چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نعمت احمدی: اصل بازداشت علی کلايی را غيرقانونی می‌دانيم، مجموعه فعالان حقوق بشر

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران برای اطلاع از آخرين وضعيت علی کلايی فعال دانشجويی و مدافع حقوق بشر که در تاريخ ۲۰ ارديبهشت ما در يک روند مبهم قضايی بازداشت و به بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است با نعمت احمدی وکيل مدافع اين زندانی گفتگويی صورت داده است که عيناً در پی می آيد :

آقای احمدی در مورد وضعيت علی کلايی و اين‌که چه‌گونه وی را دوباره بازداشت کردند، بگوييد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به دليل شرکت در تظاهرات ۱۶ آذر، دارای پرونده‌يی بود که در خصوص‌اش کيفرخواست صادر شده. اما نکته اين‌جا است که ايشان به آن تظاهرات نرسيده بودند و در بيرون از دانش‌گاه بودند (اين‌را حتا ماموران هم اذعان می‌کنند) و قبل از رسيدن به محل تجمع دستگير شدند. وی سی و هشت روز را در انفرادی گذراند و او را به ۲۰۹ منتقل کردند و پس از آن با قرار هشتاد ميليونی آزاد شد. جلسه‌ی دادگاه ايشان موکول شده بود به دهم ماه گذشته، يعنی يک هفته پس از جريان اول ماه می، من و ايشان به دادگاه رفتيم که پرونده را بخوانيم، قاضی دادگاه تغيير کرده بود، به ما گفتند فردا بياييد و احتمالا فردا دادگاه تشکيل نمی‌شود مگر اين‌که رياست دادگاه اين پرونده را به قاضی جديدی ارجاع دهد و فردا صبح که ما رفتيم، پرونده ارجاع شد به يک قاضی جديد و قاضی جديد گفت اگر می‌خواهيد بخش‌هايی را بخوانيد همين کار را انجام دهيد تا ببينيم دادگاه برگزار می‌شود يا خير. در همين زمان که من در داخل دادگاه مشغول بودم و ايشان خارج از دادگاه قرار داشت فردی به من مراجعه کرد و گفت ما موکل شما را در طی پرونده‌ی ديگری که به تازه‌گی تشکيل شده، برای چند سوال می‌بريم و تا چند دقيقه‌ی ديگر هم برمی‌گردانيم، من هم گفتم پدر و مادر ايشان پايين حضور دارند، شما با پدر و مادر او همين حرف را بزنيد. ما تا ساعت دو آن‌جا مانديم و من ديگر نتوانستم ايشان را ببينم، از آن روز هم بازداشت موقت شده که تا چند روز ديگر اين بازداشت موقت منتفی می‌شود که اگر بعد از اين، باز هم بازداشت موقت باشد، ما به آن اعتراض می‌کنيم. اتهام وی هم شرکت در اجتماع اول ماه می است که ظاهرا اصلا حضور هم نداشته است.

الان در کدام بند بازداشت هستند و آيا توانسته‌اند تماسی بگيرند؟
با من که اصلا تماسی نداشته با خانواده‌اش يک يا دو بار تماس داشته و اظهار داشته که جای من اين‌جا امن نيست و کاری کنيد تا من آزاد شوم. وی در بند ۲۰۹ نگه‌داری می‌شود.

چه اقداماتی برای آزادی وی صورت گرفته است؟
مراجعه‌های مکرر اما هر بار گفته‌اند بازداشت موقت هست و در اين صورت از ما کاری برنمی‌آيد. بازداشت موقت دارای مهلت يک ماهه است و اگر تا يک ماه آزاد نشود به آن اعتراض می‌کنيم. به نظر از ابتدا، موضوعی برای بازداشت وی وجود نداشت چه برسد به تمديد بازداشت موقت. در حقيقت ما اصل بازداشت وی را غيرقانونی می‌دانيم و به آن اعتقادی نداريم. اين روندی که با تاسف محاکم قضايی ما پيش گرفته‌اند و قبل از تفهيم اتهام بازداشت موقت می‌کنند و يا عليرغم توصيه‌های رياست قوه‌ی قضاييه که می‌گويد، کم‌تر از زندان استفاده کنيد، عمل می‌کنند دوگانه‌گی در قوه‌ی قضاييه را می‌رساند. در حقيقت اين‌ها از اهرم بازداشت بيش‌تر از تحقيق استفاده می‌کنند.

در پايان صحبتی اگر داريد بفرمائيد.
من معتقدم اين جوانان فرزندان انقلاب هستند خصوصا علی کلايی که بازجوها هم در پرونده‌اش نوشته‌اند که ايشان گرايش‌های مذهبی قوی دارد، به عنوان يک شهروند ايرانی و به عنوان کسی که حق انتقاد و آزادی بيان را برابر قانون اساسی دارد، اين گونه برخورد با آن‌ها باعث می‌شود تا از آن‌ها مخالف بسازيم، حال اين‌که می‌توانيم نوعی با اين افراد برخورد کنيم و تعامل داشته باشيم که هيچ وقت اين اتفاق نيافتد که بخواهيم فردی را الزاما بازداشت کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016