سه شنبه 16 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی روزنامه نگار باردار؛ مهسا امرآبادی و سعيد حجاريان در خطر جدی است، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

افزايش محدوديت های امنيتی بر رسانه ها ايجاب می کند که سازمان ملل متحد نقش نظارتی خود را ايفا کند
۱۵ تيرماه ۱۳۸۸- نگرانی ها در باره سلامتی و امنيت جانی بيش از هزاران نفر از مردمی که بازداشت شده اند از جمله بيش از ۲۰۰ نفر از شخصيت های شناخته شده که در حبس بی ارتباط با دنيای بيرون نگهداری می شوند، بطور جدی افزايش پيدا می کند. گزارش ها در باره استفاده وسيع از سلول های انفرادی و شکنجه بازداشتی ها همچنين لحظه به لحظه بيشتر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در حاليکه قوه قضائيه بخشنامه ای برای جرم تلقی کردن همکاری با شبکه های ماهواره ای و هسته های اينترنتی صادر کرده است، مقامات در ايران روزنامه نگاران را همچنان در حبس نگه داشته اند و بازداشت ديگران ادامه دارد. مسعود باستانی از جمله روزنامه نگارانی است که در روز ۱۴ تير ماه در حاليکه برای بررسی وضعيت همسرش؛ مهسا اميرآبادی؛ روزنامه نگار بارداری که در ۲۴ خرداد ماه بازداشت شده بود، به قوه قضائيه رفته بود، بازداشت شد.
زندگی سعيد حجاريان؛ سياستمدار و روزنامه نگار اصلاح طلبی که در اثر سوء قصد دچار ناتوانی حرکتی است، نيز در معرض خطر است. بيش از ده روز است که خانواده حجاريان با او تماس نداشته اند و نمی توانند سلامتی وی را تائيد کنند. احتمالا سلامتی سعيد حجاريان در وضعيت بحرانی است و منجر به بستری شدن او در بيمارستان شده است. همسر حجاريان از زمان بازداشت او در ۲۵ خرداد ماه فقط يک بار به مدت ده دقيقه با او ديدار داشته است.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات ايرانی می خواهد که هزاران نفری را که به نتايج انتخابات ۲۲ خرداد ماه معترض بودند، فورا و بدون هيچ قيدو شرطی آزاد کند.
ارون رودز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در باره وضعيت مهسا امرآبادی گفت:" با توجه به وضعيت غير انسانی حاکم در بازداشتگاه ها و زندان های ايران، سلامتی و امنيت جانی مهسا و فرزند او در خطر جدی است." رودز تاکيد کرد "هر چند هيچکس خبری در باره مهسا ندارد، اما حتی بدون درنظر گرفتن بازجويی ها واحتمال شکنجه، فقط نگهداشتن او در وضعيت بی ارتباط با دنيای خارج برای يک چنين دوره طولانی به اندازه کافی برای آسيب زدن به او و فرزندش استرس زا بوده است."
رودز در مورد وضعيت سعيد حجاريان گفت که: "وضعيت جسمی حجاريان و سلامتی او قبل از بازداشت هم رو به بهبود نبود. و اين بسيار بی رحمانه و غير انسانی است که اين افراد در بازداشت های بدون ارتباط با دنيای خارج نگهداری می شوند."
در حاليکه تلاش ها برای بستن منابع اطلاعاتی مستقل شدت می گيرد، روزنامه نگاران بيشتری نيز بازداشت می شوند. درهفتم تيرماه ۱۳۸۸، مرتضی تهرانی؛ روزنامه نگار اعتماد ملی بازداشت شد. در نهم تيرماه کامبيز نوروزی؛ دبير حقوق انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شد و در ۱۴ تيرماه عيسی سحرخيز، روزنامه نگار واز اعضای موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران و مدير کل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره رياست جمهوری آقای خاتمی بازداشت شد. بر اساس اطلاعات رسيده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، بيش از ۲۰ روزنامه نگار در اعتراضات پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه بازداشت و همچنان در زندان بسر می برند.
به گزارش خبرگزاری های رسمی ايران، آيت الله هاشمی شاهرودی؛ رئيس قوه قضائيه روز گذشته بخشنامه ای صادر کرد و خواستار محاکمه افرادی شد که با شبکه های ماهواره ای همکار ی می کنند و يا به عضويت در "هسته های سازمانی که از طريق سايت های اينترنتی ايجاد می شوند"، در می آيند. آيت الله شاهرودی در اين بخشنامه همه مقامات قضايی در استانها را موظف کرد تا شعبه هايی را برای رسيدگی به پروند های مرتبط با ماهواره ها و سايت ها در نظر بگيرند. رئيس قوه قضائيه همچنين در اين بخشنامه اعلام کرده است که تمامی کسانی که به "نحوی از انحاء" با شبکه های ماهواره ای همکاری می کنند و يا در "قالب هسته های سازمانی که از طريق سايت های اينترنتی ايجاد می شوند" عضو می شوند، بر اساس مواد ۴۹۸، ۴۹۹ف ۵۰۰، ۵۰۴ ، ۵۰۸ و ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد. به اين ترتيب توزيع هرقلم اطلاعاتی يا خبری از طريق اينترنت يا شبکه های ماهواره ای جرم تلقی می شود.
ارون رودز در اين زمينه گفت: " اين اقداماتی که دولت ايران برای به خاموشی کشاندن روزنامه نگاران و قطع ارتباط آنها با جهان بيرون در پيش گرفته، نشان می دهد که چقدر اهميت دارد که الآن سازمان ملل متحد هئيتی را برای بررسی وضعيت به ايران اعزام کند و بدين ترتيب دولت ايران را وادار کند که نسبت به الزامات قانونی حقوق بشر خود پايبند باشد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016