پنجشنبه 4 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما قبل از انتخابات به آیت الله خامنه ای نامه داده است

خبرنامه گویا - سی ان ان گزارش کرده که منابع ایرانی روز چهارشنبه خبر داده اند که چند هفته پیش از انتخابات جنجالی اخیر، باراک اوباما برای آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، مستقیما پیامی ارسال کرده است.

به گفته منابع سی ان ان، آقای اوباما در این نامه خواستار گفتگو و تعامل دو کشور شده است.

بر اساس این گزارش با وجود اینکه آقای خامنه ای هنوز پاسخی به این نامه نداده ولی ارسال آن میز مذاکره را برای آنکه دو طرف بعد از انتخابات با یکدیگر گفتگو کنند، آماده کرده بود.

در این رابطه یکی از مقامات رسمی دولت آمریکا گفت که کاخ سفید وارد "جزئیات راه های مختلف ارتباطی" نمی شود.

به گفته این مقام رسمی: "ما مدت هاست علاقه مان را به گفتگو ابراز کرده ایم و سعی می کنیم از طرق مختلف با ایرانی ها ارتباط برقرار کنیم".

به نوشته سی ان ان، آقای خامنه ای در خطبه های نماز جمعه گذشته به صورت غیرمستقیم به این نامه اشاره کرده بود.

وی گفت: "رئیس جمهور آمریکا گفته که منتظر چنین روزی بوده که مردم را در خیابان ها ببیند". "بعضی این حرف ها را به اوباما نسبت می دهند. این سخنان در حالی بیان می شود که از آن طرف نامه می نویسند و ابراز علاقه برای روابط و اظهار احترام به جمهوری اسلامی می کنند، کدام را باید باور کرد؟"

یکی از منابع ایرانی می گوید "ما فکر می کردیم رئیس جمهور اوباما برای رئیس جمهور احمدی نژاد پیام تبریک می فرستد" و قبل از انتخابات، مشاوران عالی رتبه احمدی نژاد پاسخ او به چنین نامه ای را - که هرگز نیامد - آماده می کردند.

به گزارش سی ان ان منبع ایرانی گفته، مشاجرات انتخاباتی اتلاف وقت بر مسئله آغاز مذاکرات آمریکا و ایران است. به گفته وی هر چه این موضوع بیشتر عقب بیافتد، کمتر احتمال انجامش وجود خواهد داشت.

یک مقام دیگر دولت ایران هم گفته است که هنوز اعتمادی بین ایران و ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.

این منبع به سی ان ان گفته است که هنوز منتظر تغییر واقعی است، هرچند دولت ایران از تغییر لحن دولت اوباما پیش از بحران انتخاباتی در ایران، استقبال می کرد. این مقام به عنوان نشانه ای از ژست ایران در مقابل اوباما به آزادی رکسانا صابری روزنامه نگار ایرانی الاصل آمریکایی اشاره کرد.

به گفته این مقام رسمی، در ماجرای خانم صابری ایران تعهد اوباما بر اینکه وی جاسوس نیست را پذیرفت و اجازه خروج این شهروند ایرانی را از کشور صادر کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال با شدت گرفتن انتقادات از دولت اوباما بر سر نحوه برخورد با حکومت ایران در پی سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات، لحن وی هر روز نسبت به ایران تندتر شده و کاخ سفید اعلام کرده که دعوت از دیپلمات های ایرانی برای شرکت در مراسم جشن روز استقلال این کشور را پس گرفته است.

به نوشته بی بی سی رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در جلسه مطبوعاتی روز چهارشنبه تاکید کرد دعوت سفارتخانه های آمریکا در سراسر جهان از این افراد دیگر اعتبار ندارد.

وی علت پس گرفتن دعوت از دیپلمات های ایرانی را رخدادهای روزهای گذشته در این کشور عنوان کرد. به گفته آقای گیبز تاکنون هیچ کدام از دیپلمات های ایرانی به دعوت سفارتخانه های آمریکا پاسخ مثبت نداده اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده اوائل ژوئن به سفارتخانه های این کشور در سراسر جهان اجازه داده بود تا از دیپلمات های ایرانی برای شرکت در مراسم روز ملی آمریکا که همه ساله چهارم ژوئیه در سالگرد استقلال این کشور از بریتانیا برگزار می شود، دعوت کنند.

این نخستین دعوت از دیپلمات های ایرانی برای شرکت در مراسم رسمی سفارتخانه های آمریکا از زمان قطع روابط دو کشور در سال ۱۳۵۸ بود.

این تصمیم همزمان با تغییر راهبرد آمریکا در برابر ایران و تلاش برای برقراری گفتگوی مستقیم با این کشور اتخاذ شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016