شنبه 30 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهران، صحنه حضور گسترده معترضان و نيروهای امنيتی، راديو فردا

از تهران خبر می‌رسد که به رغم حضور چشمگير نيروهای امنيتی در سطح شهر، شماری زيادی از معترضان به روند انتخابات، در حدفاصل خيابان قدس و ميدان انقلاب دست به تجمع زده‌اند.

گزارش يک شاهد عينی حاضر در حوالی ميدان انقلاب حاکی است که هم اکنون خيابان انقلاب حدفاصل تقاطع خيابان قدس و ميدان انقلاب مملو از جمعيت است و تلاش برخی نيروهای لباس شخصی از طريق شليک تير هوايی برای متفرق کردن معترضان نتيجه نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشتر گزارش شاهدان عينی از مانور نيروهای بسيجی و لباس شخصی موتورسوار در اين خيابان خبر می‌داد اما بر اساس تازه‌ترين گزارش‌ها پس از آنکه برخی از لباس شخصی‌های برای متفرق کردن معترضان اقدام به شليک تير هوايی کردند با فريادهای اعتراضی مردم روبه‌رو شد، صحنه را ترک کردند.

بر اساس همين گزارش‌ها، هم اکنون چيزی نزديک به ۱۰۰ نيروی گارد ويژه در مقابل دانشگاه تهران استقرار يافته‌اند تا مانع از پيوستن دانشجويان حاضر در دانشگاه تهران به جمعيت معترض شوند.

برخی از گزارش‌های غيررسمی ديگر به نقل از شاهدان عينی حاکی از آن بود که نيروهای امنيتی با استقرار ماشين‌های آب‌پاش در سطح شهر، برای مقابله با هر گونه تجمع احتمالی در آماده‌باش هستند.

شاهدان عينی همچنين می‌گويند که شمار زيادی از لباس‌شخصی‌ها و نيروهای يگان ويژه از خيابان آزادی تا تقاطع خيابان‌های انقلاب و حافظ به چشم می‌خورند.

همچنين گفته می‌شود که برخی نيروهای سپاه پاسداران در لباس‌های رسمی اين ارگان و با در دست داشتن باتوم‌های برقی، در حوالی چهارراه ولی عصر تهران، در آماده باش هستند.

در همين حال شاهدان عينی از وقوع درگيری‌هايی در برخی از فرعی منتهی به خيابان‌های انقلاب و آزادی خبر می‌دهند. از جمله گزارش شده است که نيروهای گارد ويژه در تقاطع خيابان‌های خوش و آزادی با توسل به باتوم و اسپری فلفل سعی در جلوگيری از پيوستن معترضان حاضر در خيابان خوش به اجتماع شکل‌گرفته در خيابان انقلاب دارند.

گزارش‌های مشابهی حاکی است که نيروهای ويژه و لباس شخصی‌های با بستن حدفاصل تقاطع بهبودی تا ميدان انقلاب به درگيری با معترضان پرداخته‌اند.

گزارش شاهدان عينی همچنين بر اين نکته تأکيد دارد که نيروهای انتظامی با بستن راه‌های منتهی به مسير شکل‌گيری اين تجمع سعی در کنترل جمعيتی دارند که برای پيوستن به اين تجمع راهی مرکز شهر شده‌اند. با اين حال بر اساس اين گزارش‌ها لحظه به لحظه بر شمار کسانی که از فرعی‌های منتهی به آزادی و انقلاب سعی در پيوستن به اجتماع امروز معترضان در تهران را دارند افزوده می‌شود.

علاوه بر اين گزارش‌ها از اصفهان نيز خبر می‌رسد که نيروهای امنيتی در روز شنبه در خيابان‌های اين شهر مستقر بوده‌اند اما هنوز گزارشی از وضعيت کنونی شهر اصفهان در دست نيست.

اهميت تجمع اعتراضی امروز معترضان به نتايج انتخابات از آن روست که روز گذشته آيت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه خود، در مقابل اعتراض‌های روزهای اخير واکنش نشان داد و اين تجمعات را به «زورآزمايی خيابانی» تشبيه کرد.

آقای خامنه‌ای در سخنان خود آشکارا گفت که «اگر اين امر خاتمه نيابد، مسئوليت آن متوجه مشوقان و برگزار کنندگان است.»

پس از اين سخنرانی مسئولان شورای امنيت کشور و نيروی انتظامی ايران نيز با ارسال نامه‌هايی خطاب به ميرحسين موسوی، از برخورد با تجمعات آينده خبر دادند. رئيس پليس ايران همچنين خطاب به آقای موسوی گفته است که گرچه شما حساب خود و هواداران‌تان را از اغتشاشگران جدا کرده‌ايد اما اغتشاشگران در سايه فضای غيرقانونی ايجاد شده توسط شما دست به اقدامات تخريب‌گرانه زده‌اند.

پيشتر مجمع روحانيون مبارز تشکل روحانی حامی ميرحسين موسوی اعلام کرده بود که برای برگزاری راهپيمايی روز شنبه ۳۰ خرداد، حدفاصل ميدان انقلاب و ميدان آزادی، تقاضای مجوز کرده است و همچنين مهدی کروبی ديگر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری نيز از هواداران خود خواسته بود در اين راهپيمايی شرکت کنند.

اين راهپيمايی قرار بود با سخنرانی محمد خاتمی، رئيس جمهوری پيشين ايران و رئيس شورای سياستگذاری مجمع روحانيون مبارز، برگزار شود، اما روز شنبه خبر بر روی خروجی برخی خبرگزاری‌های داخلی ايران قرار گرفت که بر اساس آن مجمع روحانيون اعلام کرده است، برنامه‌ای برای تجمع امروز در تهران ندارد.

اين خبر هنوز بر وب سايت رسمی اين تشکل قرار نگرفته است.

اين در حالی است که مقامات استانداری تهران روز گذشته اعلام کردند که هيچ مجوزی برای برگزاری در روز شنبه صادر نشده است.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ايران، تشکيل اجتماعات و راهپيمايی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏

تهران از روز دوشنبه گذشته، شاهد چهار تجمع بزرگ معترضان به نتايج انتخابات بود که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در برخی از آنها حضور داشتند.

پس از تجمع ميليونی روز دوشنبه، حدفاصل ميدان‌های انقلاب و آزادی، که در پايان با دخالت نيروهای لباس شخصی در برخی از نقاط به خشونت کشيده شد و بر اساس گزارش منابع رسمی دست کم هشت کشته بر جای گذاشت، ديگر تجمعات اعتراضی تهران، در سکوت برگزار شد.

در روزهای اخير شماری از مسئولان دولتی از جمله استاندار تهران، هواداران ميرحسين موسوی را به ارتکاب خشونت با استفاده از سلاح‌های سرد و گرم متهم کرده‌اند، دست‌کم يک فيلم ويدئويی پخش شده از شبکه چهار تلويزيون بريتانيا، يک عضو نيروی بسيج را بر فراز پايگاه ۱۱۷ گردان عاشورا وابسته به نيروی ويژه قدس بسيج نمايش می‌دهد که در حال تيراندازی به سوی جمعيت معترض است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016