پنجشنبه 24 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبران جامعه بهايی در ايران همچنان پس از گذشت يکسال به ناحق در بازداشت هستند، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

گروه هفت نفره رهبری جامعه بهايی بايد فورا آزاد شوند!

۲۴ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که هفت عضو گروه رهبری جامعه بهائيان در ايران؛ فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، و وحيد تيزفهم بايد بدون هيچ قيد و شرطی و فورا آزاد شوند. ۶ عضو اين گروه رهبری، درست سال گذشته در همين روز بازداشت شدند و مهوش ثابت در روز ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.
ارون رودز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:" بازداشت غير قانونی و نا به حق اين هفت نفر که باز هم حکايت از سياست سرکوب اقليت مذهبی دارد، بايد پايان يابد." ارون چنين ادامه داد:"اين گروه هفت نفره از ابتدايی ترين حقوق شهروندی محرومند و نه به آنها اجازه ملاقات با وکيل داده می شود و نه رسما اتهام آنها را مشخص می کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به خانواده های اين هفت نفر تلويحا گفته شده که آنها متهم به "مفسد فی الارض" هستند و حکم اين اتهام، اعدام است. اين همان اتهامی است که رهبران بهايی بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی با آن مواجه شدند که توجيهی بود برای اعدام آنها.
عليرضا جمشيدی؛ سخنگوی قوه قضائيه، در تاريخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۷ اعلام کرده بود که دادگاه اين گروه رهبری جامعه بهائيان در ظرف يک هفته برگزار خواهد شد، اما تاکنون دادگاهی برگزار نشه است.
ارون رودز در باره اين اتهام تلويحی گفت:" اين اتهامات بسيار جدی هستند و دولت ايران بايد با شواهد قابل اثبات، پاسخگوی اين اتهامات باشد و يا اينکه آنها را آزاد کند."
اعضای جامعه بهائيان در ايران با ۳۰۰ هزار عضو بزرگترين اقليت مذهبی غير مسلمان در ايران هستند. در سال های اخيرآزار و اذيت بهائيان با تخريب گورستان، بازداشت خودسرانه، يورش به منازل ، مصادره اموال، اخراج از کار و محروميت از ابتدای ترين حقوق شهروندی شدت گرفته است. جوانان بهايی در ايران از حق ادامه تحصيل در سطوح عالی محروم هستند، و اگر در دانشگاهی دانشجوی بهايی مشغول به تحصيل باشد، او را اخراج می کنند. متخصصين بهايی از شغل های دولتی محروم هستند و برای فعاليت در بخش خصوصی نيز بخاطر اعتقادشان با تبعيض روبرو می شوند. بهائيان تحت آزار حتی مردم عادی هم هستند مثلا ماشين و خانه های آنها هر از چند گاهی مورد تخريب قرار می گيرد. حتی وکلايی که از آنها دفاع می کنند هدف حملات قرار ميگيرند. خانم شيرين عبادی؛ برنده جايزه صلح نوبل بخاطر پذيرش وکالت اين هفت نفر گروه رهبری جامعه بهائيان، مورد حملات شديدی قرار گرفته است.
در حال حاضر حداقل ۴۰ نفر از بهائيان در سراسر کشور در بازداشت بسر می برند. فقط در ماه ارديبهشت امسال، در ۶ شهر بازداشت بهائيان گزارش شد.
بهائيان که پس از بازداشت آزاد شدند مجبور به توديع وثيقه های سنگين بودند. عزيز سمندری و ژينوس سبحانی؛ منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر، در تاريخ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۸۷ با وثيقه ۷۰ ميليون تومان آزاد شدند. ديدار رئوفی، پيام آغسانی، و نيما هاقر در همان روز با همان مبلغ وثيقه ازاد شدند. شاهرخ طائف ۶ روز بعد يعنی در ۲۷ اسفند ماه با وثيقه ۷۰ ميليون تومانی آزاد شد.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از دولت ايران می خواهد که معيارهای بين المللی حقوق بشر و حقوق مدنی را رعايت کند و در برابر بازداشت همه بهائيان در ايران پاسخگو باشد. اين کمپين به مسئولان ايران توصيه می کند که همه جرايم تبعيض آميز عليه بهائيان را مورد تحقيق و تفحص قرار داده و به جوانان بهايی اجازه ادامه تحصيل در دانشگاه ها داده شود.
ارون رودز در مورد فشار به جامعه بهائيان در ايران تاکيد کرد که " تداوم آزارو اذيت جامعه بهائی در ايران باعث تحقير همه مردم در ايران می شود. بازداشت خودسرانه و هدف قرار دادن اعضای هيچ گروهی نبايد در هيچ کشوری از جمله در ايران جايز باشد."

برای اطلاعات بيشتر در زمينه وضعيت حقوق بشر در ايران به سايت فارسی کمپين در اين پيوند مراجعه کنيد:
http://persian.iranhumanrights.org





















Copyright: gooya.com 2016