جمعه 22 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"شرکت گسترده" رای دهندگان در انتخابات ايران، بی بی سی

رای گيری در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران آغاز شده و از استقبال رای دهندگان در برخی مراکز رای گيری خبر رسيده است.

از ساعت ۸ بامداد روز جمعه، ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد)، مراکز اخذ رای در سراسر ايران کار خود را آغاز کردند و گزارش های رسيده از برخی از مراکز رای گيری از تشکيل صف رای دهندگان از ساعاتی قبل از شروع رای گيری حکايت دارد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، مطابق معمول لحظاتی پس از آغاز رای گيری در انتخابات شرکت کرد و در برابر دوربين های تلويزيونی، رای خود را به صندوق ويژه ای که برای اخذ رای او منظور شده بود انداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری به عنوان "آزمون بزرگ ملی" برای مردم ايران ياد کرد و گفت که شور و شوق و تحرک مردم برای شرکت در اين انتخابات زياد بوده است.

آيت الله خامنه ای ابراز اميدواری کرد مردم به طور گسترده در اين انتخابات شرکت کنند و از رای دهندگان خواست که در ساعات اوليه رای گيری طبق تشخيص خود فردی را که مناسب می دانند برای دوره چهار ساله رياست جمهوری برگزينند.

در حاليکه به گفته ناظران، انتخابات اين دوره با رقابت فشرده نامزدها و مشارکت گسترده مردم در فعاليت های تبليغی همراه بوده، رهبر جمهوری اسلامی از آنجه که "حضور پر شور مردم در روزها و شب های اخير در خيابان ها" می خواند ابراز تشکر کرد و گفت که با اينکه هر گروهی طبق ميل و نظر خود شعار داد، "آگاهی مردم نگذاشت که حادثه تلخی به وجود آيد."

وی در مورد کسانی که ممکن است در صدد ايجاد تشنج در شعب اخذ رای باشند هشدار داد و افزود که مردم نبايد به شايعات توجه کنند.

رهبر جمهوری اسلامی افزود "ديروز و ديشب پيامک های فراوانی دست مردم بود که شايعاتی را از قول من مطرح می کنند که دروغ محص بود و واقعيت نداشت" و چنين ا قداماتی را به افراد بد نيت و نا سالم نسبت داد.

رهبر جمهوری اسلامی در مورد ماهيت اين شايعات توضيحی نداد اما به گزارش خبرگزاری های داخلی، يک مقام دفتر آيت الله خامنه ای آنچه را که شايعات مربوط به پاسخ وی به نامه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت و رئيس مجلس خبرگان، خواند تکذيب کرد.

'حضور گسترده'
اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه خود از اتهاماتی که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری و يکی از نامزدهای اين دوره از انتخابات، عليه برخی اعضای خانواده هاشمی مطرح کرده بود و سکوت آيت الله خامنه ای در برابر اين اتهامات گله کرده بود و روز گذشته گزارش هايی در مورد پاسخ آيت الله خامنه ای و ملاقات او با آقای رفسنجانی و ابراز ناخرسندی از سخنان آقای احمدی نژاد انتشار يافت.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای رفسنجانی نيز دقايقی پس از آغاز رای گيری، در محل حسينيه جماران در تهران، که ملاقات های عمومی آيت الله خمينی در آن برگزار می شد، رای خود را به صندوق انداخت.

آقای رفسنجانی هنگام دادن رای گفت که "من نمی توانم برای مردم وظيفه ای تعيين کنم و مردم به تشخيص خود، سرنوشت خود را با رای شان رقم می زنند."

براساس اين گزارش، رئيس مجلس خبرگان اين دوره از انتخابات را سرنوشت ساز خواهند و گفت که "با شرايطی که در جهان و منطقه وجود دارد و با توجه به پرونده سازی هايی که در سازمان ملل عليه ايران انجام دادند و حضور نيروهای اشغالگر در اطراف ما، انتخابات اين دور رياست جمهوری را از هر دوره ديگری حساس تر می دانم."

وی گفت که همه بايد از نتيجه اين رای گيری تبعيت کنند و افزود که اين انتخابات بايد طوری برگزار شود که "کسی به خود اجازه شبهه در نتايج آن را ندهد."

هاشمی رفسنجانی نتايج انتخابات ايران را بر معادلان جهانی اثر گذار دانست و گفت که به همين دليل بايد "سطح اين انتخابات بالا" باشد.

رئيس مجلس خبرگان افزود که "نتيجه اين انتخابات می تواند اين کشور را به جايگاهش در تاريخ برساند."

خبرگزاری های داخلی ايران گزارش هايی هم از حضور نامزدهای انتخابات، رهبران روحانی و مقامات ارشد جمهوری اسلامی در حوزه های اخذ رای مخابره کرده اند.

از جمله تعدادی از مراجع دينی در شهر قم در ساعات اوليه آغاز رای گيری، آرای خود را به صندوق های سيار اخذ رای انداختند و و رئيس مجلس نيز با حضور در مراکز اخذ رای در تهران و قم، در اين انتخابات شرکت کردند.

مير حسين موسوی همراه با همسرش زهرا رهنورد، در مرکز اخذ رای مسجد ارشاد شهر ری، مهدی کروبی در مرکز اخذ رای حسينيه حصار بوعلی و محمود احمدی نژاد در مسجد جامع افسريه، در رای گيری شرکت کردند.

براساس گزارش های اوليه از برخی مراکز رای گيری در تهران، حضور مردم در مراکز اخذ رای قابل توجه بوده است و تلويزيون دولتی هم تصاويری از صف های طولانی رای دهندگان در برابر مراکز اخذ رای در نقاط مختلف کشور را نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مامور ستاد انتخابات، که از وی نام برده نشده، حضور رای دهندگان در ساعات اوليه رای گيری را در انتخابات ايران بی سابقه توصيف کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016