پنجشنبه 24 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبران بهايی را آزاد کنيد، همزمان با سالگرد حبس گزارش می شود اتهام های جديدی مطرح شود، ديده بان حقوق بشر

(نيويورک، ۱۴ مه، ۲۰۰۹) – ديده بان حقوق بشر امروز گفت ايران بايد هفت تن از رهبران محبوس جامعه بهائيان را به سرعت آزاد کند و يا بی درنگ آنها را محاکمه کند تا بتوانند در يک روند منصفانه و علنی در مقابل اتهام های جدی که عليهشان مطرح شده از خود دفاع کنند. امروز اولين سالگرد حبس شش تن از اين اشخاص است. نفر هفتم پيش تر دستگير شده بود. هيچ يک از آنها به وکيل دسترسی نداشته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين هفت مرد و زن متهم به جاسوسی برای اسرائيل، "توهين به مقدسات دينی" و تبليغ عليه جمهوری اسلامی شده اند. علاوه بر اين به گفته دايان علائی نماينده جامعه بين المللی بهائيان در سازمان ملل متحد در ژنو مسئولين زندان اوين هفته پيش به بستگان اين مردان و زنان محبوس که برای ملاقات با آنها آمده بودند گفتند که "مفسد فی الارض" نيزبه اتهام هايشان اضافه خواهد شد. بر اساس قوانين جزائی ايران مجازات اين جرم اعدام است.

جو استورک معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر می گويد: "يکسال است که اين رهبران بهايی در زندان پژمرده شدن بدون آنکه به وکيلی دسترسی داشته باشند و يا نشانی از تاريخ محاکمه ببينند." وی می افزايد: "اتهام های گزارش شده جديد تنها افزونگر ترس آنها از جان خود تحت حکومتی است که بطور سيستماتيک بهائيان را مورد تبعيض قرار می دهد."

اعمال دين بهائيت نظير ساير اديان در ايران مبتنی بر سازمان های محلی است. روز ۱۴ مه ۲۰۰۸ شش تن از رهبران محفل ملی بهائيان که در غياب محفل روحانی ملی فعاليت می کند در منازلشان در تهران دستگير شدند. آنها عبارتند از: فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم. نفر هفتم مهوش ثابت دبير محفل ملی بهائيان است که روز ۵ مه ۲۰۰۸ در مشهد واقع در شمال شرق ايران پس از احضار توسط وزارت اطلاعات دستگير شد.

بهائيت يکی از اديان توحيدی است که توسط بهاء الله در قرن نوزدهم در ايران پايه گذاری شد و در حدود ۳۰۰ هزار پيرو درايران دارد. حکومت ايران بهائيان را مرتد و برگشته از دين اسلام می داند. امروز بهائيان برای تحصيلات عاليه و نيز اشتغال در حوزه های بسياری تحت تبعيض می گيرند. علاوه بر اين شمول اسرائيل در بهائيت بعنوان "مکانی مقدس" که در سال ۱۸۶۸ صورت گرفت موجب شده که از هنگام تاسيس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ بهائيان همواره متهم به جاسوسی برای اسرائيل بشوند. ايران با اسرائيل روابط خصمانه دارد.

برای اطلاعات بيشتر از گزارش های ديده بان حقوق بشر درباره تهديد پيروان بهائيت در ايران لطفا نگاه کنيد به:
‎http://www.hrw.org/en/news/2006/06/04/iran-scores-arrested-anti-baha-i-campaign

برای مشاهده نامه سرگشاده ديده بان حقوق بشر به محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران درباره وضعيت بهائيان لطفا نگاه کنيد به:
‎http://www.hrw.org/en/news/2008/05/31/open-letter-president-ahmadinejad-situation-bahai-detainees

برای اطلاعات بيشتر با اين اشخاص تماس بگيريد:

در پاريس، جو استورک (انگليسی):
‎+۳۳-۶۲۰-۶۷-۲۷۲۷
+۱-۲۰۲-۲۹۹-۴۹۲۵ موبايل

در واشنگتن دی سی، اريک گلدستين (انگليسی، فرانسه):
‎+۱-۲۰۲-۶۱۲-۴۳۶۴
+۱-۹۱۷-۵۱۹-۴۷۳۶موبايل





















Copyright: gooya.com 2016