دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: حيات خلوت خود را گم کرده‌ايم و به ونزوئلا چسبيده‌ايم، مديريت دنيا با چه؟ با کشاورزان به خاک سياه نشسته؟ آفتاب

- چرا مزارع چای را نابود ‌کرديد و زير تابلو خليج عربی نشستيد؟
- دوستان می‌گويند می‌خواهيم دنيا را مديريت کنيم، با چه ابزاری می‌خواهيد اين کار را انجام دهيد؟ با ايران ضعيف؟ با کارگران و کشاورزان بيکار شده و به خاک سياه نشسته؟


آفتاب: مهندس ميرحسين موسوی با بيان اينکه هويت ما پايه وحدت و عظمت ما است بيان کرد: «ايران وقتی نيرومند باشد می‌تواند به دوستان خود کمک کند، نه زمانی که اين ايرانيت تحت‌الشعاع مسايلی قرار بگيرد که تنها چيزی که در آنها مطرح نيست همين ايرانيت است».

به گزارش گروه سياسی آفتاب، نخست‌‌وزير دوران دفاع مقدس در اجتماع چندين هزار نفری مردم رشت در سالن تختی ورزشگاه شهيد عضدی اين شهر با بيان اينکه «ما ايرانی هستيم و به ايرانی بودن خود افتخار می‌کنيم»، تاکيد کرد: «هيچ قدمی در جهان نمی‌توانيم برداريم و به ايده‌آل‌های خود نمی‌توانيم برسيم مگر اين‌که بر روی هويت خود بايستيم».

موسوی تاکيد کرد: «ما از مسوولان خود انتظار داريم که از کليدواژه و نام ملت خود بيشتر استفاده کنند، نه از نام کشورهای ديگر».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با بيان اين‌که مساله اقتصاد ملی بسيار مهم است، افزود: «همه می‌دانند که راه عظمت يک ملت از نيرومندی اقتصاد می‌گذرد. اگر اقتصاد ملی ضعيف باشد يعنی ارتش، سپاه، امنيت و مردم، ضعيف هستند و فحشا و اعتياد وجود دارد. زمانی می‌توانيم عظمت داشته باشيم که هويت ملی را از ياد نبريم و اقتصاد ملی ما هم در جهت همين هويت باشد».

موسوی خطاب به مسوولان کشور گفت: «اگر برای کشور خود دل می‌سوزانديد، يقيناً رنج می‌برديد از اين‌که کشاورز ايرانی به خاک سياه بنشيند و شما تنها برای گرفتن چند رای اين واردات عظيم را صورت بدهيد؛ پس اعتقاد ما به هويت ملی کجا رفت؟ دوستان می‌گويند می‌خواهيم دنيا را مديريت کنيم، با چه ابزاری می‌خواهيد اين کار را انجام دهيد؟ با ايران ضعيف؟ با کارگران و کشاورزان بيکار شده و به خاک سياه نشسته»؟

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: «وقتی می‌بينيم در حالی که برنج گيلانی در انبارها می‌پوسد از همين گمرک گيلان برنج هندی و پاکستانی وارد می‌شود، معلوم است که در زمينه هويت ملی خود مشکل داريم. اگر عشق به ايران داشتيم اجازه نمی‌داديم مزارع چای ما نابود شود، اين‌طور نيست که مسايل اقتصادی با مسايل هويتی بی‌ارتباط باشد. متاسفانه امروز سر ما به جاهای ديگری گرم است و نمی‌بينيم که اين کالاهای فرنگی، پرتقال‌های چينی با مارک اسراييلی و ۱۶ ميليون تن واردات محصولات کشاورزی چه بر سر ما آورده است. من اين را ناشی از ضعف درک هويت ايرانی می‌دانم».

وی با طرح اين پرسش که آيا در وضعيت فعلی دولت و مسوولان ما که مظهر هويت ملی ما هستند، به اندازه کافی بر روی ايران تکيه دارند يا نه؟ اظهار کرد: «ما کشوری با چند هزار سال ميراث تاريخی و ظرفيت‌های عظيم به عنوان جزئی از يک تمدن بزرگ در منطقه‌ای حساس هستيم. هويت ما پايه وحدت و عظمت ماست. ايران وقتی نيرومند باشد می‌تواند به دوستان خود کمک کند، نه زمانی که اين ايرانيت تحت‌الشعاع مسايلی قرار بگيرد که تنها چيزی که در آنها مطرح نيست همين ايرانيت است».

موسوی با بيان اين جمله از امام خمينی (ره) که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» گفت: «معنی اين حرف حضرت امام (ره) اين بود که شما مشکل جنگ خود را با عراق حل کنيد و اگر نيرومند شويد، آن‌گاه می‌توانيد به دوستان لبنانی خود کمک کنيد. معنای اين حرف اين بود که اولويت‌ها را بشناسيم. اولويت اصلی در تمام سياست‌ها بايد عظمت ايران باشد. حتی اگر بخواهيم مديريت جهانی کنيم که اين آقايان ادعای آن را دارند، اول بايد عظمت ايرانی را پاس بداريم».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با انتقاد از برخی سياست‌های خارجی دولت فعلی اظهار کرد: «متاسفانه در حالی که بخش‌های وسيعی از منطقه ما ظرفيت‌های بسيار عظيمی دارد، به آمريکای لاتين چسبيده‌ايم. ما حيات خلوت خود را گم کرده‌ايم. ما آسيای مرکزی و قفقاز را فراموش کرده‌ايم و به ونزوئلا و اروگوئه چسبيده‌ايم. هيچ اشکالی ندارد که با کشورهای مختلف جهان ارتباط داشته باشيم ولی نبايد ايرانيت و هويت خود را فراموش کنيم».

موسوی با تاکيد بر اين‌که در سياست خارجی هم بايد هويت و عظمت خود را رعايت کنيم، افزود: «طوری عمل نکنيم که گذرنامه‌های ما در جهان مورد قبول نباشد، به ايرانی‌ها بی‌احترامی کنند و در شاخص‌های توسعه و اقتصاد در رتبه‌های پايين قرار داشته باشيم. بايد دردمان بيايد از اين‌که بگويند ايران ۳۰ يا ۴۰ نمره در زمينه فساد سقوط کرده است».

موسوی در ادامه بيان کرد: «وقتی سياست‌های توزيع پول و امکانات دولت در شب انتخابات را می‌بينم به اين فکر می‌کنم که آيا می‌شود دولت علاقه‌ای به ايران داشته باشد؟ اميدوارم اين‌طور باشد ولی ما که در سياست‌ها اين را احساس نمی‌کنيم».

وی در ادامه با اشاره به مساله اشتغال، عدم اشتغال را به معنای تيره و تار بودن آينده برای جوانان، اعتياد، بداخلاقی و بيچارگی ملت دانست و گفت: «ما هر روز بايد يک برنامه از دولت ببينيم که در جهت رفع بيکاری حرکت می‌کند، نه اين‌که ببينيم مرتب به آمار بيکاران اضافه می‌شود. بزرگ‌ترين دغدغه نسل جوان اين است که آيا کاری برای آنها وجود دارد يا نه. خوف از آينده‌ای نامعلوم، دلهره‌ای را در دل جوانان ايجاد می‌کند که آثار آن منجر به بسياری از بداخلاقی‌ها و مشکلات می‌شود».

موسوی هم‌چنين به مساله تورم اشاره کرد و با بيان اين‌که هيچ دولتی در جهان نيست که رابطه افزايش تورم را با مشکلات ديگر نداند، اظهار کرد: «علت اين‌که وزارت رفاه ما گروه‌های زير خط فقر را اعلام نمی‌کند، اين است که آن گروه‌ها امکانات کافی را برای امنيت، سلامت و آموزش خود کم دارند و وقتی ۲۵ درصد تورم به وجود می‌آيد همان امکانات هم ۲۵ درصد کمتر می‌شود».

وی با بيان اين‌که ظاهرا اولويت دولت رفع تورم نيست، تصريح کرد: «اگر اين مساله اولويت دولت بود، در عرض کمتر از سه سال نقدينگی کشور را به بيش از دو برابر نمی‌رساند. يکی از اساسی‌ترين مشکلات دولت آينده، نقدينگی عظيم و توزيع پول در خدمت پروژه‌های سطحی و پول تلف کن است. متاسفانه امروز تقريبا تمام طرح‌های بزرگ دوران انقلاب تعطيل يا رو به تعطيلی است؛ البته گاهی شعارهايی در اين زمينه داده می‌شود ولی در قالب هزينه‌های شب انتخاباتی برای گرفتن رای مردم گم می‌شود».

موسوی از ارايه برنامه‌های خود در زمينه‌های مختلف در قالب جزواتی در آينده‌ای نزديک خبر داد و گفت: «در روزهای آتی برنامه‌های خود مربوط به اقتصاد، فرهنگ و ديگر حوزه‌ها را در قالب جزواتی ارايه خواهم داد و انتشار «کلمه سبز»‌ هم شروع شده است و ان‌شاءالله به گسترش رنگ سبز کمک خواهد کرد».

وی در ادامه گفت: «اگر به ايران علاقه داريم، بايد کارهای درازمدت را شروع کنيم و نگرانی از اين نداشته باشيم که اين پروژه‌ها بعد از دوره ما به ثمر برسد؛ چرا که عظمت ايران مهم است، نه عظمت من و شما. من وجود اين مشکلات را ناشی از کمبود حساسيت نسبت به هويت ملی‌مان می‌دانم».

وی در ادامه سخنانش در جمع پرشور مردم گيلان، اظهار کرد: «وقتی تنگ‌نظری‌ها را در مقابل مردم، روشنفکران و دانشجويان می‌بينم و نگاه امنيتی را نسبت به جوانان مشاهده می‌کنم، احساس می‌کنم که حس ايرانی بودن ضعيف شده است. ايران مجموعه‌ای از استان‌ها، اقشار، فرهنگ‌ها و قوميت‌هاست و ما بايد به اين مساله توجه داشته باشيم».

زمانی که برخی از مردم از موسوی خواستند تا درباره سهم ايران از دريای خزر نيز صحبت کند، وی گفت: «اين مساله بايد در مقابل چشمان مردم باز و سياست‌های درست در اين زمينه اتخاذ شود».

در ادامه، جمعی از حاضران در سالن نام خليج فارس را فرياد زدند و بر فارس بودن خليج فارس تاکيد کردند که مهندس موسوی در همين رابطه گفت: «اگر به ايرانيت خود اعتقاد داشتيم زير پرچمی با نام خليج ع.ر.ب.ی نمی‌نشستيم».

موسوی در پايان اين مراسم از مردم ديگر شهرستان‌ها و روستاهای استان گيلان که به دليل کمبود وقت نتوانسته بود به آن‌جا سفر کند، عذرخواهی کرد».





















Copyright: gooya.com 2016