چهارشنبه 20 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه ملی ايران – اروپا درباره دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران

چند روزی بيشتر به انتخابات دور دهم رياست جمهوری نمانده است. در اين شرايط که سرنوشت مردم ناروشن و شيرازه کشور ايران در معرض تهديد است، شرکت و يا عدم شرکت در انتخابات دغدغه هر ايرانی آزاده و ميهن دوستی است که با احساس مسئوليت اجتماعی، سياسی و تاريخی به آينده می نگرد و سرانجام بايد تصميمی را که وجدانش حکم می کند، بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم ميهنان آزادی خواه و ايران دوست،

انتخابات در جمهوری اسلامی ايران حتی قانوناً هم آزاد نيست، چه رسد به چگونگی اجرای آن؛ ولی تنها به اين دليل نبايد بويژه در اوضاع کنونی از شرکت در انتخابات خوداری کرد. تجربه انتخابات پيش به روشنی نشان داد که عدم شرکت در انتخابات چه پيامدهای اسفباری می تواند در زمينه سياسی و اقتصادی به دنبال داشته باشد. اين بار نيز شرکت نکردن در انتخابات بدون آن که يک آلترناتيو واقعی درون کشور شکل گرفته باشد، عملا واگذاری کامل سرنوشت کشور به سرکوب گرترين جناح حکومت است.

در شرايط کنونی، شرکت در انتخابات، ولو با محدوديت های فراوانش ، تنها امکان ِ دخالت در امور کشور و خصوصا جلوگيری از تهديدها و خطراتی است که سياست های ماجراجويانه دولت احمدی نژاد برای ميهن ما به وجود آورده است.

شرکت در انتخابات به معنای تاييد نظام حاکم نيست بلکه کوششی است در جهت تسهيل شرايط مبارزه مسالمت آميز برای آزادی‌ و حقوق شهروندی و تحميل مطالبات لايه های مختلف اجتماعی به حکومت. باز شدن نسبی فضای سياسی و کاستن از فشار و سرکوب جنبش های اجتماعی، برای ادامه حيات و گسترش فعاليت اين جنبش ها ضروری است. شرکت در کارزار- و خود انتخابات در عين حال يکی از امکانات موجود مردم برای ابراز خواست های اجتماعی، اقتصادی و سياسی آن ها است.

ما معتقديم که برای پشتيبانی از جنبش های مدنی و جلوگيری از انتصاب مجدد رييس دولت نکبت بار کنونی و نجات کشور از خطر تسلط کامل مافيای مالی- نظامی و تهديدات خارجی، بايد در انتخابات شرکت کرد و با خرد و وجدان اجتماعی خود به نامزدی رای داد که صرف نظراز وعده های تبليغاتی اش، شرايط بهتری برای رشد جنبش های اجتماعی، گسترش افکار دمکراتيک و توسعه اقتصادی پديد می آورد و می تواند وزنه سياست تشنج زدايی در حاکميت را سنگين تر کند. اما بايد آگاه بود که ساختار نظام و توازن نيروهای سياسی، تحقق همين حداقل ها را نيز دشوار می سازد و بدون حضور و پيکار مردم و نهادهای اجتماعی آن ها، حاکميت جمهوری اسلامی از مواضع سرسختانه و اقدامات سرکوب گرانه خود به سادگی دست بر نخواهد داشت.

پاينده ايران
شورای عالی جبهه ملی ايران- اروپا
هشدهم خرداد ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016