یکشنبه 14 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: برخورد جدي با توسعه شبکه‌هاي ماهواره‌اي مخالف نظام

به گزارش ایرنا، "محمود هاشمي شاهرودي" رييس قوه قضاييه در بخشنامه اي روساي کل دادگستري هاي استان ها را موکلف کرد شعبي از دادسرا و محاکم جزايي استان را براي رسيدگي به شبکه هاي ماهواره اي معاند نظام اختصاص دهند.

وي در اين بخشنامه که متن آن روز يکشنبه در روزنامه رسمي کشور منتشر شد، به واحدهاي قضايي سراسر کشور دستور داد: رؤساي کل دادگستري استان ها مکلفند شعبي از دادسرا و محاکم جزايي مرکز استان را جهت رسيدگي به پرونده‌هايي با مضمون جرايم شبکه هاي ماهواره اي نظام با تصدي قضات مجرب به صورت تخصصي در نظر بگيرند و ترتيبي اتخاذ کنند متصديان امر قضا در رسيدگي به اين پرونده‌ها از نظرات کارشناسان و مسوولان امنيتي نهادهاي مرتبط جهت شناسايي مقاصد، اهداف و پشتيباني‌هاي مالي و سياسي و اطلاعاتي شبکه‌هاي موصوف استفاده کنند تا با اشراف بيشتر صدور احکام جامع و بازدارنده ميسر شود.

رييس قوه قضاييه در اين بخشنامه با اشاره به توسعه کمي و کيفي روزافزون شبکه‌هاي ماهواره‌اي مخالف نظام، تصريح کرد: توسعه کمي و کيفي شبکه هاي ماهواره اي مخالف نظام مستلزم اقدامات جدي در جهت برخورد با اين پديده است.

هاشمي شاهرودي در بخشنامه خود همچنين دستور داد: روساي دادگستري هاي سراسر کشور در خصوص افرادي که به نحوي از انحاء با اين شبکه‌ها همکاري مي‌نمايند و يا در قالب هسته‌هاي سازماني که از طريق سايتهاي ‌اينترنتي ايجاد مي‌شود، عضويت مي‌يابند، مستنداً به مواد 498، 499، 500 ، 504 ، 508 و تبصره ماده 510 قانون مجازات اسلامي، حسب مورد اقدام قضايي مناسب صورت پذيرد.

مواد مورد استناد رييس قوه قضاييه بخشي از فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامي است که به جرايم ضد امنيت داخلي و خارجي کشور پرداخته است.
بر اساس ماده 498 اين فصل، هر کس با هر مرامي، دسته، جمعيت يا شعبه جمعيتي بيش از دو نفر در داخل يا خارج از کشور تحت هر اسم يا عنواني تشکيل دهد، يا اداره کند که هدف از آن به هم زدن امنيت کشور باشد و محارب شناخته نشود، به حبس از دو تا 10 سال محکوم مي شود.

در ماده 499 همين فصل آمده است: هر کس در يکي از دسته ها يا جمعيت ها يا شعب جمعيت هاي مذکور در ماده 498 عضويت يابد، به سه ماه تا پنج سال حبس محکوم مي گردد، مگر اينکه ثابت شود از اهداف آن بي اطلاع بوده است.

در ماده 500 قانون مجازات اسلامي نيز آمده است: هر کس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع گروه ها و سازمان هاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد، به حبس از سه ماه تا يک سال محکوم خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماده 504 نيز تصريح کرده است: هر کس نيروهاي رزمنده يا اشخاصي را که به نحوي در خدمت نيروهاي مسلح هستند، تحريک موثر به عصيان، فرار، تسليم يا عدم اجراي وظايف نظامي کند، در صورتي که قصد براندازي حکومت يا شکست نيروهاي خودي در مقابل دشمن را داشته باشد، محارب محسوب مي شود و الا چنانچه اقدامات وي موثر واقع شود، به حبس از دو تا 10 سال و در غير اين صورت به شش ماه تا سه سال محکوم مي شود.

ماده 508 نيز با اشاره به همکاري با دولت ها يا گروه هاي خارجي متخاصم، افزوده است: هر کس يا گروهي با دول خارجي متخاصم بهر نحو عليه جمهوري اسلامي ايران همکاري نمايد، در صورتي که محارب شناخته نشود به يک تا 10 سال حبس محکوم مي گردد.

در تبصره ماده 510 قانون مجازات اسلامي نيز آمده است: هرکس بدون آنکه جاسوسي کند و يا جاسوسان را مخفي نمايد، افرادي را به هر نحو شناسايي و جذب نموده و جهت جاسوسي عليه امنيت کشور به دولت خصم يا کشورهاي بيگانه معرفي نمايد، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم مي شود.

رييس قوه قضاييه در اين بخشنامه مسووليت نظارت بر حسن اجراي اين بخشنامه را به رؤساي کل دادگستري استان ها محول کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016