دوشنبه 4 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله مهدوی‌کنی: احمدی نژاد را اصلح می‌دانم و به ايشان رای می‌دهم، ايسنا

دبيرکل جامعه‌ روحانيت مبارز گفت: در جامعه روحانيت مبارز روالی برای تصميم گيری وجود دارد که با رای دوسوم اعضای حاضر موضوعات به تصويب می‌رسد؛ ما در رای‌گيری که چندی قبل در ارتباط با معرفی و حمايت از آقای احمدی‌نژاد به عنوان کانديدای جامعه روحانيت مبارز داشتيم، به اکثريت رسيديم ولی به دوسوم نرسيديم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از سايت جامعه روحانيت مبارز آيت الله مهدوی‌کنی در بيان نظر خود درباره شرکت آحاد مردم در انتخابات با توجه به اين‌که کمتر از سه هفته ديگر به برگزاری انتخابات رياست جمهوری و ميان دوره‌ای مجلس خبرگان باقی مانده است، اظهار کرد: همان‌طوری که در تمام ادوار انتخابات، مردم و همه علاقه‌مندان به اسلام، انقلاب و اين کشور در صحنه حضور داشته‌اند و اين حضورشان يکی از عوامل مهم پيروزی و دوام انقلاب بوده است، در اين مرحله انتخابات رياست جمهوری هم حضور مردم هم در داخل و هم در خارج می‌تواند کارگشا بوده و آثار خوبی داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اين‌که " حضور و رای دادن مردم در انتخابات به عنوان يک حق قانونی و طبيعی است و علاوه بر آن يک تکليف شرعی و سياسی است" ادامه داد: اين‌که گفتم حق قانونی است، چون انسان يک موجود مدنی بالطبع است و در اجتماع زندگی می‌کند؛ پس سرنوشت او وابسته به اجتماعش است و اوست که اين اجتماع را می‌سازد و از آن هم متاثر می‌شود. قهرا عدم حضور نتيجه‌ای جز محکوم شدن به چيزی که نخواسته است ندارد. ولی اگر حاضر شد و دخالت کرد، در سرنوشت خودش مؤثر واقع شده و اگر رأيش هم مقبول واقع نشود، وظيفه‌اش را انجام داده است.

وی افزود: من در انتخابات شرکت می‌کنم، رای می‌دهم و ان‌شاءالله همه ايرانيان، مؤمنين، مسلمان‌ها، غير مسلمان‌ها هم در اين انتخابات شرکت خواهند کرد.

دبيرکل جامعه‌ روحانيت مبارز هم‌چنين در بيان شاخص‌های کانديدای اصلح و جايگاه نقد در تبليغات کانديداها نيز گفت: در انتخابات قاعدتا به کسی که صالح‌تر است رای داده می‌شود. اصلح بودن هم جهات مختلفی دارد. اگر به کسی رای داده می‌شود، معنايش اين نيست که او هيچ عيبی ندارد و قابل نقد هم نيست. چون انسان‌های معمولی طبعا اشکال در کارشان وجود دارد و ممکن است اشتباه و خطا بکنند.

وی با اشاره به اين‌که " رای دهندگان من‌حيث‌المجموع فردی را با تمام خصوصيات و جنبه‌های سلبی و ايجابی‌اش بررسی می‌کنند و در نهايت يک نفر که به نظرشان برای مردم، انقلاب و اسلام مفيد است را انتخاب می‌کنند." ادامه داد: ما هم روی اين جهت است که می‌خواهيم فردی را انتخاب بکنيم والا نسبت به کانديداهای ديگر هم احترام می‌گذاريم. وقتی کانديدائی تائيد شده است، مورد احترام است و نبايد بی‌احترامی به هيچ يک از ساير کانديداها بشود. من بی احترامی نسبت به هر يک از کانديداها چه از ناحيه ساير کانديداها و چه از ناحيه طرفداران آن‌ها را نمی‌پسندم.

وی اظهار کرد: نبايد نقدها دلالت برسلب مطلق بکنند. يعنی نبايد کانديداها به گونه‌ای نقد شوند که معنايش اين باشد که او به درد نمی‌خورد و تا به حال هم کار حسابی انجام نداده است. بعضی حرف‌ها نفی تمامی زحمات گذشتگان است. اين کم‌لطفی و بی‌انصافی است که زحمات کسانی که در اين سی‌ساله خدمت کرده‌اند از مرحوم شهيد رجائی گرفته تا به امروز، ناديده گرفته شود. يعنی فرض کنيم کسی که قبل از ما بوده عناد کرده و همه‌اش برای تخريب بوده و حالا ما آمده‌ايم و می‌خواهيم آن خرابی‌ها را اصلاح کنيم. ممکن است اشتباهاتی در کار وجود داشته باشد، ولی معمولا گذشتگان ما اين‌گونه نبوده‌اند که می‌خواستند انقلاب را تخريب بکنند.

مهدوی‌کنی تاکيد کرد: نقد معنايش اين است که انسان جنبه‌های مثبت را ببيند، و در جنبه‌های منفی هم راه حل نشان بدهد. نه اين‌که فقط منفی بافی بشود. و از طرفی هم نبايد به عنوان يک معاند با طرف برخورد شود.اگر پيشنهادی هست بايد گفته شود که ما برای رفع مشکلات موجود، که موجود هم هست، اين راه حل‌ها را داريم. خوب است به مردم بگوئيم که ما راه حل داريم.

وی افزود: بيان مشکلات را همه مردم می‌دانند. اگر از تمام روستائيان ما بپرسيد که آقا در کشور ما چه مشکلاتی است؟ آن‌ها هم می‌دانند بيکاری، گرانی، کمبودها و ... وجود دارد و همه اين‌ها را مشاهده می‌کنند. لزومی ندارد که بنده بيايم پشت ميکروفون و اين‌ها را برای مردم دوباره بازگو کنم. سوال اين است که جنابعالی که تشريف آورده‌ايد چه راه حلی داريد؟ اما اگر فقط نقد کند ولی راه حلی ارائه ندهد. يا کلی‌گويی بکند، فايده‌ای ندارد. اگر هم اين منفيات اثر بکند، وقتی که در موقع عمل راه حلی نبود، مردم برمی‌گردند و می‌گويند که جنابعالی که تشريف آورده‌ايد چه کار کرديد؟ شما که آن همه اشکال می‌کرديد حالا خودتان آن اشکال‌ها را چگونه رفع کرديد؟

وی گفت: نکته ديگر در انتخاب اصلح اين است که دو بعد در کانديدای اصلح وجود دارد. يک بعد رفع مشکلات داخلی و يک بعد هم ايستادگی در مقابل دشمنان خارجی. دشمنی آن‌ها برای اين نيست که چون ما نتوانستيم برای مردم ايجاد کار کنيم با ما دشمن شده‌اند و اگر فرضا رييس‌جمهوری ايجاد کار بکند ديگر با او دشمن نخواهند بود. آن‌ها از اول با اصل اين انقلاب مخالف بوده‌اند؛ بنابراين ما کسی را می‌خواهيم که هم بتواند مشکلات‌مان را برطرف بکند و هم در برابر فشارهايی که دشمنان بر ما وارد می‌کنند، بتواند مقاومت و ايستادگی کند.

دبيرکل جامعه‌ روحانيت مبارز هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره موضع خود و تشکل متبوعش در انتخاب کانديدای اصلح گفت: در جامعه روحانيت مبارز روالی برای تصميم گيری وجود دارد که با رای دوسوم اعضای حاضر موضوعات به تصويب می‌رسد. ما در رای‌گيری که چندی قبل در ارتباط با معرفی و حمايت از آقای احمدی‌نژاد به عنوان کانديدای جامعه روحانيت مبارز داشتيم، به اکثريت رسيديم ولی به دوسوم نرسيديم. اقليتی هم که سه رای کمتر داشت رای به سکوت دادند و اين سکوت به معنی نفی آقای احمدی‌نژاد نبود، بلکه آن‌ها نظرشان اين بود که جامعه روحانيت مبارز در اين موضوع سکوت کند.

وی در عين حال گفت: اما نظر شخصی‌ام در بيان مصداق اين است که بعد از جمع‌بندی به اين نتيجه رسيده‌ام که آقای احمدی نژاد اصلح است و به ايشان رای می‌دهم.

وی افزود: ما نظرمان را عرض کرديم، مردم ما در اين سی سال بلکه قبل از آن نشان داده‌اند که مردمی رشيد و صاحب تشخيص هستند. به ميدان رای خواهند آمد و آن‌ها هم فردی را که اصلح می‌دانند، انتخاب می‌کنند. و ان‌شاءالله يک فردی بيايد که مشکلاتی که در اين مملکت هست را حل بکند و در برابر دشمنان ما هم بتواند ايستادگی بکند.





















Copyright: gooya.com 2016