پنجشنبه 1 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش راديو فردا از نخستين روز اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

کنار هم، کسانی که هرگز کنار هم نبودند

روزبه ميرابراهيمی (نيويورک) - جمعی از روشنفکران و فعالان سياسی ايرانی از روز چهارشنبه اعتصاب غذا و تحصن سه روزه‌ای را در مقابل سازمان ملل متحد واقع در شهر نيويورک آغاز کردند.

از مدتی پيش اکبر گنجی، از زندانيان سابق جمهوری اسلامی، به همراه تعداد ديگری از روشنفکران ايرانی اعلام کرده بودند که برای اعتراض به وضعيت حقوق بشر در ايران و درخواست آزادی زندانيان سياسی در مقابل سازمان ملل دست به اعتصاب خواهند زد.

اين اقدام با استقبال گروه‌ها شخصيت‌های مختلف ايرانی و خارجی روبه‌رو شد. به‌گونه ای که از عبدالکريم سروش، پژوهشگر دينی، تا گوگوش، خواننده مشهور ايرانی، به جمع حاميان اين حرکت پيوستند.

از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی نيويورک، اندک اندک جمعيت معترضان و حاميان در محلی که برای اين مراسم در نظر گرفته شده بود، جمع شدند.

شخصيت هايی از جمله مصطفی رخ صفت، رضا فانی، عبدالعلی رضايی، حميد دباشی، بناعزيزی، رضا براهنی، حسين کمالی، نادر هاشمی، شيرين نشاط، شهرنوش پارسی پور، مهرانگيز کار، مجيد محمدی، نيره توحيدی، عبدی کلانتری، گوگوش، شهره آغداشلو، فرامز اصلانی، از جمله حاضران در اين تجمع اعتراضی بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استقبال رسانه‌ها نيز از جمله موضوعات جالب توجه اين نشست بود. تلويزيون سی ان ان، شبکه صدای آمريکا، شبکه فارسی بی بی سی و تعداد ديگری از شبکه های تلويزيونی برای پوشش خبری اين برنامه حضور داشتند.

در کنار برنامه تحصن، برنامه‌های ويژه سخنرانی نيز برگزار شد که افراد مختلف به بيان ديدگاه های خود پرداختند.

سخنرانی ها رسما پس از ساعت ١١ صبح آغاز شد و تا هفت عصر ادامه داشت. هر چند در اين فاصله چند ساعتی نيز بين دو برنامه صبح و عصر فاصله وجود داشت.

«برنامه ای ملی»

در ابتدای اين مراسم اکبر گنجی طی سخنان کوتاهی اين برنامه را «برنامه‌ای ملی» توصيف کرد و گفت: «اين برنامه به سود هيچ گروهی نيست و يک برنامه سياسی نيز نيست، بلکه يک برنامه کاملا حقوق بشری است. ما برای محکوم کردن سرکوب‌هايی که در ايران صورت می‌گيرد اينجا جمع شده‌ايم».

وی افزود: « خواست اصلی ما آزادی يکايک زندانيان سياسی و عقيدتی است.»

گنجی با اشاره به پرده بزرگی که پشت تريبون قرار داشت گفت: «دوستان ما بيش از ۶٠٠ اسم را ليست کرده اند که از زندانيانی هستند که در همين تحولات اخير بازداشت شده‌اند. اسامی با رنگ‌های سبز بازداشتی ها هستند و اسامی که رنگ قرمز دارند شهدای اين دوره هستند».

اين زندانی سياسی سابق يادآور شد که اين فهرست هر لحظه در حال تکميل است و از دو خواهر ِ زندانی ِ تازه مسيحی شده و هفت زندانی بهايی به عنوان زندانيانی ياد کرد همه خواهان آزدادی آنان نيز هستند.

«يک حکومت، يک دولت»

پس از گنجی، نيره توحيدی، که مديريت برنامه سخنرانی‌ها را در دست داشت از رضا براهنی دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد.

براهنی با تشکر از برگزارکنندگان اين نشست گفت: «همه ما بايد از اين موضوع دفاع کنيم که انسان ها بايد هر آنچه را که می‌خواهند را بتوانند بگويند.» وی يادآور شد که «وقتی ما از دموکراسی سخن می گوييم يعنی يک حکومت و يک دولت آنهم دولتی انتخابی. به همين خاطر ما به انتخابات آزاد نيازمنديم.»

براهنی همچنين با به نيکی ياد کردن از زنان ايرانی آنان را «نيمی از جمعيت ايران» دانست «که در زندان» هستند. و تاکيد کرد که تنها «يک فرد انتخابی می تواند نماينده کشور در دنيا باشد و نه هيچ کس ديگر».

«دوباره به ايرانی بودنم افتخار کردم»

در ادامه برنامه مهدی سحرخيز، پسر عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگاری که در تحولات پس از انتخابات در ايران بازداشت شد، سخنان کوتاهی را بيان کرد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اينکه پدرش همواره از آزادی بيان دفاع کرده است گفت: «وقتی خاتمی رئيس جمهور شد و به سازمان ملل آمد و سخنرانی کرد، من به ايرانی بودنم افتخار کردم. وقتی احمدی نژاد به سازمان ملل آمد و آنگونه سخن گفت من شرم گين شدم و امروز نه به خاطر پدرم که به خاطر فعاليت‌هايی که ايرانيان در داخل کشور می‌کنند دوباره به ايرانی بودنم افتخار می‌کنم.»

وی ادامه داد:«ما هرگز ساکت نخواهيم شد و همه با هم هستيم و جهان نيز نظاره‌گر ماست.»

گوگوش و مخملباف

در ادامه پيام کتبی محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ايرانی در اعلام همبستگی با متحصنين قرائت شد. پس از آن مجری از گوگوش دعوت کرد تا سخنان خود را در ميان حاضران بيان کند.

اين خواننده سرشناس ايرانی در همان ابتدا اشاره کرد که «سياستمدار» نيست وسخنرانی هم خوب بلند نيست. وی در سخنانی که از روی نوشته می خواند گفت: «آمده ام تا نشان دهم اهل سازش با اين رژيم خونخوار و خودکامه و غير دموکراتيک نيستم. آمده‌ام تا نشان دهم پشتيبان خواسته‌های بر حق مردم کشورم هستم.»

گوگوش در ادامه ضمن اعلام مخالفت با هر نوع خشونت و جنگ و خونريزی و حضور بيگانه تاکيد کرد:«از گام های مثبت هر چند کوچک همچون همين فراخوان پشتيبانی می کنم با اين اميد که با تداوم اين گونه حرکات شاهد برقراری دموکراسی در ايران باشيم».

اصلانی: «ندای آزادی»

نشست عصر با فاصله چند ساعته با نشست صبح در ساعت ۴ و نيم بعد از ظهر با هنرنمايی فرامزر اصلانی آغاز شد.

اين خواننده شهير ايرانی در اين فرصت به نواختن چند آهنگ و ترانه پرداخت.

از جمله وی آهنگ و ترانه‌ای را که به مناسب مرگ «ندا آقا سلطان» ساخته بود در حضور شرکت کنندگان اجرا کرد.

وی در اين زمينه گفت: «زمانی که عکس ندا را ديدم اين آهنگ و ترانه را ساختم و اجرا کردم. حتی منتظر استوديو و ضبط‌های حرفه ای هم نماندم و گفتم حس منتظر استوديو نمی‌ماند و با امکاناتی معمولی خواندم و ضبط کردم و با کمک دوستان در يوتيوب منتشر کردم.»

«تاريخ دو جنسی»

پس از فرامرز اصلانی، مهرانگير کار به سخنرانی پرداخت. اين وکيل سابق دادگستری ايران با اشاره به برخی از قوانين جمهوری اسلامی گفت: «حتی در همين قوانين خود نوشته آقايان نيز با همه محدوديت‌ها، برای حفظ حقوق متهم راه حل‌هايی وجود دارد. عجبا که ماموران قضايی و اجرايی حتی قوانين خود نوشته خود را نيز رعايت نمی‌کنند.»

خانم کار با اشاره به اينکه ۲۲ سال سابقه وکالت در ايران را دارد گفت: «بنابر تجربه‌ای که دارم شهادت می‌دهم که مهم‌ترين حقی که ايرانيان از آن محروم هستند «حق دفاع» است.

وی با اشاره به وضعيت کنونی وکلا در ايران و همچنين انتقاد از آيين‌نامه جديد قوه قضاييه در مورد کانون وکلا گفت: «وکلا را در شرايطی قرار دادند که فقط بايد از خودشان دفاع کنند. اگر آيين‌نامه جديد اجرا شود – هر چند فعلا متوقف شده است- ديگر هيچ متهمی کم‌ترين شانسی نخواهد داشت، که حتی در دادگاه‌ها وکلای خودشان را داشته باشند.»

اين فعال حقوق زنان و وکيل دادگستری با اشاره به ماده قانونی که به قاضی اجازه می‌دهد تا در دوران تحقيقات مقدماتی مانع حضور وکيل باشد گفت: «خلا حضور وکيل در مرحله تحقيقات امکان شکنجه را افزايش می‌دهد.»

مهرانگيز کار در بخش پايانی سخنان خود با اشاره به حضور «پر رنگ» زنان در تخولات اخير گفت: «جناب آقای براهنی سال‌ها پيش نوشته بود که تاريخ مذکر است زيرا نقش آفرينان و نويسندگان تاريخ مذکر بوده اند و به همين خاطر اگر زنان نقش آفرينی هم بودند يا ناديده يا کم رنگ جلو داده شده‌اند. اما خوشحالم که امروز بگويم تاريخ مذکر به تاريخ دوجنسی وارد شده است و حضور زنان و دختران ما در تحولات حاکی از همين نکته است.»

در ادامه برنامه عصر شخصيت‌های ديگری نيز به بيان نظرات خود پرداختند. احمد کريمی حکاک، قائم مقام، نهضت فرنودی، مجيد محمدی، حميد دباشی و شهره آغداشلو از جمله اين افراد بودند. پيام اعلام همبستگی عبدالکريم سروش نيز توسط اميد معماريان خوانده شد.

شهره آغداشلو، بازيگر مطرح ايرانی، در سخنان خود خطاب به اعضای سازمان ملل گفت که « مردم ايران پس از سی سال تحمل سختی‌ها امروز تصميم گرفته‌اند که سرنوشت خود را در دست بگيرند. اعضای سازمان ملل بايد همين امروز عملی انجام دهد پيش از آنکه ايران با خون سرخ بچه‌های ما قرمز شود.»

اعتصاب غذا و تحصن جمعی از روشنفکران و فعالان سياسی ايرانی در مقابل سازمان ملل برای درخواست آزادی تمام زندانيان سياسی از روز چهارشنبه آغاز شده است و تا روز جمعه ادامه خواهد يافت.

پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، معترضان نتايج اعلام شده را نپذيرفتند و اعتراض‌های مسالمت‌آميز با سرکوب نيروهای امنيتی روبه‌رو شد. تعدا زيادی از شهروندان معترض، روشنفکران، فعالان سياسی و مدنی و روزنامه‌نگاران در مدت اخير بازداشت شده‌اند و طبق آمار اعلام شده دست کم ۲۰ تن از معترضان نيز کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016