پنجشنبه 17 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: قبل از اداره جهان ابتدا بايد مشکل تورم ۲۵ درصدی مردم را حل کرد، مهر

مير حسين موسوی با تاکيد بر اينکه جوانان کشور اگر نا اميد و فرسوده نباشند ، معجزه آفرين خواهند شد ، گفت: ما از مديريت جهان صحبت می کنيم و بحث ۲۵ درصد تورم آزارمان نمی دهد ، در حاليکه به جای اداره جهان ابتدا بايد مشکل تورم ۲۵ درصدی مردم را حل کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مير حسين موسوی صبح پنجشنبه در جمع استادان سراسر کشور در سالن شهيد چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره مسائل مختلف مرتبط با دانشگاه های کشور و توسعه علمی سخن گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت : امروز در جامعه مشکل ترس داريم و اين ترس می تواند از عدم امنيت سرچشمه بگيرد. جوان ما امروز احساس نا امنی می کند به دليل اينکه فکر می کند آينده ای ندارد. بحث فرار مغزها هم به اين قضيه بر می گردد؛ کسی که ترس از آينده دارد و اميد ندارد به اين فکر می افتد که رهاييش را در بيرون از مرزها جستجو کند.

موسوی افزود: ما اين ترس را از دهک های پايين جامعه تا سطوح بالاتر و دانشگاهيان می توانيم ببينيم. من در شعارم گفته ام که کافی نيست که دولت امنيت داشته باشد، مردم بايد امنيت داشته باشند. امنيت مردم مهمتر از امنيت دولت است و کل نظام بايد به اين سمت حرکت کند.

نخست وزير کشور در دوران دفاع مقدس در پاسخ به سئوالی درباره ارج نهادن به جايگاه استادان دانشگاه، گفت: ما در قانون اساسی روی اين مسئله تاکيد کرده ايم و در چشم انداز بيست ساله هم مسئله حقوق و جايگاه استادان را لحاظ کرده ايم و برايشان عزت قائل شده ايم. نبايد با با ايجاد فضای ترس و نا اميدی که نتيجه عدم مشارکت در کارهاست جايگاه استادان را خدشه دار کنيم.

وی اضافه کرد : جامعه اگر آزاد از ترس، نا اميدی و افسردگی باشد می تواند معجزه کند و بسياری از مشکلات و کج رفتن ها را درست و مسيرهای طولانی را در چنين فضای نشاط آوری تجربه کند ، اما وقتی فضا اينگونه است که امروز تجربه می کنيم نمی توان کار کرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : مثلا اين گيت هايی که جلوی در دانشگاه ها گذاشته اند چه استفاده ای دارد که دائم جلوی چشم همه است.

موسوی ادامه داد : وقتی احساس عدم اطمينان به دانشجويان می دهيم اين احساس به خانواده های آنها و به کل جامعه منتقل می شود و نهايتش اين است که ميزان مشارکت مردم را در همه امور از جمله انتخابات پايين می آورند. در دولت آينده هر کس مسئول باشد بايد نگاه امنيتی به دانشگاه ها را دگرگون کند.

نخست وزير کشورمان در دوران دفاع مقدس به انحلال شورای علوم ، تحقيقات و فناوری در چند سال قبل اشاره کرد و گفت: اين شوراها بايد با حضور رئيس جمهور تشکيل می شد اما يک شبه و به صورت فله ای منحل شد و زير نظر کميسيونهايی رفت که هيچ شباهتی با شورای اصلی اش ندارند.

داوطلب دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، با طرح اين سئوال که "آيا محل تامل نيست که بعد از گذشت ۲۰ سال از برنامه اول، با روندی کاهشی در بيشتر امور روبرو هستيم ؟ "، تصريح کرد: يکی از دلايل اين روند نزولی انحلال همين شوراها و عدم فهم نقش علم در توسعه و پيشرفت کشور است. متاسفانه ما صرفا درجاهايی به موضوع علم می پردازيم که بتوانيم هورايی از مردم بگيريم.

موسوی گفت: زمانی بود که پيشنهاد می شد يک فوق ديپلم به عنوان وزير دارايی به کار گرفته شود چرا که به اندازه امروز نيروهای متخصص وجود نداشت ، اما امروز که اين همه دکتر و نظريه پرداز در حوزه اقتصاد داريم آيا از علم آنها استفاده می شود؟ يک عده می نشينند دور هم و می گويند هيچ رابطه معنی داری بين تورم و نقدينگی وجود ندارد و بعد دستورهايی را تصويب می کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: ما اگر بخواهيم زنده بمانيم و استقلال کشور را حفظ کنيم مجبوريم روش اداره کشور را تغيير دهيم چرا که روش فعلی راه به جايی نمی برد.

وی افزود: اگر جوانهای ما معتقد باشند که کشور در مسير درستی حرکت می کند اما در عين حال اين مسير خطراتی را هم به همراه دارد اميدوارانه حرکتشان را ادامه می دهند. ما حتی در شرايط مصيبت بار جنگ تحميلی روحيه اميد گسترده ای در جامعه داشتيم و ننگ بود کسی چشمش را برای نجات خودش به فراتر از مرزها بدوزد ، برای من سئوال است که با وجود نزديک به ۳۰۰ ميليارد دلار درآمد اين سالها، اين ميزان ياس در جامعه حاکم باشد.

موسوی همچنين گفت: ما از مديريت جهان صحبت می کنيم و بحث ۲۵ درصد تورم آزارمان نمی دهد ، اگر اين را می دانستيم تمام ۲۴ ساعت وقتمان را عوض اين استان رفتن و آن استان رفتن صرف حل مشکلات ريشه ای مردم می کرديم. ۲۵ درصد تورم يعنی تيره تر شدن فضای نا اميدی در جامعه.

نخست وزير کشور در دوران دفاع مقدس درباره مشکلات اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاه ها گفت: آيا اين همه تغييرات مديريتی می تواند امکان خوشبينی را برای اشتغال فارغ التحصيلان ما بوجود بياورد ؟ من می گويم نه. در کشوری که مدير بانک مرکزی اش هر ۳ سال سه بار عوض می شود هيچ سرمايه گذار خارجی ديوانه نيست که بيايد سرمايه اش را اينجا بگذارد.

وی گفت: راه، برگشت به مسير عقلانی در تصميم گيری هاست. راه، بستن راه هايی است که منجر به قانونگريزی دولت می شود.

وی درباره نگاهش به فعاليت های دانشگاه آزاد نيز گفت: دانشگاه آزاد يک فرصت برای کشور است و به نظرم در سطح ملی بايد هماهنگی بيشتر ايجاد شود که نظام دانشگاه دولتی و آزاد و غير انتفاعی به صورت هماهنگ و مکمل همديگر در سطح ملی باشند.

به گزارش مهر ، ميرحسين موسوی درباره برنامه هايش برای مبارزه با فساد، گفت: من مبارزه با فساد را به اين معنا نمی دانم که دولت بسيج شود واين طرف و آن طرف جاسوس بگمارد ۲-۳ نفر را بگيرد و به مراجع قضايی معرفی کند و سرشان را بتراشند و اين طرف و آن طرف بگردانند و بگويد با فساد مبارزه کرده ايم. بلکه بايد تمام زمينه های جرم خيزی را به حداقل رساند. منابع کمياب در خدمت اغراض کوتاه مدت و اقتصاد صدقه ای يکی از بزرگترين زمينه های ايجاد فساد است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان سخنانش، گفت: رفع تبعيض و اقتصاد رانتی ، می تواند بسيار کمک کننده باشد. امروز همه نيروهای متعهد جامعه اعتقاد به نوعی تغيير پيدا کرده‌اند که اين تغيير بدون حضور مردم امکانپذير نيست و شرکت در انتخابات صرفنظر از اينکه چه کسی رئيس جمهور می شود برای مملکت حياتی است.

پيش از سخنان مير حسين موسوی تعدادی اساتيد دانشگاه های کشور به مشکلات موجود در نظام آموزش عالی از جمله تغيير پياپی مديران دانشگاه ها، تعامل اندک دانشگاه ها با صنعت و بخش خصوصی و مشارکت ندادن استادان دانشگاه ها در تصميم گيری های کشور اشاره کردند.





















Copyright: gooya.com 2016