شنبه 26 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جان بولتن سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل: سیاست آمریکا در مورد ایران و روسیه «نادرست» است، تلویزیون واشنگتن

تلویزیون واشنگتن — جان بولتن، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، جان بولتون، سیاست پرزیدنت باراک اوباما در زمینه داد و ستد با روسیه در موضوع برنامه هسته ای ایران و سپر دفاع موشکی را «اشتباه» خواند.

بولتون که روز چهارشنبه در مؤسسه پژوهشی «امریکن انترپرایز اینستیتیوت» در واشنگتن با عنوان «ورای معامله بزرگ و فراگیر: همکاری آمریکا و روسیه در ارتباط با ایران» سخنرانی می کرد، با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که امتیاز دادن به روسیه در زمینه سپر دفاع موشکی منجر به همکاری آن کشور در مورد برنامه هسته ای ایران نخواهد شد، گفت: «سیاست دولت آمریکا در قبال روسیه غلط است، سياست دولت آمريکا در قبال ايران غلط است، و سياست آمريکا در قبال و در ارتباط با روابط متقابل روسیه و ایران غلط است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بولتون که توسط رئیس جمهور قبلی آمریکا، جورج دبلیو بوش، به مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد منصوب شده بود، از اینکه اوباما رویکرد یکجانبه بوش نسبت به ایران را تغییر داده تا با ایران یک «معامله بزرگ و فراگیر» انجام بدهد انتقاد کرد.

اوایل ماه میلادی جاری، وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، این برداشت را که واشنگتن می کوشد به یک «معامله بزرگ و فراگیر» با تهران دست یابد و یکجا چندین منشاء مناقشه بین دو کشور را فوراً حل کند بی مورد خواند.

اما یک مقام ارشد دولت آمریکا این گزارش را که اوباما به رئیس جمهوری روسیه نامه نوشته و پیشنهاد کرده است که آمریکا از سامانه دفاع ضدموشکی در اروپا بعضاً یا کلاً در ازاء کمک روسیه به بر طرف شدن خطر هسته ای ایران انصراف بدهد.

بولتون سیاست اوباما در برابر ایران را به باد انتقاد گرفت و گفت که آن سیاست «بر مبنای یک منطق غلط یا خطای بنیانی» بنا شده است که به قول او بر اساس آن سیاست چنین استدلال شده که «چنانچه روسیه مایل باشد به خاطر انصراف آمریکا از احداث شبکه دفاع ضدموشکی، به آمریکا در گفتگوی دوجانبه بین ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران کمک کند، این امر به یک تغییر بنیانی در دیدگاه جهانی ایران منجر خواهد شد.»

بولتون گفت این رویکرد «نادیده گرفتن شش سال گفتگوی اتحادیه اروپا در تلاش برای مجاب ساختن ایران به رها ساختن برنامه هسته ای اش به عمل آمده در حالی که هم اتحادیه اروپا و هم ایران کاملاً آگاه بودند که اگر ایران برنامه هسته ای خود را رها سازد روابط نوینی با آمریکا خواهد داشت.»

بولتون دلیل آورد که حاصل همه این مذاکرات این بوده که «ایران به بمب هسته ای شش سال نزدیک تر شده و تحریمها هم علیه ایران دیگر کارگر نمی افتد.»

بولتون اظهار عقیده کرد که احتمالی اینکه روسیه در راستای اِعمال تحریم های «فلج کننده» علیه ایران همکاری کند «ضعیف یا هیچ» است زیرا راهکار روسیه در قبال ایران با راهکارهای آمریکا و اتحادیه اروپا در برابر ایران یکسان نیست. به گفته بولتون، غرب از گسترش جنگ افزارهای هسته ای بیم دارد در حالی که روسیه می تواند با یک ایران هسته ای همزیستی کند.

وی افزود: «باید روسیه نفع خود را در پیوستن به آمریکا ببیند نه به خاطر آنکه در کوتاه مدت از آن بهره خواهد برد بلکه به آن دلیل که پیشگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای به سود همه ما خواهد بود. لحاظ مسکو در این باره آشکارا چنین نیست و به همین دلیل است که کوشش برای معامله کردن با روسها بر آن مبنا، از جمله به دلایل دیگر، محکوم به شکست است.»

وی نتیجه گرفت که مشکلاتی که دولت جدید آمریکا را در اتخاذ سیاست در برابر ایران احاطه کرده سبب «تضعیف» آمریکا شده است.

بولتون گفت: «آمریکا در سراسر جهان در برابر روسیه ضعیف تر خواهد بود، در خاورمیانه نیز در موقعیت ضعیف تری قرار خواهد داشت و صلح و امنیت در سراسر جهان به خطر می افتد.»

منبع: گزارشگر “تلویزیون واشنگتن» در واشنگتن

اصل خبر به انگلیسی نوشته شده است.





















Copyright: gooya.com 2016