شنبه 3 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج سبز ايران به افغانستان و کردستان عراق رسيد، ايلنا

* مخالفان بارزانی در کردستان متاثر از جنبش سبزهای حامی موسوی، رنگ آبی را به‌عنوان نماد انتخاباتی برگزيدند
* نمادهای رنگی و برگزاری مناظره وضعيتی متفاوت به انتخابات افغانستان داده است


ايلنا: با وجود گذشت بيش از ۴۰ روز از پايان انتخابات رياست‌جمهوری در ايران دامنه پيامدهای متفاوت اين انتخابات، انتخابات کردستان عراق و افغانستان را نيز در بر گرفت.
به گزارش ايلنا، در انتخابات کردستان عراق که انتخاب ۱۱۱ نماينده مجلس و رئيس دولت کردستان عراق انجام گرفت؛ مخالفان «مسعود بارزانی»، رئيس‌جمهور کنونی کردستان، رنگ «آبی» را برای تبليغات انتخاباتی خود برگزيدند. مخالفان بارزانی که کانديداهای مورد نظر خويش را در فهرستی موسوم به گوران - که به معنی «تغيير» است- معرفی کرده‌‌‌اند، می‌گويند که تحت تاثير «موج سبز» ايران اقدام به اين‌کار کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در انتخابات افغانستان نيز طرفداران دکتر عبدالله عبدالله، رنگ آبی را به‌عنوان حمايت از وی انتخاب کرده‌اند، حاميان «حامد کرزی»، رئيس‌جمهوری افغانستان پرچم سه رنگ افغانستان را نشانه حمايت خود از کرزی قرار دادند و ديگر کانديدای مطرح اين دور از انتخابات يعنی «اشرف غنی احمدزی» نيز رنگ سفيد که نشانه صلح و آرامش است، را رنگ انتخاباتی خود قرار داده‌اند. بدين ترتيب، سه رنگ انتخاباتی آبی، سفيد و پرچم ملی که در انتخابات ايران جلوه‌گر بودند، در انتخابات افغانستان نيز جلوه‌ای متفاوت به رقابت‌های انتخاباتی بخشيده‌اند.
همچنين به‌رغم اينکه ۲۵ روز به انتخابات افغانستان باقی مانده است، شور و شوق مردم افغانستان برای حضور در انتخابات بی‌سابقه و مانند انتخابات ايران، رقابت‌های انتخاباتی به خيابان‌ها کشيده شده است.
بنا بر اين گزارش، در بسياری از نقاط افغانستان، پرچم‌های افغانستان و آبی به چشم می‌خورند که نمايانگر رقابت شديد کرزی‏‌، رئيس‌جمهور کنونی و دکتر عبدالله عبدالله‏، وزير خارجه سابق افغانستان، رقيب جدی وی در اين انتخابات است.
کارشناسان رسانه‌ای افغانستان اعلام کرده‌اند که عبدالله عبدالله با استفاده از رنگ آبی، همان بهره‌ای را که «ميرحسين موسوی»، در ايران از رنگ سبز برد، در رنگ آبی جست‌وجو می‌کند. رنگ آبی در پوشش زنان افغان نيز به‌طور وسيعی مورد استفاده قرار می‌گيرد و به نظر می‌رسد، عبدالله‌عبدالله از محبوبيت اجتماعی و عرفی اين رنگ‌ برای رونق‌دهی به تبليغات انتخاباتی خويش استفاده می‌کند؛ مانند موسوی که علاوه بر وجه مذهبی رنگ سبز‌ از محبوبيت اجتماعی و عرفی اين رنگ در ميان ايرانيان برای گسترش تبليغات و محبوبيت خويش استفاده کرد.
استفاده از نمادهای رنگی توسط هواداران موسوی، سبب شد که وی و هوادارانش به توطئه برای راه‌اندازی انتخابات مخلمی متهم شود، تاکنون خبری از رواج چنين اتهاماتی در انتخابات کردستان عراق و افغانستان منتشر نشده است.
از ديگر شباهت‌های انتخابات افغانستان و ايران می‌توان به برگزاری مناظره‌ها اشاره کرد. در انتخابات افغانستان تاکنون عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی در اين مناظره‌ها شرکت کرده‌اند و حامد کرزی هنوز نظر خود را در اين‌باره مشخص نکرده است.
گفتنی است هواداران عبدالله‌ عبدالله در افغانستان عبارتند از گروه‌های مجاهدين که قبلا هم‌رزم او بوده‌اند، مخالفان دولت فعلی و گروهی از نخبگان که تصور می‌کنند با آمدن او تغييراتی در روند حکومت‌داری و مديريت کشور ايجاد خواهد شد. همچنين بسياری از حاميان اين کانديدا ‌ افغان‌های فارسی زبان هستند.
حضور قدرتمند ائتلاف‌های حزبی و سياسی در انتخابات، مشارکت موثر مردمی و حضور گسترده زنان در انتخابات افغانستان از ديگر ويژگی‌های متفاوت انتخابات اين دوره افغانستان است که البته مشابه وضعيت انتخابات اخير رياست‌جمهوری ايران است.
با اين وجود،‌ انتخابات افغانستان و ايران تفاوت اساسی با يکديگر دارند که آن‌هم به حضور ناظران غربی در انتخابات افغانستان بازمی‌گردد، در حالی‌که ايران به‌شدت مخالف حضور ناظران بين‌المللی در انتخابات‌های خويش است و آن را نماد نقض استقلال ملی می‌داند.
حامد کرزی يکی از نخستين روسای دولتی بود که پيروزی احمدی نژاد را در انتخابات دهم تبريک گفت. اين اقدام انتقادهايی را توسط برخی احزاب و مطبوعات افغانستان برانگيخت. آن‌ها اعلام کردند که کرزی بايد صبر می‌کرد و پس از تاييد انتخابات توسط شورای نگهبان به احمدی‌نژاد تبريک می‌گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016