جمعه 18 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: داوطلبی که نمی‌تواند از ارزش‌ها حمايت کند، به ميدان نيايد، ايسنا

ـ شورای نگهبان با صلابت در مقابل مخدوش کنندگان انتخابات می‌ايستد

خطيب نماز جمعه تهران گفت: شورای نگهبان با صلابت در مقابل کسانی که بخواهند انتخابات را مخدوش کنند می‌ايستد پس ديگر تهمت‌ها را تکرار نکنيد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله احمد جنتی دبير شورای نگهبان در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به در پيش داشتن انتخابات رياست جهوری دهم و با طرح اين سوال که " آيا ما هم می‌خواهيم مثل کشورهای ديگر صرفا به قدرت دست يابيم و در راه آن هر وسيله‌ای را مباح بدانيم؟" اظهار کرد: اگر اين‌طور است، پرونده ايثارگری، فداکاری و شهادت بايد مختومه اعلام شود. حرف ما اين است که اگر قوه‌ مجريه، مقننه يا قضاييه و يا هر مسوولی را داريم خواسته‌مان حاکميت اسلام در اين مملکت است، همان هدفی که انقلاب برای آن به وجود آمده را بايد در پيش بگيريم و راه انقلاب را گم نکنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: داوطلب انتخابات بايد ببينيد آيا می‌تواند به تحقق اين هدف کمک کند و آيا می‌توانند اهدافی که خواست امام بود، انقلاب بر آن اساس پايه‌گذاری شد و مردم برای آن فداکاری کردند را محقق کند و جلوی آمريکا بايستد؟ می‌تواند عدالت را اجرا کند؟ آيا اين قدرت را در خود می‌بيند که بايستد و با هر کسی که بخواهد عدالت را زير پا بگذارد برخورد کند؟ می‌تواند از مظلوم دفاع کند؟ با فساد مبارزه کند؟ از ارزش‌های اسلام حمايت کند؟ اگر نمی‌توانيد به ميدان نياييد.

وی تاکيد کرد: رای‌دهندگان در پيشانی و سوابق کانديدا به دنبال همين چيزها باشند. مردم ما الان هم به دنبال اسلام هستند و اسلام می‌خواهند. دنيا هم به اين مملکت نگاه می‌کند. پس بايد در هر پستی از جمله رياست جمهوری کسانی را بگماريم که سنگ اسلام به سينه بزنند و اسلام بر ای‌شان اولويت داشته باشد و اگر جايی به اسلام ضربه می‌خورد غيرت‌شان به جوش بيايد. نه اين‌که به اسلام، قرآن و پيامبر اهانت شود و او ککش هم نگزد.

خطيب نماز جمعه تهران در خطاب مستقيم به چنين افرادی گفت: پس تو در اين مملکت چه کاره‌ای؟ مگر تو را برای پست، مقام و پياده کردن اهداف سياسی اين‌جا گذاشته‌اند؟

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ سلامت انتخابات ادامه داد: ما از ابتدا تاکنون انتخابات‌ها را سالم برگزار کرده‌ايم. شما را به خدا در دنيا جايی انتخاباتی به اين سلامت، آزادی و پرشوری برگزار شده است؟ در اين مملکت همه‌ مردم اول وقت روز انتخابات پای صندوق می‌روند و رای می‌دهند. هيچکس هم آن‌ها را اجبار نمی‌کند. يکی از قوانين ما هم اين است که آرايی که با تطميع و تهديد ريخته شود، باطل است و شورای نگهبان اين آرا را باطل می‌کند.

وی تاکيد کرد: تهديد و تطميع نبايد باشد. خريد آرا چه مستقيم و چه غيرمستقيم مشکلی است که بايد فکری برايش کنيم. شورای نگهبان با صلابت در مقابل کسانی که بخواهند انتخابات را مخدوش کنند می‌ايستد پس ديگر اين تهمت‌ها و حرف‌ها را تکرار نکنيد.

جنتی هم‌چنين با تاکيد بر لزوم پرهيز از تخريب، توهين، اهانت و تحقير در انتخابات، گفت: اگر کسی در تبليغاتش مرزهای اسلامی را زير پا بگذارد، پيداست وقتی که قدرت به دستش بيايد چه می‌کند. حالا که زورش نمی‌رسد اسلام را هتک می‌کند و نسبت به احکام اسلام بی‌اعتناست وای به وقتی که قدرت به دستش بيايد. پس از بی‌اخلاقی‌ها اجتناب و کاری کنيم که انتخاباتی پرشور داشته باشيم.

وی ادامه داد: اگر کسانی حرف‌های نابابی می‌زنند يا می‌فهمند يا نمی‌فهمند که دارند چه می‌کنند. اگر مردم اين حرف‌ها را باور کنند که انتخابات ناسالم است، حضورشان کمرنگ می‌شود. حضور گسترده مردم در انتخابات شوکت و قدرت جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی است و هرچه اين مشارکت پرشورتر باشد قدرت جمهوری اسلامی هم بيشتر است.

وی خاطرنشان کرد: ما بايد مقابل دشمن بايستيم؛ چراکه دشمن دست از سر ما برنمی‌دارد. پس بايد با قدرت و درايت در مقابل توطئه‌ها بايستيم و جلوی هرچه که می‌خواهد به قدرت و حکومت اسلامی خدشه وارد کند را بگيريم.

دبير شورای نگهبان هم‌چنين گفت: گويندگان، فرهنگ‌سازان و صدوسيما هم در اين زمينه بايد کار کنند. ما حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح را می‌خواهيم که مبتنی بر معيارهای اسلامی، ارزشی و توان کاری افراد است. اگر ديگرانی را هم سر پستی دعوت می‌کنند و توان کاری در خود نمی‌بينند محض رضای خدا قبول نکنند. در غير اين صورت اموال و امکانات مردم هدر می‌رود.

وی در ابتدای سخنان خود نيز با تسليت ايام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: اميدواريم خدا دست ما را از دامن پيغمبر و آل او در آن دنيا کوتاه نکند.

وی با اشاره به شهامت زائران ايرانی عتبات عاليات اظهار کرد: اين افراد جزء بهترين شهدا هستند و حتما مشمول شفاعت ائمه‌ هدی قرار می‌گيرند. نمی‌توان فراموش کرد که مقصر مسوول اصلی دستگاه‌های امنيتی و نظامی آمريکا هستند که دست از شرارت‌های‌شان برنمی‌دارند. اين‌که می‌گويند قدرت مستی می‌آورد اين افراد واقعا مست هستند و خير و شر را تشخيص نمی‌دهند. اين اعمال شرارت‌آميز به ضرر خود آن‌هاست.

جنتی افزود: اين فتنه‌ها به وسيله ماموران با واسطه و بی‌واسطه آن‌ها انجام می‌گيرد. در مساله افغانستان هم يک مرتبه ۱۰۰ نفر را در دو روستا کشتند. گويی آدم‌کشی برای آن‌ها عادی شده است. القاعده، طالبان، آمريکا و اسراييل از خوردن خون سير نمی‌شوند. اميدواريم هرچه زودتر شاهد نواختن سيلی محکم مردم به گوش آن‌ها باشيم.

وی تاکيد کرد: آن‌ها با وجود حجم عظيمی از مشکلات اقتصادی باز هم لشگرکشی می‌کنند. هزينه‌های نظامی لشگرکشی به کشورهای دور را برای بيکاری و فقر مردم خود خرج کنيد. اين حرکات ۱۰۰ درصد به ضررشان است ولی نمی‌فهمند و تنفر مردم دنيا از آن‌ها روز به روز بيشتر می‌شود.

وی با اشاره به روز جهانی صليب‌سرخ و هلال احمر نيز، گفت: از هلال احمر تشکر می‌کنم که صادقانه و مخلصانه در اتفاقات حضور می‌يابند و به داد آسيب‌ديدگان می‌رسند.

خطيب نماز جمعه تهران در خطبه اول نيز با اشاره به وقايع دوران هجرت پيامبر(ص) به مدينه گفت: ساختن مسجد، برای اقامه‌ نماز، ديدارهای مسلمانان با يکديگر، ملاقا‌ت‌های مسلمانان با حضرت رسول، مراجعات مردمی، و اسکان مسلمانان زير بنای اقدامات پيامبر اکرم بود و پايگاهی برای تحرکات بعدی مسلمانان به شمار می‌آيد.

وی اظهار کرد: اسلام منهای حکومت اسلام نيست؛ زيرا اسلام نظامی جامع است و هر تشکيلاتی که هر نظام مقتدری بايد داشته باشد اسلام هم بايد داشته باشد؛ لذا برای اجرای همه احکام اسلام نظام اسلامی بايد ايجاد شود. تمام اين اقدامات هم بايد در مسجد فراهم شود و همه تصميمات حکومت بايد در مسجد انجام شود. البته الان کارها تقسيم شده و آن وضع قابل اعاده نيست اما آن روز همه قدرت در دست پيامبر(ص) و در مسجد متمرکز بود.

وی با اشاره به فرازهايی از خطبه‌های پيامبر اکرم(ص) در اولين نمازجمعه، يادآور شد: پيامبر در اين خطبه‌ها توصيه به تقوا را بهترين وصيت و سفارش مسلمانی به مسلمان ديگر می‌داند و می‌گويد که بهترين خيرخواهی و توصيه برای يک مسلمان است.





















Copyright: gooya.com 2016