جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"آزادی مطبوعات من چه شد"، تظاهرات گزارشگران بدون مرز در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاريس

در تاريخ ٢٨ خرداد در پی فراخوان گزارشگران بدون مرز و با حضور ده ها تن از خبرنگاران فرانسوی و خارجی تجمعی در حمايت از روزنامه نگاران ايرانی و اعتراض به ايجاد محدويت برای خبرنگاران خارجی، در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاريس برگزار شد.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " به زودی هيچ خبرنگار خارجی در ايران نمی ماند. بدون حضور اين شاهدان و در حالی که دستگيری روزنامه نگاران همچنان ادامه دارد، امکان سواستفاده برای قدرت حاکم بيشتر خواهد شد. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فعالان گزارشگران بدون مرز و خبرنگاران حاضر پلاکاردی با شعار " آزادی مطبوعات من چه شد؟" در دست داشتند. در اين تجمع پاتريک پواور دراور، يکی از خبرنگاران معرف فرانسه و اخبارگوی شبکه يک تلويزيون فرانسه، توماس داندوا و پير کرسون دو روزنامه نگار ديگر که خود مدتی در نيجريه به گروگان گرفته شده بودند، با مصاحيه و سخنانی کوتاه به بازداشت روزنامه نگاران ايران اعتراض و خواهان ايجاد تسهيلات برای ورود و کار خبرنگاران خارجی در ايران شدند.
پاتريک پواور دراور در بخشی از سخنان خود گفت " خبرنگاران حاضر در ايران ديگر نمی توانند آزادنه کار خود را انجام دهند. تعدادی از آنها دستگير و تعدادی ديگر از کشور اخراج شده اند. ما برای اعتراض به نتايج انتخابات نيامده ايم که برای شهادت دادن در اين باره آمده ايم. روزنامه نگاران بايد برای ادامه کار خود آزاد باشند."
شش روز پس از اعلام نتايج انتخابات بازداشت روزنامه نگاران ايرانی و اعمال فشار بر خبرنگاران خارجی که خواهان پوشش خبری اعتراضات خيابانی و رساندن صدای مردم ايران به جهان هستند، ادامه دارد.
در تاريخ ٢٨ خرداد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار ديگر خبرگزاری های خارجی مستقر در ايران را تهديد کردند. خبرنگار يکی از اين خبرگزاری ها به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که " در بعد از دستورالعمل وزارت ارشاد فشار بر ما بيشتر شده استو آنها از ما خواسته اند که فيلم و عکس های ما برای ديگر رسانه ها و به ويژه تلويزيون صدای امريکا و بی بی سی ارسال نشود."
مقامات رسمی ايران همجنان حملات خود را به روزنامه نگاران ادامه می دهند. از جمله استاندار اصفهان که در چند روز گذشته شاهد ناآرامی های خونينی بوده است. " روزنامه نگاران" را مسئول آشوب اعلام کرد. در تاريخ ٢٥ خرداد تحريريه سه روزنامه آفتاب يزد، حيات نو و خبر با عدم پذيرش سانسور درخواست شده از سوی نماينده وزارت ارشاد و دادستانی تهران از انتشار رزونامه های خودداری کردند. اميد قزوينی، سردبير روزنامه حيات نو، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، با تاييد خبر منتشر نشدن اين روزنامه گفت "سه شنبه شب، نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور با حضور در چاپخانه‌ اين روزنامه، از چاپ بعضی مطالب جلوگيری کردند و نسبت به درج برخی تيترها و مطالب انتقاد داشتند. مسئولان روزنامه تغيير مطالب و تيتر ها را قبول نکرده اند و به همين دليل روزنامه منتشر نشده است "

اسامی روزنامه نگاران دستگير شده از تاريخ ٢٣ خرداد
عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادی، احمد زيدآبادی، کيوان صميمی بهبهانی، بهزاد باشو، سيد خليل ميراشرفی، سميه توحيدلو، محمد عطريانفر، سعيد حجاريان، محمد علی ابطحی، سعيد ليلاز، روح اله شهوار.
در تاريخ ٢٦ خرداد عبدالفتاح سلطانی وکيل بسياری از روزنامه نگاران زندانی و عضو کانون مدافعان حقوق در محل کارش بازداشت شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016