شنبه 27 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر ويژه - گزارشي از حضور صدها هزار نفر از حاميان موسوي در نماز جمعه تهران به امامت هاشمي رفسنجاني

فرهاد رجبعلي

صدها هزار نفر از حاميان ميرحسين موسوي در اقدامي بي‌سابقه در نماز جمعه تهران به امامت حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني حضور يافتند.

از ساعت‌هاي اوليه و با باز شدن درب‌هاي دانشگاه تهران طرفداران ميرحسين موسوي در كنار نرده‌هاي دانشگاه تهران حضور يافتند كه با هدايت پليس و نيروهاي لباس شخصي در اواسط روز به صورت متمركز در خيابان قدس (ضلع شرقي دانشگاه تهران) جمع شدند.

فضاي امنيتي اطراف دانشگاه به حدي بود كه نيروهاي امنيتي و لباس شخصي در ابتداي تجمع به راحتي افراد مورد نظر خود را از بين مردم انتخابات و آنان را به داخل دانشگاه مي‌بردند و تمامي وسايل آنان را تفتيش و نيز آنان را مورد پرسش قرار مي‌دادند و در نهايت با تهديد از آنها مي‌خواستند كه محل را ترك نمايند.

با شروع مراسم و سخنراني آغازين نماز جمعه در ساعت 11:30 دقيقه جمعيت با فرياد‌هاي ممتد "الله اكبر" و "صلوات" يكديگر را به نشستن و تشكيل صفوف دعوت كردند كه به سرعت خيابان قدس و طالقاني مملو از جمعيت حاميان ميرحسين موسوي شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در طول سخنراني سيد رضا تقوي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه، هرگاه سخنران صحبت از رهبري مي آورد بلافاصله با واكنش تند مردم و شعار عليه آيت‌الله خامنه‌اي همراه مي شد و با "هو" كردن‌هاي ممتد. به طوري كه چندين مرتبه نيروهاي لباس شخصي در بين مردم كنترل از دست دادند و با طرفداران ميرحسين موسوي درگير شدند. و حتي در جبران حركت حاميان موسوي پوسترهاي آيت الله خامنه‌اي را از براي تحريك در بين حاميان موسوي مي‌چرخاندند.

از بين نمازگزاران حامي موسوي زنان و مردان ميانسال و سالخورده ديده مي شد كه همراه خانواده به نماز جمعه آمده بودند كه اكثرا به دليل ازدحام نتوانسته بودند خود را به خيابان طالقاني رسانده و در ضلع جنوبي خيابان قدس مسقر شدند اما نيروهاي لباس شخصي و گارد يگان ويژه بدون هيچ دليل و انگيزه اي در اواسط روز به صفوف مردم يورش برده و با گاز اشك‌آور و فلفل بسياري از زنان و مردان سالخورده و كودكان را مجروح كردند.

اما يورش نيروهاي لباس شخصي در بخش پاياني نماز جماعت نيز تكرار شد و در حالي كه هنوز نماز نمازگزاران به اتمام نرسيده بود، پرتاب گاز اشك‌آور در بين صفوف نمازگزاران حامي ميرحسين موسوي موجب شد تا بسيار از آنان جانماز و زيراندازهاي خود را از شدت تراكم گاز ترك كنند و نماز را نيمه كاره رها سازند.

اين عمل نيروهاي لباس شخصي و يگان ويژه اعتراض شديد جمع نمازگزار را به همراه داشت و البته مصدوماني را هم در پي داشت. يكي از مصدومان يك جانباز شيمايي جبهه جنگ بود كه در جريان پرتاب گاز اشك‌آور و فلفل دچار گاز گرفتگي شد و به علت وجود صدمات ناشي از جنگ دچار نفس تنگي شديد شد و از حال رفت. اين جانباز قبل از بي‌هوشي به اطرافيان خود گفت كه جانباز شيميايي ست و نياز فوري به اكسيژن دارد كه نيروهاي امداد مستقر در خيابان طالقاني تهران بلافاصله در محل حضور يافتند و به اين مصدوم كپسول اكسيژن وصل كردند.

در يورش پليس به مردم بسياري زخمي و دستگير شدند. دو جوان در جريان گاز گرفتگي به دست نيروهاي پليس افتادند كه با ضرب و شتم شديد آنان با باتوم از حال رفتند. عده‌اي ديگر نيز دچار شكستگي پا و سر شدند كه توسط نيروهاي امداد به بيمارستان انتقال يافتند.

يكي از نكات جالب توجه در انتقال مصدومان به بيمارستان مخالفت مردم با انتقال مصدومان به بيمارستان بود. بسياري بر اين اعتقاد بودند كه نيروهاي امنيتي در صورت خروج آمبولانس از محل مصدومان را از داخل آمبولانس به بيرون مي‌كشند و با خود به نقاط نامعلومي منتقل مي‌كنند. در پي اين مخالفت‌ها حاميان مهندس موسوي مانع از انتقال مصدومي شده بودند كه بر اثر ضربات باتوم بر سر و پايش دچار شكستگي‌هاي متعدد در بدنش شده بود و توسط نيروهاي مردمي به بيمارستان انتقال يافت.

در مراسم نماز جماعت، بسياري از حاميان ميرحسين موسوي از زن و مرد در كنار يكديگر به اقامه نماز پرداختند.

در انتهاي نماز جماعت مسئول شعار نماز جمعه ضمن درخواست ترك محل از نمازگزاران خواست تا عليه امريكا و مخالفين ولايت فقيه شعار دهند كه حاميان مهندس موسوي شعار "مرگ بر روسيه" و "مرگ بر چين" مي‌گفتند.

پس از پايان مراسم، جمعيت به دو سمت ميدان انقلاب و بلوار كشاورز حركت كردند كه نيروهاي يگان ويژه در بلوار كشاورز مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و جمعيت را به سمت خيابان كارگر و جلال‌ آل‌ احمد هدايت كردند.

نيروهاي طرفدار احمدي‌نژاد و حزب‌اللهي در ميدان انقلاب با سردادن شعارهاي "مرگ بر ضد ولايت فقيه" و "ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند" به سمت اتوبوس‌هاي آماده حركت جهت انتقال به مقصدشان مي‌رفتند. در پي راهپيمايي حاميان احمدي‌نژاد درگيري‌هايي بين نيروهاي پليس و حاميان جنبش سبز صورت گرفت كه اين درگيري‌ها تا تقاطع خيابان شادمان و خيابان آزادي ادامه داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016