دوشنبه 11 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد ميرحسين موسوی از "رمالی، کف‌بينی و پيش‌بينی عجيب راجع به دنيا"، انتخاب

ما نيامده‌ايم هر روز پيش‌بينی کنيم که کدام کشور می‌خواهد سقوط کند ما بايد پايگاه‌يمان را در جهان محکم کنيم. موسوی اين چنين صحبت‌هايش را به پايان رساند: من صحبتم را با زنده باد ايران، زنده باد ايران، زنده باد ايران تمام می‌کنم

اولين کنگره سراسری نسل سومی‌های ياری‌گر ميرحسين موسوی در محل سالن واليبال مجموعه ورزشی حجاب برگزار شد.

در اين همايش که با حضور تعداد زيادی از جوانان شهرهای مختلف برگزار شد ميرحسين موسوی طی سخنانی خطاب به جوانان حاضر در جمع که با شور و اشتياق فراوان به او خوش‌آمد گفتند، گفت: ما آمده‌ايم و گرد هم جمع شده‌ايم تا دوباره ايران را پيدا کنيم. ما ايرانی هستيم و آمده‌ايم تا ايرانی پيشرفته بسازيم. ايرانی دور از دروغ، خرافه و تحجر. ما آمده‌ايم که بگوييم اول بايد ايرانی باشيم تا جهانی باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ما آمده‌ايم بگوييم بين ايران و اسلام فاصله‌ای نيست اگر فاصله نياندازند. ما آمده‌ايم در سياست خارجی‌مان پايگاه ايران و ايرانيان را اعتلا ببخشيم. ما آمده‌ايم با جهان تعامل کنيم نه آنکه بر جهان مديريت کنيم ما بايد اول کشور خودمان را مديريت کنيم.

موسوی با بيان اينکه ما آمده‌ايم با ملت‌ها دوست باشيم، خاطر نشان کرد: مديريت جهان از آن ملت‌ها است. ما آمده‌ايم به سمت علم و عقل برويم و از رمالی، کف‌بينی و پيش‌بينی عجيب راجع به دنيا دوری کنيم. ما نيامده‌ايم هر روز پيش‌بينی کنيم که کدام کشور می‌خواهد سقوط کند ما بايد پايگاه‌يمان را در جهان محکم کنيم.

او ادامه داد: نمی‌توان در جهان امروز با اين پيش‌بينی‌ها مصالح ملی را اداره کرد. ما آمده‌ايم به اقتصاد و فرهنگ خودمان از نگاه ملی نگاهی دوباره بياندازيم. ما برای ملت و دانشجويان‌مان آزادی می‌خواهيم. ما می‌خواهيم از يک دولت انتظامی به سمت يک دولت خدمتگزار تغيير جهت دهيم ما می‌خواهيم بگوييم بين ملت و دولت بايد نزديکی و اعتماد وجود داشته باشد.

موسوی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهيم به سمت بخشی از ملت خودمان دست دراز کنيم و بخشی ديگر را از خود دور کنيم. ملت ما متحد‌اند، مردم، قوميت‌ها و فرهنگ يکديگر را دوست دارند. دانشجويان؛ مردم و مردم دانشجويان را دوست دارند. ما نمی‌خواهيم و به ما دستور ندادند که از طريق رجوع با استخاره -که البته استخاره در جای خود خوب است، جهان را بسازيم. به ما دستور داده‌اند که با علم، دانش و عقل با جهان روبرو شويم. ما امام را اينگونه شناختيم.

او در ادامه با تاکيد بر اينکه امام (ره) حتی يک بار هم با اين روش‌ها با جهان روبرو نشد، اظهار کرد: برای ما کاربرد علم، دانش و عقل در کنار ايمان مهم است اگر اين عقل و علم را جدا کنيم به دايره‌ی خرافه و جهل می‌پيونديم. ما می‌خواهيم دوستداری خود را درباره ايران عزيز و بزرگ اعلام کنيم.

موسوی افزود: ما ايران و فرهنگ ايرانی را دوست داريم،‌ فرهنگ ايرانی از فرهنگ اسلامی جدا نيست ما به اين هويت نياز داريم. ما با مشکلات خودمان در جهان نمی‌توانيم روبرو شويم مگر آنکه به هويت ملی و ايرانی خود رجوع کنيم. ما مجبوريم اين راه را انتخاب کنيم. ما دنبال عظمت ايرانيان هستيم.

او با بيان اينکه ما احساس ذلت می‌کنيم وقتی توليد فروکش می‌کند و دانشجوی ما کار پيدا نمی‌کند و بر توسعه اقتصادی در کشور تاکيد کرد و گفت: ما می‌خواهيم اقتصاد را گسترش دهيم ما احساس ذلت می‌کنيم وقتی دانشجوی ما به دنبال آزمايشگاه، توسعه و پيشرفت است اما مجالی ندارد چرا بر نيروی علم، عقل، دانشجو، دانشمند و اساتيد تکيه نمی‌شود. هر دولتی با هر برنامه‌ای اگر از ذهنيت عقلانی برخوردار باشد بايد بداند که به سوی اساتيد و کارشناسان بايد برگردد نه اينکه افتخار کند که سنگ تابلوی سازمان مديريت و برنامه‌ريزی را کنده و برداشته است.

موسوی افزود: ما آمده‌ايم برنامه‌ريزی، دانش و احترام به علم را احياء کنيم. ما آمده‌ايم رابطه‌ای دوستانه با کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه برقرار کنيم و ما آمده‌ايم برای اقشار خود دلسوزی کنيم چرا که آن‌ها ملت ما هستند.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه ۲۵ درصد تورم يعنی سقوط يک چهارم قدرت خريد مردم، تصريح کرد: اين شعار که از يک پير اقتصاد کشور شنيده‌ام را هميشه يادمان باشد که می‌گفت "سرنوشت ايران فقر نيست". اگر فقری است ناشی از ضعف مديريت ماست. ما جوانان و ميراث چندين هزار ساله داريم در کنار درياچه اروميه تمدن ده‌هزار ساله‌ای کشف شده، ما تخت جشميد، اصفهان، نقش جهان، حافظ، سعدی و صائب و شعرای بزرگی داريم و از تمدن بسيار برجسته‌ای برخورداريم.

موسوی در ادامه با تاکيد بر اهميت جوان‌گرايی، ايران را جوان‌ترين کشور دنيا دانست و گفت: ما جوان داريم و جوان‌ترين ملت جهان هستيم اگر آن‌ها را دوست داشته باشيم آن‌ها هم نظام، کشور و ميراث خود را دوست خواهند داشت.

او خطاب به جوانان حاضر در جمع گفت: خانم‌ها و آقايان در ۱۰ روز آينده همه بايد بيدار باشيد و يک لحظه صحنه را خالی نکنيد و موج سبز را به سراسر کشور گسترش دهيد و بايد بر پايه‌ی ايمان، عقل،‌آزادی، کشوری پيشرفته بسازيم. ما می‌توانيم.

موسوی اين چنين صحبت‌هايش را به پايان رساند: من صحبتم را با زنده باد ايران، زنده باد ايران، زنده باد ايران تمام می‌کنم.





















Copyright: gooya.com 2016