چهارشنبه 6 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: هيچ نابغه‌ای نمی‌تواند شب بخوابد و روز بيدار شود و بخواهد جهان را مديريت کند، آفتاب

- بيخود نيست که پاسپورت های ايرانی در دنيا بی اعتبار شده است
- دولتی نمی‌خواهيم که متحجرين در آن صف بکشند
- آيا وقتی در سوئيس مصوبه‌ای می‌گذرانند که دوباره هولوکاست را تاييد می‌کنند و بعد هم آن وضع زننده در کنفرانس پيش می‌آيد اين يک حماسه است؟



آفتاب: مهندس ميرحسين موسوی گفت: «متاسفانه از سرمايه‌هايمان استفاده درست نکرده‌ايم و بی دليل نيست که با ۲۵ تورم و با فاصله گرفتن از بسياری کشورها مواجه هستيم».

به گزارش گروه سياسی آفتاب، نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در جمع چند هزار نفری مردم اروميه در ورزشگاه غدير اين شهر با اعلام اين برنامه به عنوان راه حلی برای مشکلات منطقه شمال غرب کشور، استفاده از فضای مجازی افزايش تحرک و استفاده از ظرفيت‌های منطقه و ارتباط عميق با همسايگان را از جمله ابعاد اين پروژه عظيم عنوان کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به زبان ترکی از وعده‌های غير عملی دولت نهم در استان‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: «هر کجا که می‌روم با گلايه مردم از وعده‌های سطحی و بی پايه مواجه می‌شوم؛ گويا عده‌ای سعی دارند مردم را با اين قبيل مسائل سرگرم کنند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی با اشاره به مشکلات کشور در بخش‌های مختلف اظهار کرد: «امروز کشور ما با اقتصاد غيرکارشناسی، سياست خارجی نامناسب، تورم ۲۵ درصدی و مشکلات فرهنگی مختلف مواجه است و روندی رو به بدتر شدن در پيش گرفته است».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه سخنان خود را به زبان فارسی بيان کرد و گفت: «در سياست خارجی به دليل هياهوها و سياست‌های پر سر و صدا و بدون برنامه و بدون بهره گرفتن از نيروهای عظيم کارشناسی کشور يعنی ۳ ميليون دانشجو و دهها هزار استاد دانشگاه مشکلات فراوانی داشتيم».

نخست وزير دوران دفاع مقدس با بيان اينکه بزرگترين ايراد ما به دولت اين است که می‌گوييم امروز عصر قاجار نيست بلکه عصر مشورطه است.

وی خاطر نشان کرد: «امروز قصد برگشت مردم، دانش و دانشمندان است، امروز عصر برگشت به نسل فرهيخته است ولی متاسفانه از اين سرمايه‌ها استفاده درست نکرده‌ايم و بی دليل نيست که با ۲۵ تورم و با فاصله گرفتن از بسياری کشورها مواجه هستيم؛ بيخود نيست که پاسپورت های ايرانی در دنيا بی اعتبار شده است».

وی با تاکيد بر اينکه اگر نظر عقلا و کارشناسان را گوش می‌کردند يقينا سرنوشت امروز را نمی‌داشتيم افزود: «کشاورزی، صنعت و توليد ملی ما مشکل پيدا کرده و حتی احساس می‌کنيم هويت ملی ما دستکاری شده است. مسوولان ما در مجامع بين‌المللی چندين بار نام کشورهای ديگر را می‌برند که ايرادی هم ندارد ولی برای آنها سخت است که چند بار هم اسمی از ايران ببرند».

موسوی اضافه کرد: «اگر کسانی به ايران علاقه داشته باشد بايد دلشان به حال اقتصاد ملی بسوزد و سياست‌هايی را پيش نگيرند که عزت ملت را نشانه گرفته باشد و طمع نکنند که با پخش امکانات در شب انتخابات می‌توانند عزت مردم را بخرند. امکانات و اطلاعات درست حق مردم است و ما نمی‌توانيم آنها را در جهت منافع خود مطرح کنيم».

وی در ادامه با انتقاد از برخی سياست‌های فرهنگی در دولت نهم تاکيد کرد: «کافی نيست که دولت امنيت داشته باشد بلکه مردم هم بايد امنيت داشته باشند، ما نبايد به ملت، استان‌ها و فرهنگ‌های رنگارنگ اين کشور با ديد امنيتی نگاه کنيم، ما ايرانی هستيم و بخشی از هويت ما آذربايجان، بلوچستان، کردستان، خوزستان و لرستان است و همه با هم ايران را می‌سازيم».

نخست وزير دوران دفاع مقدس تصريح کرد: «برای اتصال به جهان امروز و حفظ ميراث‌های عظيم کشور به تمام فرهنگ‌ها و زبان‌های موجود در کشور نياز داريم».

وی در ادامه به ظرفيت‌های عظيم آذربايجان اشاره کرد و يادآور شد: «آذربايجان در قديم غير از اينکه مهد تفکر، دگرگونی و کمک به همه ملت بوده است، يک مرکز تجاری و اقتصادی بسيار نيرومند بوده و سهم بالايی در کشور داشته است ولی امروز متاسفانه اين سهم را از دست داده است».

موسوی با تاکيد بر اينکه هيچ کشوری نمی‌تواند فرهنگ نيرومند داشته باشد مگر اينکه اقتصاد و سياست نيرومندی داشته باشد تصريح کرد: «ما امکانات زيادی در اطراف ايران داريم، از يک سو به جمهوری‌هايی که پس از فروپاشی شوروی ايجاد شد اتصال و دين و زبان مشترک با آنها داريم، از سوی ديگر با ترکيه متصل هستيم که در حال اتصال به اروپا يعنی با يک بازار يک ميليارد نفری و با گردش بسيار بالای مالی مواجه است که اگر سياست‌های درستی داشته باشيم می‌توانيم از اين ظرفيت‌ها استفاده کنيم که نه تنها می‌تواند اين مناطق را زنده کند بلکه می‌تواند اقتصاد ملی ايران را هم زنده کند ولی اين امر، تعريف پروژه‌های بزرگ را می‌طلبد نه پروژه‌های کوچکی که تنها در يک سفر ۲۰۰ عدد از آنها را تصويب می‌کنند».

موسوی در ادامه با بيان اينکه ما دولت مقتدر دانشمند و برنامه‌ريز می‌خواهيم تاکيد کرد: «ما دولتی می‌خواهيم که دانشگاه‌ها پشتيبان آن باشند نه دولتی که متحجرين در پشت آن صف بکشند و با هر فکری مخالفت کنند و با سياست‌های ناقص خود منافع ملی ما را در معرض خطر قرار دهند. هيچ کس با هر نبوغی که باشد نمی‌تواند يک شب بخوابد و روز بيدار شود و بخواهد جهان را مديريت کند. جهان را همگان مديريت می‌کنند ما اول بايد به وضع خودمان سامان بدهيم و بعد بر جهان تاثيرگذار باشيم».

موسوی از سياست خارجی دولت نهم انتقاد کرد و با بيان اينکه مجبوريم برای حل مسائل خود و پيشبرد منافع خود در جهان ياد بگيريم که چگونه با جهان تامل کنيم گفت: «سياست خارجی بسيار حساس است و يک اشتباه در آن نه تنها منافع کشور را تحت تاثير قرار می‌دهد بلکه توسعه کشور را به مخاطره می‌اندازد».

نخست وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: «اين چگونه سياست خارجی است که طی آن علی رغم نظر کارشناسان در کنفرانسی شرکت می‌کنيم و در شرايطی که جو اروپا عليه اسرائيل است نه تنها با حضور خود آن جو را خنثی می‌کنيم بلکه موجب می‌شويم مصوبه‌ای در حمايت از هولوکاست در آن کنفرانس امضا شود و آبرو و عزت کشورمان نيز به مخاطره بيافتد. بدتر از اين اتفاق اين است که زير سوال رفتن حيثيت کشور را به عنوان يک حماسه مطرح کنيم. آيا وقتی در سوئيس مصوبه‌ای می‌گذرانند که دوباره هولوکاست را تاييد می‌کنند و بعد هم آن وضع زننده در کنفرانس پيش می‌آيد اين يک حماسه است؟ کارشناسان می‌گويند در آن جلسه شرکت نکنيد و اين سياست‌ها را نداشته باشيد ولی متاسفانه آنها گوش نمی‌دهند».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود درباره حل مشکلات استان‌های شمال غربی کشور اظهار کرد‌: «اين منطقه امکانات فراوان و در عين حال مشلاتی دارد، پيشنهاد من اين است که ضمن اينکه با صبر و تلاش مردم و سياست‌ها و صداقت دولت به تک تک اين مشکلات بايد بپردازيم ولی در کنار رفع اين مشکلات بايد پروژه عظيمی را برای رفع مشکلات منطقه شمال غرب کشور تعريف کنيم که جايگاه عظيم اين منطقه را احيا کند».

نخست وزير دوران دفاع مقدس در پايان با بيان اينکه مشکلات کشور را با تکيه بر تمام ملت می‌توانيم حل کنيم تاکيد کرد: «آينده کشور ما در گروی رفتن به سمت نگاه‌های نو، عقلانيت، برنامه‌ريزی و دور شدن از سياست‌هايی است که هنر اين سياست‌ها برچيدن و از بين بردن سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور است».





















Copyright: gooya.com 2016