جمعه 25 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکسانا صابری از ايران خارج شد (همراه با چند عکس)، راديو فردا


رکسانا صابری روز جمعه ۲۵ ارديبهشت به همراه پدر و مادرش در فرودگاه وين

رکسانا صابری، روزنامه‌نگار آزاد ايرانی-آمريکايی، که پس از تحمل چهار ماه زندان اين هفته آزاد شد، روز جمعه تهران را به مقصد وين ترک کرد.

خانم صابری روز جمعه در فرودگاه وين گفت قصد دارد برای بهبودی شرايط روحی‌اش چند روزی را در وين سپری کند. وی به خبرنگاران حاضر در فرودگاه وين گفت: «به وين آمدم چون شنيده بودم که محل آرام و مفرحی است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين خبرنگار ايرانی-آمريکايی که به همراه پدر و مادرش به وين آمده است در ادامه افزود: «می‌دانم که پرسش‌های بسياری داريد اما من مدتی زمان نياز دارم تا درباره آن چه که در روزهای گذشته برايم اتفاق افتاده فکر کنم.» رضا صابری، پدر رکسانا، نيز به خبرنگاران گفت که در وين نزد دوستان‌شان خواهند بود.


رکسانا صابری در فرودگاه وين

رکسانا صابری همچنين در فرودگاه وين از همه کسانی که از وی در روزهای سختی پشتيبانی کردند، از جمله سفير اتريش در تهران و پدر و مادرش، سپاس‌گزاری کرد.

رکسانا صابری گفت: «شنيدن اين که در سراسر دنيا هم روزنامه‌نگاران و هم ديگران از من بسيار حمايت می‌کنند برايم بسيار نيروبخش بود.»

وی با اشاره به پرونده خود و واکنش‌های بين‌المللی به دستگيری‌اش گفت: «هيچ کسی به اندازه من از اين مورد چيزی نمی‌داند و من اميدوارم درباره آن در آينده بيشتر صحبت بکنم، اما هم‌اکنون برای اين کار آمادگی ندارم.»

رکسانا صابری، ۳۲ ساله، که بزرگ شده ايالت داکوتای شمالی است، شش سال پيش به ايران رفت و کار برای رسانه‌های بين‌المللی را آغاز کرد. اين روزنامه‌نگار ايرانی-آمريکايی در بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شد و پس از مدتی دستگاه قضايی ايران اتهام وی را جاسوسی اعلام کرد.

رکسانا صابری در دادگاه بدوی به اتهام جاسوسی برای ايالات متحده به هشت سال زندان محکوم شد که اين ميزان در دادگاه تجديد نظر به دو سال حبس تعليقی کاهش يافت. خانم صابری سرانجام روز دوشنبه از زندان اوين آزاد شد.

دستگيری رکسانا صابری واکنش بسياری از سازمان‌های بين‌المللی را در پی داشت. دولت آمريکا با بی‌پايه خواندن اتهام‌های وارد شده بر خانم صابری خواستار آزادی فوری وی شده بود.

پس از برگزاری دادگاه تجديد نظر و تخفيف در حکم صادر شده برای خانم صابری نيز، بسياری از مجامع و نهادها از اين موضوع استقبال کردند و از جمله باراک اوباما با ابراز خرسندی از صدور اين حکم، آن را «حرکتی بشردوستانه» خواند.

با اين حال يک روز پس از آزادی رکسانا صابری از زندان، غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران، بار ديگر تأکيد کرد که حکم دادگاه تجديد نظر، «نشان‌دهنده احراز شدن جرم رکسانا صابری و تأييد نظر کارشناسی وزارت اطلاعات است».

صدور حکم دادگاه تجديد نظر در مورد رکسانا صابری همچنين در برخی محافل داخلی ايران با انتقادهايی روبه‌رو شده است.





















Copyright: gooya.com 2016