دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت محسن مخملباف از ميرحسين موسوی: دين موسوی دکانش نيست، سرمايه

محسن مخملباف فيلمساز نام آشنای سينمای ايران و يکی از پايه گذاران حوزه هنری سازمان تبليغات که اين روزها به همراه خانواده سينمايی خود در خارج از ايران به توليد آثار سينمايی مشغول است؛ با انتشار يادداشتی حمايت خود را از مهندس ميرحسين موسوی اعلام کرده است. مخملباف که سال های نخست انقلاب همراه نخست وزير دوران جنگ در روزنامه «جمهوری اسلامی» فعاليت می کرد؛ در اين يادداشت که توسط سايت «ياری» منتشر شده به روايت افکار و انديشه های ميرحسين موسوی پرداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارگردان «توبه نصوح» درباره انتخاب مهندس موسوی گفته است: «موسوی با آنکه شخصاً و قلباً مسلمان و مومن است، اما دين او، دکان کسب او نيست و در مقام يک نخست وزير، يک شخصيت ملی است. من در همان سال ها از دهان خودش شنيدم که در جواب متعصبی گفت: من شخصاً مسلمانم اما نخست وزير ارمنی ها و اقليت ها هم هستم. من وقتی نخست وزيرم، بايد به منافع يک ملت بينديشم و نه به منافع دار و دسته و صنف و هم مرام خودم.» او گفته است: «مطمئن هستم اگر مهندس موسوی رای بياورد، هم اوضاع اقتصادی وهم اوضاع فرهنگی و هنری ايران بهتر از ۴ ساله گذشته خواهد شد و منش او تنش های بين المللی را تخفيف خواهد داد. او هم تجربه درازمدت کار عملی را در مقام يک نخست وزير دارد و هم فرصت کافی برای در حاشيه نشستن و انديشيدن به راه حل مشکلات را.»
مخملباف که يکی از فيلمسازانی است که در شکل گيری سينمای جديد ايران که نگاه جهانی را به کشورمان معطوف کرده نقش داشته، گفته است: «از صميم قلب می گويم اگر آقای موسوی نبود و حمايت هايی که از داشتن يک سينمای ملی و بين المللی کرد، امروزه ما صاحب اين سينمای بلندآوازه در سطح جهان نبوديم. مهندس انوار و مهندس بهشتی در احيای سينمای ما نقش بنيادی داشتند اما بدون حمايت همه جانبه مهندس موسوی و پيگيری او اين کار عملی نمی شد.»
او نامه خود را خطاب به ميرحسين با ذکر خاطره ای از دوره انتخابات رياست جمهوری هفتم آغاز کرده است و آورده است: «منتقدين خاتمی صفر و صدی ها بودند. آنها می گفتند چون خاتمی ما را به صد درصد خواسته هايمان نرساند، پس به هيچ درد نمی خورد. آنها چون به صدی که می خواستند در دوره خاتمی نرسيدند، پس انتخابات را تحريم کردند و به موقعيت صفر احمدی نژادی در چهار سال گذشته رسيدند. اکنون دوباره يک فرصت ديگر است که می تواند بر تاريخ ايران، حداقل چهار سال و حداکثر خدا می داند تا کی اثر کند.»
مخملباف خطاب به آنهايی که در انتخابات نهم مشارکت نکردند نيز گفته است: «احمدی نژاد از رای هايی که به صندوق ريخته شد، بر سر کار نيامد. او از فرصت رای هايی که من و تو به صندوق نريختيم، پيدايش شد. آمار نشان می دهد ماهايی که در دور دوم قهر کرديم و پای صندوق ها نرفتيم، تعدادمان از آنها که به احمدی نژاد رای دادند، بيشتر بود.»
کارگردان «عروسی خوبان» در بخش ديگری از نامه خود با بيان اينکه «می گويند ملت ها مثل آدم ها هر کدام خصلتی دارند»، درباره ملت ايران گفته است: «ملت ايران با آنکه ظاهر مدرنی دارد و با پول نفت ابزار زندگی مدرن را هم فراهم کرده اما عقلش سنتی است. ابزار مدرن را دارد اما فرهنگ استفاده از آن را ندارد. خوشبختانه بلد است از کامپيوتر و هواپيما و مترو برای زندگی بهتر استفاده کند اما هنوز بلد نيست از صندوق رای، برای تغيير سرنوشتش استفاده کند. حداقل می شود گفت ايرانی در جزئيات مدرن شده و در کليات هنوز سنتی است اما روزی تغيير سرنوشت با صندوق رای را هم ياد می گيرد.»
مخملباف بيان کرد «برای من آقايان موسوی و کروبی هر دو ايده آلند و هر دو آنها را از نزديک می شناسم.» وی ضمن تقدير از انديشه و عملکرد کروبی افزوده است انتخابش در نهايت ميرحسين است. مخملباف همچنين اقتصاد دوره جنگ تحميلی و چهار سال اخير را مورد مقايسه قرار داده و گفته است: «دوره مهندس موسوی يک جنگ تمام عيار همه جانبه در وسيع ترين ابعادش بر اين ملت حاکم بود اما نسل ما به خوبی به ياد دارد که با سياست های اقتصادی او در بدترين شرايط تحريم اقتصادی، ما حتی دچار ۱۰ درصد تورم و گرانی دوران احمدی نژاد هم نشديم. در حالی که در چهار سال احمدی نژاد، ما نه تنها جنگ نداشتيم که بارها و بارها پول بيشتری از فروش نفت به دست آورديم اما با اين حال با اين تورم و گرانی بی سابقه روبه رو هستيم.»
فيلمساز نام آشنای ايرانی موسوی را مانند سيدمحمد خاتمی باعث اعتبار منصب رياست جمهوری دانسته ولی گفته: «او با آنکه مناسب اين صندلی است اما به آن بی ميل است. مهندس از نشستن روی اين صندلی به هيجان نمی آيد که تا چهار سال بعد از خودش از معجزه ای که او را روی اين صندلی نشانده حرف بزند. ۲۰ سال کنار کشيدن او بهترين دليل برای بی ميلی او به قدرت است. به او رای بدهند، خدمتش را می کند. ندهند، مسووليت را از دوشش برداشته اند و او سرگرم هنرش می شود.»





















Copyright: gooya.com 2016