جمعه 19 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانادا کاردار ايران را به دليل بازداشت مازيار بهاری، فراخواند، بی بی سی

دولت کانادا از احضار کاردار ايران در شهر اوتاوا و اعتراض اين کشور به بازداشت مازيار بهاری، فيلمساز و روزنامه نگار ايرانی-کانادايی خبر داد.

آقای بهاری که به عنوان خبرنگار هفته نامه آمريکايی نيوزويک در ايران فعاليت می کرد، در اواخر خرداد ماه (نيمه دوم ژوئن) و در پی شدت گرفتن اعتراض ها در ايران به نتيجه انتخابات رياست جمهوری بازداشت شد و لارنس کنون، وزير خارجه کانادا در بيانيه ای علاوه بر اعلام خبر احضار کاردار ايران، از ادامه بازداشت اين خبرنگار ابراز نگرانی نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه کانادا در بيانيه خود اعلام کرد بهرام قاسمی، کاردار ايران در پايتخت کانادا به وزارت خارجه را فراخوانده و "درخواست کانادا برای فراهم کردن فوری امکان دسترسی مقام های کنسولی کانادا در ايران به او، بهره مند شدن اين خبرنگار از کليه حقوق و حمايت های قانونی، و اعلام صريح اتهام هايی مطرح شده عليه او را دوباره مطرح کرد."

وزير خارجه کانادا همچنين در بيانيه خود بار ديگر از "بی اعتنايی مصرانه ايران به موارد بنيادين حقوق بشر از جمله آزادی بيان که بی توجهی به آن تعمدا ادامه دارد" ابراز نگرانی کرد.

اطلاعيه وزارت خارجه کانادا در شرايطی منتشر شده که سايت اين وزارتخانه با تاکيد بر اين مسئله که ايران تابعيت کانادايی شهروندان خود که از تابعيت دوگانه برخوردارند را به رسميت نمی شناسد، شهروندان کانادايی را از "کليه سفرهای غيرضروری به ايران" بر حذر داشته است.

با اين حال وزير خارجه کانادا در بيانيه خود تاکيد کرده که کانادا به تلاش‌های خود جهت تحت فشار گذاشتن ايران برای انجام اقدامی که به حل مسئله آقای بهاری منجر شود، ادامه خواهد داد.

بيانيه وزارت خارجه کانادا در شرايطی منتشر شده که برخی سياستمداران خارج از دولت اين کشور هم، مقام های دولتی کانادا را برای انجام اقدامی جهت آزادی آقای بهاری تحت فشار گذاشته اند.

از جمله جک ليتون، رهبر حزب دموکراتيک نوين (NDP) کانادا با انتشار بيانيه ای در روز پنجشنبه دهم ژوئيه، حادثه قتل زهرا کاظمی، ديگر خبرنگار ايرانی-کانادايی (در سال ۲۰۰۳) را ياد آور شد و نوشت: "دولت کانادا تا زمانی که از آزادی و امنيت آقای بهاری مطمئن نشده نبايد دست از تلاش بکشد."

خانم کاظمی که در هنگام مرگ ۵۴ سال سن داشت، به دليل عکس برداری در اطراف زندان اوين بازداشت شد، و در هنگام بازداشت در زندان اوين به قتل رسيد.

قتل اين خبرنگار باعث ايجاد تنشی طولانی مدت در روابط ايران و کانادا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016