جمعه 18 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشتارها گريبان آقايان را گرفته اند! مسعود نقره کار

مسعود نقره کار
کشتارها رونمای ذات و درونمايه حکومت اسلامی هستند. معرکه "انتخابات اسلامی" زمان و موقعيت مناسبی برای رونمايی از اين ذات و درونمايه شکل گرفته از بی رحمی، شقاوت و خشونت است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روح الله حسينيان, رييس مرکز اسناد انقلاب اسلامی , در باره قتل های زنجيره ای گفته بود:" قضيه قتل ها مثل اينکه گريبان ما را گرفته, هر چه می خواهيم فرار کنيم , راه فراری وجود ندارد" (۱). اين گفته ی حسينيان که به گفته ی خودش " يک زمان قاتل بود " (۲), درمورد ساير حکومتی يان و در رابطه با کشتارهای ديگری که انجام داده اند نيز مصداق پيدا کرده است. امروز رفتار و سکوت سرشار از هراس حاکمان حکومت اسلامی نشانگر اين واقعيت است که نه فقط قتل های زنجيره ای , همه ی قتل ها و کشتارهايی که طی سی سال گذشته مرتکب شدند,گريبان آقايان را گرفته است .

شکنجه ,ترور وقتل عام بی سروصدا ی دگرانديشان , دفن مخفيانه و شبانه ی آنان در گورهای دسته جمعی, ممنوعيت سخن گفتن و نوشتن در باره کشتارها - به ويژه درباره ی کشتار بزرگ سال ۶۷ ,- عدم اجازه دفن قربانيان در گورستان های عمومی ,تخريب گور و گورستان , ممانعت از حضور خانواده‌ها در گورستان ها،,ضرب و شتم و تهديد و ارعاب خانواده‌ها ی قربانيان, بخشی ازتاريخ حکومت اسلامی است . رهبران حکومت اسلامی و نواله گيران اين حکومت در داخل و خارج از کشور بر آنند تا با سکوت اين تاريخ را دفن کنند.

در باره ی بنياد های تفکر و رفتار آقايان که بی رحمی , خشونت و کشتار ذات و درونمايه اش است , به وفور گفته و نوشته شده است. اما در مورد وظايف ما , وظايف نسلی که اين بی رحمی ها , خشونت ها و جنايت های تاريخی را زيسته و تجربه کرده است , هنوز به اندازه ی کافی گفته و نوشته نشده است.

نسل ما بيش از هر چيز می بايد" فراموشی" را فراموش کند .آگاهی در باره ی ذات و درونمايه ی اين حکومت را بايد به آگاهی و وجدان اجتماعی بدل کرد. در باره ی اين ذات و درونمايه , و ستمی که حکومت اسلامی بر دگرانديشان , روشنفکران و روشنگران , مخالفان سياسی و عقيدتی و بخشی از مردمان ميهنمان روا داشته بايد نوشت , گفت و فرياد زد . روشنگری در باره ی افکار و کردار آقايان و سپس لايروبی اينان با رونمايی از اين ذات و درونمايه آغازمی شود ,و ازهمين نقطه روزنه های اميد به پيشگيری ازبروز وتکرار فجايعی مشابه, گشوده خواهد شد. بهترين و رسوا کننده ترين جا برای نشان دادن اين ذات و درونمايه نظام قضايی , نظام زندان ها و تفکر و رفتار آقايان نسبت به دگرانديشان است.

" انتخابات اسلامی" ی رياست جمهوری حکومت اسلامی زمان و موقعيتی ارزشمند برای نوشتن, گفتن و فرياد کردن است, انتخاباتی که نه رييس قوه مجريه که تدارکات چی و شريک جرم ولی فقيه انتخاب خواهد شد , اين را نه من که قانون اساسی اين حکومت می گويد (۳) , که تجربه ای سی ساله نيز پشتوانه دارد.

آنچه که نسل ما بايد بنويسد, بگويد و فرياد کند "خط قرمز"های حکومت اسلامی و انتخابات اسلامی ست, يکی از خط قرمز ها را آقای موسوی به هنگام سخنرانی انتخاباتی اش در بابلسر در بی پاسخ گذاشتن سؤال دانشجويی شجاع در باره کشتار سال ۶۷, بار ديگر نشان داد(۴). آقايان اما آنجا که به اجبار دهان شان را باز می کنند آن ذات و درونمايه بيرون ريخته می شود. آقای موسوی در يکی از تازه ترين سخنرانی های انتخاباتی اش در دانشگاه باهنر کرمان در پاسخ به سؤال يکی از دانشجويان پيرامون اعدام هايی که هنگام صدرات ايشان به وقوع پيوست, همين کار را همراه با قلب تاريخ رويدادها و تروريست خواندن هزاران قربانی انجام دادند:
" .... گفته می شود در زمانی که آن اعدام ها صورت گرفته من نخست وزير کشور بودم و کاری نکردم.... تازه انقلاب شده بود که کودتاها و ترورهای مختلفی در کشور صورت گرفت ... ما در اول انقلاب بيشترين جرايد و آزادی ها را در کشور داشتيم و محدوديت ها بعد از انفجارهای مختلف صورت گرفت.... بعد از عمليات ها در بندر عباس و ترکمن صحرا و مناطق مختلفی در کشور حرکت هايی صورت گرفت.... نمی شود اين نظام را به آدم کشی در اول انقلاب متهم کرد, اين نظام مظلوم بوده است... گروه های تروريستی تا پايان جنگ هم زير نفوذ صدام عليه ما جنگيدند, هنوز هم پشتيبانی امريکايی ها از آن ها وجود دارد... نبايد به مظلوم نمايی آن ها توجه کردT چرا اگر به قدرت برسند باز هم همان آش و همان کاسه است...."(۵)

در معرکه ی انتخابات اسلامی احمدی نژاد واحمدی نژادی هاهم به اين خط قرمز نزديک نمی شوند, اينان که با " توهم" الفتی ديرينه دارند علاوه بر سکوت پيرامون قتل عام هايی که مرتکب شدند , برای رد گم کردن آدرس عوضی می دهند. مورد خطاب اين شريک جرم و تدارکات چی ولی فقيه کشورهای ديگر است « ...آنها آدم می‌کشند؛ ترور می‌کنند؛ زندان مخفی دارند و.... همه جای دنيا قتل عام می‌کنند و آن وقت خود را مدعی حقوق بشر می‌دانند". وازعدم تحمل ديگران نيز ناليده است:«عجيب است کسانی که تحمل شنيدن حتی ده دقيقه سخن ديگران را ندارند بقيه را به نداشتن تحمل متهم می‌کنند."(۶)

آقای احمدی نژاد همچنين ادعا کرده است: "..... ملت ايران به واسطه برخورداری از قوای مسلح مکتبی، آمادگی مشارکت گسترده در مديريت جهان و برپايی امنيت بر پايه عدالت در نقاط مختلف دنيا را دارد."(۷) اما واقعيت اين است که " رييس جمهور" قدر قدرت و عدالت گستر ,امت وحکومت و" قوای مسلح مکتبی" اش حتی از گورو گورستان و استخوان های قربانيان خود می ترسند.
در معرکه ی انتخابات اسلامی سخن از کشتار دگرانديشان برای کانديداها و معرکه گيران شان خط قرمز است, امامردم ايران , و جهانيان می دانند, و بايد بيش از اين بدانند که حکومت اسلامی در ۵ کشتار بزرگ هزاران دگرانديش را به قتل رسانده است , بايد بدانند که آمر اصلی کشتارهزاران تن از اين قربانيان امام خمينی , امام موردقبول و احترام همه ی کانديداهای اين معرکه و معرکه گيران شان است , امامی که به گور سپرده شد. همان امامی که در جهان سرشار از وهم و هذيان احمدی نژاد:" راه, نام و آرمان اش در درون و جان همه ملت ها جای خود را باز کرده است "(۸) . قاتل اصلی همين " نام و آرمان" اش است , و رهروان راه امام عاملی بيش نبوده و نيستند.

معرکه ی" انتخابات اسلامی ", زمان و عرصه ای ست برای رو کردن ذات و درونمايه ی اين جماعت , ذات و درونمايه ای شکل گرفته از بی رحمی, شقاوت, خشونت , بی عدالتی و دگرانديش کشی . رونمايی اين ذات و درونمايه وظيفه ی نسل ماست , نسلی که بيرحمی ها , خشونت ها, بی عدالتی ها , انسان کشی ها را زيسته , تجربه کرده و زخم جانکاه آنان بر جسم و جان دارد.

***

زيرنويس:
۱- روح الله حسينيان , سخنرانی در مدرسه حقانی , بخشی از تاريخ جنبش روشنفکری ايران, مسعود نقره کار , جلد سوم , ص ۳۷۸ , نشر باران ۲۰۰۲,
۲- متن سخنرانی روح الله جسينيان , بخشی از تاريخ جنبش روشنفکری ايران , مسعود نقره کار , جلد سوم, صص
۵۰۳-۵۰۲ , نشر باران ,۲۰۰۲
۳- نگاه کنيد به و ظايف و اختيارات رهبری در اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهری اسلامی ايران
۴- ميرحسين موسوی روز دوشنبه در مسجد دانشگاه مازندران (بابلسر) حضور يافت. نماينده ی دانشجويان سوالاتی را در برابر او مطرح کرد که از جمله مربوط به کشتار زندانيان سياسی در سال ۶۷ در دوران نخست وزيری او و اصلاح قانون اساسی بود. ميرحسين موسوی به هيچ يک از اين سوالات پاسخ نداد. صراحت او تنها در آن جا بود که اعلام کرد: من با صراحت می گويم با اصلاح قانون اساسی مخالفم( اخبار روزدر, خبرنامه ی اميرکبير , سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ )
۵- به نقل از آفتاب / فرارو
http://www.fararu.com/vdchikni.23nk-dftt2.html
۶ - روايت احمدی نژاد از جنجال کنفرانس ژنو, آفتاب , گويا, چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۸
۷- خبر گزاری ج.ا , جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۸۸
۸- انتخاب, شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۸





















Copyright: gooya.com 2016