شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروژه اعتراف گیری از بازداشتیان اخیر آغاز شد

بالاخره پس از گذشت دو هفته از بازداشت های گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران روز یکشنبه خبرگزاری فارس اعترافاتی را از امیر حسین مهدوی که گفته است یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو ستاد موسوی است منتشر کرد.

از همان ابتدای آغاز بازداشت ها زمزمه های از رسانه های نزدیک به دولت و سپاه شنیده می شد که از اعترافات بازداشتیان خبر می داد و بعدتر خانواده های زندانیان و فعالان حقوق بشر هم از فشار بر زندانیان برای اعتراف گیری ابراز نگرانی کردند.

پروژه اعتراف گیری در ایران پدیده ای رایج است که از ابتدای انقلاب کمابیش آغاز شد و در دهه ۶۰ به اوج خود رسید. در آن زمان فرد بازداشتی به خطاهایش اعتراف می کرد و طلب بخشش و گاه حتی اشد مجازات برای خود می کرد. این روش بعدتر توسط جریانات حاکم بر زندان ها تغییراتی کرد و افراد را به توضیح سناریویی های وا می داشت که اساسا هیچ ریشه ای در واقعیت نداشت و صرفا منویات و داستان ها بازجویان شان را بازتاب می داد. این اعترافات، اغلب همسو با گزارش هایی است که برخی رسانه ها از جمله روزنامه کیهان، رسالت، خبرگزاری فارس و گاه رادیو تلویزیون دولتی در مورد تلاش برای جاسوسی یا ایجاد انقلاب مخملی و ... منتشر می کنند.

قربانیان این اعترافات که تحت فشارهای شدید روحی و روانی قرار می گیرند اغلب پس از آزادی از کذب بودن اعترافات خود پرده برداشته و عملا این اعترافات برای جهت دادن به افکار عمومی دیگر همچون گذشت کارایی ندارد. با این حال این روش همچنان ادامه دارد و قربانیان تازه ای می گیرد.

روانشناسان و متخصصینی که در این زمینه تحقیق کرده اند می گویند تقریبا هیچکس یافت نمی شود که نسبت به فشارهایی که با روش های مختلف به او وارد می شود مصون باشد. از جمله روش های رایج برای اعتراف گیری بی خبر نگاه داشتن او و دادن اطلاعات غلط به فرد زندانی است. تهدید زندانیان به برخورد با خانواده و استفاده از روحیه حساس شده آنها در این زمینه از جمله روش های دیگر فشار به بازداشت شدگان است.

نگهداری زندانیان در اتاق بی رنگ، بی خوابی، بازجویی های ممتد، استفاده از دارو و در نهایت گاه شکنجه فیزیکی اغلب به نتیجه دلخواه بازجویان منتهی می شود.

با توجه به عدم دسترسی نهادهای ناظر و بی طرف به زندان های جمهوری اسلامی، هیچکدام از این اعترافات قابل استناد نیستند.

خبرنامه گویا صرفا جهت اطلاع خوانندگانش دست به انتشار متن و فیلم این اعترافات می زند.

در زیر متن کامل گزارش خبرگزاری فارس را می خوانید:

مشروح نشست خبري عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين و ستاد موسوي؛ عدم‌پذيرش آرا، قانون‌شكني و تجمعات غيرقانوني سناريويي از پيش‌طراحي شده بود


خبرگزاري فارس: عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين و ستاد موسوي گفت: سناريوي از پيش طراحي شده سازمان مجاهدين و ستاد موسوي ، عدم پذيرش نتايج شمارش آراء، عدم تمكين قانون،‌ برگزاري تجمعات غيرقانوني،‌ نظر سازي و القاي عدم سلامت انتخابات بود كه باعث رويگرداني مردم از اصلاح‌طلبان شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سيداميرحسين مهدوي عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي پيش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خبرگزاري ايسنا به بيان جزئياتي درباره مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي ستاد ميرحسين موسوي و نقش برخي عوامل در شكل‌دهي آشوب‌هاي اخير پرداخت.
وي اظهار داشت: در كنگره سال 87 سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به عضويت شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درآمدم و در انتخابات خرداد ماه سال جاري در ستاد مركزي موسوي به عنوان سردبير روزنامه انديشه نو كه روزنامه اي در 4 صفحه براي پوشش اخبار ستاد بود آغاز به كار كردم و تا روز 23 خرداد ماه به انتشار خود ادامه داد.
مهدوي بيان كرد: روندي كه از فرداي روز انتخابات يعني 23 خرداد‌ماه آغاز شد يك انحراف و گردش مسير در مجموعه‌ فعاليت‌هاي بود كه بخش عمده‌اي از آنها متعلق به ستاد ميرحسين موسوي بود به طوري كه نامزدي با ويژگيهاي موسوي كه اساس حضورش را بازگشت قطار اجرايي كشور بر ريل قانون بود از شامگاه روز رأي‌گيري با اعلام نتايج پيش از شمارش آراء و پس از آن با عدم پذيرش نتايج شمارش آراء و عدم تمكين به ساز و كار قانوني برگزاري انتخابات زمينه‌هاي ايجاد مشكلاتي را در جامعه فراهم كرد.

* عدم تمكين به قانون

سردبير روزنامه انديشه نو افزود: گروه‌هاي حامي ايشان و سازماني كه من عضو شوراي مركزي آن هستم در قالب 2 يا 3 بيانيه با رفتاري مشابه رفتاري كانديداي مورد حمايت خود نسبت به روند قانوني بيان اعتراضات و ارائه آنها به شوراي نگهبان بي‌اعتنايي كرده و پس از آن با منتفي شدن زمان قانوني اعتراض و به ويژه پس از خطبه‌هاي 29 خرداد رهبر انقلاب با تهييج مردم و صدور بيانيه‌هاي مختلف و با تشويش اذهان عمومي ملت ، تلاش داشته‌اند تا مطالبه خود را پيگيري كنند. و اين موضوع از زماني حاد‌تر شد كه در كنار اين مجموعه رفتارها ، برخي دشمنان قسم‌خورده ملت، خاندان پهلوي و گروهك‌هاي ضد انقلاب نيز با اعلان علني و رسمي آن را تشويق و مورد حمايت قرار داده‌اند.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه مدارك و اسنادي رسمي دال بر همراهي و همكاري آنها بر آشوب‌ها به دست آمده است اضافه كرد: عدم تمكين به فرايند‌هاي قانوني راهي جديد را در ليست سياسي برخي جريان‌ها و گروه‌ها به وجود آورد و انتشار بيانيه‌هاي پي‌درپي نشان داد كه اين گروه‌ها ديگر متمايل حركت در يك فرايند قانوني و در چارچوب قانون اساسي و ساختار آن نيستند.
مهدوي با اشاره به مباني اساسي انديشه اصلاح‌طلبي عنوان كرد: اگر افرادي خواستند با فرايندهاي غيرقانوني و خارج از چارچوب كار خود را به پيش ببرند اينها به معني از بين رفتن مشي‌اصلاح‌طلبي نيست چرا كه اساسا مبناي اصلاح‌طلبي بر اصول و اساس حركت بر مدار قانون استوار است.
سيد اميرحسين مهدوي عضو شوراي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و عضو مركزي ستاد ميرحسين موسوي همچنين به سوالات خبرنگاران در حوزه مسائل متعدد پاسخ داد.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص نقش وي و سازمان متبوعش در برخي آشوب‌هاي اخير و اساسا مكانيزم و ساختار رفتاري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اظهار داشت: من در شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب عضويت داشته‌ام البته ساختار به اين صورت است كه اعضاي شوراي مركزي به عنوان منتخبين كنگره مجموعه‌ فعاليت‌هاي را پيگيري مي‌كند كه اين مجموعه فعاليت‌ها در قالب‌هاي ديگري نيز علاوه بر شوراي مركزي در كار گروه‌هاي پيگيري مي‌شود من دو سال عضو علي‌البدل شوراي مركزي و يك سال عضو شوراي مركزي بوده‌ام و به خاطر سابقه روزنامه‌نگاري اقتصادي در تدوين و تبيين مواضع اقتصادي سازمان نقش داشته‌ام و تقريبا در جريان تمامي تصميمات و تحركات نامزد‌هاي رياست‌جمهوري بودم.

* انتشار روزنامه انديشه نو در ستاد موسوي

سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) اظهار كرد: بعد از تعطيلات نوروزي روزنامه كار انتشار خود را آغاز كرد كه در چهار صفحه به تبيين فعاليت‌هاي انتخاباتي و تبليغاتي ستاد ميرحسين موسوي مي‌پرداخت كه مجموعه‌هاي فعاليت‌هاي روزنامه زير نظر بخش رسانه‌اي ستاد مديريت مي‌شد.

* تجمعات غيرقانوني و كمپين پويش خاتمي

مهدوي در تشريح ساختار تجمعات قبل از انتخابات گفت: قبل از 22 خرداد‌ماه بزرگترين ظهور تجمعات شكل‌‌گيري زنجيره‌ انساني بدون مجوز از ميدان تجريش تا ميدان راه‌آهن و همين‌طور شكل‌گيري تجمعي از ميدان آزادي تا انقلاب بود كه همه اينها در قالب‌هايي به شهرستان‌ها نيز تسري داده شده كه سابقه آنها در روزنامه موجود است.
وي افزود: ساختار اين تجمعات‌ را دو يا سه سازمان جوان بدون مجوز كه ذيل ساختار كمپين پويش خاتمي شكل گرفته بود نظير ياري نيوز كه در مراحلي با اخذ كد ملي از افراد مجموعه ساختارهاي را شكل داده بود به وجود آمد كه براوردي از آن وجود داشت حدود 400 هزار نفر عضو را نشان مي‌داد.قرار بود اين ساختار در قالب شبكه‌اي خوشه‌اي مجموعه‌اي را به وجود آورد كه بر اساس آن پايه و بانك اطلاعاتي از ناظرين صندوق‌ها و كمك به ساختار صيانت از آراء باشد كه البته بخش وسيعي از اين فعاليت‌ها را شاخه‌هاي از جوانان نظير شاخه جوانان جبهه مشاركت شكل مي‌داد.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه پيش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خبرگزاري ايسنا سخن مي‌‌گفت به گروهي موسوم به گروه 88 در ستاد ميرحسين موسوي اشاره كرد و گفت: گروه 88 بنا بود با عضويت 88 جوان در سراسر كشور، 88 جوان در استان‌ها و 88 جوان در هر يك از شهرستان‌ها ساختار‌ خوشه‌اي را در عضويت از افراد به پيش ببرد كه بر اساس آن و با به پيش‌رفتن اين ساختار شبكه‌اي بيان مي‌شد كه اين مجموعه نيز داراي 35 هزار عضو بر مبناي همين ساختار است كه تمام توسط همين گروه‌ها سازماندهي شده بود.
سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) شكل رفتاري حاكم بر اين ساختار‌ها را نيز به گونه‌اي عنوان كرد كه در آنها جوانان ميدان‌دار حركت‌ها بودند و شكل آن به اين صورت بود كه جوانان در برنامه‌ها با محوريت خود ساختار را اين گونه جلوه مي‌دادند كه كسي به عنوان آقا بالاسر وجود ندارد و از اين طريق ميزان جذب جوانان در اين شيوه رفتاري افزايش چشمگيري مي‌يافت.

* نمادهاي رنگين

وي اضافه كرد: در كنار اين مجموعه، استفاده از نمادهاي رنگين، جلوه دادن نگراني از سلامت انتخابات كه قالب مشترك شكل‌دهي انقلاب رنگين در برخي كشورها است، منظومه‌اي از رفتار‌ها كه نتيجه‌ آنها القاء برخي مفاهيم خاص به جامعه بود را به ذهن متبادر مي‌كرد.
مهدوي در ادامه نشست خبري خود به تبيين چگونگي عضويت خود در شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب پرداخت و گفت كه بعد از كنگره آخر اين تشكل، به عضويت سازمان درآمده است.
وي افزود: افرادي تحت عنوان مرتبط با حلقه 10 نفره سازمان مجاهدين رابطه داشته‌اند كه اين رابطه، به صورت نقطه‌چيني و غيرعضويتي اما سازمان يافته بود و در كنگره آخر سازمان كه در اواسط دولت دوم محمد خاتمي برگزار شد، سران سازمان تصميم گرفتند به صورت رسمي در جهت گسترش تشكيلات عضو گيري كنند.

* حلقه بسته تصميم گيري در سازمان

اين عضو ستاد انتخابات موسوي، گفت كه بر اساس عضو گيري پس از كنگره سازمان مجاهدين انقلاب، 300 نفر در سراسر كشور به عضويت اين تشكل درآمدند و او كه با برخي افراد در سازمان از گذشته ارتباط داشت، مشمول فرآيند عضويت شد و با بهره‌گيري از امتياز روابط خود فعاليت در اين مجموعه را آغاز كرد.
مهدوي افزود: در سازمان اينگونه نبود كه اعضا، مجري صرف حلقه اتاق فرمان باشند و اين گونه نيز نبود كه اين افراد تصميم‌گيرنده باشند بلكه به دليل فضاي مجازي كه وجود داشت، در هر مقطع فعاليت سياسي، القاي تصميمات و خط اصلي از طريق حلقه بسته ابتدايي شكل مي‌گرفت.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه در جلسات شوراي مركزي، افراد در قالب راي برابر در آنجا حضور مي‌يافتند ولي جو به گونه‌اي كه فضاي فكر كردن و انعكاس صداي مخالف و بحث و گفتگو نيست و جو غالب مبتني بر تصميم‌گيري از قبل بود و بقيه ناچار به همكاري بودند و در واقع نظام فكري اعضا كاناليزه مي‌شد.
" به عنوان نمونه در حالي كه 10 ماه پيش از انتخابات، فضاي گفتگو و همفكري وجود داشت و حتي اصولگرايان در حال رايزني براي انتخاب نامزد خود بودند، در سازمان گزاره "يا خاتمي يا هيچ كس " مطرح شد و فضاي جزم‌انديش قطعي و متصلب به وجود آورد ".
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب تاكيد كرد: بر خلاف گسترش ظاهري تشكيلاتي در سازمان مجاهدين و حزب مشاركت، تصميم‌گيري‌ در اين تشكل‌ها بر حلقه بسته و محدودي صورت مي‌گيرد و اينگونه نيست كه در اين تشكل‌ها صداهاي مختلف و فراكسيون‌هاي متنوع وجود داشته باشد.
سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) افزود:‌ كسي كه عضو مجاهدين مي‌شود، با تصور و استنباط نسبت به حضور موثر در تصميم‌گيري‌ها در جلسات شوراي مركزي شركت مي‌كند اما هنگامي كه متوجه مي‌شود در حلقه بسته‌اي قرار گرفته و با تصميم‌گيري‌ها از پيش انجام شده، دلخوشي او به ياس تبديل مي‌شود.

* سناريوي از پيش طراحي شده

وي در خصوص القاي نگراني‌ نسبت به صيانت از آراي مردم از سوي تشكل متبوعش كه اين روزها با عنوان عدم سلامت انتخابات و تقلب در اين فرايند از سوي ميرحسين موسوي پيگيري مي‌شود، نيز اظهار داشت: از قبل، فرايندي براي انتشار نظرسنجي‌ها و نتيجه از پيش اعلام شده انتخابات طراحي شده بود و بر اساس اين برنامه بود كه موسوي ساعت 21 روز 22 خرداد و پيش از اتمام راي‌گيري در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد در مرحله اول پيروز مي‌شود و هر نتيجه‌اي غير از اين نادرست است و نشان مي‌دهد كه در انتخابات تقلب شده است.

* نظرسازي و القاي تقلب

عضو ستاد انتخابات موسوي گفت: فضاسازي‌ها در باور عمومي براي القاء تقلب در انتخابات به صورت گسترده پيگيري مي‌شد و مدام تكرار مي شد كه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد موسوي پيروز انتخابات است و نوعا نهادهايي به عنوان مرجع نظرسنجي مطرح مي‌شدند كه مورد اعتماد هستند تا كسي خواستار ارائه سند در اين زمينه نشود.
مهدوي افزود: تجربه انتخابات سال 84 نشانگر نادرستي تحليل هايي بود كه بر عدم صحت انتخابات تاكيد داشت و خبرگزاري جمهوري اسلامي در آن دوره، سه روز مانده به راي‌ گيري اعلام كرد كه مصطفي معين بالاترين آراء را دارد و با هاشمي رفسنجاني به مرحله دوم انتخابات مي‌رود ولي ديديم كه او نفر پنجم انتخابات شد.

* هيچ ادله اي براي پيروزي موسوي وجود نداشت

سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) ادامه داد: در اين دوره انتخابات در مرحله نخست اعلام كرديم كه موج سبز در كشور راه افتاده و در مرحله بعد گفتيم كه آراي آقاي موسوي در حال رشد است و در گام ديگر مدعي شديم او با آقاي احمدي‌نژاد به مرحله دوم مي‌رود و بعد هم در جامعه القا كرديم موسوي در مرحله اول قطعا پيروز انتخابات خواهد بود اما شخصا هيچ ادله‌اي براي قطعيت اين نظريه پيدا نكردم.
"القاي اين انديشه به موسوي باوراند كه اعلام كند پيروز قطعي انتخابات است و در شرايطي كه مي‌دانستيم اينگونه نيست و به دليل حضور ناظران آقاي موسوي در قريب به اتفاق صندوق‌ها، نگراني در زمينه سلامت انتخابات وجود نداشت، تكرار گزاره نگراني از سلامت انتخابات و تقلب از طريق رسانه‌ها و بيانيه‌هاي گروه‌هاي مختلف اصلاح طلب به صورت شفاف پيگيري مي شد ".

* القاي عدم سلامت انتخابات و خط دهي بهزاد نبوي به رسانه هاي اصلاح طلب

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب توضيح داد: مقامات سابق و اسبق وزارت كشور مانند مصطفي تاج‌زاده از نگراني درباره سلامت انتخابات سخن مي‌گفتند و پيگيري موضوع صيانت از آرا به بهزاد نبوي سپرده شد و او دنبال جمع‌آوري افرادي براي معرفي آنها به عنوان ناظران بر انتخابات بود كه اين مسئله نشانگر سمت و سوي القاي نگراني و تاكيد بر لزوم صيانت از آرا بود.
وي ادامه داد:‌ علاوه بر پيگيري موضوع از طريق سايت‌هاي خبري وابسته به اصلاح‌طلبان، از سالهاي قبل و از زمان دولت خاتمي جلسات مستمري به صورت هفتگي بين بهزاد نبوي با مديران رسانه‌ها و متوليان سايت‌هاي اصلاح طلب برگزار مي‌شد و با آنكه نبوي صبغه فرهنگي و مطبوعاتي ندارد، هدايت خط خبري در رسانه‌هاي مذكور را انجام مي‌داد.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه نشست خبري خود به تبيين نحوه هماهنگي شبكه‌هاي خبري و افشاي منابع مالي رسانه‌‌هاي تبليغاتي وابسته به دوم خردادي‌ها پرداخت.

* جلسات مستمر سازمان يافته بهزاد نبوي و مديران رسانه‌هاي اصلاح‌طلب

اين عضو ستاد انتخابات ميرحسين موسوي اظهار داشت: علاوه بر جلسات مستمر سازمان يافته هفتگي بين بهزاد نبوي و مديران رسانه‌ها و متوليان سايت‌هاي اصلاح‌طلب، سايت‌هاي خبري به صورت مستقيم از چهره‌هاي شاخص جريان اصلاحات هدايت و حمايت مي‌شدند.

* سايت جمهوريت منسوب به فرزندان هاشمي رفسنجاني

مهدوي درباره يكي از سايت هاي تخريبي اصلاح طلبان افزود: سايت جمهوريت به صورت روشن منسوب به فرزندان آقاي هاشمي رفسنجاني بود و معلوم بود كه اداره‌كنندگان اين سايت بي‌پروا و صريح از كجا خط مي‌گيرند و مشغول پرونده‌سازي گسترده در خصوص عملكرد چهارساله دولت نهم بودند.

* موسوي برنامه نداشت؛ فقط دولت را تخريب مي كرد

وي ادامه داد: آقاي موسوي نيمه اسفند سال گذشته وارد عرصه انتخابات شد و ايام نوروز نيز كشور در تعطيلات پانزده روزه به سر مي‌برد و عملا گردآوري آمار و ارقام و آرشيو تصويري براي وي به صورت سازمان يافته بر عهده حاميان پشت پرده او بود.
عضو ستاد انتخابات موسوي گفت: مجموعه فعالان تبليغاتي موسوي به شكل نامتوازن و بي‌سابقه به تخريب رقيب او كه رئيس‌جمهور مستقر بود، پرداختند و با آنكه منتقدان وضع موجود در كنار اثبات ادعاي خود مبني بر نامطلوب بودن وضعيت بايد علت نامزدي خود را تبيين كنند، موسوي در اين زمينه ضعف داشت.
عضو ستاد انتخاباتي موسوي ادامه داد: كسي كه وضع موجود را نقد مي‌كند، علاوه بر علت نقد بايد بيشتر بگويد چه برنامه‌هايي دارد و چرا بايد مردم او را برگزينند اما آقاي موسوي عملا هيچ برنامه و متن مدوني در اين زمينه نداشت و آنچه در مناظره آخر در قالب برنامه در تلويزيون به نمايش درآمد، قطع نظر از نقد محتوا يك نوشتار آشفته بود.
سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) ادامه داد: آنچه موسوي انجام داد حجم گسترده تخريب دولت بود و كمپين و حركت انتخاباتي اين مجموعه نيز فاقد گزاره‌اي دال بر اداره كشور و شعار واحد بود و شعارهايي كه در اين زمينه داده شد، همچون "انسانم آرزوست " و " ادب مرد به ز دولت اوست " ، كسي را به سوي آنچه بايد انتخاب كنند رهنمون نمي‌كرد.
" آنچه موسوي در خصوص جمع‌آوري گشت ارشاد و يا در خصوص تقويت جايگاه دانشگاه‌ها مطرح كرد، بخش كوچكي از اداره نيروي انتظامي و نهاد آموزش عالي بود و در واقع نشان مي‌داد در برابر تخريب‌هايي كه عليه دولت صورت مي‌دهد برنامه‌اي براي ارائه ندارد ".

* بودجه انديشه نو را ستاد موسوي تامين مي كرد

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: منابع مالي رسانه‌هاي تبليغاتي موسوي از طريق ستاد انتخابات اين كانديدا تامين مي‌شد و به عنوان نمونه روزنامه انديشه نو كه روزنامه كم خرجي بود، از محل كمك هاي مالي كميته مالي و پشتيباني ستاد انتخابات موسوي منتشر مي شد.
مهدوي افزود: انديشه نو با قيمت 50 تومان توزيع مي ‌شد كه درآمدهاي ناشي از فروش آن صرف شبكه توزيع روزنامه مي‌شد ولذا هزينه چاپ، توليد و تحريريه آن از محل منابع مالي ستاد انتخابات موسوي تامين مي شد كه در مقايسه با ارقام كلان تبليغاتي اندك بود و آنها مي‌گفتند كه حتي مي‌توانيم تيراژ روزنامه را ميليوني بالا ببريم و از اين بابت جاي نگراني وجود ندارد، اما بنده به عنوان يك روزنامه‌نگار مي‌دانستم كه روزنامه خريدار ندارد و افزايش تيراژ در چنين شرايطي ريسك است.
وي ادامه داد: در جريان فعاليت‌هاي انتخاباتي كساني كه علاقمند هستند سهمي در قدرت داشته باشند و يا كساني كه فعاليت اقتصادي مي‌كنند و مي‌خواهند از طريق كمك مالي به يك نامزد پس از انتخاب او دايره فعاليت خود را گسترش دهند، براي جا نماندن از غافله به نامزدي كه تصور مي كنند پيروز انتخابات است، كمك مي كنند و در اين انتخابات هم برخي افراد در هفته آخر انتخابات به موسوي كمك مالي داشتند.

* سنگفرش يكي از خيابان‌ها با پوستر موسوي

عضو ستاد انتخابات موسوي تصريح كرد: آقاي موسوي مدعي بود علاقه‌اي به حجم گسترده تبليغات ندارد اما حاميان و هواداران وي از طرق مختلف به تامين مالي او پرداختند و در سايه اين كمك هاي مالي فراوان و اقداماتي چون فروش تابلو نقاشي هاي موسوي به دو برابر قيمت كه البته دربرابر هزينه‌هاي كلان تبليغاتي اندك است، شاهد انتشار پوسترهاي موسوي در تيراژ گسترده بودم به طوري كه سنگفرش يكي از خيابان‌هاي اصلي شهر از تصاوير او و اقلام سبز فرش شده بود
مهدوي در پاسخ به سوالي درباره نقش بستگان هاشمي و همچنين درباره سير گذار مواضع مير حسين موسوي از زمستان سال 87 تاكنون گفت: يكسري بحث‌ها را بنا بر مصالح شايد نتوان اكنون گفت و اميدوارم آن افراد به سمتي نروند كه در آينده نيازي به گفتن آن بحث‌ها باشد.

* جو ستاد عدم پذيرش نتايج انتخابات بود

سردبير روزنامه انديشه نو با اشاره به اعتراضات مير حسين موسوي به نتايج انتخابات، نقطه شروع اعتراضات را شامگاه 22 خرداد عنوان كرد و افزود: جو عمومي داخل ستاد، عدم پذيرش نتايج انتخابات و عدم اعتنا به روند قانوني شوراي نگهبان بود و ديديم كه در سه روز پس از انتخابات نيز هيچ گونه شكايتي به شوراي نگهبان داده نشد و فقط 7 مورد عناوين كلي داده شد.

* مواضع موسوي تحت تاثير گروه فشار تغيير كرد

مهدوي با اشاره به روند مواضع مير حسين موسوي از زمستان سال گذشته تا بعد از انتخابات گفت: آقاي موسوي ورود خود را با چند مصاحبه با وب سايت كلمه، يك مجله اقتصادي و ويژه نامه نوروزي يكي از روزنامه‌هاي اصلاح طلب آغاز كرد و ديديم كه در آن مصاحبه‌ها مواضع‌اش در سياست خارجي، اقتصاد و عدالت اجتماعي همان مواضع نخست وزير زمان جنگ بود و همان رويكردها را يادآوري مي‌كرد. اما بعد از اعلام نامزدي، گروه‌هاي فشار دور ايشان را گرفته و برايش شرط گذاشتند و فضاي دور او را طوري ساخته و قرائتي را برايش شكل دادند كه با مواضع گذشته‌اش فرق داشت و در نهايت نيز به عدم پذيرش نتايج انتخابات منتهي شد.

* مواضع افراطي راي موسوي را كاهش داد

وي افزود: كساني كه اطراف آقاي موسوي را گرفته بودند بحث هزار سخنراني را مطرح كرده‌ بودند كه اين سخنراني‌ها را همان افراد آن 3 ، 4 گروه انجام مي‌دادند و افراطي‌ترين مواضع و هر چيزي كه دلشان مي‌خواست القاء مي‌كردند و همين‌ها باعث شد كه آقاي موسوي راي عده‌ي زيادي را از دست داد.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب تصريح كرد: تصور خود موسوي اين بود كه در اصولگرا‌ها هم راي خوبي دارد حتي خودم از آقاي خاتمي شنيدم كه مي‌گفت ممكن است برخي كساني كه به من راي مي‌دادند به آقاي موسوي راي ندهند. اما او بيشتر از اين تعداد در بين اصولگراها راي دارد.
وي ادامه داد: آقاي موسوي در دايره گروه‌هاي فشاري محصور شد كه باعث عدم پذيرش نتايج انتخابات از سوي او شدند و آقاي موسوي در فاصله‌ كوتاه با آن موسوي كه تا قبل از آن بود متفاوت شد و كار به جايي رسيد كه گروه‌هايي كه پيش از اين از نظام و قانون دم مي‌زدند با تروريست‌ها، معاندين، خاندان پهلوي و گروه‌هاي خارجي هم صدا شدند.

* حلقه اتصال اصلاح طلبان با رسانه هاي خارجي

مهدوي با اشاره به فعاليت چشمگير رسانه‌هاي خارجي براي دامن زدن به اغتشاش در ايران گفت: كساني كه اين روزها در شبكه صداي آمريكا عليه ايران صحبت مي‌كنند تا 3،4 سال پيش در كنار همين گروه‌هايي كه دور آقاي موسوي را گرفته‌اند، تحت عنوان عضو دفتر تحكيم و يا روزنامه نگار فعاليت مي‌كردند و حتي بي بي سي نيز به روش‌ هوشمندانه تر از چند سال قبل عضو گيري كرد و اعضاي خود را آموزش داد تا اينكه 5،6 ماه قبل از انتخابات، دومين شبكه تلويزيوني غير انگليسي خود را كليد بزند كه تمام بودجه و خطوطش با دولت انگليس هماهنگ مي‌شود.
وي با اشاره به افرادي كه از مطبوعات ايران جذب رسانه‌هاي بيگانه شدند، گفت: ممنوعيت فعاليت رسانه‌هاي ضد ايراني در ايران و وجود افرادي از مطبوعات ايران كه جذب آن رسانه‌ها شده بودند باعث شد كه در حقيقت ارتباطات خبري اين رسانه‌ها از دفتر تلفن اين دوستان كه از ايران با خود برده‌ بودند تغذيه شود و همين ارتباط نيز باعث دو سويه شدن ارتباطات شد و افرادي ايراني نيز نكاتي را به اين شبكه‌ها القاء مي‌كردند كه اين همسويي و كار مستمر و نزديك در روند فعاليت‌هاي اين شبكه‌ها بسيار روشن است.

* اردوكشي خياباني در تضاد با اصلاح طلبي

مهدوي افزود: وضعيت به وجود آمده پس از انتخابات در ايران مبدا يك تغيير جهت تاريخي است چرا كه ذات اصلاح طلبي به معناي پذيرش چارچوب‌ها براي كارآمد‌تر كردن سيستم است اما گروه‌هايي كه با داعيه قانون و اصلاح طلبي شكل گرفته بودند به رفتار‌هاي فرا قانوني و تعيين تكليف در خيابان و به تعبير رهبري اردو كشي‌هاي خياباني روي آوردند كه اينها با ذات اصلاح طلبي در تناقض است و در بيانيه‌هاي آنها نيز مشخص بود كه اعتقادي به ساز و كارهاي قانوني ندارند.
اين عضو ستاد انتخاباتي مير حسين موسوي تصريح كرد: آقاي موسوي نيز پس از انتخابات ساز و كار قانوني انتخابات را نپذيرفت در حالي كه تا روزهاي پيش از انتخابات ايشان مي‌گفت كه «نظارت استصوابي را قبول ندارم و قانون آن را تغيير خواهم داد اما تا اين قانون پا بر جاست به آن عمل مي‌كنم» در حالي كه ديديم اين گونه نشد.
مهدوي اين تغيير رويكرد‌ها را به يك پيچ تاريخي تعبير كرد و با بيان اينكه ما اصلاح طلبي در چارچوب قانون اساسي را قبول داشته‌ايم و برنامه‌هاي آقاي خاتمي در سال 76 نيز شعار قانونگرايي بود، اظهار داشت: در اين انتخابات 14 ميليون نفر تمايل خود به اصلاح وضع موجود در چارچوب نظام را نشان دادند و مشخص شد كه اصلاح طلبي هنوز هم مخاطب دارد. اما اصلاح طلبي پسوند نام هيچ گروه و جرياني نيست و نياز به نوزايي و جوشش از درون دارد و نبايد اجازه داد كه اصلاح طلبي با گروه‌هاي پيوند بخورد كه با نپذيرفتن فرآيند‌هاي قانوني پايان اصلاح طلبي را رقم بزند.
سردبير روزنامه انديشه‌نو (منتسب به ستاد ميرحسين موسوي) افزود: اين گروه‌ها مي‌خواهند مانند ملي مذهبي‌ها يا نهضت آزادي كه در درون كشور ساز و كارهاي نظام و قانون را قبول ندارند باشند و يا ممكن است با عدم محكوميت صريح اغتشاش‌ها در كنار گروه‌هاي معاند و آشوب‌ طلبان و تروريست‌ها قرار بگيرند؛ در هر دو حالت ديگر نمي‌تواند به اين گروه‌ها، اصلاح طلب گفت.
اين عضو ستاد انتخاباتي موسوي با اشاره به نپذيرفتن فرآينده انتخابات از سوي مير حسين موسوي، گفت: تن ندادن آقاي موسوي به فرآيند انتخابات در حالي است كه حتي شوراي نگهبان اخيرا گروهي 5 نفره كه از نظر همه گروه‌ها رفتاري غير جناحي دارند را براي نظارت بر شمارش مجدد 10 درصد از صندوق‌ها مشخص كرده است اما باز هم در چنين فضايي آقاي موسوي تمكين نمي‌كند.

* موسوي از قضاوت تاريخ در مورد خود نگران است

وي افزود: آقاي موسوي دچار يك ابهام و گره‌ ذهني شده و از قضاوت تاريخ در مورد خود نگران است؛ او از ابتدا مدعي پيروزي در انتخابات بود و سرمايه‌ 20 سال سكوت خود را وارد ميدان كرد و حال با اين شكست، پذيرش اين مسئله باور پذير نيست و اگر بخواهد شكست را هم بپذيرد، درست كردن قافيه براي مصراعي كه سروده است بسيار سخت است و همچنين حال كه بيانيه‌هاي تحريك آميز او باعث كشته شدن تعدادي از افراد شده است، در مجموعه او خود را گرفتار مي‌بيند.
مهدوي تصريح كرد: به نظر من آقاي موسوي مي‌تواند از طريق قانوني اعتراض بكند و حتي مي‌تواند به شوراي نگهبان پيشنهاد بدهد و بايد حساب خود را از روند آشوب و اغتشاش و ريخته شدن خون‌ها جدا كند و همان طور كه از شخصيت او اين انتظار مي‌رود، فارغ از هر باوري كه دارد آرامش را به جامعه منتقل كند. چرا كه تاكنون نتيجه بيانيه‌هاي او فقط تداوم ناامني و به خطر افتادن منافع افراد عادي و بي‌گناه بوده است.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب و عضو ستاد انتخابات مير حسين موسوي در بخش پاياني نشست خبري خود، علت اصلي رويكرد مردم از موسوي در انتخابات رياست جمهوري دهم را فاصله گرفتن اين كانديدا از شخصيت و گفتمان اصلي خود عنوان كرد.

* اصلاح طلبان نتوانستند راي مردم را كسب كنند

وي افزود: انتظار بسياري اين بود كه آقاي موسوي به عنوان نخست وزير دوران امام كه تاكيد بر استكبار ستيزي و حمايت از حقوق مستضعفين داشت، با همان شخصيت‌ و گفتمان وارد عرصه انتخابات مي شد كه به نظر مي رسيد آراي موسع تري را نصيب او مي‌كرد.
اين فعال سياسي دوم خردادي ادامه داد: 14 ميليون راي دهنده به موسوي كساني بودند كه ضمن پذيرش نظام و قانون اساسي و علاقمندي به جمهوري اسلامي خواستار اصلاح روند اجرايي حاكم بر كشور بودند كه يك جريان اصلاح طلبي اصيل مي‌تواند آنها را نمايندگي كند.
مهدوي افزود: كارنامه جريانات حامي موسوي به گونه‌اي است كه بعد از انتخابات سال 80 در انتخابات‌هاي كه برگزار شد و مجري نيمي از آنها خودشان بودند، نامزد معرفي كردند، اما نتوانستند آراي مردم را جلب كنند.

* آزادترين انتخابات در كشور و پيروزي احمدي نژاد

مهدوي ادامه داد: در انتخابات شوراي دوم كه از آزادترين انتخابات در كشورمان بود و هيئت نظارت بر انتخابات حتي نيروهاي ملي - مذهبي را تائيد صلاحيت كرد، اصلاح طلبان نتوانستند پيروز شوند و در انتخابات شوراي سوم و در انتخابات مجلس هشتم نيز فهرست ياران خاتمي راي نياورد و در انتخابات رياست جمهوري نهم كه مصطفي معين و اكبر هاشمي رفسنجاني نامزد اين جريان بودند، در رقابت با احمدي نژاد شكست خوردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* سفرهاي استاني

عضو ستاد انتخابات موسوي تصريح كرد: در انتخابات رياست جمهوري دهم موسوي با رئيس دولتي رقابت كرد كه تعداد 60 سفر استاني انجام داد و حتي احمدي نژاد به برخي استان‌ها 2 بار سفر كرد و به نقاط دور افتاده شهرستان‌ها و روستاها سركشي كرد.
مهدوي افزود: آقاي موسوي در طول مدت كوتاهي كه وارد عرصه انتخابات شد، نتوانست به همه استان‌هاي كشور سفر كند و در برخي استان‌ها هم تنها يك سخنراني در مركز استان انجام داد ولي رقيب اصلي او رئيس جمهوري بود كه با بدنه جامعه ارتباط تنگاتنگ داشت.
وي ادامه داد: گستره روزنامه و اينترنت در كشور ما اندك است و با وجود نفوذ و گسترش خدمات رساني گسترده و عزم دولت نهم براي آباداني و سازندگي در دور ترين نقاط و نقاط محروم كشور و ديدار چهره به چهره رئيس جمهور، احساس همبستگي و دلبستگي و نزديك ميان احمدي نژاد و مردم به وجود آورد و پيروزي بر او سخت بود.
"اگر چه موسوي در تهران با غلبه مناطق شمال شهر بر احمدي نژاد پيشي گرفت اما نمي‌توان مناطق شهرداري پايتخت را بر كل كشور تعميم داد و بايد بدون اعتماد به نظر سازي‌ها واقع بينانه انتخابات و نتيجه آن را تحليل كرد ".
عضو ستاد انتخابات موسوي گفت: در استان‌هايي چون خراسان جنوبي و كرمان و مركزي راي غالب متعلق به آقاي احمدي نژاد بود اما متاسفانه برخي گروه‌ها و افراد جو را به گونه‌اي كردند كه موسوي با تصور پيروزي قطعي و قبل از شروع شمارش آراء، خود را پيروز معرفي كرد و نتيجه انتخابات را نپذيرفت.

* دلايل رويگرداني مردم از اصلاح طلبان

مهدوي بيراهه رفتن در شعارها، اشتباه گرفتن مطالبات و شعارهاي مردم و همصدايي با معاندين و دشمنان تابلودار نظام (سازمان يافته يا غير سازماني) و همراهي با جرياناتي كه اصل استقلال و تصميم گيري مردم را ناديده مي‌گيرند را دليل رويگرداني مردم از اصلاح طلبان عنوان كرد و گفت كه اگر نامزد اين جريان پيروز مي‌شد، جاي شگفتي داشت.

* قطع رابطه خوشه اي با تاجزاده و سازمان و برقراري آرامش

وي با اشاره به دستگيري 3 نفر از اعضاي شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب، گفت كه دستگيري اين افراد به دليل قطع روابط شبكه‌هاي خوشه‌اي جوانان با افراد مذكور همچون تاج زاده و قطع روابط ميان مديران رسانه‌ها و متوليان سايت‌هاي دوم‌خردادي با بهزاد نبوي به آرام شدن فضاي كشور بسيار كمك كرد.

* انتشار بيانيه هاي سازمان مجاهدين انقلاب بدون اطلاع اعضا

اين روزنامه‌نگار و فعال سياسي دوم خردادي در عين حال گفت كه پس از دستگيري افراد مذكور، سه بيانيه ديگر از سوي سران سازمان بدون اطلاع ساير اعضا از مسير تدوين و انتشار آنها منتشر شده كه عدم مرز بندي صريح با آشوبگران و بدخواهان و عدم پذيرش ساز و كار قانوني رسيدگي به اعتراضات به نتيجه انتخابات، محوري ترين فصل آن است.

* ادبيات تند مجمع روحانيون مبارز

مهدوي همچنين از مجمع روحانيون مبارز به دليل انتشار بيانيه اغتشاش طلبانه اخيرش انتقاد كرد و اظهار داشت: در حاليكه تصور مي‌شد اعضاي مجمع روحانيون مبارز به دليل كسوت انقلابي و تعلق آنها به طبقه روحانيت نقش تعادل بخش را در اين روزها ايفا كنند، در بيانيه اي افراطي كه بعيد به نظر مي‌رسد همه اعضا آن را امضاء كرده‌ باشند، همسو با مشاركتي‌ ها و با ادبيات تندتر از بيانيه‌هاي ديگر همصدا با آشوب طلبان در اين مسير گام برداشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016