جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ نماز گزاران با باتوم و گاز اشک آور، گزارش سحام نيوز از حواشی نماز جمعه تهران

سحام نيوز: امروز علی رغم گرمای هوا مردم حضوزی بی سايقه داشتند به طوری که از فاصله ٣ کيلومتری نمی شد با خودرو حرکت کرد. پير و جوان همه با هم آمده بودند تا حضور و اعتراض خود را نسبت به نتايج انتخابات و آن هم با شزکت در نماز عبادی سياسی جمعه اعلام کنند.

به گزارش سحام نيوز در خيابان های اطراف دانشگاه تهران حضور نيرو های امنيتی و نظامی مشهود بود.با اين وجود مردم که قصد شرکت در نماز جمعه را داشتند علی رغم محدوديت ها سعی داشتند خود را به دانشگاه تهران محل بر پايی نماز جمعه برسانند ولی متاسفانه پاسخ آنان گاز اشک آور و باتوم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است در خيابان های اطراف دانشگاه تهران اتوبوس های بسيار زيادی وجود داشت که نشان دهنده انتقال بسيار زياد عده ای از نمازگزاران با فراخوان نهاد های خاص و از نقاط گوناگون تهران بود.

در اين ميان مردم که حضور چشم گيری داشتند با فرياد الله اکبر اعتراض خود را نسبت به حضور بسيار زياد و حرکات زننده لباس شخصی ها اعلام می کردند.

بنا بر اين گزارش نيرو هايی که برای برقراری نظم به کمک باتوم و گاز اشک آور حضور داشتند حرمت نماز جمعه و نماز گزاران را نگه نداشته و با حمله به سمت آنان و پرتاب گاز اشک آور فضا را ملتهب ساختند.

با اتمام نماز حاميان کروبی و موسوی به صورت راهپيمايی با سر دادن شعارهايی به حر کت در آمدند که متاسفانه برخی از نيروهای خودسر به مردم حمله کرده و به ضرب وشتم نمازگزاران پرداختند و از سوی ديگر گار اشک آور در خيابان‌های اطراف انقلاب به ويژه خيابان قدس و ۱۶ آذر شليک شد.

همچنين به گزارش پارلمان نيوز دوربين صداو سيما و چند دوربين ديگر در ميان جمعيت و از پشت نرده‌های دانشگاه از مردم فيلمبرداری می‌کردند که اين اقدام با اعتراض مردم با سر دادن شعارهای عليه صدا و سيما و هو کردن فيلمبرداران مواجه شد.

هنگام ايراد خطبه توسط هاشمی رفسنجانی جمعيت در حمايت از مواضع انتقادی او به انتخابات شعار الله اکبر سر دادند.

زمانی‌که خطيب نماز جمعه از زندانی بودن شخصيت های سياسی انتقاد کرد مردم شعار زندانی سياسی آزاد بايد گردد سر دادند.

تاکيد هاشمی رفسنجانی بر نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام و اينکه" می‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولی متاسفانه آنگونه که می‌خواستيم نشد "با شعار های الله اکبر،" موسوی، موسوی حمايت" حاضران در نماز جمعه مواجه شد.

مردم در برخی نقاط برای خنثی کردن اثر گاز اشک آور که به شدت هوا را پر کرده بود آتش روشن کردند.

در برخی خيابان‌ها نماز گزاران ناچار شده بودند برای ايجاد دود در هوا و کمک به بيماران ريوی و آسمی برخی لوازم همراه خود از جمله زيرانداز را بر روی آتش انداخته تا دود آن، اثر گاز اشک آور را از بين ببرد.

ماشين‌ها در خيابان‌های اطراف به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم بوق خودروهای خود را به صدا در آوردند.

با حضورگسترده گارد موتور سوار،گارد ضد شورش و لباس شخصی‌ها حدود ساعت چهار بعداز ظهر مردم از اطراف خيابان انقلاب متفرق شدند و آرامش نسبی بر اين منطقه حاکم شد.

متاسفانه نماز جمعه ای که قرار بود باعث وحدت شود با بی تدبيری به خشونت کشيده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016