سه شنبه 5 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: سازمان مديريت و برنامه‌ريزی را به شکل جديدی احيا خواهم کرد، ايلنا

تجارت چيز بدی نيست و برای شکل گيری آن امنيت لازم است.نداشتن سياست‌های مالياتی باعث ايجاد ناامنی می‌شود و اگر اين ناامنی‌ها وجود داشته باشد مشکلاتی از جمله شکل‌گيری تجارت زير زمينی پيش می‌آيد که با دروغ و دغل همراه است.


ايلنا: ميرحسين موسوی تاکيد کرد: يکی از مزايای آذربايجان که باعث رشد مدنيت در اين منطقه و خير و برکت در همه کشور شده است تجارت در اين منطقه است و بزرگترين بازار جهان که در تبريز قرار دارد، حجتی بر اين مساله است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا، وی که در ديدار با اهالی صنعت آذربايجان شرقی سخن می‌گفت با بيان اين مطلب افزود: اگر نقش بازار آذربايجان را در توسعه تجارت، آزادی و حتی مسايل سياسی ببينيم به ما در اين مساله که در چه سمتی حرکت کنيم،کمک می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه رشد بازار در آذربايجان به دليل وضعيت ويژه‌ای است که در ارتباط با روسيه و عثمانی داشته است، اظهار کرد: در اين ارتباط علاوه بر کالا افکار اروپايی هم وارد کشور شد و بنابراين نقش آذربايجان در اتفاقات دو قرن گذشته زياد است که از زمان عباس ميرزا هم وجود داشته،بنابراين مهمترين شهر ايران در زمان قاجار تبريز بود.
نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با طرح اين سوال که آيا در شرايط امروز، آذربايجان باز هم مستعد ايفای نقش تاريخی خود است يا خير؟ تاکيد کرد: قطعا چنين است و بعد از فروپاشی شوروی ما امکان وسيع تجارت با کشورهای آزاد شده از آن رژيم را پيدا کرده‌ايم که برای استفاده از اين امکان نياز به سرمايه گذاری و تحرک داريم.
وی با اشاره به اينکه ترکيه و آذربايجان دو منطقه‌ای هستند که با آنها روابط تجاری داريم و آذربايجان در ميان اين دو بازار قرار گرفته است، گفت: ما با ترکيه رفت و آمدهای تجاری داشته‌ايم. ما در ابتدای راه قرار داريم زيرا برنامه مشخصی نداشته و به همين دليل روابطمان افت و خيزهای دارد. بايد برنامه‌ای وجود داشته باشدتا به اتخاذ راهبردهای فراتر از دولت‌ها بپردازيم.
وی با تاکيد بر اينکه مشکل ما نداشتن برنامه ريزی و نگاه استراتژيک است،گفت:متاسفانه ما برای اغراض کوتاه مدت سياسی کار می‌کنيم.تجارت چيز بدی نيست و برای شکل گيری آن امنيت لازم است و نداشتن سياست‌های مالياتی و غيره باعث ايجاد ناامنی می‌شود.اگر اين ناامنی‌ها وجود داشته باشد مشکلاتی از جمله شکل‌گيری تجارت زير زمينی پيش می‌آيد که همراه با دروغ و دغل است.
موسوی تاکيد کرد: برای ايجاد امنيت بايد قوانين به درستی انجام شود و البته ممکن است قوانين دچار مشکلاتی باشند اماحداقل به صورت صوری بايد آنها را اجرا کرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه عدم امنيت در سياست گذاری‌ها از جابه جايی مداوم مديران ، عدم نگاه بلند مدت و استفاده از منابع کمياب ناشی می‌شود، گفت: هرچقدر اين منابع به سمت منافع کوتاه مدت و اغراض برود اقتصاد ما از بين می‌رود. درست است که هر دولت به محبوبيت نياز دارد اما نبايد اين مساله آن‌قدر غليظ شود که منافع کشور را تحت تاثير قرار دهد.
وی با اشاره به اينکه اميرکبير از کسانی بود که با تاسيس مراکز مختلف کارهای بزرگی انجام داد، تاکيد کرد: سرمايه گذاری خارجی با عوض کردن سه رييس بانک مرکزی در چهار سال و چهار مدير بانکی در اين مدت ممکن نيست. ما در کشور برنامه‌های راهبردی نداريم بلکه بايد چنين برنامه ريزی داشته باشيم تا کشور حفظ کند و اقتصاد ملی را تحت تاثير قرار دهد.
وی تاکيد کرد: مردم آذربايجان بايد همت کنند واين رابه صورت يک مطالبه در آورند که جايگاه سابق آذربايجان در اقتصاد ملی را بخواهند و اين کار شدنی است و اگر چنين مطالبه‌ای ايجاد شد دولت‌ها اگر هم بی‌اعتنايی کنند به اين سمت رانده می‌شوند تا از اين مزيت استفاده کنند ودولت جدا از سياست‌های درستی که بايد اتخاذ کند بايد برای آذربايجان جايگاه خاصی در نظر بگيرد.
نامزد دهمين دوره رياست جمهوری گفت: در صورت تشکيل دولت، سازمان مديريت و برنامه‌ريزی به شکل جديدی احيا خواهد شد تا از بخش خصوصی هم استفاده شود و ما بايد به سمتی برويم که قانون گريزی از بين برود و اکنون متاسفانه بزرگترين قانون گريز دولت است.
وی با اشاره به درياچه اروميه گفت: مساله محيط زيست مهم است و حتی مسايل سياسی را به دنبال خود بوجود می‌آورد. ما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم.
موسوی در پايان گفت: اگر قصد ما عدم امکان سرمايه گذاری باشد کارگر و کارآفرين هر دو ضرر می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016