت خريد به جای پول عمومی خواند و گفت: بنده به دنبال حل مشکلات جهان هم هستم.

اين داوطلب حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم با بيان اينکه تمام معاونان را جايگزين وزرا خواهم کرد گفت: هدف من که ساکن کرمانشاه هستم آباد سازی کشور است.

يکی ديگر از ثبت نام کنندگان برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم يک فوق ديپلم ادبيات و دبيرکل جمعيتی تحت عنوان مناديان عدالت بود که ۳۵ سال سن داشت و خود را اهل استان فارس معرفی کرد.

وی همچنين خود را رئيس ائتلاف وبلاگ نويسان جوان ايران معرفی کرد و اظهار داشت: در بين کانديداهای فعلی از شجاعت احمدی نژاد خوشم می آيد و صبوری ميرحسين را می پسندم .

و در نهايت داوطلبی که خود را شاعر معرفی کرد با قرائت بيتی با اين مضمون که " ای نام تو بهترين برای شروع اصل تو هستی باقی هستند يکسر فروع" اظهار داشت: از احمدی نژاد می خواهم که از مردم عذرخواهی کند ، رای من هم هاشمی رفسنجانی خواهد بود و مير حسين هم مخلوقی است همچون بقيه مخلوقات.





















Copyright: gooya.com 2016