پنجشنبه 7 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: شرکت در‌ انتخابات اين ‌دوره سنگين‌تر‌ و‌ مشکل‌تر است، فيلم منتشر شده دروغ است، ايلنا

سيد محمد خاتمی گفت: شرکت در انتخابات اين دوره سنگين‌تر و مشکل‌تر است زيرا روالی داشته است که محدودکننده اختيار مردم است و اراده‌هايی وجود دارد که نمی‌خواهد خواست مردم به نتيجه برسد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد محمد خاتمی در همايش صاحب نظران اساتيد و متخصصان تعليم وتربيت در حمايت از موسوی در جمع فرهنگيان با بيان اينکه در اين انتخابات يک طرف سازوکار و امکانات وسيعی برای خود دارد گفت: اين حق شماست و با حضور گسترده خود بايد از حق خود دفاع کنيد و هر چند که موانعی سر راه است بايد آن موانع را پشت سر بگذاريم.
وی افزود: در دوران ما در حدود ۱۲ سال پيش هم اين موانع بود و ديديم که چگونه تلاش می‌شد جامعه به مسير ديگری حرکت کند اما حضور مردم نگذاشت، بلکه حضور مردم معجزه کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس بنياد باران همچنين افزود:‌عرصه انتخابات اکنون عرصه نابرابری است، امکانات مادی و تدارکاتی همه در يک طرف متمرکز شده و طرف ديگر با محدوديت و امکانات اندک حرکت می‌کند و به سختی سعی می‌کند صدايش را به جامعه برساند.
خاتمی افزود: می‌بينيم که چگونه و به راحتی امکانات را برای کسب رای خود در اختيار دارند و اين وضعيت نابرابری را ايجاد می‌کند و در اين لحظه مردم با فداکاری بيشتر،‌آگاهی بيشتر و احساس مسووليت بيشتر بايد در صحنه حضور داشته باشند.
رييس جمهوری سابق کشورمان با بيان اينکه کاش فقط امکانات در دستشان بود و برای آرای خود از آن استفاده می‌کردند و همچنين تنها از امکان تبليغات برای تعريف از خود بهره می‌بردند اينها بی‌رحمانه وناجوانمردانه تخريب می‌کنند.
وی با بيان اينکه اين صحيح نيست يک طرف تمام امکانات را در اختيار داشته باشد و ناجوانمردانه طرف ديگر را تخريب نمايد، گفت: سيدی از تبار پيامبر و فرزند آذربايجان که انسان‌دوست، خواستار پيشرفت کشور، فداکارانه در عرصه انتخابات حضور پيدا کرده‌ است و حالا چرا بايد با او چنين کارهايی شود. اين رفتارها نشانه ترس است که فکر می‌کنند اقبال جامعه به اين سمت است.
رييس موسسه بين المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها گفت: فيلم ديگری منتشر شده است که آثار دست بردن در آن مشهود است مبنی بر اينکه به يک بخش از طايفه‌ای از جامعه اهانت شده است ، در اين فيلم سعی شده است احساسات‌ها عليه موسوی برانگيخته شود در حالی که اصل قضيه دروغ است.
وی افزود: اين اتهام‌ها برای من باورناپذير است چرا که من بزرگترين افتخارم اين است که به هر انسان به خصوص ايرانی چيزی جز احترام و ادب و تواضع بلد نيستم. چه رسد به اينکه اين انسان زن يا مرد آذربايجان باشد.
رييس جمهوری سابق کشورمان با بيان اينکه ‎‎آذربايجان يک قطعه جغرافيايی نيست گفت:‌آذربايجان يک تاريخ بزرگ است. تاريخ اسلام و ايران وامدار اوست و شخصيت‌های بزرگی از آذربايجان در طول تاريخ در دفاع از آزادی، تماميت ارضی و در حوزه‌های فرهنگی و سياسی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند.
وی در بخش ديگری از سخنان خود با انتقاد از نابرابری‌ها در عرصه انتخابات گفت: انتقادها و محدوديت‌ها برای مردی است که به اسلام و ايران خدمت کرده است و سابقه مديريتش را به ياد داريم و اين کارها برای اين است که جلوی احساسات پاک مردم گرفته شود درحالی توطئه توطئه‌گران به خودشان بازمی‌گردد.
خاتمی افزود: جواب اين توطئه‌های ناپسندکه نمی‌خواهد مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند و آرمان‌های ملت به نتيجه برسد با رفتن شورانگيز پای صندوق‌های رای از بين می‌رود.
وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به شعار استقلال، آزادی،‌جمهوری اسلامی گفت: اين شعار ملت ما و خواست ملت ما بوده و هست ضمن اينکه جمهوری يک پديده مدرن است که حاکمان نمايندگان مردم هستند نه ارباب مردم ؛ درحالی که حکومت‌ها ارباب مردم بودند.
رييس موسسه بين المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها افزود : در انقلاب اسلامی گفته شد مردم سر کارند و مسوولان ، خدمتگذار مردم‌اند که حق دارند حاکمان را جابجا کنند و نهادهايی عملکرد حاکمان را نظارت کنند و حاکمان پاسخگوی مردم باشند و اين يعنی جمهوری اسلامی در انقلاب.
خاتمی افزود: آن معيارهايی که در انقلاب ما بود که معنايی از جمهوری اسلامی باشد که اسلامش با علم و پيشرفت و آزادی سازگار است و حق يکايک مردم از زن و مرد و اقوام مختلف را به رسميت می‌شناسد و جمهوری‌اسلامی که اسلامش ضد آزادی و پيشرفت باشد يک ترکيب نامتاجنس است.
وی خطاب به فرهنگيان حاضر در جلسه گفت: اين وظيفه شما فرهنگيان است که با تعليم و تربيت خود فرزندان را آموزش دهيد تا از دستاورد انقلاب دفاع کنند.
رييس جمهوری سابق کشورمان با تاکيد به نقش معلمان در تعليم و تربيت نسل‌های آينده گفت:مسووليت معلمان درعرصه انتخابات بسيار مهم است و کسانی که افتخار داشتند معلم باشند کار بسيار دشوار سنگينی بر عهده دارند.
وی با بيان اينکه ما در دوران حساسی به سر می‌بريم گفت: بيش از ۱۰۰ سال است که اين جامعه حرکت به سمت پيشرفت را آغاز کرده است هر چند که شکست‌ها ومشکلاتی نيز بر سر راه داشته است و برای ادامه اين راه بايد اين مشکلات و موانع را از سر راه برداشت تا به سوی يک جامعه آزاد و پيشرفته حرکت کنيم. اوج اين حرکت در تاريخ انقلاب اسلامی ايران بود.





















Copyright: gooya.com 2016