یکشنبه 28 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدي: بسياري حكم رهبري را مانند مصوبات مجلس مي‌دانند، ايرنا

محمدتقي مصباح يزدي گفت:ما مسئوليني را داريم كه بارها گفتند ما ولايت فقيه را به دليل درج در قانون اساسي قبول داريم و اين يعني اينكه اگر قانون اساسي نبود ولايت فقيه را قبول نداشتند.

به گزارش ايرنا رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) كه در چهاردهمين دوره آموزشي طرح ولايت و نهمين دوره تكميلي بسيج دانشجويي كشور در مشهد سخن مي‌گفت با بيان اينكه امروزه بسياري از افراد حتي حكم رهبري و فرمايشات ايشان را مانند حكم و مصوبات مجلس شوراي اسلامي مي‌دانند، تصريح كرد: امروزه مي‌بينيم براي اينكه حتي اين حكم‌ها را از ميان ببرند و اجرا نكنند، اعتصاب و شورش راه مي‌اندازند و حتي آنهايي كه مي‌گفتند انتخابات بايد باطل شود نيز از جمله اين افراد بودند.

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به بحث ولايت فقيه ابراز داشت: امروزه براي بسياري از افراد ولايت فقيه از نظر علمي روشن نيست و حتي پس از انقلاب براي بسياري از افراد كه مسئوليتي را بر عهده داشتند و اصولگرا نيز بودند ولايت فقيه از نظر علمي روشن نبود.

مصباح يزدي با بيان اينكه تفكر شيعه امامت است، بيان داشت: بر سر همين موضوع امامت ما با ديگران اختلاف داريم زيرا كه امامت تفكر شيعيان است.

آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ادامه گفت : وظيفه‌اي كه يك انسان آگاه و متعهد دارد اين است كه فتنه‌ها را در شكل امروز آن بشناسد .

وي با اشاره به درگيري‌ها و فتنه‌ها در صدر اسلام اظهار داشت : در صدر اسلام ميان دوستان و ياران پيامبر اسلام (ص) درگيري بود كه سبب مي‌شد انسان نتواند حق را از باطل بشناسد و گناهكار را پيدا كند .

وي افزود: اكنون پس از گذشت يك هزار و ۴۰۰ سال از تاريخ اسلام اين نوع از درگيري ها، اختلافات و فتنه‌ها وجود دارد و در حال افزايش است و قطعا در هر فتنه يك عامل وجود ندارد بلكه صدها عامل يك فتنه را به وجود مي‌آورند.

مصباح يزدي منظور از فتنه را كه چندبار در نهج البلاغه تكرار شده، ناامني هاي اجتماعي دانست و خاطرنشان كرد: ممكن است اين كلمه علاوه بر ناامني اجتماعي، آشفتگي‌هاي ديني، اعتقادي و اخلاقي را نيز در بر گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه در فتنه سه گروه دخيل اند، ادامه داد: گروه اول طراحان فتنه هستند، گروه دوم افراي هستند كه از برپا شدن فتنه‌ها به منفعت‌هايي مي‌رسند و گروه آخر كساني هستند كه اين فتنه‌ها هيچ نفع و ضرري براي آنها ندارد.

وي اضافه كرد: امروزه عده زيادي از مردم در گروه سوم قرار مي‌گيرند و در واقع قرباني واقعي آنها هستند.

عضو خبرگان رهبري تصريح كرد: اكنون مي‌بينيم كه حتي افراد هوشيار و زيرك هم فريب فتنه‌ها را مي‌خورند و در همين راستا وظيفه‌اي كه يك انسان آگاه و متعهد دارد اين است كه فتنه‌ها را در شكل امروزي آن بشناسد.

وي دشمن شناسي را در آگاهي و شناخت فتنه‌ها موثر دانست و عنوان داشت: اگر دشمن را درست بشناسيم، فريب فتنه‌ها را نمي‌خوريم و همچنين در كنار اين دشمن شناسي بايد آگاهي‌هاي لازم را در ارتباط با هوس‌هاي اشخاص نيز داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016