دوشنبه 4 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی، در اولين نطق تلويزيونی: با قدرتمندان مدعی ارتباط با امام زمان برخورد شود، آفتاب

- معلم، کارگر، دانشجو و استاد امنيت ندارند

حتی همين آمريکا که قطع ارتباط ما با آن اينقدر طولانی شده است در چارچوب منافع ملی می‌توانيم با آنها ارتباط داشته باشيم البته تحرک و حرکتی نيز در مسائل سياسی می‌توانيم صورت بدهيم.
آفتاب: کروبی،‌ کانديدای انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری در اولين نطق تلويزيونی خود گفت: «ما می‌توانيم با همه قدرت‌ها رابطه و مذاکره داشته باشيم، البته اين اقدامات را می‌توان طی مراحلی انجام داد».

حجت‌الاسلام مهدی کروبی دبير کل حزب اعتماد ملی و کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری، يکشنبه‌شب در اولين نطق تلويزيونی خود طی سخنانی در خصوص انگيزه‌های ورود به صحنه انتخابات گفت: «بنده عنصری کوچک از اين انقلاب هستم که از سال ۴۱ وارد عرصه شده و تجربيات زيادی نيز دارم».

وی افزود: «در ماجرای مسجد اعظم قم در يک حرکتی که حتی اجازه نمی‌دادند که ما برای امام شعار دهيم حرکت کرده و در اين حرکت مورد ضرب و شتم نيز قرار گرفتيم».

دبير کل حزب اعتماد ملی تصريح کرد:‌ «پس از اينکه انقلاب پيروز شد مسئوليت‌های مختلفی داشته‌ام لذا کاملاً قدرت را شناخته و البته ارتباط مستمری نيز با مسئولان و مراجع تقليد داشته‌ام».

کروبی ادامه داد: «در همه دولت‌ها با تمام افت‌وخيزهای آنها حضور داشته‌ام و عضو فعالی نيز در مجلس شورای اسلامی طی دوره‌های مختلف بوده‌ام لذا تجربياتی دارم که معتقدم ديگران اين تجربيات را ندارند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: «در بخش‌هايی که بايد وارد می‌شدم و مشکل را حل می‌کردم وارد شده و مشکلات را حل کرده‌ام و اگر خودستايی نشود امتيازاتی دارم که می‌توانم در اين موقعيت حساس در کشور نقش خوبی ايفا کنم».

دبير کل حزب اعتماد ملی اضافه کرد: «با همه تجربيات و خدماتی که انجام داده‌ام و کسانی که همراه بنده هستند، می‌توانم از آنها در همه بخش‌ها استفاده کنم که البته نمونه بارز آن همراهان را نيز در اين انتخابات شاهد هستيم».

کروبی تأکيد کرد: «امام سه کلمه دارد که بسيار مهم است و آن جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت نظام است که ما در حال حاضر احساس می‌کنيم با ان اهتمامی که امام روی آنها داشت اين سه کلمه در حال حاضر آسيب می‌بيند».

وی اظهار داشت: «ما اساس نظام را در اين سه مورد می‌بينيم از اينرو هر کدام از اين موارد آسيب بينند طرف مقابل آنها نيز آسيب خواهد ديد و در نهايت تبعات زيادی نيز خواهد داشت».

دبير کل حزب اعتماد ملی با اشاره به جمهوريت نظام گفت: «مسئولان محدوديت‌هايی به وجود می‌آورند و جلوی حقوق مردم را می‌گيرند، نظارت وجود دارد ولی عدم تأييد صلاحيت‌های گسترده نوعی سرخوردگی بوجود می‌آورد لذا متأسفانه از نيروهای وفادار انقلاب نيز می‌شنويم که می‌گويند آن کسی که می‌خواهد انتخاب شود، می‌شود. در حالی که اينچنين نيست و تصيميم نهايی با مردم است».

کروبی ادامه داد: «دخالت نيروهای سازمان‌يافته غير رسمی و ورود آنها به انتخابات‌ها محدوديت‌هايی را بوجود می‌آورد؛ از اينرو امام نيز حساسيت داشت که کوچکترين دخالتی اگر موجب کم‌انگيزه شدن مردم می‌شد امام شخصاً وارد شده و مشکل را حل می‌کرد».

وی خاطرنشان کرد: «می‌خواهم بگويم که اقداماتی اگر موجب محدوديت برای جمهوريت نظام می‌شد امام وارد آن مسئله شده و مشکل را برطرف می‌کرد».

دبير کل حزب اعتماد ملی با اشاره به اسلاميت نظام تأکيد کرد: «امام يک اسلام مترقی و باصلابت در مقابل دشمنان را به جامعه معرفی کرد، اسلامی را که امام معرفی کرد اسلامی بود که مردم به آن عشق می‌ورزيدند ولی در حال حاضر اسلام از نظر خرافه‌گرايی و حرفهايی زده می‌شود، مورد تعرض است».

کروبی اضافه کرد: «امام حريم اقليت‌های مذهبی را آنچنان نگه می‌داشت که وقتی در بولتنی می‌آيد که يک مدرسه متعلق به زرتشتيان در دهات اردکان به اشغال درآمده، دستور می‌دهند که مدرسه را به آنها بازگردانيد».

وی افزود: «اسلامی که امام معرفی کرد، اسلام ناب محمدی بود که مردم به آن عشق می‌ورزيدند».

کروبی در ادامه گفت: «الان می‌بينيم که امام زمان و خيلی احکام، وسائل و ابزاری شده است برای حکومت کردن، در حالی که امام(ره) خودش را وارد اين بحث‌ها نمی‌کرد».

وی با بيان اينکه اسلام از لحاظ خرافه‌‌گرايی و حرف‌های نامربوطی که زده می‌شود مورد تعرض قرار گرفته است، افزود: «يک آدم‌های نيرومندی از اين حرف‌ها می‌زنند آنوقت ما کارشان نداريم بعد می‌رويم مثلا يک زنی را در شازند دستگير می‌کنيم که چرا او می‌گويد من با امام زمان(عج) ارتباط دارم؛ يا می‌رويم آخوندی را در تهران دستگير می‌کنيم».

اين کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری ادامه داد: «جمعی روی کار آمدند و دارند اين کارها را ترويج می‌کنند، آنوقت ديگران هم که تبعيت می‌کنند، می‌گويند آنها شياد هستند».

کروبی با بيان اينکه کار به جايی رسيد که برخی بزرگان وارد شدند، افزود: «می‌رفتند پشت سر امام زمان نماز می‌خواندند و وقتی هم که کسی نمی‌ديد لااقل می‌گفتند لقمه حرام خوردی که نمی‌بينی».

کروبی افزود: «اين تحجری که گفتم از قبل بوده و هست ولی در حال حاضر اين تحجر دارد ميدان‌دار می‌شود البته در همه جا هم وجود دارد ولی ما هستيم که بايد بتوانيم از اسلام حفاظت کنيم البته نه آن اسلامی که سر می‌برد بلکه اسلامی که امام گفته است».

وی با اشاره به ايرانيت نظام خاطرنشان کرد: «ايرانيت نظام که می‌گوييم منظورمان بسيار فراتر از مسائل ملی و ملی‌گرايی است، ايرانی با اين تمدن و موقعيت جهانی ما امروز شاهد هستيم که سياست‌های غلط در حال تضعيف آن است در حالی که ما در حال حاضر موقعيت خوبی داريم».

دبير کل حزب اعتماد ملی اضافه کرد: «سياست ما سياست گفت‌وگو و تعامل نبود بلکه سياستی که بسياری از مواقع نسنجيده بوده که مشکلاتی نيز بوجود آورده است لذا اگر يک تحرک و حرکت خوبی انجام شود ما می‌توانيم قدم‌های بسيار خوبی برداريم».

کروبی خاطرنشان کرد: «با همسايگان، اروپا و قدرت‌های بزرگ وضعيت‌مان اين است، عده‌ای فکر می‌کنند يا تسليم يا تقابل؛ نه اينچنين نيست ممکن است با تعامل باشد. چرا که ما می‌توانيم با همه قدرت‌ها رابطه و مذاکره داشته باشيم که البته طی مراحلی می‌توان اين اقدامات را انجام داد».

وی با اشاره به قطع رابطه طولانی مدت با آمريکا اظهار داشت: «حتی همين آمريکا که قطع ارتباط ما با آن اينقدر طولانی شده است در چارچوب منافع ملی می‌توانيم با آنها ارتباط داشته باشيم البته تحرک و حرکتی نيز در مسائل سياسی می‌توانيم صورت بدهيم».

دبير کل حزب اعتماد ملی تصريح کرد: «در اين ۴ سال آنقدر حرفهای نسنجيده و بی‌خاصيت زده‌ايم که به افرادی که در غربت بودند يا حداقل تصفيه‌‌حساب سياسی با ما می‌کردند، يک مجموع لشکر به لشکر آنها اضافه کرديم، لذا يک حرکت جمعی عليه ما در حال انجام است».

کروبی اظهار داشت: «ما بايد از يک سياست معقول و مترقی با استفاده از کارشناسان استفاده کنيم و ايران را به آن جايگاه خوب خود برسانيم».

حجت‌الاسلام مهدی کروبی با بيان اينکه من اولين نفری هستم که اعلام کردم وارد صحنه انتخابات می‌شود و شايد اولين کسی هستم که برنامه‌هايش را اعلام کرد، اظهار داشت: «اولين کلمه‌ای که گفتم، کلمه تغيير بود و بعد از مطرح کردن آن، برنامه‌‌هايم را اعلام کردم».

وی با اشاره به صدور اولين بيانيه انتخاباتی‌اش در بهمن ماه سال گذشته با موضوع احيای مديريت و برنامه‌ريزی و شوراها، تصريح کرد: «مديريت و برنامه‌ريزی مغز کشور است اما متأسفانه منحل شد که اين مشکلات جدی برای کشور دارد».

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوی با تأکيد بر اينکه اولين برنامه‌ام احيای مديريت و برنامه‌ريزی و تقويت اين مراکز نظارتی است، گفت: «بيانيه‌ دوم من در مورد سهام نفت بود که در اين باره گفته شد که يک حرکت مبارکی در سال‌ها قبل برای ملی شدن صنعت نفت انجام شد اما آن ملی شدنی که می‌خواستيم نشد تا مردم سهيم باشند، بلکه همواره پول نفت در اختيار دولت‌ها بوده و هر وقت هم اين پول بيشتر بوده، مشکلات جدی‌تری بوجود آمده است».

کروبی افزود: «پول سنگين و بی‌سابقه‌ای در اختيار دولت نهم بود که بايد توضيح دهد با اين پول و درآمد بی‌سابقه نفت با قيمت بشکه‌ای ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ دلار، چه تغييری در جامعه بوجود آمده است» ؟

وی ادامه داد: «مردم بيکاری، گرانی، تورم و رکود را با وجودشان لمس می‌کنند و نيازی به نظرسنجی و شاخص‌های بانک مرکزی وجود ندارد».

اين کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری با اشاره به سومين بيانيه انتخاباتی خود که در فروردين ماه سال جاری و با موضوع حقوق شهروندی منتشر شد، اظهار داشت: «حقوق شهروندی را در چارچوب قانون اساسی در رابطه با زنان، اقوام و مذاهب مختلف دنبال خواهم کرد».

کروبی با بيان اينکه يک محدوديت‌های بی‌جهت و مزاحمت‌های بی‌جا و ورود به حريم‌ خانواده‌ها برای مردم به وجود آمده است، گفت: «در کل به دنبال حقوق شهروندی در چارچوب قانون اساسی و با اصول معطل مانده آن خواهيم بود».

وی با اشاره به مسئله آموزش و پرورش و همچنين بيمه درمانی، گفت:‌ «اگر سهام نفت را اجرا کنيم، بيمه درمانی خود به خود و به صورت اتوماتيک حل می‌شود».

اين کانديدای انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری با اشاره به برنامه خود برای ايجاد بيمه تحصيلی، خاطرنشان کرد: «يکی از برنامه‌هايم اين است که بيمه تحصيلی را از ابتدای دبيرستان شروع کنيم و هر قدری که دانش‌آموز پرداخت، دو برابرش را ما برای اين بيمه بپردازيم».

کروبی در ادامه با بيان اينکه ما مدعی نيستيم که برنامه‌هايمان کامل و بی‌نقص است، افزود: «اين برنامه‌ها را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهيم و از همه نيروها و همه نقطه‌نظرات استفاده می‌کنيم».

وی همچنين با اشاره به اينکه يکی از مسائل بسيار مهم اين است که دولت بايد نظارت کند اما تصدی‌گری نکرده و اينقدر در بخش خصوصی دخالت نکند، اظهار داشت: «دولت بايد برای بخش خصوصی تسهيلات و امنيت ايجاد کرده و پشتوانه آن باشد تا اين بخش فعال شود».

دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه با تأکيد بر لزوم جذب سرمايه سرمايه‌داران داخلی، ايرانيان خارج از کشور و سرمايه‌گذاری خارجی، گفت:‌ «البته بايد در تمام اين موارد منافع ملی و اصول را به طور کامل رعايت کنيم».

کروبی همچنين با اشاره به امتيازات گردشگری ايران و با تأکيد بر لزوم تقويت صنعت گردشگری، افزود: «تقويت اين بخش ممکن نيست مگر با تغيير سياست خارجی؛ يعنی اينکه اصول را رعايت کنيم اما لازم نيست که تقابل داشته باشيم، البته هر دولتی که خواست به ما زور بگويد بايد در مقابلش بايستيم».

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «بنای من اين است که اگر مردم به من رأی دادند، گزارش جامعی از اوضاع فعلی تهيه کنم و آن را به مردم گزارش دهم و بنا ندارم به دولت‌های قبلی بپيچم و هر جا که کم آوردم به دولت‌های گذشته بشکنم».

اين کانديدای انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ادعا می‌کنم می‌توانم کابينه‌ای تشکيل دهم که کم‌نظير و دلسوز برای کشور و نظام و علاقمند به ايران و سرافرازی ايران باشد».

کروبی در ادامه با بيان نبايد بحران‌سازی کنيم و آنرا به ديگران بشکنيم، افزود: «ببينيد بانک‌های خصوصی الان چه مشکلاتی دارد و حتی مديرعامل برخی تا مرز بازداشت هم رفتند».

وی تأکيد کرد: «اگر می‌خواهيم رونق اقتصادی باشد،‌ تورم بالا نباشد و همه کار داشته باشند، راهی نداريم جز اينکه بخش خصوصی را در اولويت قرار دهيم و طبيعتا بايد کنترل کنيم تا در اين راه سوءاستفاده صورت نگيرد و همين بخش خصوصی به يک مشکل تبديل نشود که البته اين هم کار آسانی است».

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری در ادامه سخنان خود گفت:‌ «الان نه معلم، نه کارگر، نه دانشجو و نه استاد امنيت ندارند و اين همه استاد که سرمايه و افتخار و وزنه بودند، حذف شدند و همه آنها رنجيده‌اند، ولی اميدواريم بتوانيم فضای صميمی و خوبی را بوجود آوريم».

کروبی با بيان اينکه اگر مردم به من رأی دادند، انتقادات و پرخاش‌ها را تحمل می‌کنم، گفت: «همچنين با صدا و سيما همکاری خوبی خواهم داشت و هر وقت هم لازم شد، به مردم گزارش می‌دهم».

وی افزود: «اگر وعده‌ای به مردم دادم، دنبالش هستم و اگر روزی آن را اجرا نکردم، دليلش را صاف به مردم می‌گويم که يا ضعف من بوده، يا ضعف همکاران و يا موانعی در سر راه بوده است و البته اين موانع را هم کلی نمی‌گويم بلکه می‌گويم که چه چيزی مانع شده است و مردم را در نگرانی و ابهام نمی‌گذارم».





















Copyright: gooya.com 2016