جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه مطبوعاتی کميسيار عالی حقوق بشر در مورد وقايع اخير در ايران

(ترجمه شده توسط کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران)

۲۹خرداد ماه ۱۳۸۸-

ژنو- ناوی پيلای؛ کميسيونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که وی از گزارش های رسيده از افزايش تعداد بازداشت هايی که احتمالا با قانون انطباق ندارد و همچنين احتمال اعمال فشار وسيع غيرقانونی و اقدام خشونت توسط نيروهای نظامی وبرخی اعضای ميليشيا در پی انتخابات رياست جمهوری در جمهوری اسلامی ايران، نگران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيلای گفت:"مبنای قانونی دستگيری هايی که اتفاق افتاده و بخصوص دستگيری مدافعان حقوق بشر و فعالان سياسی مشخص نيست." وی ادامه داد": زمينه های اين دستگيری ها چيست؟ آيا هيچ احضاريه ای مطابق با قانون ايران صادر شده است؟ چرا برخی از آنهايی که بازداشت شده اند از دسترسی به وکيل و خانواده خود محرومند؟ و چرا محل بازداشت تعدادی از اين افراد نامشخص مانده؟ اين ها همه سوالات نگران کننده ای هستند و من از مقامات ايرانی می خواهم که تضمين کنند آئين دادرسی رعايت خواهد شد در غير اين صورت احتمالا به جو بی عدالتی دامن زده خواهد شد."
کميسيونر عالی حقوق بشر يادآور شد که آزادی بيان و آزادی تجمع از حقوق بنيادين بشر است و از تظاهرات بشدت مسالمت آميز تمجيد کرد و بر تظاهرات وسيعی که در پايتخت ايران؛ تهران به راه افتاده، ارزش و اعتبار قائل است.
پيلای نگرانی خاص خود را در باره اقدامات خشونت آميزی که توسط نيروی نظامی بسيج گزارش شده و می تواند در تناقض با قانون بين المللی و ملی ايران باشد، ابراز نگرانی کرد. وی گفت:" اين مسئوليت دولت است که تضمين کند که نيروهای نظامی و انتظامی به اقدامات خشونت آميز غير قانونی متوسل نشوند. اگر پی برده بشود که آنها خارج از قانون عمل می کنند، اين می تواند موجب وخامت وضعيت امنيتی شود که اين خود يک فاجعه بزرگی خواهد بود که به نفع هيچکس نيست."
کميسيونرعالی حقوق بشر به مقامات ايرانی الزامات بين المللی آنها را تحت ميثاق بين المللی حقوق سياسی و مدنی يادآور شد که در آن تاکيد شده است که "هيچکس نبايد خودسرانه بازداشت و دستگير شود" (ماده ۹)و "همه حق آزادی بيان دارند" (ماده ۱۹)، و " حق تجمع مسالمت آميز بايد به رسميت شناخته شود." (ماده ۲۱)

پايان پيام
برای اطلاعات بيشتر به سخنگوی کميسيونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ؛ راپرت کلويل مراجعه کنيد و با اين شماره تلفن تماس بگيريد: ۹۷۶۷ ۹۱۷ ۲۲ ۴۱ +


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016