جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده مسعود هاشم‌زاده با قيد ضمانت آزاد شدند، دويچه وله

روز پنج‌شنبه، اول مرداد نيروهای امنيتی با حضور در منزل مسعود هاشم‌زاده يکی از کشته‌شدگان ۳۰ خرداد تهران، خانواده وی را برای بازجويی به اداره آگاهی تهران بردند. ساعت ۸ شب همان روز اين افراد با قيد ضمانت آزاد شدند.

پنج‌شنبه اول مرداد، ساعت دو و نيم بعدازظهر، چند نفر لباس شخصی به همراه يک مامور نيروی انتظامی به منزل مسعود هاشم‌زاده مراجعه کردند. به گفته‌ی شاهدان عينی اين افراد ابتدا تمامی پلاکاردهای تسليت، پارچه‌های سياه و نيز عکس‌های مسعود را از در و ديوار منزل و کوچه محل اقامت اين خانواده پاره کردند. سپس برای آنچه از سوی آنان «ادای پاره‌ای توضيحات» خوانده شد پدر، مادر و برادران مسعود هاشم‌زاده را با خود بردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افراد خانواده هاشم‌زاده تا ساعت هشت و نيم همان شب مورد سوال و جواب قرار گرفتند و سپس از هريک از آنان تعهدنامه‌ای گرفته شد که سه مورد به طور مشخص در آن ذکر شده بود: شما نبايد پرچم سياه جلوی در بزنيد، مراسم چهلم نبايد داشته باشيد و همين طور با رسانه‌های خارجی هم نبايد هيچ مصاحبه‌ای انجام دهيد.

در مورد برگزاری مراسم چهلم مسعود هاشم‌زاده يکی از بستگان اين خانواده می‌گويد: « چون خانواده‌ی مسعود سوم و هفتم نگرفتند يعنی به آنها اجازه داده نشد که بگيرند، می‌خواستند يک مراسم چهلم برگزار کنند. ولی اينها آمدند زودتر اقدام کردند و گفتند شما نبايد مراسم چهلم داشته باشيد، برای اين که ما به شما اطلاع می‌دهيم که شما چه کارهايی بايد بکنيد».

وی همچنين در مورد مصاحبه افراد خانواده مسعود با رسانه‌های خارج از کشور چنين می‌گويد: «خانواده مسعود يک‌ماه اين قضيه را پنهان کردند. ولی برادرهای مسعود دچار عذاب وجدان شدند و به همين خاطر، تصميم گرفتند شروع به فعاليت برای مسعود کنند. حدود ۱۰ روز بود که جلوی در پرچم زده بودند. کاری با آنها نداشتند اما همين که با راديوهای خارجی مصاحبه کردند اينها آمدند. اين را هم بايد بگويم چون ما در ايران نه تريبون آزاد داريم، نه رسانه‌ای داريم، نه صدا و سيمايی داريم که اطلاع‌رسانی کنيم، خانواده‌ها مجبور می‌شوند که با رسانه‌های خارجی مصاحبه کنند».

اعضای خانواده هاشم‌زاده با سپردن شناسنامه‌ها و کارت‌های ملی‌شان به عنوان ضمانت، شامگاه پنج‌شنبه اول مرداد آزاد شدند.

نويسنده: ميترا شجاعی
تحريريه: يلدا کيانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016