چهارشنبه 20 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هجده تيری ديگر؟ جلوی دشمنان مردم را بگيريد! گزارشی از ناآرامی‌های اخیر تهران و حمله به اشخاص، خبرنگاران صلح

* «خبرنگاران صلح» ضمن اعلام هم‌بستگی با مردم و حمايت از دو کانديدای اصلاح‌طلب در انتخابات رياست جمهوری؛ از کليه‌ی مخاطبان تقاضا دارد با پرهيز از درگيری با اوباش و عربده‌کشانی که يادآور چماقداران ۲۸ مرداد و ۱۸ تير هستند، شان انسانی و ايرانی خود را محفوظ بدارند


خبرنگاران صلح: با مردم عليه ظلم و دروغ متحد شده‌ايم

J4p- بامداد امروز و ساعات پايانی شب گذشته، نقاط مختلف پايتخت عرصه‌ی درگيری مردم با برهم زنندگان نظم عمومی و عربده‌کشانی بود که در قالب حمايت از کانديدايی خاص، سعی در ايجاد رعب و وحشت در ميان هواداران ساير کانديداها داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شدت درگيری‌ها در ميدان ولی‌عصر و اکثر نقاط اصلی اين خيابان (مثل محدوده پارک‌وی و ميدان ونک)، خيابان پاسداران، ميدان هفت‌تير، ميدان امام‌حسين و خيابان جردن بيش‌تر از ساير مناطق گزارش شده است. تجمع عظيم مردم در ميدان ونک - که از حدود ساعت ۹ سه‌شنبه شب به اوج رسيده و در ساعات پايانی روز باعث بسته شدن اين ميدان شد- با حضور گروهی از طرفداران «محمود احمدی‌نژاد» به تشنج گراييد. جالب اين‌که نه‌تنها بين هواداران سه کانديدای ديگر (رضايی، موسوی و کروبی) هيچ درگيری يا برخوردی مشاهده نمی‌شد، بلکه در مواردی صحنه‌های بديعی مثل رقص دسته‌جمعی اعضای اين گروه‌ها با يکديگر، به چشم می‌خورد. اين فضای سالم انتخاباتی با شروع سنگ‌پرانی‌ها و فحاشی (که هر دو طرف در آن مقصر بودند) موجب درگيری گسترده‌ای ميان تجمع‌کنندگان با گروه کوچک هوادار احمدی‌نژاد شد.

سردسته‌های گروهی - که متاسفانه از پرچم ايران در تبليغات خود استفاده می‌کنند- گاز اشک‌آور و اسپری فلفل حمل کرده و در چندين مورد حتی زنان و دختران را هم از هجوم‌های خود بی‌نصيب نگذاشتند. با گذشتن ساعت از ۱۲ نيمه شب، سنگ‌پرانی‌ها وارد مرحله جدی و خطرناکی شد و صف دو گروه از يک‌ديگر فاصله گرفتند. مسئولان ستاد «محسن رضايی» (در حوالی چهاراه جهان کودک) با باز کردن درهای ساختمان، به گروهی از مردم پناه داده و آن‌ها را از خطر حمله‌ی مهاجمان نجات دادند. در ميان پناه‌گرفته‌ها چهره‌هايی چون «سهيل محمودی» و (...) يک شاعر ديگر، ديده می‌شدند.

در چند شب گذشته که تجمعات خيابانی هواداران کانديداها به اوج رسيده است، نيروهای اطلاعاتی به صورت نامحسوس در ميان مردم حضور داشته‌اند؛ ولی اين نيروها بدون هيچ‌گونه دخالت يا هواداری از کانديدايی خاص، تنها به نظارت و حفاظت از نظم راهپيمايی‌ها می‌پردازند. در معدود برخوردها هم اين افراد رفتار شايسته‌ای با مردم داشتند. در مقابل، عملکرد نيروی انتظامی چندان مثبت نبوده و در اين تجربه يک بار ديگر ثابت شد که فرماندهان کم‌طاقت و عجولی در راس نيروهای پليس هستند. علاوه بر باتوم کشيدن به روی مردم (دو شب گذشته در پارک‌وی و ميدان ونک) برای باز کردن خيابان و کاهش ترافيک؛ مردم همچنان از عدم برخورد پليس با اوباش مسلحی که به زنان و جوانان حمله‌ور می‌شوند، گله دارند.

خطر جدی است

حدود ساعت ۲ تا ۲:۳۰ بامداد، گروهی موتورسوار که با سنگ‌پرانی جناح خود حمايت می‌شدند، به سوی مردم حمله کردند. با وجود عدم سازمان‌يافتگی مردم، دفاع جانانه‌ی صورت گرفت. به شکلی که چند نفر از مهاجمان با رها کردن موتورسيکلت‌هايشان پا به فرار گذاشتند. در اين لحظات دو دستگاه موتور توسط مردم به آتش کشيده شد. اين صحنه‌ها به شدت يادآور واقعه‌ی تاسف‌آور ۱۸ تير بودند. به نظر می‌رسد بايد مردم و خصوصاً جوانان را توجيه کرد که برهم زنندگان نظم تنها قصد اخلال در امنيت و لوث کردن فضای مثبت ايجاد شده را دارند. چنين اتفاقاتی تنها به نفع آن‌هايی‌ست که خود را در آستانه‌ی يک شکست بزرگ می‌بينند.

لازم به ذکر است ساعت ۱۶ روز گذشته، «يغما گلرويی» شاعر و ترانه‌سرا توسط همين موتورسواران مجروح و راهی درمانگاه شد. اين اتفاق در تقاطع خيابان جردن و کوچه‌ای که ستاد هنرمندان حامی «ميرحسين موسوی» در آن قرار دارد اتفاق افتاده است. «ميثم يوسفی» ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار در اين‌باره می‌نويسد: «يغما داشت می‌آمد پيشم که با هم برويم بين مردم. همه توی کوچه بوديم و بچه‌ها داشتند آماده می‌شدند سوار ون‌ها شوند و من هم تلفنی با فردين خلعتبری (آهنگساز) در مورد يکی از برنامه‌ها حرف می‌زدم؛ که يغما پشت خطی‌ام آمد و قطع شد و يک دفعه ديدم خونين و مالان جلويم سبز شد. گفت سر کوچه دو موتورسوار - که ظاهراً به خاطر کثرت جمعيت داخل کوچه، ترسيده بودند تو بيايند و برای ما مزاحمت ايجاد کنند- به اسم صدايش می‌کنند. نزديک می‌رود و دست می‌دهد و فکر می‌کند از بچه‌های ستادند؛ که يکی سيگارش را روی دست يغما خاموش می‌کند. دست به يقه که می‌شوند معلوم نمی‌شود کی و با چه چيزی خراشی زير گلويش می‌اندازند و در می‌روند. توی ترافيک آن ساعت جردن و ولی‌عصر به سختی خودمان را به درمانگاه خيابان فرشته رسانديم و هفت‌تا بخيه‌ی ناقابل خورد زير گلوی يغما؛ شايد به خاطر رای به انسانيت، صداقت، دفاع از حقوق شهروندی و...» (تصوير گلرويی را در درمانگاه می‌بينيد/ عکس: ميثم يوسفی)

همچنين در موارد متعدد ديگر، شکستن شيشه اتومبيل‌های حامی ساير کانديداها و ضرب و شتم مردم توسط اين گروه، گزارش شده است.

نويسندگان و همکاران پايگاه اينترنتی «خبرنگاران صلح» ضمن اعلام هم‌بستگی با مردم و حمايت از دو کانديدای اصلاح‌طلب در انتخابات رياست جمهوری؛ از کليه‌ی مخاطبان تقاضا دارند از درگيری با عربده‌کشانی که يادآور چماقداران ۲۸ مرداد و ۱۸ تير هستند، پرهيز کرده و شان انسانی و ايرانی خود را محفوظ بدارند. همچنين اميدواريم نيروهای انتظامی به جای برخورد با مردمی که خود را برای برگزاری يک انتخابات سرنوشت‌ساز آماده می‌کنند، مقابل دشمنان مردم ايستاده و نظم و امنيت عمومی را تامين نمايند. خطر درگيری‌های بزرگ‌تر و خونين در شب‌های مانده تا انتخابات (خصوصاً امشب و به دليل برگزاری بازی فوتبال ملی) جدی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016