جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله نوری در ديدار با خانواده بازداشت شدگان اخير: تخلفات گسترده حکومت يک وضعيت باخت باخت به وجود آورده است

- تخلفات گسترده حکومت به لحاظ شرعی و قانونی در اين ايام برای آن ها يک وضعيت باخت باخت به وجود آورده است.
- دستگيری ها هر نتيجه ای داشته باشد به زيان حکومت است.
- آيا مردم اعترافات را ناشی از آزار و اذيت زندانيان تلقی نمی کنند؟
- به جای اينکه در صدد برخورد با فحاشی ها و هرزگی ها باشند در جهت بهره گيری از افراد هتاک و فحاش بر آمده اند.
- به جای تواضع و فروتنی که مايه ايجاد محبت و مودت می شود با نخوت و تکبر رفتار می نمايند.
- کسانی که از قانونگرايی دم می زنند بايد تمامی اصول قانون اساسی را رعايت کنند.
- حکومتی که مدعی حمايت مردمی است، نبايد از تظاهرات مسالمت آميز هراس داشته باشد.

عبدالله نوری به مناسبت عيد مبعث با خانوادهء تعدادی از بازداشت شدگان اخير ديدار و گفتگو کرد.
عبدالله نوری با حضور در منازل سعيد ليلاز، محمد قوچانی، سعيد حجاريان، محمد علی ابطحی، مصطفی تاج زاده، عبدالله مومنی، حميدرضا جلايی پور (پدر محمد رضا جلايی پور)، احمد زيدآبادی، عيسی سحرخيز و بهزاد نبوی، از نزديک در جريان نحوهء بازداشت و مشکلات خانواده های ايشان قرار گرفت.
عبدالله نوری در اين ديدارها اظهار داشت: فکر می کنم بيش از اينکه اين نوع دستگيری ها مبنای منطقی و يا مستند حقوقی داشته باشد نشان از سر در گمی و به دنبال مجرم خيالی گشتن، می ماند. تخلفات گسترده حکومت به لحاظ شرعی و قانونی در اين ايام برای آن ها يک وضعيت باخت باخت به وجود آورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به اعتقاد من دستگيری ها هر نتيجه ای داشته باشد به زيان حکومت است و به همين جهت به نظر می رسد آقايان در کار خودشان مانده اند و نتوانسته اند از افرادی که دستگير کرده اند آن چيزی را که مدنظرشان است بدست بياورند و اين وضعيت برای آنها کلاف سردرگم شده است. چنانکه اگر بدون نتيجه زندانيان بی گناه را آزاد کنند بايد پاسخ دهند که دليل دستگيری ها چه بوده است و چنانچه آزاد نکنند بايد پاسخ دهند که اين عزيزان را برای چه نگاه داشته اند؟ اگر هم اعترافاتی از آنها منتشر کنند چه کسی بر سلامت اعترافات صحه می گذارد؟ و آيا مردم اعترافات را ناشی از آزار و اذيت زندانيان تلقی نمی کنند؟ زيرا چنانچه فشاری برای اقرار گيری نباشد اعتراف به دروغ معنا پيدا نمی کند، به همين جهت است که ميگويم وضعيت فعلی برای حکومت باخت باخت کامل است. شايد به همين دليل است که آقای هاشمی راه حلی ارايه می دهد که می تواند حکومت را تا حدی از اين بحران و بن بست برهاند و ايکاش حکومت از اين فرصت بدست آمده استفاده می کرد و به احترام رييس مجلس خبرگان و رييس مجمع تشخيص مصلحت همين نظام زندانيان حوادث اخير را آزاد می کرد و گرنه واسطه شدن افراد ديگر آنهم پس از تنفيذ و تحليف نمی تواند هيچگونه منفعتی را عايد حکومت کند، بلکه به اعتقاد من بر باخت ها می افزايد.
عبدالله نوری ضمن اظهار تاسف از وضعيت پيش آمده گفت: نمی توان اعتراض خيل کثيری از مردم را نايده گرفت، حکومتی که مدعی است مردم حامی او هستند نبايد از نقد و اعتراض و تظاهرات مسالمت آميز مردم هراس داشته باشد.
عبدالله نوری همچنين به لباس شخصی هايی که اين روزها با ضرب و شتم مردم و هتاکی به آنها و استفاده از سلاح سرد و گرم جهت ارعاب و تهديد مردم به کار گرفته می شوند که در موارد متعدد باعث شهادت انسان های بيگناه شده است اشاره کرد و ضمن اظهار تأسف عميق نسبت به سقوط اخلاقی در کشور گفت: آقايان به جای اينکه در صدد اصلاح اشتباهات خود باشند بر اشتباه خود پافشاری می کنند، به جای اينکه در صدد برخورد با فحاشی ها و هرزگی ها باشند در جهت بهره گيری از افراد هتاک و فحاش بر آمده اند، به جای گسترش رحمت و عطوفت، حتی با خواص هم با تهديد و ارعاب و غضب سخن می گويند و به جای تواضع و فروتنی که مايه ايجاد محبت و مودت می شود با نخوت و تکبر رفتار می نمايند.
وی با اظهار نگرانی از عدم پاسخگويی مسئولين در خصوص وضعيت بازداشت شدگان اخير نسبت به تبعات اينگونه برخوردها با کسانی که سالها در کشور مسئوليت های کليدی داشتند هشدار داد و گفت: کسانی که از قانونگرايی دم می زنند و ديگران را به رعايت قانون دعوت می کنند حداقل بايد خودشان تمامی اصول قانون اساسی را رعايت کنند نه اينکه فقط يکسری از اصول قانون اساسی که به نفعشان است را قبول داشته باشند.
مگر آقای هاشمی رفسنجانی چه گفت که برخی آقايان را تا اين حد بر آشفته کرده است؟ مگر آقايان موسوی، خاتمی و کروبی سخنی جز خواست اکثريت مردم می گويند؟ به راستی اگر کسی بگويد زندانيان حوادث اخير آزاد شوند و به دنبال آب ريختن بر روی آتش افروخته شده باشد بايد بر او نهيب زد که شما چه کاره ايد؟ راستی ما را چه شده است؟ و به کجا می رويم؟ آيا آنچه از اسلام آموختيم همين است؟ قرآن می فرمايد: " وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْأَبْصارُ " (ابراهيم – ۴۲) گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام می‏دهند، غافل است! نه، بلکه کيفر آنها را برای روزی تأخير انداخته است که چشمها در آن به خاطر ترس و وحشت از حرکت باز می‏ايستد.
عبدالله نوری در پايان اين ديدارها با دعا برای آزادی زندانيان گفت: از خداوند رحمان می خواهيم وسيله رهايی همه زندانيان بی گناه و همه در بند شدگانی که در راه آزادی انديشه و عقيده تلاش کرده و می کنند را فراهم فرمايد. وی همچنين با درود به ارواح پاک همه شهدای راه آزادی به ويژه شهدای روزهای اخير افزود: برای تمامی بازماندگان اين قربانيان مظلوم از درگاه الهی صبر و اجر مسئلت می نماييم و اميدواريم که تمامی مفقودين حوادث اخير سالم و سرفراز به خانواده های خود باز گردند.
در ابتدای اين ديدارها همسران و ديگر بستگان بازداشت شدگان از وضعيت عزيزانشان ابراز نگرانی عميق نمودند و از بی اطلاعی از رفتار مامورين و اتهام عزيزان خود و سلامتی آن ها به شدت ناراحت بودند و هم چنين از اينکه از آنها خواسته شده سکوت کنند تا پرونده عزيزانشان سنگين تر نشود گله مند بودند.
خانواده ها هر يک با بيان خدمات گوناگون عزيزان در بند خود در انقلاب و در دوره های جنگ می پرسيدند آيا سزای اين خانواده ها همين است؟ مگر ما چه کرده ايم؟ مگر عزيزان ما چه کرده اند که بايد اينگونه مورد آزار قرار گيرند؟
همسر سعيد حجاريان با اظهار نگرانی شديد از وضعيت همسرش گفت: هر لحظه امکان دارد برای سعيد اتفاق ناگواری بيافتد و ما واقعا نسبت به سلامت ايشان نگران هستيم.
همسر عيسی سحرخيز به برادر شهيد همسرش و اينکه پس از پانزده سال چند تکه استخوان تحويل خانواده شد اشاره کرد و به شدت نگران سلامت همسرش به دليل بيماری خاص وی بود.
همسران مصطفی تاج زاده و بهزاد نبوی با بيان اينکه از لحظه دستگيری همسرانشان تاکنون هيچ اطلاعی از آنها ندارند نسبت به وضعيت همسرانشان و سلامتی آن ها و ديگر زندانيان اظهارنگرانی کردند.
برادر عبدالله مومنی گزارشی از دوران جنگ و حضور برادرانش در جبهه ها داد و گفت پس از شهادت يکی از برادرانم، عبد الله که ۹ سال از همسر برادر شهيدم کوچکتر بود تصميم گرفت با همسر وی ازدواج کند آيا سزای اين خانواده همين است؟ همسر عبدالله مومنی گفت: ماموران هنگام دستگيری همسرش وی را مورد آزار و اذيت فراوان قرار دادند به حدی که وی بر اثر شدت ضرب و شتم بی حال شد و به زندان منتقل گرديد.
حميد رضا جلايی پور پدر محمدرضا نيز از نحوه رفتار حکومت با خانواده ها و از جمله خانواده خودش که سه برادرش در جبهه ها به شهادت رسيده و داغ آنها پدر، مادر و برادر ديگرش را نيز از او گرفت در بهت و حيرت بود.
همسران سعيد ليلاز، محمد قوچانی، محمد علی ابطحی و احمد زيدآبادی اطلاعات مختصر دريافتی از همسرانشان را مطرح کردند و با اظهار تعجب از برخوردی که با همسران آنها شده از اينکه با وفاداران به نظام تنها به دليل اينکه منتقد هستند اينگونه رفتار می شود، نگرانی عميقشان را اعلام داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016